Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Lars Ödlund skrivet 23 september 2010, 10:39:32 AM

Titel: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Lars Ödlund skrivet 23 september 2010, 10:39:32 AM
http://www.bussbloggaren.blogspot.com/ (http://www.bussbloggaren.blogspot.com/)

Ett resultat av att huvudmannaskapet övergår från Bussakuten till Björks antar jag
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 september 2010, 10:45:40 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 september 2010, 10:39:32 AM
http://www.bussbloggaren.blogspot.com/ (http://www.bussbloggaren.blogspot.com/)

Ett resultat av att huvudmannaskapet övergår från Bussakuten till Björks antar jag

Givetvis. Om det är som Daniel skriver lär det inte bli så lätt att få tag i ersättningsbussar. Det är ju också rätt dåligt att komma med avtalsförslaget nu, cirka två veckor innan det skall börja.

I Göteborg blir ju också konkurrensen hård. Vi har dels Tågkompaniet som upphandlar ersättningsbussar via Scandinavian Transfer och från 12 december blir det DSBFirst/Västtrafik som upphandlar via Buss i Väst.
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 september 2010, 11:06:17 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 september 2010, 10:57:35 AM
Att ersättningen skulle minska har ju varit väntat ända sedan förändringen blev känd men med det förslag som Daniel nämner så kan det ju bli att ersättningen i vissa fall blir negativ i slutänden, d,vs bussägaren får betala till för att köra eller ta in svartjobbare, pensionärer, anhöriga etc som kan köra billigt.

Att köra ersättningsbussar har hittills varit en god affär för bussbolagen men det har också varit höga krav på att ha förare som hittar och som med kort varsel kan ställa upp. Detta är sådant som måste få kosta. Det är ju trots allt tågresenärernas väl och ve det gäller. Det har många gånger fungerat dåligt under Bussakuten. Någon försämring i tillgängligheten på bussar finns det inte utrymme för så det är nog bara att betala.

Men vart tog alla de vackra orden om att det skulle bli så bra vägen?
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: rattvrickaren skrivet 24 september 2010, 14:37:04 PM
Detta har ju blivit rena cirkusen. Finns några bolag som skurit guld på detta och nyanskaffat bussar i rent syfte på denna sorts körning.
Svårigheten är ju med den ej planerade körningen som dyker upp då och då. Vet inte hur många gånger vi fått tacka nej då det ringts mitt i natten och i vårt fall Öresundsågen stannat av driftsstörningar, självmord (mycket vanligt) och annat. Vi har haft bussar men ej chaufförer då deras tider varit slut på vanliga körningar. Man kan heta Björk, Bussakut eller vad man vill.
Att skaka fram bussar så utan vidare är ibland en omöjlighet och skulle kosta en förmögenhet om vi skulle ha en sådan stand-by. Och ingen vill ju betala.

Det känns ganska absurt att några bolag nu glada i hågen skriver avtal och lovar korta inställelsetider innan man har avtalen klara med sina sk. underleverantörer.
Pratat med kollegor runt om Malmö och vi kör gärna men kommer fakturera våra faktiska kostnader till de som beställer.
Och ringa lär de göra för vad jag vet så har ju de aktuella bussbolagon inte så många bussar stationerade här som det krävs ibland.
/Magnus
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Jan skrivet 24 september 2010, 15:03:30 PM
Får bolagen inte betalt kommer det att lösa sig själv till slut. Ingen vill köra och betala emellan.
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 24 september 2010, 15:16:26 PM
Citat från: Jan skrivet 24 september 2010, 15:03:30 PM
Får bolagen inte betalt kommer det att lösa sig själv till slut. Ingen vill köra och betala emellan.

Vad löser sig självt? Det som nu är katastrofalt är att det finns stor risk för att i stora delar av landet det inte går att få tag i några ersättningsbussar när SJ:s tåg stannar.

Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 24 september 2010, 15:17:48 PM
Citat från: rattvrickaren skrivet 24 september 2010, 14:37:04 PM
Detta har ju blivit rena cirkusen. Finns några bolag som skurit guld på detta och nyanskaffat bussar i rent syfte på denna sorts körning.
Svårigheten är ju med den ej planerade körningen som dyker upp då och då. Vet inte hur många gånger vi fått tacka nej då det ringts mitt i natten och i vårt fall Öresundsågen stannat av driftsstörningar, självmord (mycket vanligt) och annat. Vi har haft bussar men ej chaufförer då deras tider varit slut på vanliga körningar. Man kan heta Björk, Bussakut eller vad man vill.
Att skaka fram bussar så utan vidare är ibland en omöjlighet och skulle kosta en förmögenhet om vi skulle ha en sådan stand-by. Och ingen vill ju betala.

Öresundstågen körs av DSBFirst och beställer inte bussar genom Bussakuten eller Björks Buss (från 1 oktober). Så ersättningen för att köra för dessa lär inte påverkas.

Att köra ersättningsbussar har hittills varit en bra inkomstkälla för bussbolagen. Så bör det vara och så bör det förbli eftersom det kräver mycket resurser att hålla denna service.

Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: rattvrickaren skrivet 24 september 2010, 15:29:24 PM
Läser du vad jag skrev Staffan så anklagade jag varken Björks eller Bussakuten för detta heller. Skrev att de kan heta vad de vill för de kommer att ringa runt hej vilt ändå. Och det kommer inte hålla med utlovade iställelser alltid. Bussarna här nere gör ju annat än står och väntar på felande tåg.
Och vad jag vet så har ingen som jag känner till i denna regionen skrivit under några avtal men det kan ju vara så ändå.
Sånt här smusslas det ju alltid med.
/Magnus
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 24 september 2010, 15:32:24 PM
Citat från: rattvrickaren skrivet 24 september 2010, 15:29:24 PM
Läser du vad jag skrev Staffan så anklagade jag varken Björks eller Bussakuten för detta heller. Skrev att de kan heta vad de vill för de kommer att ringa runt hej vilt ändå. Och det kommer inte hålla med utlovade iställelser alltid. Bussarna här nere gör ju annat än står och väntar på felande tåg.
Och vad jag vet så har ingen som jag känner till i denna regionen skrivit under några avtal men det kan ju vara så ändå.
Sånt här smusslas det ju alltid med.
/Magnus

Det är två problem: dels att hålla bussar i beredskap och dels att få rimligt betalt. Det första är svårt att göra något åt. Ingen har råd att betala vad det skulle kosta att alltid ha buss och förare som kan rycka ut med kort varsel (= "inom en timme"). Det andra kan man åtgärda genom att ge anständigt betalt. Det verkar nu som om Björks inte vill göra det. Men det blir alltså ett problem för SJ AB, inte för övriga tågbolag.

Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: rattvrickaren skrivet 24 september 2010, 15:39:04 PM
Håller med Staffan. Finns inte kosingen så är det helt ointressant.
Vem rycker ut gratis? Föraren ska ha 3 timmars inställese oavsett vad det blir av det.
Kommer bli intressant. Är ju en underbar bransch. Mycket spännande på gång.
/Magnus
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Jan skrivet 24 september 2010, 16:40:34 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 september 2010, 15:16:26 PM
Vad löser sig självt? Det som nu är katastrofalt är att det finns stor risk för att i stora delar av landet det inte går att få tag i några ersättningsbussar när SJ:s tåg stannar.



Staffan, jag menar om ingen vill köra till dessa priser som betalas, kommer man bli tvungen att höja priserna. Det blir tillgång och efterfrågan som styr.
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 24 september 2010, 17:16:48 PM
Citat från: Jan skrivet 24 september 2010, 16:40:34 PM
Staffan, jag menar om ingen vill köra till dessa priser som betalas, kommer man bli tvungen att höja priserna. Det blir tillgång och efterfrågan som styr.

Ja, så lär det ju bli men frågan är vad som händer innan det blir klart.
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 25 september 2010, 14:21:59 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 september 2010, 17:16:48 PM
Ja, så lär det ju bli men frågan är vad som händer innan det blir klart.

Innan de är klart blir det nog många kvällstidningslöpsedlar, tyvärr.
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: handläggaren skrivet 25 september 2010, 14:55:00 PM
Ett förtydligande: Bussakuten förmedlar visst ersättningstrafiken för Öresundstågen. Även för Pågatågen och Veolias tåg. Ersättningen för de bussbolag som anlitas via Bussakuten förändras inte med anledning av att Björks tar över kunden SJ.
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 25 september 2010, 15:01:39 PM
Att Veolia anlitar Bussakuten är ju självklart. Konstigt skulle de annars var.
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: RvD skrivet 26 september 2010, 16:48:04 PM
Läste denna blogg och känner att som vanligt så löser sig allt till slut
http://www.busskusk.se/2010/09/26/missnoje-med-bjorks-buss-ab-24-7/ (http://www.busskusk.se/2010/09/26/missnoje-med-bjorks-buss-ab-24-7/)

Oavsett vilket så kommer konkurrensen om de lediga bussarna att öka. Jag tror i min värld så väljer nog bussbolagen att få betalt för hela den faktiska körningen och väljer den uppdragsgivaren som betalar bäst för körningen.

Min uppmaning till åkarna: Ha is i magen och vänta på rätt telefonsamtal ;)
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2010, 17:10:24 PM
Citat från: RvD skrivet 26 september 2010, 16:48:04 PM
Läste denna blogg och känner att som vanligt så löser sig allt till slut
http://www.busskusk.se/2010/09/26/missnoje-med-bjorks-buss-ab-24-7/ (http://www.busskusk.se/2010/09/26/missnoje-med-bjorks-buss-ab-24-7/)

Oavsett vilket så kommer konkurrensen om de lediga bussarna att öka. Jag tror i min värld så väljer nog bussbolagen att få betalt för hela den faktiska körningen och väljer den uppdragsgivaren som betalar bäst för körningen.

Min uppmaning till åkarna: Ha is i magen och vänta på rätt telefonsamtal ;)

Den dagen vi har full konkurrens på spåren kanske det i bästa fall fungerar så. För närvarande är det många bussägare som inte har någon annan än SJ/Björks som beställare av ersättningstrafik.

Det tågbolag som jag jobbar för kommer antagligen att få lättare att få tag i bussar eftersom de inte har för avsikt att ändra några avtal. Men det är som att kissa i byxorna. Det är skönt först men sedan har man kravet från SJ:s resenärer att de skall få åka med andra tågbolags bussar. I värsta fall kan det leda till att dessa måste beställa och bekosta bussar även för SJ:s resenärer.

En vecka innan detta skall vara klart skickar Björks ut ett avtalsförslag. Det innebär inte förtroende. Jag har varit med vid SJ så länge att jag tidigare sett hur klåpare hur lyckats ta till sig avtal om ersättningsbussar. När det kommit till kritan har de inte på långa vägar kunnat få fram det antal bussar som behövts. Jag vill inte gärna räkna Björks som klåpare och hoppas att jag har fel om jag gör det. Men tyvärr finns det mycket som talar för att jag inte har det.
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: RvD skrivet 06 oktober 2010, 21:48:53 PM
Missnöjet ökar med Björks Buss

Idag cirkulerade ett mail med en bifogad pdf-fil. http://www.toni-schonfelder.com/pdf/20101005-13.pdf

I denna fil går det att läsa en del kommentarer från olika buss åkare ställda till Toni Schönfelder.

Jag kan hålla med om att priset för en "akut"-körning utan retur kommer att bli sämre betalt, men om man får en retur så kommer man att få en ökad inkomst. Jag ser helst en prissättning som är anpassad till buss branschen och inte som nu, "Taxi - var god dröj"

Min känsla efter att ha talat med personal i Västerås är att detta kan bli en mardröm för Björks Buss. Deras bokningssystem har de inte lyckats att få snurr på. Och stressen hos deras trafikledare blev tämligen hög den gångna premiär helgen. En urspårning i Norge, en "kandidat" i Skåne och en hel del annan störning.

För SJ Tåg AB's kunder kan detta bli en mardröm framöver, tyvärr


Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 06 oktober 2010, 21:54:29 PM
och gissar att Björks har hand om bussersättningen åt SJ Norrlandståg och Botniatåg med?

Med tanke på problemen med Botniabanan så blir det intressant....
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Wetjo skrivet 10 oktober 2010, 21:33:35 PM
Hört skvallervägen att många kommer att nobba Björks påringningar.
I "nödfall" kommer man att anta körningen, men då till ordinarie beställningspriser.
Det kommer att bli dyrt för SJAB...
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 oktober 2010, 22:14:51 PM
Citat från: Wetjo skrivet 10 oktober 2010, 21:33:35 PM
Hört skvallervägen att många kommer att nobba Björks påringningar.
I "nödfall" kommer man att anta körningen, men då till ordinarie beställningspriser.
Det kommer att bli dyrt för SJAB...

Ersättningsbussar vid oplanerade störningar har normalt hittills kostat mer än bussar till ordinarie beställningspriser. Så det blir i så fall en prissänkning i alla fall. För övrigt är det riktigt att många bussbolag inte ställt upp på Björks avtal, som lär innebära i snitt 25 procent sämre betalt för en ersättningskörning.

Dock har det inte varit större problem än vanligt att få fram ersättningsbussar så här långt så det finns tydligen de som ställer upp ändå.
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Jo skrivet 10 oktober 2010, 22:48:24 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2010, 22:25:33 PM
Det kommer ju alltid finnas sådana som kommer att köra och den låga ersättningen kompenserar man med sämre villkor för förarna, svartjobb, pensionärer etc.

Något som förekommer redan idag likväl som för 20 år sedan

Hur många bussföretag har i dagsläget större kontanta inkomster som kan "gömmas undan" för utbetalning av svarta löner, då de flesta som hyr buss väl är företag, föreningar och offentlig verksamhet som behöver kvitto till sin bokföring? Eller menar du att man trixar bokföringsmässigt så att man kan betala ut pengar utan att de beskattas. Jo jag vet att man kan skriva mer på traktamenten och andra skattebefriade kostnadsersättningar men även på den fronten måste det ju finnas någon rim och reson för att inte Skatteverket ska bli misstänksamma.
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: nimbra skrivet 12 oktober 2010, 22:48:18 PM
Skattefri ersättning behöver inte betyda "pengar i handen", den kan lika väl utgöras av däck till privatbilen eller diesel, kanske en ny TV då får säljaren skriva det som en installation/reparation.
Jag har varit företagare i 20 år och vet hur man fuskar.
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: groenis skrivet 13 oktober 2010, 01:11:48 AM
Det var ingen merit ;)

Numera heter det "skatteplanering" då en bra revisor och radervatten är svårt att finna på marknaden ;D


/Lennart
som har slutat "skatteplanera"
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: tomten1234 skrivet 15 oktober 2010, 16:33:16 PM
  Hörde  i dag att tågen står i norrland ?

se mer på
http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=114&a=151225&l=sv

kul att se hur de blir med bussarn a ?

men mkt synd om dem resande :'(
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 15 oktober 2010, 16:35:21 PM
Citat från: tomten1234 skrivet 15 oktober 2010, 16:33:16 PM
  Hörde  i dag att tågen står i norrland ?

se mer på
http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=114&a=151225&l=sv

kul att se hur de blir med bussarn a ?

men mkt synd om dem resande :'(

Norrtåg har ställt in tågen på Botniabanan och bussersättningen har fungerat, och sedan är tåg 95 Kiruna - Luleå inställt.
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: mil skrivet 16 oktober 2010, 17:57:43 PM
I går så var det problem i Hallsberg och ersättningsbussarna skall gå från den norra siddan av stationen dit passagerare med hänvisar. Men de som körde till Karlstad körde in på framsidan av stationen på fel sida spårområdet släppte av två passagerare och drog. Folk ringde till Junior och Company som körde den bussen men de sade de redan varit på stationen och hade åkt dock utan att lasta 15 passagerare som skulle till Karlstad. Detta är ju undermåligt att de som kör ersättningen skall göra på detta vis
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: groenis skrivet 18 oktober 2010, 22:28:41 PM
Har varit ute och kört på dessa tågersättningar informationen behöver trimmas in både till passagerarna och förarna lite för mycket cirkus men det kan bli bättre

/Lennart
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Per Eriksson skrivet 19 oktober 2010, 18:31:57 PM
http://www.corren.se/ostergotland/?articleId=5393316&date=&menuids=
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2010, 18:46:18 PM
Citat från: Per Eriksson skrivet 19 oktober 2010, 18:31:57 PM
http://www.corren.se/ostergotland/?articleId=5393316&date=&menuids=

Ingen speciellt förtroendeingivande artikel precis. Det var inte "SJ:s skärmar" som drabbades av stillbild utan Trafikverkets. Många andra sakfel att förtiga och dessutom ett mischmasch av vinterproblem och mer reguljärt återkommande problem.

Sanningen är alltså att Björks Buss har misslyckats att teckna avtal med ett antal bussägare i landet därför att de betalar för dåligt. Nu visar Björks dessutom musklerna och ringer inte dem som de inte har avtal med och erbjuder dem att köra till gamla priset. Förlorare blir SJ:s resenärer.

Hur länge skall detta få fortsätta? Björks Buss är en katastrof. Stora kaxiga ord innan var de bra på men det är hur det fungerar när det verkligen händer som gäller.

Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: JDS skrivet 19 oktober 2010, 18:51:02 PM
Kan inte SJ:s reseledare, eller vad det nu heter, helt enkelt ringa själva till lämpliga bussgarage när Björks inte levererar?
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Peter Elmheden skrivet 19 oktober 2010, 18:58:31 PM
Läs t.ex Daniel Olssons blogg http://bussbloggaren.blogspot.com/ (http://bussbloggaren.blogspot.com/) (ägare av Ljungskilebuss) så kan ni/du se
hur tankarna går hos de stora bussbolagen.
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Peter Elmheden skrivet 19 oktober 2010, 19:12:52 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 oktober 2010, 19:07:03 PM
Daniel är dock ute i ogjort väder vad gäller miljözonen och ansvaret, varken beställaren eller dennes överliggande avtalspart har något ansvar att den åkare som utför uppdraget följer vare sig hastighetsgränser eller miljözoner, detta är förarens ansvar och i fallet med miljözonen även bussägarens.

Däremot...har beställaren ett ansvar att man enbart anlitar åkare med giltiga trafiktillstånd, och där kan jag tyvärr konstatera att det brister rejält....

Ja, fast nu hängde du upp dig på den delen av någon anledning?
Det är ersättningsbiten som stör de flesta.
Ett seriöst bolag klarar knappast av att köra med vinst med de
siffror Björks erbjuder.
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: handläggaren skrivet 19 oktober 2010, 19:30:27 PM
SJ kan enligt avtalet med Björk anlita andra om inte Björk kan leverera. SJ har då dessutom rätt att fakturera merkostnaderna till Björk. Enligt mina källor ringde faktiskt SJ upp Bussakuten i panik kl 23 i söndags kväll då Björks inte kunde få fram några bussar. Vet dock inte om Bussakuten gick med på att leverera då.
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Peter Elmheden skrivet 19 oktober 2010, 19:33:13 PM
Citat från: handläggaren skrivet 19 oktober 2010, 19:30:27 PM
SJ kan enligt avtalet med Björk anlita andra om inte Björk kan leverera. SJ har då dessutom rätt att fakturera merkostnaderna till Björk. Enligt mina källor ringde faktiskt SJ upp Bussakuten i panik kl 23 i söndags kväll då Björks inte kunde få fram några bussar. Vet dock inte om Bussakuten gick med på att leverera då.

Bara en fundering på ditt nya konto. Har du något du vill försvara?
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2010, 19:34:42 PM
Citat från: handläggaren skrivet 19 oktober 2010, 19:30:27 PM
SJ kan enligt avtalet med Björk anlita andra om inte Björk kan leverera. SJ har då dessutom rätt att fakturera merkostnaderna till Björk. Enligt mina källor ringde faktiskt SJ upp Bussakuten i panik kl 23 i söndags kväll då Björks inte kunde få fram några bussar. Vet dock inte om Bussakuten gick med på att leverera då.

Jovisst kan de göra det. Men när det är trafikstörningar så har SJ:s ledningspersonal häcken full ändå utan att behöva leta på Eniro efter bussbolag i trakten. Dessutom är det ju inte givet att en bussägare vill köra utan att ha avtal. SJ har ju avtal med Björks Buss just för att de skall avlastas detta jobbet i redan ansträngda situationer.

Ett annat problem är att de flesta bussbolag har hemliga journummer. SJ har inte tillgång till dessa.

Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: JDS skrivet 19 oktober 2010, 19:37:06 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2010, 19:34:42 PM
Ett annat problem är att de flesta bussbolag har hemliga journummer. SJ har inte tillgång till dessa.



Det är nog det minsta problemet  8)
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Peter Elmheden skrivet 19 oktober 2010, 19:47:14 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 oktober 2010, 19:39:45 PM
Det har jag inte förnekat, men i en debatt underlättar det om man håller sig till fakta och inte "tror" för mycket, jag tycker nog det är sýnnerligen mkt allvarligare om det rullar bussar som saknar tillstånd i trafiken (vilket det bevisligen gör) än om någon i sin vilja att hjälpa upp situationen bryter mot lokala trafikstadgan, en trafikstadga som det f.ö ofta lämnas dispens från i fall med trafikstörningar.
Någon dispens från kravet på trafiktillstånd lämnas dock aldrig nånsin.
Hur många av dessa åkare som även betalar under bordet kan man ju också undra? det underlättar nog för att klara sig på ersättningen från Björks.

Men hur tänker du nu? Ska man köra ersättningstrafik åt SJ och när man blir stoppad av polisen skylla på stopp i tågtrafiken om man
har för mycket körtid (förstod inte riktigt ditt inlägg där).
Svarta pengar osv tror jag inte att stora bolag är intresserade av då man måste lämna in bokslut och dylikt. Eller missuppfattade jag dig igen??
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2010, 19:52:48 PM
Citat från: JDS skrivet 19 oktober 2010, 19:37:06 PM
Det är nog det minsta problemet  8)

Jaså, du har också jobbat på SJ:s trafikledning? Förklara då gärna hur du hittade journumren till bussbolagen.  >:(
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2010, 19:54:57 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 oktober 2010, 19:45:34 PM
Man kan ju också anta att personer på SJ:s trafikkontor inte har rätt att teckna avtal om bussar själva, Bussåkaren är ju intresserad av att få betalt efter sin ordinarie taxa och inte hamna i en senare debatt om priset.

SJ:s trafikledning heter det nuförtiden. Men annars är det alldeles rätt. Personalen där kan inte teckna avtal. Sådana bör finnas färdiga för att man skall slippa diskussioner om detta.
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: JDS skrivet 19 oktober 2010, 20:14:18 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2010, 19:52:48 PM
Jaså, du har också jobbat på SJ:s trafikledning? Förklara då gärna hur du hittade journumren till bussbolagen.  >:(

Nej, jag har inte jobbat på SJ:s trafikledning men jag har tagit reda på ett och annat telefonnummer och det föreställer jag mig att även de som jobbar där har...
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 19 oktober 2010, 20:19:27 PM
Tur man "bara" ska åka två tåg med SJ under hela vintern och då kring nyår med tåg 91/92 och blir de då nåt problem så tar jag min egna mobil å ringer SJ om ingen buss kommit, nummer har man fast man inte jobbar hos SJ.
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2010, 20:35:11 PM
Citat från: JDS skrivet 19 oktober 2010, 20:14:18 PM
Nej, jag har inte jobbat på SJ:s trafikledning men jag har tagit reda på ett och annat telefonnummer och det föreställer jag mig att även de som jobbar där har...

Varför skulle de ha det? Tidigare har ju de haft avtal med Bussakuten som skötte allt sådant. Och nu har de avtal med Björks som skall sköta allt sådant.

Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2010, 20:38:29 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 oktober 2010, 20:20:11 PM
Så var det nog förr i tiden, minns att vi i Ånge hade en stor pärm med telefonnummer till bussåkare runt om i landet som vi kompletterade regelbundet.

Förr var det tågledarna som skötte bussbeställningen. Och sedan SJ tog över detta i egen regi har man haft avtal med företag som skall fixa bussarna. Så det behövs bara ett telefonnummer. Eller borde behövas om nu Björk inser vad de har gett sig in i.

När det händer något som gör att man behöver kalla in bussersättningar har personalen på SJ trafikledning fullt upp med att ta hand om resenärer som missat anslutningar, personal som inte får tillräcklig nattvila eller som inte hinner vända till sina ordinarie tåg, omlopp som kommit ur fas och en massa annat. Det finns helt enkelt inte tid att ringa runt och ragga bussar. Det är därför SJ har träffat avtal med Björks att de skall fixa det.
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: JDS skrivet 19 oktober 2010, 20:48:31 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2010, 20:35:11 PM
Varför skulle de ha det? Tidigare har ju de haft avtal med Bussakuten som skötte allt sådant. Och nu har de avtal med Björks som skall sköta allt sådant.

Om det som ska funka inte funkar brukar det väl utvecklas "parallella" lösningar. Okej, det är förstås möjligt att man just på SJ föredrar att ge upp i stället, men det är ju i så fall i längden till fördel för SJ:s konkurrenter...
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2010, 20:54:48 PM
Citat från: JDS skrivet 19 oktober 2010, 20:48:31 PM
Om det som ska funka inte funkar brukar det väl utvecklas "parallella" lösningar. Okej, det är förstås möjligt att man just på SJ föredrar att ge upp i stället, men det är ju i så fall i längden till fördel för SJ:s konkurrenter...

Nu finns det ju ett avtal att Björks skall fixa bussar och det är för Björks att se till att de lever upp till det avtalet. Eller för SJ:s ledning att säga upp avtalet och skaffa en seriös entreprenör för den här verksamheten. Det skall inte byggas upp några parallella verksamheter. Som jag skrivit så har dessutom SJ:s trafikledningspersonal annat att göra. Om de skall använda sin arbetstid åt att ragga bussar blir andra viktiga verksamheter lidande.






Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 19 oktober 2010, 21:04:44 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2010, 20:54:48 PM
Nu finns det ju ett avtal att Björks skall fixa bussar och det är för Björks att se till att de lever upp till det avtalet. Eller för SJ:s ledning att säga upp avtalet och skaffa en seriös entreprenör för den här verksamheten. Det skall inte byggas upp några parallella verksamheter. Som jag skrivit så har dessutom SJ:s trafikledningspersonal annat att göra. Om de skall använda sin arbetstid åt att ragga bussar blir andra viktiga verksamheter lidande.

Fast nog har det hänt även på Bussakutens tid att man fått hitta på egna lösningar när Bussakuten gått på pumpen, så JDS är inte helt fel ute.
Fast det är synd att det skall behövas när man har uppdragit åt andra (vem det nu må vara).
/J
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2010, 22:21:06 PM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 19 oktober 2010, 21:04:44 PM
Fast nog har det hänt även på Bussakutens tid att man fått hitta på egna lösningar när Bussakuten gått på pumpen, så JDS är inte helt fel ute.
Fast det är synd att det skall behövas när man har uppdragit åt andra (vem det nu må vara).
/J

Jag blir mer och mer övertygad om att SJ inte skall träffa avtal med någon bussbeställningscentral utan göra som Tågkompaniet (för Tåg i Bergslagen och X-Tåget) och NSB: ha en särskild funktion inom företaget som skaffar fram bussar och som har tillgång till bussbolagens journummer. Om nu dem man har avtal med inte klarar sin uppgift menar jag.

Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 20 oktober 2010, 13:25:02 PM
Verkar vara problem med ersättningsbussarna till Norrtåg också. Enligt uppgift så ser det ut så här på morgonen i Övik:

Första tågavgången är 06:46 fast det nu varit inställt sedan i Onsdags i förra veckan så lyckas inte första ersättningsbussen palla sig dit förrän framåt 09:00.

Björks får denna beställning senast 24 timmar innan avgång, men ändå lyckas man inte. Många har nu fått välja bilen för att hinna till jobbet då deras anslutning i Umeå bryts när bussen inte kommer. Att bussen sen inte kan hålla tågets tidtabell till Umeå förstår jag, men från startplats skall den kunna gå i tid!

Inte bra reklam för varken SJ eller DB!
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Kjelle skrivet 20 oktober 2010, 20:32:43 PM
Hej! Fick tips om att ni diskuterade detta på denna sida, och vill bara säga att om bussen inte kom förrens 09.00 så kanske det finns en anledning till detta...Kan det vara så att passbussen aktiverades av SJ tidigt på morgonen ;)

Och när det gäller antalet åkare, så är antalet tillräkligt..

Angående att länken tagits bort så har jag ingen aning om varför, skall kolla det i morgon (men det är inte avsiktligt i alla fall)

Mitt tips är att ringa till mig om ni har funderingar gällande SJ ersättningstrafik, så slipper ni spekulera i olika teorier här och på andra blogga/chattsidor. Jag lovar att svara öppet och ärligt!! Finns på 0730-721700 eller på kjell@bjorks.eu.

För övrigt gillar jag denna "comunity" bra! Det brukar vara sakliga inlägg, och jag tittar in här ibland och försöker svara så gott jag hinner.
MVH
Kjell Nordin
A Björks AB
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 20 oktober 2010, 20:40:20 PM
Citat från: Kjelle skrivet 20 oktober 2010, 20:32:43 PM
Hej! Fick tips om att ni diskuterade detta på denna sida, och vill bara säga att om bussen inte kom förrens 09.00 så kanske det finns en anledning till detta...Kan det vara så att passbussen aktiverades av SJ tidigt på morgonen ;)

Och när det gäller antalet åkare, så är antalet tillräkligt..

Angående att länken tagits bort så har jag ingen aning om varför, skall kolla det i morgon (men det är inte avsiktligt i alla fall)

Mitt tips är att ringa till mig om ni har funderingar gällande SJ ersättningstrafik, så slipper ni spekulera i olika teorier här och på andra blogga/chattsidor. Jag lovar att svara öppet och ärligt!! Finns på 0730-721700 eller på kjell@bjorks.eu.

För övrigt gillar jag denna "comunity" bra! Det brukar vara sakliga inlägg, och jag tittar in här ibland och försöker svara så gott jag hinner.
MVH
Kjell Nordin
A Björks A


Hej och tack för svar!

Jag köper det inte direkt, om SJ förra onsdagen beställer bussar för då torsdag och fredag, med första avgång 06:46 så har man haft både ett och två dygn att fixa detta, varför då avgå första buss två timmar senare, men det var väl som vanligt SJ:s fel som då ringde er för tidigt? Man har beställt bussarna alltid minst dagen före hela veckan, men ändå kommer dom efter avgångstid!
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: rattvrickaren skrivet 20 oktober 2010, 20:58:56 PM
Verkar ju vara en massa rök utan eld.
Skönt att Björks har sån stenkoll på allt då.
/Magnus
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Kjelle skrivet 20 oktober 2010, 21:25:59 PM
Hej Rogga! Vi har naturligtvis inga problem att få ut bussar till dom tidiga avgångarna, speciellt inte när det gäller planerad ersättningstrafik. Som jag försökte att "hinta" om så finns det en förklaring till att bussen anlände vid det klockslaget...och det beror så klart inte på att bussåkaren var sen.

Som sagt, jag har försökt vara övertillgänglig (finns det något som heter det?) i allt som gäller Ersättningstrafiken, så är det något tveka inte att ringa! Den allmänna uppfattningen verkar vara att en del tror att vi har för få avtal, och även där RING så får ni facit :) och inga spekulationer...Denna vecka har det även kommit in avtal från några av dem värsta belackarna och bloggkommentatorerna, vilket jag är väldigt tacksam för. Och detta genom att vi sakligt gått igenom avtalet punkt för punkt.
MVH
Kjell Nordin
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 oktober 2010, 21:38:51 PM
Det är bra, Kjelle, att du vågar ta debatten här. Men tyvärr: erfarenheter utifrån verkligheten och efter vad jag hört från bussägare och bekanta på SJ så fungerar det inte. Bussarna kommer inte som de skall, det finns inga prognoser för när de väntas och det finns flera exempel på bussar som är för gamla för att få köra in i miljözonen vid Kruthusterminalen i Göteborg.

Jag ringer dig nästa gång jag har något konkret att komma med. Under tiden hänvisar jag till min blogg om vad jag skrivit om dåligt fungerande bussersättning Göteborg-Kalmar i fredags och lördags.



Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Kjelle skrivet 20 oktober 2010, 21:44:28 PM
Hej Staffan!
Jag försöker nog inte direkt ta debatten, bara svara öppet och ärligt och eventuellt räta ut en del av era frågetecken.

Ang. trafiktillstånd som stod i inlägget lite ovan, så tar jag det så klart väldigt allvarligt och kommer följa upp det! Så skall det naturligtvis inte få gå till.
Mvh
Kjell Nordin
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 20 oktober 2010, 21:45:33 PM
Kjelle, har sparat ditt nummer ifall man blir strandsatt någon gång så får du hämta en, eller ifall man träffar resenärer som väntar på sin ersättningsbuss. Kul att du vågade dig hit!
Titel: SV: Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 oktober 2010, 21:53:54 PM
Citat från: Kjelle skrivet 20 oktober 2010, 21:44:28 PM
Hej Staffan!
Jag försöker nog inte direkt ta debatten, bara svara öppet och ärligt och eventuellt räta ut en del av era frågetecken.

Mvh
Kjell Nordin

För att undvika missförstånd så menade jag att du "tog debatten" när du skrev här. Jag menar naturligtvis inte att du skall försvara Björks i Bussnack utan det görs säkert bättre vid personliga samtal. Det är i alla fall positivt att du vill ställa upp i telefon.