Missnöje med nya ersättningsregler för tågersättning

Startat av Lars Ödlund, 23 september 2010, 10:39:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2010, 19:52:48 PM
Jaså, du har också jobbat på SJ:s trafikledning? Förklara då gärna hur du hittade journumren till bussbolagen.  >:(

Nej, jag har inte jobbat på SJ:s trafikledning men jag har tagit reda på ett och annat telefonnummer och det föreställer jag mig att även de som jobbar där har...

RoggaBoy

Tur man "bara" ska åka två tåg med SJ under hela vintern och då kring nyår med tåg 91/92 och blir de då nåt problem så tar jag min egna mobil å ringer SJ om ingen buss kommit, nummer har man fast man inte jobbar hos SJ.

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 19 oktober 2010, 20:14:18 PM
Nej, jag har inte jobbat på SJ:s trafikledning men jag har tagit reda på ett och annat telefonnummer och det föreställer jag mig att även de som jobbar där har...

Varför skulle de ha det? Tidigare har ju de haft avtal med Bussakuten som skötte allt sådant. Och nu har de avtal med Björks som skall sköta allt sådant.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 oktober 2010, 20:20:11 PM
Så var det nog förr i tiden, minns att vi i Ånge hade en stor pärm med telefonnummer till bussåkare runt om i landet som vi kompletterade regelbundet.

Förr var det tågledarna som skötte bussbeställningen. Och sedan SJ tog över detta i egen regi har man haft avtal med företag som skall fixa bussarna. Så det behövs bara ett telefonnummer. Eller borde behövas om nu Björk inser vad de har gett sig in i.

När det händer något som gör att man behöver kalla in bussersättningar har personalen på SJ trafikledning fullt upp med att ta hand om resenärer som missat anslutningar, personal som inte får tillräcklig nattvila eller som inte hinner vända till sina ordinarie tåg, omlopp som kommit ur fas och en massa annat. Det finns helt enkelt inte tid att ringa runt och ragga bussar. Det är därför SJ har träffat avtal med Björks att de skall fixa det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2010, 20:35:11 PM
Varför skulle de ha det? Tidigare har ju de haft avtal med Bussakuten som skötte allt sådant. Och nu har de avtal med Björks som skall sköta allt sådant.

Om det som ska funka inte funkar brukar det väl utvecklas "parallella" lösningar. Okej, det är förstås möjligt att man just på SJ föredrar att ge upp i stället, men det är ju i så fall i längden till fördel för SJ:s konkurrenter...

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 19 oktober 2010, 20:48:31 PM
Om det som ska funka inte funkar brukar det väl utvecklas "parallella" lösningar. Okej, det är förstås möjligt att man just på SJ föredrar att ge upp i stället, men det är ju i så fall i längden till fördel för SJ:s konkurrenter...

Nu finns det ju ett avtal att Björks skall fixa bussar och det är för Björks att se till att de lever upp till det avtalet. Eller för SJ:s ledning att säga upp avtalet och skaffa en seriös entreprenör för den här verksamheten. Det skall inte byggas upp några parallella verksamheter. Som jag skrivit så har dessutom SJ:s trafikledningspersonal annat att göra. Om de skall använda sin arbetstid åt att ragga bussar blir andra viktiga verksamheter lidande.

Jonas Strömblad

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2010, 20:54:48 PM
Nu finns det ju ett avtal att Björks skall fixa bussar och det är för Björks att se till att de lever upp till det avtalet. Eller för SJ:s ledning att säga upp avtalet och skaffa en seriös entreprenör för den här verksamheten. Det skall inte byggas upp några parallella verksamheter. Som jag skrivit så har dessutom SJ:s trafikledningspersonal annat att göra. Om de skall använda sin arbetstid åt att ragga bussar blir andra viktiga verksamheter lidande.

Fast nog har det hänt även på Bussakutens tid att man fått hitta på egna lösningar när Bussakuten gått på pumpen, så JDS är inte helt fel ute.
Fast det är synd att det skall behövas när man har uppdragit åt andra (vem det nu må vara).
/J

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 19 oktober 2010, 21:04:44 PM
Fast nog har det hänt även på Bussakutens tid att man fått hitta på egna lösningar när Bussakuten gått på pumpen, så JDS är inte helt fel ute.
Fast det är synd att det skall behövas när man har uppdragit åt andra (vem det nu må vara).
/J

Jag blir mer och mer övertygad om att SJ inte skall träffa avtal med någon bussbeställningscentral utan göra som Tågkompaniet (för Tåg i Bergslagen och X-Tåget) och NSB: ha en särskild funktion inom företaget som skaffar fram bussar och som har tillgång till bussbolagens journummer. Om nu dem man har avtal med inte klarar sin uppgift menar jag.

RoggaBoy

Verkar vara problem med ersättningsbussarna till Norrtåg också. Enligt uppgift så ser det ut så här på morgonen i Övik:

Första tågavgången är 06:46 fast det nu varit inställt sedan i Onsdags i förra veckan så lyckas inte första ersättningsbussen palla sig dit förrän framåt 09:00.

Björks får denna beställning senast 24 timmar innan avgång, men ändå lyckas man inte. Många har nu fått välja bilen för att hinna till jobbet då deras anslutning i Umeå bryts när bussen inte kommer. Att bussen sen inte kan hålla tågets tidtabell till Umeå förstår jag, men från startplats skall den kunna gå i tid!

Inte bra reklam för varken SJ eller DB!

Kjelle

Hej! Fick tips om att ni diskuterade detta på denna sida, och vill bara säga att om bussen inte kom förrens 09.00 så kanske det finns en anledning till detta...Kan det vara så att passbussen aktiverades av SJ tidigt på morgonen ;)

Och när det gäller antalet åkare, så är antalet tillräkligt..

Angående att länken tagits bort så har jag ingen aning om varför, skall kolla det i morgon (men det är inte avsiktligt i alla fall)

Mitt tips är att ringa till mig om ni har funderingar gällande SJ ersättningstrafik, så slipper ni spekulera i olika teorier här och på andra blogga/chattsidor. Jag lovar att svara öppet och ärligt!! Finns på 0730-721700 eller på kjell@bjorks.eu.

För övrigt gillar jag denna "comunity" bra! Det brukar vara sakliga inlägg, och jag tittar in här ibland och försöker svara så gott jag hinner.
MVH
Kjell Nordin
A Björks AB

RoggaBoy

Citat från: Kjelle skrivet 20 oktober 2010, 20:32:43 PM
Hej! Fick tips om att ni diskuterade detta på denna sida, och vill bara säga att om bussen inte kom förrens 09.00 så kanske det finns en anledning till detta...Kan det vara så att passbussen aktiverades av SJ tidigt på morgonen ;)

Och när det gäller antalet åkare, så är antalet tillräkligt..

Angående att länken tagits bort så har jag ingen aning om varför, skall kolla det i morgon (men det är inte avsiktligt i alla fall)

Mitt tips är att ringa till mig om ni har funderingar gällande SJ ersättningstrafik, så slipper ni spekulera i olika teorier här och på andra blogga/chattsidor. Jag lovar att svara öppet och ärligt!! Finns på 0730-721700 eller på kjell@bjorks.eu.

För övrigt gillar jag denna "comunity" bra! Det brukar vara sakliga inlägg, och jag tittar in här ibland och försöker svara så gott jag hinner.
MVH
Kjell Nordin
A Björks A

Hej och tack för svar!

Jag köper det inte direkt, om SJ förra onsdagen beställer bussar för då torsdag och fredag, med första avgång 06:46 så har man haft både ett och två dygn att fixa detta, varför då avgå första buss två timmar senare, men det var väl som vanligt SJ:s fel som då ringde er för tidigt? Man har beställt bussarna alltid minst dagen före hela veckan, men ändå kommer dom efter avgångstid!

rattvrickaren

Verkar ju vara en massa rök utan eld.
Skönt att Björks har sån stenkoll på allt då.
/Magnus

Kjelle

Hej Rogga! Vi har naturligtvis inga problem att få ut bussar till dom tidiga avgångarna, speciellt inte när det gäller planerad ersättningstrafik. Som jag försökte att "hinta" om så finns det en förklaring till att bussen anlände vid det klockslaget...och det beror så klart inte på att bussåkaren var sen.

Som sagt, jag har försökt vara övertillgänglig (finns det något som heter det?) i allt som gäller Ersättningstrafiken, så är det något tveka inte att ringa! Den allmänna uppfattningen verkar vara att en del tror att vi har för få avtal, och även där RING så får ni facit :) och inga spekulationer...Denna vecka har det även kommit in avtal från några av dem värsta belackarna och bloggkommentatorerna, vilket jag är väldigt tacksam för. Och detta genom att vi sakligt gått igenom avtalet punkt för punkt.
MVH
Kjell Nordin

Staffan Sävenfjord

Det är bra, Kjelle, att du vågar ta debatten här. Men tyvärr: erfarenheter utifrån verkligheten och efter vad jag hört från bussägare och bekanta på SJ så fungerar det inte. Bussarna kommer inte som de skall, det finns inga prognoser för när de väntas och det finns flera exempel på bussar som är för gamla för att få köra in i miljözonen vid Kruthusterminalen i Göteborg.

Jag ringer dig nästa gång jag har något konkret att komma med. Under tiden hänvisar jag till min blogg om vad jag skrivit om dåligt fungerande bussersättning Göteborg-Kalmar i fredags och lördags.

Kjelle

Hej Staffan!
Jag försöker nog inte direkt ta debatten, bara svara öppet och ärligt och eventuellt räta ut en del av era frågetecken.

Ang. trafiktillstånd som stod i inlägget lite ovan, så tar jag det så klart väldigt allvarligt och kommer följa upp det! Så skall det naturligtvis inte få gå till.
Mvh
Kjell Nordin