http://www.unt.se/uppsala/ul-infor-kontantstopp-i-december-1029882.aspx (http://www.unt.se/uppsala/ul-infor-kontantstopp-i-december-1029882.aspx)
Detta visste vi sedan länge, men det är säkerligen nytt för de flesta utanför branschen.
Återstår att se hur mycket gnäll det blir från Uppsalaborna...
Visst kan det bli visst gnäll, speciellt på landsbygden, men när en instans närmar sig punkten att de får betala mer pengar i kontanthanteringsavgifter (till värdetransportföretag etc) än vad de faktiskt får in på kontantförsäljningen, blir det ju lite snedvridet att ha kvar den tjänsten. Kontanthanteringen är dyr, men de kunder som betalar med kontanter vill inte inse detta, utan anser att de ska ha det lägsta priset.
Detta kontantstopp måste givetvis kompenseras med att fler automater och försäljningsställen kommer till runtom staden och länet, helst ett par månader innan stoppet genomförs. Någon som vet när det nya biljettsystemet introduceras i hela Mälardalen? Kommer det nya biljettsystemet innebära fler möjligheter att betala med t.ex bankkort ombord?
Ja med tanke på hur många kommentarer det kommit redan så blir det nog mycket gnäll.
Det nya biljettsystemet är kraftigt försenat. 9 månader senaste gången jag hörde mig för.
Det är ännu inte bestämt om kortfunktionen kommer vara aktiverad här i uppsala från början. Men eftersom kontantstoppet kommer snart så lär dom väl få bestämma snart.
Den ursprungliga tidsplanen var att BIMS skulle komma till uppsala december 2010 och vara färdigt helt juli 2011. Men nu lutar det mera åt september 2011 och vara klart april 2012. Om det nu inte blir några mera förseningar.
Några utökade möjligheter att förköpa biljetter erbjuds inte vid övergången. På sikt räknar UL med att införa biljettautomater och möjligheten att betala med bank- eller kreditkort ombord på bussarna.
Låter som Umeå, först kontantstopp och sen någon gång i ramtiden kommer automaterna (som ännu inte syns till)!
Oj, bland kommentarerna hittade jag en rejäl känga till alla "spontanresenärer" som inte vill planera:
Citat från: Kommentar ur UNTBrukar du ofta komma ut till din bil och konstatera "Ajdå - ingen bensin jag kan inte åka nånstans".
Om inte - Varför skulle det då vara så svårt att ha en förköpsbiljett i beredskap eller en rabattremsa av någ slag?
Om man bor på vischan får man planera lite. Om man bor i stan får man ta vägen förbi stationen (eller någon affär som säljer biljetter)
Eller så skaffar du helt enkelt en mobiltelefon och inser att den tekniska utvecklingen går framåt.
Som sagt det går att betala med mobilen.
Och för Stadstrafiken finns det iaf ett gäng automater.
Är de lika duktiga som Västtrafik så lär ni inte få många ställen att ladda kort på ...och nuförtiden kan vi ladd på bussen typ 2 ggr av 100 ...
Citat från: lil-sis skrivet 02 september 2010, 22:48:54 PM
Som sagt det går att betala med mobilen.
Och för Stadstrafiken finns det iaf ett gäng automater.
Problemen kommer för regiontrafiken. För stadstrafiken finns det redan ett välutbyggt nät var man kan tanka sina kort. Man har satt upp automater vid nästan alla större busshållplatser och desssutom har man byggt om ett antal parkeringsautomater till att du också kan köpa en bussbiljett där. SMS biljetterna har också ökat lavinartat. Ytterst få betalar idag kontant. Har för mig att kontanterna är inte mer än 6% i stadstrafiken
Citat från: kimpan skrivet 03 september 2010, 12:36:31 PMSMS biljetterna har också ökat lavinartat.
Det är väl pga att det är så lätt att fuska.
Vi har fått order om att om någon fuskar med falskt sms och blir påkommen av en förare, får vi inte neka denne att åka om denne sedan vill betala med pengar eller en äkta sms biljett.
Detta lär sig folk snabbt och jag har dessutom märkt en storm av planka.nu klistermärken överallt på busshållplatser samt inne i bussarna.
Vid påtalning om problemet säger man från ledningens sida att UL inte bryr sig.
Citat från: KG skrivet 03 september 2010, 12:39:42 PM
Det är väl pga att det är så lätt att fuska.
Vi har fått order om att om någon fuskar med falskt sms och blir påkommen av en förare, får vi inte neka denne att åka om denne sedan vill betala med pengar eller en äkta sms biljett.
Detta lär sig folk snabbt och jag har dessutom märkt en storm av planka.nu klistermärken överallt på busshållplatser samt inne i bussarna.
Vid påtalning om problemet säger man från ledningens sida att UL inte bryr sig.
"Problemet" med sms-fusket är att de som beslutat om att systemet skulle införas förnekar in absurdum att det går att förfalska en biljett.
Enl. dem är systemet "idiotsäket", och säger man något annat förstår man inte vad man pratar om.
Ett annat argumet från deras sida brukar vara att om det nu fuskas så mycket som förarna säger skulle bussarna vara fullsatta hela tiden, vilket de nu inte är = inget fusk förekommer...
Citat från: Z skrivet 03 september 2010, 19:00:05 PM
"Problemet" med sms-fusket är att de som beslutat om att systemet skulle införas förnekar in absurdum att det går att förfalska en biljett.
Enl. dem är systemet "idiotsäket", och säger man något annat förstår man inte vad man pratar om.
Ett annat argumet från deras sida brukar vara att om det nu fuskas så mycket som förarna säger skulle bussarna vara fullsatta hela tiden, vilket de nu inte är = inget fusk förekommer...
Och av denna anledning har jag slutat att visera biljetter, jag kör bara.
Jag hade min första utländska förfalskare idag.
Jag vet att det är dålig uppbackning uppifrån när man tar en diskussion om SMSbiljett som är falsk men jag tar dem ändå. Jag skulle aldrig låtit någon ta mjölk bara för att de inte ville betala när jag jobbade i butik.
Citat från: lil-sis skrivet 03 september 2010, 20:56:30 PM
Jag hade min första utländska förfalskare idag.
Jag vet att det är dålig uppbackning uppifrån när man tar en diskussion om SMSbiljett som är falsk men jag tar dem ändå. Jag skulle aldrig låtit någon ta mjölk bara för att de inte ville betala när jag jobbade i butik.
När du jobbar i butik har du en chef som är stenhård mot snattare.
När du kör buss har du en chef som vars enda uppgift är att upprätthålla passagerarnas RÄTTIGHETER.
Jag tar dom som jag ser. Det är också en anledning till att fusket är så utbrett. Dom vet att dom flesta förarna inte bryr sig om att titta.
Citat från: Björn Ax skrivet 03 september 2010, 22:16:12 PM
Jag tar dom som jag ser. Det är också en anledning till att fusket är så utbrett. Dom vet att dom flesta förarna inte bryr sig om att titta.
Nej fusket är så utbrett pga att det är så löjligt enkelt. Googla sms biljett uppsala och kolla första länken: Google.se (http://www.google.se/search?hl=sv&safe=off&client=opera&hs=vbd&rls=en&q=sms+biljett+uppsala&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=)
Det är ju pinsamt dåligt! Dom har listat ut nästan varenda kontrollsiffra. Är det meningen att vi förare ska lusläsa varenda siffra till punkt och pricka på biljetterna? Det är dessutom ingenting vi har fått information om. Vi ska jämföra sista två siffrorna i avsändarnr med två första siffrorna i meddelandet. Något som en femåring hade listat ut om denne hade sett ett antal olika SMS! Det knäcktes förövrigt i FJÄRDE inlägget i den tråden på flashback.
Jo visst är d lätt men jag har sett vissa inlägg på vissa forum där dom skriver att dom inte ens behöver ändra nåt eftersom ingen förare tittar. Så d e inte bara för att det är så lätt. Skulle alla förare titta och neka dom som är uppenbara fusk så skulle det vara lite bättre i alla fall.
Blir faktiskt lite trött på förare som har den attityden att "äsch jag tittar inte åk med".
Visst att det finns lättare system men nu har vi detta så deal with it.
UL i ett nötskal hur kan man börja införa detta redan i December den månad då det är som mest "engångsåkare" med kontanter.....
Tänk alla som skall in och julhandla.....Had varit mkt lättare och ta detta från och med månad 01 år 11
Citat från: Björn Ax skrivet 03 september 2010, 23:48:30 PM
Jo visst är d lätt men jag har sett vissa inlägg på vissa forum där dom skriver att dom inte ens behöver ändra nåt eftersom ingen förare tittar. Så d e inte bara för att det är så lätt. Skulle alla förare titta och neka dom som är uppenbara fusk så skulle det vara lite bättre i alla fall.
Blir faktiskt lite trött på förare som har den attityden att "äsch jag tittar inte åk med".
Visst att det finns lättare system men nu har vi detta så deal with it.
Jag håller inte med. Det enda som händer om vi förare börjar "bråka" är att vi blir misshandlade alternativt att dom betalar och sedan fortsätter fuska på nästa buss. Vi har inga som helst rättigheter vi som kör, hade vi haft rätten att kasta ut dom som fuskar hade det varit en annan sak. Jag tänker inte sitta och leka gnällfarbror och riskera åka på stryk för en sms biljett.
Det har hänt att jag nekat folk att åka och det har jag fått fan för från cheferna. Så numera får alla åka med på min buss, jag har samma lön ändå.
Till sist undrar jag, VAR FAN ÄR KONTROLLANTERNA?
Citat från: Z skrivet 02 september 2010, 10:26:21 AM
http://www.unt.se/uppsala/ul-infor-kontantstopp-i-december-1029882.aspx (http://www.unt.se/uppsala/ul-infor-kontantstopp-i-december-1029882.aspx)
Detta visste vi sedan länge, men det är säkerligen nytt för de flesta utanför branschen.
Återstår att se hur mycket gnäll det blir från Uppsalaborna...
Man gör här samma misstag som Örebro gjorde då som avskaffade kontanterna. Man väljer att plocka bort kontanterna först och senare inför alternativen t ex kortbetalning på bussarna och fler förköpsställen. Detta är fel ordning tycker jag. Först skall man fixa alternativen för betalning och sen skall man ta bort kontanterna. Swebus som tar bort kontanterna 1 september införde kortbetalning ombord först. Sedan avskaffar dom kontanterna. Då får man mindre gnäll och mindre problem.
Det är ganska få i Uppsala som betalar kontant.
Och ganska många av de som gör det nu har faktiskt (innan det var på nyheterna) frågat innan om vi fortfarande tar kontanter.
Naturligtvis kommer det att bli tjaffs men kanske inte i den omfattningen som man kan tänka sig först.
Jag kontrollerar alla sms-biljetter och ingen åker med utan giltig biljett (även om det blir kontant betalning el nytt sms). Jag lämnar även folk längs med vägen och jag ropar in när jag gör det. Per radio har jag än så länge inte fått några problem av det.
Citat från: lil-sis skrivet 05 september 2010, 07:37:15 AM
Det är ganska få i Uppsala som betalar kontant.
Ja, möjligtvis i Uppsala, men på landsbuggden är det desto fler.
När jag kör en Uppsala-Västerås en helgeftermiddag kan jag lätt räkna ihop 10-15 betalande.
Av hur många totalt?
Citat från: lil-sis skrivet 06 september 2010, 11:04:38 AM
Av hur många totalt?
Ja, va kan det vara på en tur... 60 pers kanske.
Men visst, Västerås är den turen som har många som åker enstaka gånger och
därför betalar kontant. Man kan ju köra 844:an till Östervåla 10 turer irad utan en
enda betalande. Vad jag ville ha sagt är bara att det kommer nog att bli mer problem
för landsbyggdslinjerna än i stan. Men inte mig emot. Jag fattar inte varför man väntat
så länge. Det blir ju trassel och griniga resenärer när man än genomför detta.
Hade man gjort det för 2 år sen så hade det varit frid och fröjd sen länge.
Men man får nog köra fram i lite godare tid när man ska förklara hur dom löser
sms-biljetter till var och varannan och det går ju bra vid start men kommer nog
sinka linjen efter vägen.
Synd att UL inte kunde tagit efter SL och döpt zonerna till abc istället för jag vet
inte hur många gånger man får förklara att zon 2 inte är 2 zoner!
Citat från: lil-sis skrivet 06 september 2010, 11:04:38 AM
Av hur många totalt?
Jag säljer kontantbiljetter för ungefär 400-1500kr per vecka beroende på vilka tider och om jag jobbar helg. Jobbar man utanför jobbpendlarnas tider så säljer man fruktansvärt mycket kontantbiljetter faktiskt. Trots att SMS biljetterna har kostat halva priset i sommar. Ingen i Uppland tar reda på information i förväg.
Västerås är ju kontantstaden nr 1. Swebus linje 888 drog in mer pengar på kontanta enkelbiljetter där än någon annan stans. Och det var på bussen de skulle köpa, dvs inte över disk. Undrar hur många som är arga på Swebus där numera?
Här i Västtrafiks område har vi haft kontantfritt ett tag och nu har det
blivit så att det kommer folk och tvingar föraren att använda sitt privata
bankort mot kontant betalning.
Så kan gå..
Citat från: nimbra skrivet 09 september 2010, 21:13:09 PM
Här i Västtrafiks område har vi haft kontantfritt ett tag och nu har det blivit så att det kommer folk och tvingar föraren att använda sitt privata bankort mot kontant betalning.
Så kan gå..
Tvingar? Om föraren inte har med sig sitt eget privata bankort då? Vad händer då?
Tvingar de till sig en medresenärs bankkort i så fall?
Undra vad som händer om jag köper ett häfte med biljetter och sen säljer dom i bussen för
en hundring styck. Kan bli bra business, men slutar väl antagligen med en varning eller nåt ::)
Varför införde inte UL
1 en högre kontant taxa från 1 jan 2009 med tillägget chaufförena har ingen växel men slår ut ett kvitto på att passageran betalt för mycket om ej betalning med jämna pengar.
2 Ha en lägre taxa för sms och förköp.
Då kunde chaufförena ha haft låsta kassakistor i bussarna som när man spelar black jack på krogen. Alla skulle ha lärt sig att använda sms och förköp utan en massa gnäll och trassel för chaufförena.
Varför? Jo för UL är inte den skarpaste kniven i lådan... ;)
Men man kan inte belasta UL för att det nya biljettsystemet ständigt blir försenat. Först när det kommit på plats kan man ju införa nya smidiga betalsätt som effektivt konkurrerar ut kontanta enkelbiljetter.
Men redan idag finns ju busskort och sms i UL-trafiken. Efter att ha rullat runt med en röd buss i Roslagsskogarna de senaste dagarna och sett hur bra det kontantlösa systemet fungerar där ute har jag rätt liten förståelse för alla som beklagar sig här på västra sidan läns/kommungränsen. Varenda resenär i Norrtälje kommuns glesbygd hade ett sms, en remsa eller ett kort redo vid påstigning ute i skogen, utan att ens börja leta i fickorna. Kan inte resenärerna på andra sidan lénsgrensen ha detsamma?
Citat från: Stop skrivet 10 september 2010, 08:47:18 AM
Varför införde inte UL
1 en högre kontant taxa från 1 jan 2009 med tillägget chaufförena har ingen växel men slår ut ett kvitto på att passageran betalt för mycket om ej betalning med jämna pengar.
2 Ha en lägre taxa för sms och förköp.
Då kunde chaufförena ha haft låsta kassakistor i bussarna som när man spelar black jack på krogen. Alla skulle ha lärt sig att använda sms och förköp utan en massa gnäll och trassel för chaufförena.
I Örebro har man nu gjort precis så. En enkelbiljett (Som numera bara säljs mot kontokort) kostar 25. Biljett köpt med SMS eller i automat kostar 20 medan en resa med rabattkort kostar 12. Numera är det ju knappast rånrisken som föranleder prisskillnaden eftersom kontanterna är avskaffade så nu skulle jag tro att man vill minimera kontokortsköpen av enkelbiljetter eftersom dessa trotts allt tar en del tid att genomföra.
Citat från: KG skrivet 04 september 2010, 10:34:41 AM
Jag håller inte med. Det enda som händer om vi förare börjar "bråka" är att vi blir misshandlade alternativt att dom betalar och sedan fortsätter fuska på nästa buss. Vi har inga som helst rättigheter vi som kör, hade vi haft rätten att kasta ut dom som fuskar hade det varit en annan sak. Jag tänker inte sitta och leka gnällfarbror och riskera åka på stryk för en sms biljett.
Det har hänt att jag nekat folk att åka och det har jag fått fan för från cheferna. Så numera får alla åka med på min buss, jag har samma lön ändå.
Till sist undrar jag, VAR FAN ÄR KONTROLLANTERNA?
Då undrar jag vilka du jobbar för?? Jag har nekat många att åka som inte har godkända biljetter och aldrig fått fan från mina chefer. Har dom falska sms så åker dom inte med.
Har aldrig heller haft problem med folk som vill slå mig. Påpekar man att den där biljetten godkänner inte jag så har alla antingen försökt tjafsa lite för att jag ska tröttna och låta dom åka med eller skickat efter en riktig biljett.Har aldrig förekommit något hot hos mig iaf. Även fast dom man påpekat detta för varit dyngraka.
Citat från: Stop skrivet 10 september 2010, 08:47:18 AM
Varför införde inte UL
1 en högre kontant taxa från 1 jan 2009 med tillägget chaufförena har ingen växel men slår ut ett kvitto på att passageran betalt för mycket om ej betalning med jämna pengar.
2 Ha en lägre taxa för sms och förköp.
Då kunde chaufförena ha haft låsta kassakistor i bussarna som när man spelar black jack på krogen. Alla skulle ha lärt sig att använda sms och förköp utan en massa gnäll och trassel för chaufförena.
Låsta kassakistor är tyvärr inte så bra. Då vi har ett stort antal bussar så måste nån väktare då tömma dessa kistor varje natt och det lär inte vara billigt.
Men aja. Ska blir skönt utan kontanter snart. Men först försvinner 50-öringen i slutet av månaden och det blir också skönt. :)
Citat från: KG skrivet 06 september 2010, 12:44:54 PM
Jag säljer kontantbiljetter för ungefär 400-1500kr per vecka beroende på vilka tider och om jag jobbar helg.
Igår sålde jag för nästan 600kr kontanta biljetter.
Inget jag reagerade över förrän jag kollade kvittot. Men så var det också Kulturnatt = fler som åker än annars. Ungefär 99% av dem hade hunnit betala i automaten vid hållplatsen, sms:a el gå till en affär alldeles vid hållplatsen om jag inte hade kunnat ta kontanter.
Naturligtvis kommer det att bli tjaffs men jag tror inte det blir så besvärligt som så många verkar tro.
Jag körde förstärkning på ordinarie 804:or i går natt.
0015 och 0115 till Örsundsbro och sen 0240 till Enköping.
På de 3 turerna körde Jag in 4200:-
Bara så ni får lite perspektiv på skillnaden mellan stad och landsbyggd.
Hur många av de tror du inte hade kunnat betala med sms om kontanterna varit indragna?
På Swebus 899:a från Uppsala är det numera rätt få resenärer som försöker köpa en kontant enkelbiljett. På en avgång är det max två st "spontanresenärer" som kommer 1-2 minuter innan avgångstiden, som får hänvisas till Pressbyrån och där köpa biljett till nästa avgång. En del kontantresenärer är ute i god så tid att de hinner springa till Pressbyrån, köpa biljett och sen tillbaka och hoppa på.
De övriga 90-95 procenten av de påstigande i Uppsala har förbokad biljett eller klippkort, så något bortfall av resenärer pga kontantstoppet har inte märkts av. :)
Däremot är jag nyfiken på att höra hur det fungerar i kontantanvändandets högborg Västerås... ::)
Citat från: lil-sis skrivet 12 september 2010, 16:22:09 PM
Igår sålde jag för nästan 600kr kontanta biljetter.
Inget jag reagerade över förrän jag kollade kvittot. Men så var det också Kulturnatt = fler som åker än annars. Ungefär 99% av dem hade hunnit betala i automaten vid hållplatsen, sms:a el gå till en affär alldeles vid hållplatsen om jag inte hade kunnat ta kontanter.
Naturligtvis kommer det att bli tjaffs men jag tror inte det blir så besvärligt som så många verkar tro.
Det hela löser man ju lätt med att införa en prisskillnad på biljetterna. Ett rejält mycket högre biljettpris på bussen, som gärna får vara dubbelt så högt när det gäller stadstrafik. 40-50 kr ombord och 20 kr i automat för en vuxenbiljett skulle räcka. När de påstigande börjar klaga är det bara att peka på automaten och berätta hur mycket billigare en biljett är där. Sen sprider det ryktet sig snabbt :)
Men det kräver ju självklart att antalet automater utökas flera månader innan kontantstoppet.
Citat från: Björn Ax skrivet 11 september 2010, 00:40:59 AM
Låsta kassakistor är tyvärr inte så bra. Då vi har ett stort antal bussar så måste nån väktare då tömma dessa kistor varje natt och det lär inte vara billigt.
Tack för det! Jag tror inte heller på låsta kassakistor. Kontanterna ska inte låsas in på bussen, utan ska bort helt. Om väktare skulle behöva anlitas för att åka runt och tömma kassakistor i bussar skulle deras tjänster kosta ännu mera, och säkerligen överstiga det belopp man tjänar in i kontanter. Dvs en ren förlust! Plus att det skulle innebära fler värdetransporter som kan rånas.
CitatLåsta kassakistor är tyvärr inte så bra. Då vi har ett stort antal bussar så måste nån väktare då tömma dessa kistor varje natt och det lär inte vara billigt.
Tack för det! Jag tror inte heller på låsta kassakistor. Kontanterna ska inte låsas in på bussen, utan ska bort helt. Om väktare skulle behöva anlitas för att åka runt och tömma kassakistor i bussar skulle deras tjänster kosta ännu mera, och säkerligen överstiga det belopp man tjänar in i kontanter. Dvs en ren förlust! Plus att det skulle innebära fler värdetransporter som kan rånas.
Vad UL borde gjort när man fick en dom på att dåvarande kontant hantering var en arbetsmiljö risk om man brydde sig om sina chaufförer. Nu överklagade UL och bussbolagen iställe, gjorde inget och utsatte Er för denna konstanterade risk i 2 år extra. Kassa kistor är en usel idé men bättre än 2 års fortsatt rånrisk. Och allt gnäll Ni kommer att få ta nu när kontantern helt försvinner. Hur många konflikter mellan busschaufför och ärad busskund skulle kunnat undvikits det närmaste 6 månaderna? Be UL trycka upp visitkort med texten " Förlåt och vi hade 2 år (eller 30 år) på oss att snyggt fasa ut kontantern men det struntade vi i, skäll inte på chauffören ring UL:s huvudkontor tele nr eller Er politiker i stryrelse och skäl ut vederbörande iställe /UL:s ledning och styrelse" som chaufförena kan dela ut för att slipp skället.
Citat från: lil-sis skrivet 13 september 2010, 08:49:13 AM
Hur många av de tror du inte hade kunnat betala med sms om kontanterna varit indragna?
Givetvis tror jag att 99% av befolkningen har en mobil i fickan så det löser sig säkert.
Jag är absolut FÖR att ta bort kontanterna, jag ville bara visa på att problemet kommer att
bli större på ladsbyggden än i city. Jag tror att alla resenärerna hade kommit med på ett eller annat
sätt, men det hade tagit mig minst 30 minuter att försöka förklara för folk hur dom ska skriva och vart dom
ska skicka.
Ett problem idag är att folk har så avancerade telefoner att dom efter 5 öl, inte klarar av att skicka SMS längre. ;D ;D
Citat från: Ersa skrivet 13 september 2010, 10:56:47 AM
Det hela löser man ju lätt med att införa en prisskillnad på biljetterna. Ett rejält mycket högre biljettpris på bussen, som gärna får vara dubbelt så högt när det gäller stadstrafik. 40-50 kr ombord och 20 kr i automat för en vuxenbiljett skulle räcka. När de påstigande börjar klaga är det bara att peka på automaten och berätta hur mycket billigare en biljett är där. Sen sprider det ryktet sig snabbt :)
Men det kräver ju självklart att antalet automater utökas flera månader innan kontantstoppet.
Ja, men inte i just detta fallet, eftersom UL accepteras sms biljetter på nattrafiken så åker en fjortis mellan
Uppsala och Enköping för 48:- med sms, men 100:- kontant (vuxentaxa + nattillägg 20)
Men dom står ändå där och viftar med pluringen !! :o
Citat från: Stop skrivet 13 september 2010, 12:03:02 PMBe UL trycka upp visitkort med texten " Förlåt och vi hade 2 år (eller 30 år) på oss att snyggt fasa ut kontantern men det struntade vi i, skäll inte på chauffören ring UL:s huvudkontor tele nr eller Er politiker i stryrelse och skäl ut vederbörande iställe /UL:s ledning och styrelse" som chaufförena kan dela ut för att slipp skället.
www.vistaprint.se