Kontanterna på väg bort i Uppsala

Startat av Jonas, 02 september 2010, 10:26:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas

http://www.unt.se/uppsala/ul-infor-kontantstopp-i-december-1029882.aspx

Detta visste vi sedan länge, men det är säkerligen nytt för de flesta utanför branschen.
Återstår att se hur mycket gnäll det blir från Uppsalaborna...

Ersa

Visst kan det bli visst gnäll, speciellt på landsbygden, men när en instans närmar sig punkten att de får betala mer pengar i kontanthanteringsavgifter (till värdetransportföretag etc) än vad de faktiskt får in på kontantförsäljningen, blir det ju lite snedvridet att ha kvar den tjänsten. Kontanthanteringen är dyr, men de kunder som betalar med kontanter vill inte inse detta, utan anser att de ska ha det lägsta priset.

Detta kontantstopp måste givetvis kompenseras med att fler automater och försäljningsställen kommer till runtom staden och länet, helst ett par månader innan stoppet genomförs. Någon som vet när det nya biljettsystemet introduceras i hela Mälardalen? Kommer det nya biljettsystemet innebära fler möjligheter att betala med t.ex bankkort ombord?

Björn Ax

Ja med tanke på hur många kommentarer det kommit redan så blir det nog mycket gnäll.

Det nya biljettsystemet är kraftigt försenat. 9 månader senaste gången jag hörde mig för.

Det är ännu inte bestämt om kortfunktionen kommer vara aktiverad här i uppsala från början. Men eftersom kontantstoppet kommer snart så lär dom väl få bestämma snart.

Den ursprungliga tidsplanen var att BIMS skulle komma till uppsala december 2010 och vara färdigt helt juli 2011. Men nu lutar det mera åt september 2011 och vara klart april 2012. Om det nu inte blir några mera förseningar.

RoggaBoy

Några utökade möjligheter att förköpa biljetter erbjuds inte vid övergången. På sikt räknar UL med att införa biljettautomater och möjligheten att betala med bank- eller kreditkort ombord på bussarna.

Låter som Umeå, först kontantstopp och sen någon gång i ramtiden kommer automaterna (som ännu inte syns till)!

Ersa

Oj, bland kommentarerna hittade jag en rejäl känga till alla "spontanresenärer" som inte vill planera:

Citat från: Kommentar ur UNTBrukar du ofta komma ut till din bil och konstatera "Ajdå - ingen bensin jag kan inte åka nånstans".
Om inte - Varför skulle det då vara så svårt att ha en förköpsbiljett i beredskap eller en rabattremsa av någ slag?

Om man bor på vischan får man planera lite. Om man bor i stan får man ta vägen förbi stationen (eller någon affär som säljer biljetter)

Eller så skaffar du helt enkelt en mobiltelefon och inser att den tekniska utvecklingen går framåt.

lil-sis

Som sagt det går att betala med mobilen.

Och för Stadstrafiken finns det iaf ett gäng automater.

yngrot

Är de lika duktiga som Västtrafik så lär ni inte få många ställen att ladda kort på ...och nuförtiden kan vi ladd på bussen typ 2 ggr av 100 ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

kimpan

Citat från: lil-sis skrivet 02 september 2010, 22:48:54 PM
Som sagt det går att betala med mobilen.

Och för Stadstrafiken finns det iaf ett gäng automater.

Problemen kommer för regiontrafiken. För stadstrafiken finns det redan ett välutbyggt nät var man kan tanka sina kort. Man har satt upp automater vid nästan alla större busshållplatser och desssutom har man byggt om ett antal parkeringsautomater till att du också kan köpa en bussbiljett där. SMS biljetterna har också ökat lavinartat. Ytterst få betalar idag kontant. Har för mig att kontanterna är inte mer än 6% i stadstrafiken

KG

Citat från: kimpan skrivet 03 september 2010, 12:36:31 PMSMS biljetterna har också ökat lavinartat.

Det är väl pga att det är så lätt att fuska.
Vi har fått order om att om någon fuskar med falskt sms och blir påkommen av en förare, får vi inte neka denne att åka om denne sedan vill betala med pengar eller en äkta sms biljett.
Detta lär sig folk snabbt och jag har dessutom märkt en storm av planka.nu klistermärken överallt på busshållplatser samt inne i bussarna.

Vid påtalning om problemet säger man från ledningens sida att UL inte bryr sig.

Jonas

Citat från: KG skrivet 03 september 2010, 12:39:42 PM
Det är väl pga att det är så lätt att fuska.
Vi har fått order om att om någon fuskar med falskt sms och blir påkommen av en förare, får vi inte neka denne att åka om denne sedan vill betala med pengar eller en äkta sms biljett.
Detta lär sig folk snabbt och jag har dessutom märkt en storm av planka.nu klistermärken överallt på busshållplatser samt inne i bussarna.

Vid påtalning om problemet säger man från ledningens sida att UL inte bryr sig.

"Problemet" med sms-fusket är att de som beslutat om att systemet skulle införas förnekar in absurdum att det går att förfalska en biljett.
Enl. dem är systemet "idiotsäket", och säger man något annat förstår man inte vad man pratar om.
Ett annat argumet från deras sida brukar vara att om det nu fuskas så mycket som förarna säger skulle bussarna vara fullsatta hela tiden, vilket de nu inte är = inget fusk förekommer...

KG

Citat från: Z skrivet 03 september 2010, 19:00:05 PM
"Problemet" med sms-fusket är att de som beslutat om att systemet skulle införas förnekar in absurdum att det går att förfalska en biljett.
Enl. dem är systemet "idiotsäket", och säger man något annat förstår man inte vad man pratar om.
Ett annat argumet från deras sida brukar vara att om det nu fuskas så mycket som förarna säger skulle bussarna vara fullsatta hela tiden, vilket de nu inte är = inget fusk förekommer...

Och av denna anledning har jag slutat att visera biljetter, jag kör bara.

lil-sis

Jag hade min första utländska förfalskare idag.

Jag vet att det är dålig uppbackning uppifrån när man tar en diskussion om SMSbiljett som är falsk men jag tar dem ändå. Jag skulle aldrig låtit någon ta mjölk bara för att de inte ville betala när jag jobbade i butik.

KG

Citat från: lil-sis skrivet 03 september 2010, 20:56:30 PM
Jag hade min första utländska förfalskare idag.

Jag vet att det är dålig uppbackning uppifrån när man tar en diskussion om SMSbiljett som är falsk men jag tar dem ändå. Jag skulle aldrig låtit någon ta mjölk bara för att de inte ville betala när jag jobbade i butik.

När du jobbar i butik har du en chef som är stenhård mot snattare.
När du kör buss har du en chef som vars enda uppgift är att upprätthålla passagerarnas RÄTTIGHETER.

Björn Ax

Jag tar dom som jag ser. Det är också en anledning till att fusket är så utbrett. Dom vet att dom flesta förarna inte bryr sig om att titta.

KG

Citat från: Björn Ax skrivet 03 september 2010, 22:16:12 PM
Jag tar dom som jag ser. Det är också en anledning till att fusket är så utbrett. Dom vet att dom flesta förarna inte bryr sig om att titta.

Nej fusket är så utbrett pga att det är så löjligt enkelt. Googla sms biljett uppsala och kolla första länken: Google.se

Det är ju pinsamt dåligt! Dom har listat ut nästan varenda kontrollsiffra. Är det meningen att vi förare ska lusläsa varenda siffra till punkt och pricka på biljetterna? Det är dessutom ingenting vi har fått information om. Vi ska jämföra sista två siffrorna i avsändarnr med två första siffrorna i meddelandet. Något som en femåring hade listat ut om denne hade sett ett antal olika SMS! Det knäcktes förövrigt i FJÄRDE inlägget i den tråden på flashback.