1220:
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/056-7.jpg)
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/058-3.jpg)
1224:
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/061-4.jpg)
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/062-2.jpg)
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/063-2.jpg)
Fina bilder! ;)
Riktiga skrotvagnar att köra. Vingliga på vägen, äckliga att svänga med tack vara den elektriska servon, som gör att man bara behöver blåsa på ratten så svänger bussen. Ganska sega är dom med för att vara 340 hk. Känns som en Omnilink motor. Sen skrammlar dom mer än Omni med, dessa hatthyllor i plast ush. Ratten som är 2m i diameter gör inte saken bättre. Däremot är Säffles 1000 gånger bättre. 8500 jaa, 8700 bläää. O ja, jag har kört nästan varje vagn i 12xx serien så jag vet lite vad jag pratar om :)
Citat från: Jim skrivet 26 augusti 2010, 02:43:30 AM
Riktiga skrotvagnar att köra. Vingliga på vägen, äckliga att svänga med tack vara den elektriska servon, som gör att man bara behöver blåsa på ratten så svänger bussen. Ganska sega är dom med för att vara 340 hk. Känns som en Omnilink motor. Sen skrammlar dom mer än Omni med, dessa hatthyllor i plast ush. Ratten som är 2m i diameter gör inte saken bättre. Däremot är Säffles 1000 gånger bättre. 8500 jaa, 8700 bläää. O ja, jag har kört nästan varje vagn i 12xx serien så jag vet lite vad jag pratar om :)
Hehe, ajdå, jag förstår! ;D Jag har rest med 1222 en gång från Norrtälje till Stockholm nu under sommaren, då det i detta fall handlade om en söndagstur, fullpackad buss, bagagehyllorna var fulla och resten av väskorna fick man ha i knät, vilket mao inte var en hit! :-\ Dock märkte jag en liten fördel med dessa jämfört med exempelvis den ordinarie Vegan och det var att benutrymmet var lite större i 8700-vagnarna jämfört med Vegorna, men annars var det mycket av en Vega på insidan, såväl som på utsidan. Vad som då skall sägas, är att jag och Vegorna är väl inte de bästa polare precis... ;)
Citat från: Jim skrivet 26 augusti 2010, 02:43:30 AM
Riktiga skrotvagnar att köra. Vingliga på vägen, äckliga att svänga med tack vara den elektriska servon, som gör att man bara behöver blåsa på ratten så svänger bussen. Ganska sega är dom med för att vara 340 hk. Känns som en Omnilink motor. Sen skrammlar dom mer än Omni med, dessa hatthyllor i plast ush. Ratten som är 2m i diameter gör inte saken bättre. Däremot är Säffles 1000 gånger bättre. 8500 jaa, 8700 bläää. O ja, jag har kört nästan varje vagn i 12xx serien så jag vet lite vad jag pratar om :)
Instämmer till 100%!
Citat från: Jim skrivet 26 augusti 2010, 02:43:30 AM
Vingliga på vägen, äckliga att svänga med tack vara den elektriska servon, som gör att man bara behöver blåsa på ratten så svänger bussen.
beror väl inte på elektrisk servo utan på svängbar boggieaxel..
har 1224 också fått en 3:e dörr?
Elektrisk servo ?
Möjligen på små personbilar, men på tyngre fordon använder man hydraulik.
Trycket i styrsystemet till den styrbara boggieaxeln på en Volvobuss är omkring 21 bar.
Vad blev det för fel på dessa bussar då? Nobinas 8700:or i 57xx-serien är ju helt underbara landsbygsvagnar, även om de ju är en aning till åren och därför lite slitna numera. Trots slitaget kör jag då hellre en inkörd 8700 i Nobinas 57xx-serie än än skramlig fem-sex år nyare 8500 i t.ex Nobinas 64xx-serie.
Citat från: homer skrivet 26 augusti 2010, 19:57:35 PM
beror väl inte på elektrisk servo utan på svängbar boggieaxel..
Dom jag har kört har då inte haft styrande löpaxel...
Citat från: JAB skrivet 26 augusti 2010, 21:18:16 PM
Elektrisk servo ?
Möjligen på små personbilar, men på tyngre fordon använder man hydraulik.
Trycket i styrsystemet till den styrbara boggieaxeln på en Volvobuss är omkring 21 bar.
Nu vet jag ju inte hur dessa bussar är byggda, men personbilar (vissa) har ju elservo och det är hydraulik, precis som vanligt, bara att pumpen drivs med el och inte direkt från motorn via rem!
Citat från: Ersa skrivet 27 augusti 2010, 00:46:41 AM
Trots slitaget kör jag då hellre en inkörd 8700 i Nobinas 57xx-serie än än skramlig fem-sex år nyare 8500 i t.ex Nobinas 64xx-serie.
Inte en chans! ;D
Citat från: homer skrivet 26 augusti 2010, 19:57:35 PM
beror väl inte på elektrisk servo utan på svängbar boggieaxel..
har 1224 också fått en 3:e dörr?
Boggivagnar har jag kört gott om. Varken Scanias, Volvo 8500 eller MAN har sån äcklig styrning. Men kollade man i instruktionsboken så hade denna även en elektiskservo som det inte stod något om i 8500 instruktionsbok, kan ju trots allt stått fel i boken, men iaf är 8700 skrot.
Citat från: JAB skrivet 26 augusti 2010, 21:18:16 PM
Elektrisk servo ?
Möjligen på små personbilar, men på tyngre fordon använder man hydraulik.
Trycket i styrsystemet till den styrbara boggieaxeln på en Volvobuss är omkring 21 bar.
Som extra utr. Stod så i boken iaf. Hur kommer det säg att just 8700 är så och inte 8500?
Citat från: KG skrivet 27 augusti 2010, 00:50:52 AM
Inte en chans! ;D
Jag förstår inte riktigt vad du menar, men både jag och många kollegor i Umeå var mycket mer nöjda med 5748 och 5749 (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/5700/Swebus_5749_Uppsala_busstation_030912.jpg), än vad vi var med de flera år yngre 6408 (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/6400/Swebus_6408_Stationsgatan_Borlange_060701.jpg) och 6874 när alla dessa gick som vikariebussar hösten -08. 8700:an kändes stabil, tyst och gediget bygd jämfört med 8500:an som hade en högre ljudnivå och vars inredning skramlade mer.
Så jag undrar fortfarande: Vad gick snett med vagnarna i Busslinks 12xx-serie?
Citat från: Ersa skrivet 27 augusti 2010, 01:26:37 AM
Jag förstår inte riktigt vad du menar, men både jag och många kollegor i Umeå var mycket mer nöjda med 5748 och 5749 (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/5700/Swebus_5749_Uppsala_busstation_030912.jpg), än vad vi var med de flera år yngre 6408 (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/6400/Swebus_6408_Stationsgatan_Borlange_060701.jpg) och 6874 när alla dessa gick som vikariebussar hösten -08. 8700:an kändes stabil, tyst och gediget bygd jämfört med 8500:an som hade en högre ljudnivå och vars inredning skramlade mer.
Så jag undrar fortfarande: Vad gick snett med vagnarna i Busslinks 12xx-serie?
Jadu. Ingen aning, mer mil på mätaren 8700orna hade väll rullat 54k medans 8500orna hade väll 30-35k på mätaren. Dom skramlade som en Omnicity. Dåligt byggda?. 8500orna i 12xx är underbara att köra, tysta och bra förarergonomi. Dock är B12MA i 12xx Med den nya 360 hk motorn. Mer mumma än vad man kan tänka sig, rått ljud högljudd, stark, pigg, När Yujin var med mig så öppnade vi mittluckan å körde med den öppen under tomkörning. Då kunde vi inte prata med varandra, men det lät vackert :)
Hittade ett litet blad hos volvo lastvagnar som beskriver lite om systemet http://productinfo.vtc.volvo.se/files/pdf/lo/PU-EHYS_Swe_02_442818.pdf (http://productinfo.vtc.volvo.se/files/pdf/lo/PU-EHYS_Swe_02_442818.pdf).
Det är i princip samma utrustning som sitter på en buss med hydrauliskt styrd boggieaxel.
Jag föredrar 8700 jämfört med 8500 kört båda sen mars mest 8500 men 8700 upplever jag som bättre byggda och med mycket bättre värme än 8500 värmesystemet i 8500 blir jag tokig på fläkten i förarelementet går i gång även om elementet är kallt .. bättre då som i 8700 med en knapp som man kan välja att fläkten inte går alls eller via termostaten eller konstant och elementet ger värme även utan fläkten går... i 8500 måste man in en meny och välja bort fläkten
Citat från: yngrot skrivet 29 augusti 2010, 22:31:41 PM
Jag föredrar 8700 jämfört med 8500 kört båda sen mars mest 8500 men 8700 upplever jag som bättre byggda och med mycket bättre värme än 8500 värmesystemet i 8500 blir jag tokig på fläkten i förarelementet går i gång även om elementet är kallt .. bättre då som i 8700 med en knapp som man kan välja att fläkten inte går alls eller via termostaten eller konstant och elementet ger värme även utan fläkten går... i 8500 måste man in en meny och välja bort fläkten
Som privat åkare och ägare av en 8700 hade man ju snabbt monterat in en vanlig enkel vippströmbrytare på pluskabeln till denna fläkt... innan nån arg anställd tar fram avbitartången på en ändhållplats. :-X
Även 9700 hade denna menyfunktion och därvid helautomatisk fläkt (dvs konstant påslagen) på vissa årsmodeller, men fick snabbt tillbaka en vanlig enkel vippströmbrytare på panelen något år senare. Jag antar att viss kritik framfördes till tillverkaren. 8)
Ersa nu blandade du väl ihop det ?+ 8500 skulle behöva en knapp . Den finns redan på 8700
Citat från: yngrot skrivet 31 augusti 2010, 00:15:25 AM
Ersa nu blandade du väl ihop det ?+ 8500 skulle behöva en knapp . Den finns redan på 8700
Den fläkten går att stänga av i datorn på en 8500. Iallfall lyckades jag det.
Citat från: Jim skrivet 31 augusti 2010, 00:17:53 AM
Den fläkten går att stänga av i datorn på en 8500. Iallfall lyckades jag det.
När datorn fungerar, och inte har hängt sig, ja. Vilket ibland känns som 50-60% av tillfällena.
Jo visst kan man det men som Ersa skriver inte alltid den är i funktion och dessutom måste du stå still på 8700 är det bara stänga av knappen även under körning.. Startar man motor innan data är färdigkollad så är ju den skärmen i 8500 svart eller randig och då är man körd och får höra fläkten tjuta :P
Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2010, 05:16:42 AM
När datorn fungerar, och inte har hängt sig, ja. Vilket ibland känns som 50-60% av tillfällena.
Aha. I Nyköping gick det varje gång :D