Busslink 1220 (blå) & 1224 (röd! :D) på bilder!

Startat av Andreas, 25 augusti 2010, 21:45:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Optimal

Riktiga skrotvagnar att köra. Vingliga på vägen, äckliga att svänga med tack vara den elektriska servon, som gör att man bara behöver blåsa på ratten så svänger bussen. Ganska sega är dom med för att vara 340 hk. Känns som en Omnilink motor. Sen skrammlar dom mer än Omni med, dessa hatthyllor i plast ush. Ratten som är 2m i diameter gör inte saken bättre. Däremot är Säffles 1000 gånger bättre. 8500 jaa, 8700 bläää. O ja, jag har kört nästan varje vagn i 12xx serien så jag vet lite vad jag pratar om :)

Andreas

Citat från: Jim skrivet 26 augusti 2010, 02:43:30 AM
Riktiga skrotvagnar att köra. Vingliga på vägen, äckliga att svänga med tack vara den elektriska servon, som gör att man bara behöver blåsa på ratten så svänger bussen. Ganska sega är dom med för att vara 340 hk. Känns som en Omnilink motor. Sen skrammlar dom mer än Omni med, dessa hatthyllor i plast ush. Ratten som är 2m i diameter gör inte saken bättre. Däremot är Säffles 1000 gånger bättre. 8500 jaa, 8700 bläää. O ja, jag har kört nästan varje vagn i 12xx serien så jag vet lite vad jag pratar om :)

Hehe, ajdå, jag förstår!  ;D Jag har rest med 1222 en gång från Norrtälje till Stockholm nu under sommaren, då det i detta fall handlade om en söndagstur, fullpackad buss, bagagehyllorna var fulla och resten av väskorna fick man ha i knät, vilket mao inte var en hit!  :-\ Dock märkte jag en liten fördel med dessa jämfört med exempelvis den ordinarie Vegan och det var att benutrymmet var lite större i 8700-vagnarna jämfört med Vegorna, men annars var det mycket av en Vega på insidan, såväl som på utsidan. Vad som då skall sägas, är att jag och Vegorna är väl inte de bästa polare precis... ;)

KG

Instämmer till 100%!

homer

Vingliga på vägen, äckliga att svänga med tack vara den elektriska servon, som gör att man bara behöver blåsa på ratten så svänger bussen.

beror väl inte på elektrisk servo utan på svängbar boggieaxel..

har 1224 också fått en 3:e dörr?

JAB

Elektrisk servo ?

Möjligen på små personbilar, men på tyngre fordon använder man hydraulik.
Trycket i styrsystemet till den styrbara boggieaxeln på en Volvobuss är omkring 21 bar.

Ersa

Vad blev det för fel på dessa bussar då? Nobinas 8700:or i 57xx-serien är ju helt underbara landsbygsvagnar, även om de ju är en aning till åren och därför lite slitna numera. Trots slitaget kör jag då hellre en inkörd 8700 i Nobinas 57xx-serie än än skramlig fem-sex år nyare 8500 i t.ex Nobinas 64xx-serie.

KG

Citat från: homer skrivet 26 augusti 2010, 19:57:35 PM

Dom jag har kört har då inte haft styrande löpaxel...

Citat från: JAB skrivet 26 augusti 2010, 21:18:16 PM
Elektrisk servo ?

Trycket i styrsystemet till den styrbara boggieaxeln på en Volvobuss är omkring 21 bar.

Nu vet jag ju inte hur dessa bussar är byggda, men personbilar (vissa) har ju elservo och det är hydraulik, precis som vanligt, bara att pumpen drivs med el och inte direkt från motorn via rem!

Citat från: Ersa skrivet 27 augusti 2010, 00:46:41 AM
Trots slitaget kör jag då hellre en inkörd 8700 i Nobinas 57xx-serie än än skramlig fem-sex år nyare 8500 i t.ex Nobinas 64xx-serie.

Inte en chans!  ;D

Optimal

Citat från: homer skrivet 26 augusti 2010, 19:57:35 PM

har 1224 också fått en 3:e dörr?

Boggivagnar har jag kört gott om. Varken Scanias, Volvo 8500 eller MAN har sån äcklig styrning.  Men kollade man i instruktionsboken så hade denna även en elektiskservo som det inte stod något om i 8500 instruktionsbok, kan ju trots allt stått fel i boken, men iaf är 8700 skrot.

Optimal

Citat från: JAB skrivet 26 augusti 2010, 21:18:16 PM
Elektrisk servo ?

Som extra utr. Stod så i boken iaf. Hur kommer det säg att just 8700 är så och inte 8500?

Ersa

Citat från: KG skrivet 27 augusti 2010, 00:50:52 AM
Inte en chans!  ;D

Jag förstår inte riktigt vad du menar, men både jag och många kollegor i Umeå var mycket mer nöjda med 5748 och 5749, än vad vi var med de flera år yngre 6408 och 6874 när alla dessa gick som vikariebussar hösten -08. 8700:an kändes stabil, tyst och gediget bygd jämfört med 8500:an som hade en högre ljudnivå och vars inredning skramlade mer.

Så jag undrar fortfarande: Vad gick snett med vagnarna i Busslinks 12xx-serie?

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 27 augusti 2010, 01:26:37 AM
Jag förstår inte riktigt vad du menar, men både jag och många kollegor i Umeå var mycket mer nöjda med 5748 och 5749, än vad vi var med de flera år yngre 6408 och 6874 när alla dessa gick som vikariebussar hösten -08. 8700:an kändes stabil, tyst och gediget bygd jämfört med 8500:an som hade en högre ljudnivå och vars inredning skramlade mer.

Så jag undrar fortfarande: Vad gick snett med vagnarna i Busslinks 12xx-serie?

Jadu. Ingen aning, mer mil på mätaren 8700orna hade väll rullat 54k medans 8500orna hade väll 30-35k på mätaren.  Dom skramlade som en Omnicity. Dåligt byggda?. 8500orna i 12xx är underbara att köra, tysta och bra förarergonomi. Dock är B12MA i 12xx Med den nya 360 hk motorn. Mer mumma än vad man kan tänka sig, rått ljud högljudd, stark, pigg, När Yujin var med mig så öppnade vi mittluckan å körde med den öppen under tomkörning. Då kunde vi inte prata med varandra, men det lät vackert :)

JAB

Hittade ett litet blad hos volvo lastvagnar som beskriver lite om systemet http://productinfo.vtc.volvo.se/files/pdf/lo/PU-EHYS_Swe_02_442818.pdf.
Det är i princip samma utrustning som sitter på en buss med hydrauliskt styrd boggieaxel.

yngrot

Jag föredrar 8700 jämfört med 8500  kört båda sen mars mest 8500  men 8700 upplever jag som bättre byggda och med mycket bättre värme än 8500  värmesystemet i 8500 blir jag tokig på fläkten i förarelementet går i gång även om elementet är kallt .. bättre då som i 8700 med en knapp som man kan välja att fläkten inte går alls eller via termostaten eller konstant och elementet ger värme även utan fläkten går... i 8500 måste man in en meny och välja bort fläkten   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina