Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 06 mars 2010, 23:45:20 PM

Titel: Dagens smartskaft...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 06 mars 2010, 23:45:20 PM
...föranledde vissa rattövningar.

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7409_BTX394_Stockholm_100306b.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7405_BTX524_Stockholm_100306.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_5111_EJU535_Stockholm_100306.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_5050_JYE045_Stockholm_100306.jpg)
Titel: SV: Dagens smartskaft...
Skrivet av: Svemicke skrivet 06 mars 2010, 23:50:38 PM
Trevligt med sådana här bilder!

En dum fråga: Är dessa innerstadslinjer i själva staden Stockholm? Alltså motsvarande stadsbussar i övriga Sverige? Någon skrev i det gamla Bussnack att SL inte hade riktiga stadslinjer utan att de utgjorde både stad och län.
Titel: SV: Dagens smartskaft...
Skrivet av: Karsten skrivet 07 mars 2010, 00:11:30 AM
Citat från: Svemicke skrivet 06 mars 2010, 23:50:38 PM
Trevligt med sådana här bilder!

En dum fråga: Är dessa innerstadslinjer i själva staden Stockholm? Alltså motsvarande stadsbussar i övriga Sverige? Någon skrev i det gamla Bussnack att SL inte hade riktiga stadslinjer utan att de utgjorde både stad och län.

Ja, de tvåsiffriga linjerna är de som klassas som innerstadslinjer och som i huvudsak trafikerar sträckor innanför tullarna.
Titel: SV: Dagens smartskaft...
Skrivet av: Andreas skrivet 07 mars 2010, 01:06:10 AM
Citat från: Karsten skrivet 07 mars 2010, 00:11:30 AM
Ja, de tvåsiffriga linjerna är de som klassas som innerstadslinjer och som i huvudsak trafikerar sträckor innanför tullarna.

Sen 98 eller när det nu var så får vi ju inte missa de ensiffriga stomlinjerna också, eller hur? ;)
Titel: SV: Dagens smartskaft...
Skrivet av: Fredde skrivet 07 mars 2010, 03:41:30 AM
Citat från: Karsten skrivet 07 mars 2010, 00:11:30 AM
Ja, de tvåsiffriga linjerna är de som klassas som innerstadslinjer och som i huvudsak trafikerar sträckor innanför tullarna.

Vi kan ju räkna bort linje 71 som går till Nacka och linje...?

Titel: SV: Dagens smartskaft...
Skrivet av: Nico skrivet 07 mars 2010, 04:29:05 AM

Citat från: Svemicke skrivet 06 mars 2010, 23:50:38 PM
Trevligt med sådana här bilder!

En dum fråga: Är dessa innerstadslinjer i själva staden Stockholm? Alltså motsvarande stadsbussar i övriga Sverige? Någon skrev i det gamla Bussnack att SL inte hade riktiga stadslinjer utan att de utgjorde både stad och län.

Ibland så blir det lite svårt då 'Staden Stockholm' omfattar även sådant som Farsta centrum, Hässelby villastad och Kista industriområde... medan t.ex. sådant som Sundbyberg och Solna då är egna städer fastän de ligger betydligt närmare Ragnar Östbergs stadshus. Man kan här då även t.ex. undra hur man ska klassa en linje som t.ex. 515, som har tre siffror, men som till nästan största delen går i stenstad i jämförelse med flera innerstadslinjer som har sina ändhållplatser utanför tullarna?

I princip kan man nog hävda att linjer som till övervägande del går i innerstan är av mera renodlad stadskaraktär. Gränsen är dock i många fall ganska flytande mellan vad som är stadstrafik och förortstrafik och mycket av förortstrafiken går med rena stadsbussar. Som ren länstrafik kan man sedan möjligen räkna enstaka längre ytterlinjer inom Norrtälje och Nynäs trafikområden (t.ex. 676, 677 och 783), men många av dessa tursätts i gengäld med vanliga förortsbussar. Länstrafik av den sort som finns på många andra håll saknas väl annars, främst beroende på att Stockholms län inte är så stort samt att spårtrafiken är relativt väl utbyggd.
Titel: SV: Dagens smartskaft...
Skrivet av: Ersa skrivet 07 mars 2010, 05:30:24 AM
Precis som Nico skrev är de riktigt långa linjerna (639, 676, 677 och 783) mera landsbygdstrafik, men körs ändå huvudsakligen med lågentréförortsbussar av modell Volvo B9S och Scania OmniLink. Detta pga att de stora SL-operatörerna har en enhetlig flexibel vagnpark, och normalt sett inte kan binda upp sig med normalgolvade boogibussar som bara får gå på vissa enstaka linjer. Alla vagnar ska helst kunna gå på alla linjer. Därför har det även förekommit B9S i innerstan vid enstaka tillfällen. Du kan alltså köra en landsbygdsvagn på en innerstadslinje utan större bekymmer. Och det är därför det t.ex. inte finns dubbeldäckare i SL-trafik idag.

Bussar i storleksklassen "normalbuss för landsbygdstrafik i övriga Sverige", alltså bussar i t.ex. Volvo 9700:s storlek förekommer i SL-trafik då och då. Några exempel är: 1) Förr i tiden när KR Trafik körde 639:an med Volvo B12M Carrus & Säffle. 2) När Busslink förstärker 676 med sina Carrus Star tänkta för Viking Line. 3) Fridströms Carrus Fiftys som mest går på lokala Roslagslinjer, men på 625, 639, 647 och 676 vid behov när Busslink Norrtälje behöver assistans. 4) Busslink Norrtäljes egna Carrus Fifty i samma storlek.
Titel: SV: Dagens smartskaft...
Skrivet av: Karsten skrivet 07 mars 2010, 11:18:54 AM
Citat från: Fredde_J skrivet 07 mars 2010, 03:41:30 AM
Vi kan ju räkna bort linje 71 som går till Nacka och linje...?



Nä, det tycker jag inte. Anledningen till att linje 71 fick just nummer 71 är att det är en innerstadslinje till största del, kanske till viss del i ett försök att få Hammarby sjöstad att tillhöra innerstaden.
Titel: SV: Dagens smartskaft...
Skrivet av: igel skrivet 07 mars 2010, 12:17:19 PM
Sen finns ju linje 73 som bara snuddar vid innerstaden, när den kör valhallavägen mot norrastation.
Titel: SV: Dagens smartskaft...
Skrivet av: Omnilasse skrivet 07 mars 2010, 12:43:13 PM
Citat från: Svemicke skrivet 06 mars 2010, 23:50:38 PM
Trevligt med sådana här bilder!

En dum fråga: Är dessa innerstadslinjer i själva staden Stockholm? Alltså motsvarande stadsbussar i övriga Sverige? Någon skrev i det gamla Bussnack att SL inte hade riktiga stadslinjer utan att de utgjorde både stad och län.
Som flera svarat får man nog säga att det finns stadslinjer i Stockholm, vad nog den person avsåg som du erinrar dig var nog snarare att det inte som i flertalet andra städer finns en stadstrafik som är skild organisatoriskt från länstrafiken. Även om denna skillnad också försvunnit i andra städer i takt med att de kommunala bussbolagen upphört. Detta innebär dock för Stockholms del att man alltså inte har något direkt inflytande över trafiken och stadens trafikkontor ägnar nästan ingen tid alls åt kollektivtrafiklösningar. Detta sker alltså i stort sett helt från landstinget och SL:s styrelsens sida. Man har heller inga linjer som definieras som "stadslinjer" utan skiljer på Stomlinjer, direktlinjer, kommunlinjer, landsortstrafik, samt nattrafik. Kommunlinjerna kan sedan delas in i anslutningslinjer till stomtrafiken samt kvarterslinjer. I Stockholms innerstad kan det alltså sägas finnas stomlinjer samt kvarterslinjer (samt nattlinjer förstås och några linjer som väl får betraktas som direktlinjer till förortskommuner), och linjerna på bilden är alltså kvarterslinjer enligt denna definition.
Titel: SV: Dagens smartskaft...
Skrivet av: Robert Brink skrivet 07 mars 2010, 13:41:15 PM
Trevliga bilder från mina hemkvarter!

//R
Titel: SV: Dagens smartskaft...
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 07 mars 2010, 13:41:57 PM
Så kan man ju okcså göra ;D
Titel: SV: Dagens smartskaft...
Skrivet av: groenis skrivet 07 mars 2010, 13:45:40 PM
Att köra så där är nog mer regel än undantag
Det enda man lär sig är hur smidig man blir i trafiken ;)

/Lennart
Titel: SV: Dagens smartskaft...
Skrivet av: Nico skrivet 07 mars 2010, 14:09:09 PM

Jo, vi ska väl återgå till trådens huvudämne (även om linje 70 även den till stor del går utanför tullarna) och det mest tragikomiska med denna typ av uppställning som syns på Mickes bilder är svaren man ibland får när man frågar vederbörande hur han/hon tänkte.

Klassikern brukar ju vara;... Ja, men jag ska bara...!

En annan 10-poängare är;... Ah, men bilar kommer ju förbi...! Gör man då misstaget att påpeka att tyngre fordon som t.ex. bussar ofta kräver lite mera utrymme så blir nästa korkade svar oftast;... Går det bussar... hääär?!

Detta då fastän de ofta t.o.m. har en busshållplats framför näsan eller i alla fall inom synhåll. De flesta kommer ihåg att ta med sig nalle, filofax, nyckar osv. men det är påfallande många som verkar glömma hjärnan hemma.  :P  :-\  :-X
Titel: SV: Dagens smartskaft...
Skrivet av: M224 skrivet 07 mars 2010, 19:40:01 PM
Står inte bilen delvis på ett övergångsställe? Det är väl bara i sig totalt fel!
Titel: SV: Dagens smartskaft...
Skrivet av: yngrot skrivet 07 mars 2010, 19:56:22 PM
Såna dagar önskar man sig en riktig gammal skitbuss och sen bara köra på den j###a bilen....  :P
Titel: SV: Dagens smartskaft...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 07 mars 2010, 21:56:10 PM
Linje 40 är väl verkligen en linje som är frågan om den inte borde delas,då cirka
1/3 av linjen går utanför"storstaden"på delen Roslagstull-Lappkärrsberget.
Låt den sluta vid Odenplan/Roslagstull och ersätt"Lappis"-delen med den återinförda 151/603
från Odenplan(i likhet med SLs övriga ideer om delningar av andra linjer.)/Ulf
Titel: SV: Dagens smartskaft...
Skrivet av: M224 skrivet 07 mars 2010, 21:58:01 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 07 mars 2010, 21:56:10 PM
Linje 40 är väl verkligen en linje som är frågan om den inte borde delas,då cirka
1/3 av linjen går utanför"storstaden"på delen Roslagstull-Lappkärrsberget.
Låt den sluta vid Odenplan/Roslagstull och ersätt"Lappis"-delen med den återinförda 151/603
från Odenplan(i likhet med SLs övriga ideer om delningar av andra linjer.)/Ulf

151/603?

151 är ju redan en "jobbpendel" mellan Fridhemsplan-Norsborg.
Titel: SV: Dagens smartskaft...
Skrivet av: Ted Selander skrivet 07 mars 2010, 22:17:21 PM
Citat från: M224 skrivet 07 mars 2010, 21:58:01 PM
151/603?

151 är ju redan en "jobbpendel" mellan Fridhemsplan-Norsborg.

Jo, men en gång i tiden var 151 en anslutningslinje till Lappis från Universitetet (T).

/Ted
Titel: SV: Dagens smartskaft...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 07 mars 2010, 23:22:12 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 07 mars 2010, 21:56:10 PM
"återinförda" 151/603

Och 603 som gick"Lappis"-Roslagstull tidigare.

Tack för utvikningen,Ted(som kanske tar åt sig detta :)/Ulf
Titel: SV: Dagens smartskaft...
Skrivet av: the0fiskis skrivet 08 mars 2010, 00:56:11 AM
bussmicke ringde inte en p-vakt också?
gör som en jag kännnde gjorde han ringde p-vakten sen krockade han in i bilen som repades och lite plåtskador men min bekant fick inga böter eller kostnader  ::) så när pvakten kom så fick han (HAN som har pakerat bilen)böter för trasigt back-ljus och att ha parkerat på en gata där det var parkerings förbud och för nära övegångställe(vet ej om han fick böter för det sistnämnda)  ::) ::)
Titel: SV: Dagens smartskaft...
Skrivet av: Jo skrivet 08 mars 2010, 08:16:04 AM
Citat från: the0fiskis skrivet 08 mars 2010, 00:56:11 AM
bussmicke ringde inte en p-vakt också?
gör som en jag kännnde gjorde han ringde p-vakten sen krockade han in i bilen som repades och lite plåtskador men min bekant fick inga böter eller kostnader  ::) så när pvakten kom så fick han (HAN som har pakerat bilen)böter för trasigt back-ljus och att ha parkerat på en gata där det var parkerings förbud och för nära övegångställe(vet ej om han fick böter för det sistnämnda)  ::) ::)

Han fick förmodligen inte böter för trasigt back-ljus. Dels brukar ju inte parkeringsvakter utfärda böter för det och sen finns det väl heller inget krav på att backljus ska vara tänt eller ens fungera på en parkerad bil. Annars var nog parkering för nära övergångstället den allvarligaste förseelsen med parkeringen.
Titel: SV: Dagens smartskaft...
Skrivet av: Leif D skrivet 08 mars 2010, 11:27:29 AM
Citat från: Jo skrivet 08 mars 2010, 08:16:04 AM
Han fick förmodligen inte böter för trasigt back-ljus. Dels brukar ju inte parkeringsvakter utfärda böter för det och sen finns det väl heller inget krav på att backljus ska vara tänt eller ens fungera på en parkerad bil. Annars var nog parkering för nära övergångstället den allvarligaste förseelsen med parkeringen.

Förvisso lite korkat parkerat, men frågan är om det går att utfärda någon parkeringsavgift för det där....
Mig veterligt är det inte förbjudet att parkera direkt _efter_ett övergångsställe. F.ö. ser jag inte några skyltar eller streck i gatan som visar att det ens är ett övergångsställe. En signalreglerad fotgängarpassage får vi nog kalla detta. Den regel man skulle kunna använda mot bilen blir då minsta avstånd från gatukorsning, vilket är 10 meter om jag minns rätt, ser dåligt ut med det i så fall.
Böter, det krävs nog polisman för att få utfärda, Parkeringsvakter utfärdar någon form av parkeringsavgift.
Titel: SV: Dagens smartskaft...
Skrivet av: the0fiskis skrivet 08 mars 2010, 11:46:30 AM
Citat från: Leif D skrivet 08 mars 2010, 11:27:29 AM
Förvisso lite korkat parkerat, men frågan är om det går att utfärda någon parkeringsavgift för det där....
Mig veterligt är det inte förbjudet att parkera direkt _efter_ett övergångsställe. F.ö. ser jag inte några skyltar eller streck i gatan som visar att det ens är ett övergångsställe. En signalreglerad fotgängarpassage får vi nog kalla detta. Den regel man skulle kunna använda mot bilen blir då minsta avstånd från gatukorsning, vilket är 10 meter om jag minns rätt, ser dåligt ut med det i så fall.
Böter, det krävs nog polisman för att få utfärda, Parkeringsvakter utfärdar någon form av parkeringsavgift.
jag mennade pakeringsavgift
Titel: SV: Dagens smartskaft...
Skrivet av: buskörare skrivet 08 mars 2010, 13:29:13 PM
Citat från: Leif D skrivet 08 mars 2010, 11:27:29 AM
Förvisso lite korkat parkerat, men frågan är om det går att utfärda någon parkeringsavgift för det där....
Mig veterligt är det inte förbjudet att parkera direkt _efter_ett övergångsställe. F.ö. ser jag inte några skyltar eller streck i gatan som visar att det ens är ett övergångsställe. En signalreglerad fotgängarpassage får vi nog kalla detta. Den regel man skulle kunna använda mot bilen blir då minsta avstånd från gatukorsning, vilket är 10 meter om jag minns rätt, ser dåligt ut med det i så fall.
Böter, det krävs nog polisman för att få utfärda, Parkeringsvakter utfärdar någon form av parkeringsavgift.

Tycker jag ser ett streck på backen till höger om damen till höger :)
Sen ser det ut som om det bakom bilen sitter nån form av skylt som h*n inte är förbi helt. Men det är kanske ingen parkeringsskylt med tanke på formen?