Huvudmeny

Dagens smartskaft...

Startat av Bussmicke, 06 mars 2010, 23:45:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

...föranledde vissa rattövningar.







//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Svemicke

Trevligt med sådana här bilder!

En dum fråga: Är dessa innerstadslinjer i själva staden Stockholm? Alltså motsvarande stadsbussar i övriga Sverige? Någon skrev i det gamla Bussnack att SL inte hade riktiga stadslinjer utan att de utgjorde både stad och län.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Karsten

Citat från: Svemicke skrivet 06 mars 2010, 23:50:38 PM
Trevligt med sådana här bilder!

En dum fråga: Är dessa innerstadslinjer i själva staden Stockholm? Alltså motsvarande stadsbussar i övriga Sverige? Någon skrev i det gamla Bussnack att SL inte hade riktiga stadslinjer utan att de utgjorde både stad och län.

Ja, de tvåsiffriga linjerna är de som klassas som innerstadslinjer och som i huvudsak trafikerar sträckor innanför tullarna.

Andreas

Citat från: Karsten skrivet 07 mars 2010, 00:11:30 AM
Ja, de tvåsiffriga linjerna är de som klassas som innerstadslinjer och som i huvudsak trafikerar sträckor innanför tullarna.

Sen 98 eller när det nu var så får vi ju inte missa de ensiffriga stomlinjerna också, eller hur? ;)

Fredde

Citat från: Karsten skrivet 07 mars 2010, 00:11:30 AM
Ja, de tvåsiffriga linjerna är de som klassas som innerstadslinjer och som i huvudsak trafikerar sträckor innanför tullarna.

Vi kan ju räkna bort linje 71 som går till Nacka och linje...?


Nico


Citat från: Svemicke skrivet 06 mars 2010, 23:50:38 PM
Trevligt med sådana här bilder!

En dum fråga: Är dessa innerstadslinjer i själva staden Stockholm? Alltså motsvarande stadsbussar i övriga Sverige? Någon skrev i det gamla Bussnack att SL inte hade riktiga stadslinjer utan att de utgjorde både stad och län.

Ibland så blir det lite svårt då 'Staden Stockholm' omfattar även sådant som Farsta centrum, Hässelby villastad och Kista industriområde... medan t.ex. sådant som Sundbyberg och Solna då är egna städer fastän de ligger betydligt närmare Ragnar Östbergs stadshus. Man kan här då även t.ex. undra hur man ska klassa en linje som t.ex. 515, som har tre siffror, men som till nästan största delen går i stenstad i jämförelse med flera innerstadslinjer som har sina ändhållplatser utanför tullarna?

I princip kan man nog hävda att linjer som till övervägande del går i innerstan är av mera renodlad stadskaraktär. Gränsen är dock i många fall ganska flytande mellan vad som är stadstrafik och förortstrafik och mycket av förortstrafiken går med rena stadsbussar. Som ren länstrafik kan man sedan möjligen räkna enstaka längre ytterlinjer inom Norrtälje och Nynäs trafikområden (t.ex. 676, 677 och 783), men många av dessa tursätts i gengäld med vanliga förortsbussar. Länstrafik av den sort som finns på många andra håll saknas väl annars, främst beroende på att Stockholms län inte är så stort samt att spårtrafiken är relativt väl utbyggd.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Precis som Nico skrev är de riktigt långa linjerna (639, 676, 677 och 783) mera landsbygdstrafik, men körs ändå huvudsakligen med lågentréförortsbussar av modell Volvo B9S och Scania OmniLink. Detta pga att de stora SL-operatörerna har en enhetlig flexibel vagnpark, och normalt sett inte kan binda upp sig med normalgolvade boogibussar som bara får gå på vissa enstaka linjer. Alla vagnar ska helst kunna gå på alla linjer. Därför har det även förekommit B9S i innerstan vid enstaka tillfällen. Du kan alltså köra en landsbygdsvagn på en innerstadslinje utan större bekymmer. Och det är därför det t.ex. inte finns dubbeldäckare i SL-trafik idag.

Bussar i storleksklassen "normalbuss för landsbygdstrafik i övriga Sverige", alltså bussar i t.ex. Volvo 9700:s storlek förekommer i SL-trafik då och då. Några exempel är: 1) Förr i tiden när KR Trafik körde 639:an med Volvo B12M Carrus & Säffle. 2) När Busslink förstärker 676 med sina Carrus Star tänkta för Viking Line. 3) Fridströms Carrus Fiftys som mest går på lokala Roslagslinjer, men på 625, 639, 647 och 676 vid behov när Busslink Norrtälje behöver assistans. 4) Busslink Norrtäljes egna Carrus Fifty i samma storlek.

Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 07 mars 2010, 03:41:30 AM
Vi kan ju räkna bort linje 71 som går till Nacka och linje...?



Nä, det tycker jag inte. Anledningen till att linje 71 fick just nummer 71 är att det är en innerstadslinje till största del, kanske till viss del i ett försök att få Hammarby sjöstad att tillhöra innerstaden.

igel

Sen finns ju linje 73 som bara snuddar vid innerstaden, när den kör valhallavägen mot norrastation.

Omnilasse

Citat från: Svemicke skrivet 06 mars 2010, 23:50:38 PM
Trevligt med sådana här bilder!

En dum fråga: Är dessa innerstadslinjer i själva staden Stockholm? Alltså motsvarande stadsbussar i övriga Sverige? Någon skrev i det gamla Bussnack att SL inte hade riktiga stadslinjer utan att de utgjorde både stad och län.
Som flera svarat får man nog säga att det finns stadslinjer i Stockholm, vad nog den person avsåg som du erinrar dig var nog snarare att det inte som i flertalet andra städer finns en stadstrafik som är skild organisatoriskt från länstrafiken. Även om denna skillnad också försvunnit i andra städer i takt med att de kommunala bussbolagen upphört. Detta innebär dock för Stockholms del att man alltså inte har något direkt inflytande över trafiken och stadens trafikkontor ägnar nästan ingen tid alls åt kollektivtrafiklösningar. Detta sker alltså i stort sett helt från landstinget och SL:s styrelsens sida. Man har heller inga linjer som definieras som "stadslinjer" utan skiljer på Stomlinjer, direktlinjer, kommunlinjer, landsortstrafik, samt nattrafik. Kommunlinjerna kan sedan delas in i anslutningslinjer till stomtrafiken samt kvarterslinjer. I Stockholms innerstad kan det alltså sägas finnas stomlinjer samt kvarterslinjer (samt nattlinjer förstås och några linjer som väl får betraktas som direktlinjer till förortskommuner), och linjerna på bilden är alltså kvarterslinjer enligt denna definition.

Robert Brink

Trevliga bilder från mina hemkvarter!

//R

Björn Lövdahl

Så kan man ju okcså göra ;D
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

groenis

Att köra så där är nog mer regel än undantag
Det enda man lär sig är hur smidig man blir i trafiken ;)

/Lennart

Nico


Jo, vi ska väl återgå till trådens huvudämne (även om linje 70 även den till stor del går utanför tullarna) och det mest tragikomiska med denna typ av uppställning som syns på Mickes bilder är svaren man ibland får när man frågar vederbörande hur han/hon tänkte.

Klassikern brukar ju vara;... Ja, men jag ska bara...!

En annan 10-poängare är;... Ah, men bilar kommer ju förbi...! Gör man då misstaget att påpeka att tyngre fordon som t.ex. bussar ofta kräver lite mera utrymme så blir nästa korkade svar oftast;... Går det bussar... hääär?!

Detta då fastän de ofta t.o.m. har en busshållplats framför näsan eller i alla fall inom synhåll. De flesta kommer ihåg att ta med sig nalle, filofax, nyckar osv. men det är påfallande många som verkar glömma hjärnan hemma.  :P  :-\  :-X
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

M224

Står inte bilen delvis på ett övergångsställe? Det är väl bara i sig totalt fel!