Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: the0fiskis skrivet 04 februari 2010, 12:21:00 PM

Titel: glömdes kvar i en buss i 18 timmar!
Skrivet av: the0fiskis skrivet 04 februari 2010, 12:21:00 PM
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6542699.ab
Citat"Vi missade honom"
Alla passagerare hänvisades till en annan buss, men Per-Anders blev kvar på bussen som kördes till Rejmes verkstad.
– Det blev ett missförstånd mellan trafikledaren och chauffören om vem som skulle kolla igenom bussen. Vi missade honom och det är oerhört olyckligt, säger Mattias Näsström, informationsansvarig på Veolia transport.
Vid halv sju-tiden anmälde gruppboendet Per-Anders försvunnen. Inte förrän efter 18 timmar hittades han, stelfrusen och hopkurad längst bak i den iskalla bussen.
– Det var tur att det inte var som i helgen med närmare 30 minusgrader kallt, för då hade han inte levt, säger mekanikern Mats Bengtsson som hittade Per-Anders.
Titel: SV: glömdes kvar i en buss i 18 timmar!
Skrivet av: Ersa skrivet 04 februari 2010, 12:38:20 PM
Det tar inte ens en minut att vid ändhållplatsen gå längst bak i bussen och sedan fram igen för att kontrollera att bussen verkligen är tom. I körskolan fick vi lära oss att detta alltid skulle ske, och att om bussen har toalett ska denna kollas också. Nu verkar ju iaf rutinerna finnas i grunden på företaget, men just denna gång gick det tyvärr snett:

Citat från: Aftonbladet.se– Det blev ett missförstånd mellan trafikledaren och chauffören om vem som skulle kolla igenom bussen. Vi missade honom och det är oerhört olyckligt, säger Mattias Näsström, informationsansvarig på Veolia transport.
Titel: SV: glömdes kvar i en buss i 18 timmar!
Skrivet av: the0fiskis skrivet 04 februari 2010, 12:42:20 PM
håller med

bussen var trasig och han trodde att den andra skulle kolla med ta lite personligt ansvar!
Titel: SV: glömdes kvar i en buss i 18 timmar!
Skrivet av: Ersa skrivet 04 februari 2010, 12:50:22 PM
Citat från: the0fiskis skrivet 04 februari 2010, 12:42:20 PM
bussen var trasig och han trodde att den andra skulle kolla med ta lite personligt ansvar!

Vilken av de två har det personliga ansvaret, enligt dig? Trafikledaren eller föraren?
Titel: SV: glömdes kvar i en buss i 18 timmar!
Skrivet av: 1896 skrivet 04 februari 2010, 12:53:54 PM
Det där hände på Veolias (Connex) tid i Borlänge också, en tjej som somnat på natt bussen till Falun blev kvar i Bussen tillbaka till Borlänge, där hon blev inlåst i garaget....

....så slött att inte orka gå igenom bussen....
Titel: SV: glömdes kvar i en buss i 18 timmar!
Skrivet av: buskörare skrivet 04 februari 2010, 13:51:06 PM
Citat från: Ersa skrivet 04 februari 2010, 12:38:20 PM
Det tar inte ens en minut att vid ändhållplatsen gå längst bak i bussen och sedan fram igen för att kontrollera att bussen verkligen är tom. I körskolan fick vi lära oss att detta alltid skulle ske, och att om bussen har toalett ska denna kollas också. Nu verkar ju iaf rutinerna finnas i grunden på företaget, men just denna gång gick det tyvärr snett:


Jag går ytterst sällan igenom bussen vid ändhållplatsen. Kör alltid bort en bit först. Det sitter kvar efter att jag just för att jag skulle vara duktig och gå igenom bussen blev rånad. Hade jag inte stannat där hade jag klarat mig.
Titel: SV: glömdes kvar i en buss i 18 timmar!
Skrivet av: Ersa skrivet 04 februari 2010, 14:10:13 PM
Citat från: buskörare skrivet 04 februari 2010, 13:51:06 PM
Jag går ytterst sällan igenom bussen vid ändhållplatsen. Kör alltid bort en bit först. Det sitter kvar efter att jag just för att jag skulle vara duktig och gå igenom bussen blev rånad. Hade jag inte stannat där hade jag klarat mig.

Då kom alltså rånarna utifrån, och var inte passagerare som åkt med? Det löser man ju med att stänga alla dörrar innan man går en vända i den helt upptända bussen. Det jag vill undvika är inte bara att få med mig sovande passagerare till depån, utan även minimera risken att någon okänd passagerare smyger upp bakom mig under den nedsläckta tomkörningen till garaget. Även om det inte rör sig om rånare kan man ju bli rätt skrämd.
Titel: SV: glömdes kvar i en buss i 18 timmar!
Skrivet av: michael k skrivet 04 februari 2010, 14:46:13 PM
CitatTrött och ledsen

Gruppboendet har nu polisanmält bussbolaget. De kommer också kräva ett skadestånd.

– Vi ser väldigt allvarligt på det här. Per-Anders har åkt samma sträcka i 35 år och sånt här får inte hända, säger Christina Allert, Per-Anders gode man.   
saxat från aftonbladet

det kan väl inte vara chauförens ansvar att hålla ordning på vuxna människor?
nu bodde killen på ett gruppboende pga downs syndrom
och då är ju frågan om han skall åka själv i fortsättningen
Titel: SV: glömdes kvar i en buss i 18 timmar!
Skrivet av: the0fiskis skrivet 04 februari 2010, 14:51:52 PM
Citat från: Ersa skrivet 04 februari 2010, 12:50:22 PM
Vilken av de två har det personliga ansvaret, enligt dig? Trafikledaren eller föraren?
föraren, det är ju han som har ansvaret till personen i fråga går av
Titel: SV: glömdes kvar i en buss i 18 timmar!
Skrivet av: groenis skrivet 04 februari 2010, 14:56:04 PM
Självklart ska han det

/Lennart
Titel: SV: glömdes kvar i en buss i 18 timmar!
Skrivet av: Mustman skrivet 04 februari 2010, 14:59:18 PM
Citat från: groenis skrivet 04 februari 2010, 14:56:04 PM
Självklart ska han det

/Lennart

Vem ska självklart göra vad?
Titel: SV: glömdes kvar i en buss i 18 timmar!
Skrivet av: the0fiskis skrivet 04 februari 2010, 16:18:57 PM
tror han syftar på mitt inlägg
Titel: SV: glömdes kvar i en buss i 18 timmar!
Skrivet av: groenis skrivet 05 februari 2010, 01:43:42 AM
Nä det var svar på Michael K.
om hans inlägg om stackarn som blev missad när man gjorde bussbytet.

/Lennart
som undrar var resten av inlägget tog vägen?
Titel: SV: glömdes kvar i en buss i 18 timmar!
Skrivet av: Ersa skrivet 05 februari 2010, 01:56:35 AM
Citat från: the0fiskis skrivet 04 februari 2010, 14:51:52 PM
föraren, det är ju han som har ansvaret till personen i fråga går av

Är världen verkligen så svart eller vit?
Utan att veta något om just denna situation kan jag tänka mig följande scenario: Bussen går sönder, och trafikledaren kommer ut med en ersättningsbuss. Föraren går snabbt över till den nya bussen där det tar tid att logga in i 2-3 olika maskiner innan färd. Trafikledaren ser under tiden till att tömma den trasiga bussen, innan han kör den till depå eller verkstad. Att föraren snabbt skulle ta över den nya bussen och se till att den kom i rull så fort som möjligt hade då vi som rutin vid bussbyte i Umeå. Var det bra väder kunde man tömma den trasiga bussen redan innan den nya kom för att spara tid.
Är det då aldrig trafikledaren eller jourförarens ansvar att titta igenom den trasiga bussen innan starten från stan, eller vid parkering vid depå/verkstad? Och vem är föraren? Om nu trafikledaren eller en annan förare körde "hem" den trasiga bussen från den avbrutna linjen till depån är ju denne också en förare, som väl också borde titta igenom bussen innan denne parkerar, stänger av och låser den för natten?
Titel: SV: glömdes kvar i en buss i 18 timmar!
Skrivet av: Ersa skrivet 05 februari 2010, 02:02:24 AM
Citat från: michael k skrivet 04 februari 2010, 14:46:13 PM
det kan väl inte vara chauförens ansvar att hålla ordning på vuxna människor?
nu bodde killen på ett gruppboende pga downs syndrom
och då är ju frågan om han skall åka själv i fortsättningen

Om han lämpligen ska lämnas ensam i trafiken är inte vår sak att avgöra. Huruvida gruppboendet har viss självkritik lär vi aldrig få veta, men vi kan ju hoppas på det. Det är helt klart enklare på landsbygden där man som vaken van förare av vissa specifika linjer (http://sl.se/ficktid/vinter/v648.pdf) känner igen vissa resenärer med särskilda behov, och kan ringa till rätt gruppboende för att meddela dem om att en av deras boende tagit sista bussen "ner till byn" utan möjlighet att komma hem. I större samhällen/städer försvinner ju denna trygghet helt.
Titel: SV: glömdes kvar i en buss i 18 timmar!
Skrivet av: michael k skrivet 05 februari 2010, 09:18:48 AM
jo så er det ju ersa
och lite annorlunda blir det ju vid skoltrafik med små barn
det här med downs syndrom är ju lite lurigt med
de kan ju vara väldigt normala till väldigt handikappade
Titel: SV: glömdes kvar i en buss i 18 timmar!
Skrivet av: Nico skrivet 05 februari 2010, 10:12:30 AM

Citat från: Ersa skrivet 05 februari 2010, 01:56:35 AMÄr det då aldrig trafikledaren eller jourförarens ansvar att titta igenom den trasiga bussen innan starten från stan, eller vid parkering vid depå/verkstad? Och vem är föraren? Om nu trafikledaren eller en annan förare körde "hem" den trasiga bussen från den avbrutna linjen till depån är ju denne också en förare, som väl också borde titta igenom bussen innan denne parkerar, stänger av och låser den för natten?

Helt korrekt! Visst är det den förare som övertar 'trasan' som är den som även har ansvar för att tillse att alla har klivit av innan han/hon tar vagnen tillbaka till garaget eller var man nu ska. Om den föraren sedan är en reserv, trafikledare, passgubbe eller jourförare är irrelevant i sammanhanget utan han/hon är förare av bussen ifråga och har då alltså övertagit ansvaret för den.

Tyvärr är det dock inte ovanligt att folk som somnat etc. åker med in i depåer och liknande vilket kan vara en skrämmande upplevelse för både passageraren ifråga, men även för depåpersonal mm. Att det inträffar beror allt som oftast tyvärr på ren lättja då en del förare inte verkar orka lyfta på rumpan och gå en vända.
Titel: SV: glömdes kvar i en buss i 18 timmar!
Skrivet av: yngrot skrivet 05 februari 2010, 11:05:17 AM
Eller så ser man inte för det är höga stolar i bussen och har nån somnat och "kanat" ner lite så är det lätt hänt att man inte ser dem. Har själv varit med om det hade kollat bakåt i vagnen och på den sista turen har man ju rätt bra koll på hur många som åker med men ändå har det hänt nån vaknat till vid depån... I detta fall är det ju en fördel om man har stadsbuss stolar för då ser man ju lätt om nån är kvar i bussen...
Titel: SV: glömdes kvar i en buss i 18 timmar!
Skrivet av: Nico skrivet 05 februari 2010, 11:23:59 AM

Citat från: yngrot skrivet 05 februari 2010, 11:05:17 AM
Eller så ser man inte för det är höga stolar i bussen och har nån somnat och "kanat" ner lite så är det lätt hänt att man inte ser dem. Har själv varit med om det hade kollat bakåt i vagnen och på den sista turen har man ju rätt bra koll på hur många som åker med men ändå har det hänt nån vaknat till vid depån... I detta fall är det ju en fördel om man har stadsbuss stolar för då ser man ju lätt om nån är kvar i bussen...

Nja, vare sig det är höga eller låga stolar i bussen så får man nöja sig med att enbart bara titta bakåt. Ligger någon ned längre bak så syns inte vederbörande heller så lätt även om man tycker ser ser tomt ut. Med andra ord så handlar det bara om att få upp ändan från förarstolen och snabbt gå igenom vagnen och kolla. Inget som är svårt och det ingår faktiskt även i förarens arbetsuppgifter även om det kanske inte alltid är specificerat i detalj. Ingen säger ingen ska behöva åka med in till depån.
Titel: SV: glömdes kvar i en buss i 18 timmar!
Skrivet av: Clabbe skrivet 05 februari 2010, 12:02:46 PM
Eftersom ja kört en hel del pass, med speciella behov genom åren, har ja lite erfarenhet. Den aktuella pass vet säkert var han ska gå av, det kanske inte hade varit så lätt att få honom att byta buss  på "fel" ställe. Därför så kan han lugnt sitta kvar, nära andra lämnar bussen.

Kommer ihåg en situation, när jag kom och skulle hämta en kille, då sprang han i o gömde sej. Det var fel förare till gympan, den veckan.
Titel: SV: glömdes kvar i en buss i 18 timmar!
Skrivet av: groenis skrivet 05 februari 2010, 14:11:43 PM
Sådant var inte ovanligt när man körde specialbuss (färdtjänst) då vi alltid hade dubbelbemanning
så gällde det att minst en av oss hade träffat dem innan,
Deras trygghet är fasta rutiner hela tiden.

/Lennart
Titel: SV: glömdes kvar i en buss i 18 timmar!
Skrivet av: Nico skrivet 05 februari 2010, 14:35:22 PM

På det stora hela kan man nog koka ned detta en aning...

För det första åligger det som alltid fordonets aktuelle förare att tillse att ingen finns kvar ombord. Om man sedan väljer att göra det vid ändhållplatsen eller ett par hundra meter därifrån spelar ingen större roll i sammanhanget. Det viktiga är att man verkligen kollar ordentligt, dvs. genom att resa sig från förarplats och fysiskt gå genom bussen, innan man ställer in vagnen efter passets slut.

För det andra bör man nog fråga sig om vissa personer verkligen ska åka på egen hand? T.ex.folk med olika handikapp som kräver en regularitet i tillvaron kommer oundvikligen att få problem om någon avvikelse från den dagliga rutinen inträffar. Då det är i princip lika oundvikligt att bussar ibland går sönder och måste tas ur trafik så handlar det här om ett motsatsförhållande som kan bli svårt att hantera.




Vad gäller bakgrunden till artikeln så kan man nog rent hypotetiskt annars även undra över vem som skulle ha burit ansvaret ifall personen ifråga klivit av, men inte bordat ersättningsbussen? Personligen tycker jag givetvis synd om vederbörande som råkade ut för detta, men samtidigt känns det som om gruppboendet tagit lite för lätt på sitt ansvar. Kraven på skadestånd och de övriga brösttonerna framstår därför lite som ett försök att blanda bort korten i ansvarsfrågan.