glömdes kvar i en buss i 18 timmar!

Startat av the0fiskis, 04 februari 2010, 12:21:00 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

the0fiskis

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6542699.ab
Citat"Vi missade honom"
Alla passagerare hänvisades till en annan buss, men Per-Anders blev kvar på bussen som kördes till Rejmes verkstad.
– Det blev ett missförstånd mellan trafikledaren och chauffören om vem som skulle kolla igenom bussen. Vi missade honom och det är oerhört olyckligt, säger Mattias Näsström, informationsansvarig på Veolia transport.
Vid halv sju-tiden anmälde gruppboendet Per-Anders försvunnen. Inte förrän efter 18 timmar hittades han, stelfrusen och hopkurad längst bak i den iskalla bussen.
– Det var tur att det inte var som i helgen med närmare 30 minusgrader kallt, för då hade han inte levt, säger mekanikern Mats Bengtsson som hittade Per-Anders.

Ersa

Det tar inte ens en minut att vid ändhållplatsen gå längst bak i bussen och sedan fram igen för att kontrollera att bussen verkligen är tom. I körskolan fick vi lära oss att detta alltid skulle ske, och att om bussen har toalett ska denna kollas också. Nu verkar ju iaf rutinerna finnas i grunden på företaget, men just denna gång gick det tyvärr snett:

Citat från: Aftonbladet.se– Det blev ett missförstånd mellan trafikledaren och chauffören om vem som skulle kolla igenom bussen. Vi missade honom och det är oerhört olyckligt, säger Mattias Näsström, informationsansvarig på Veolia transport.

the0fiskis

håller med

bussen var trasig och han trodde att den andra skulle kolla med ta lite personligt ansvar!

Ersa

Citat från: the0fiskis skrivet 04 februari 2010, 12:42:20 PM
bussen var trasig och han trodde att den andra skulle kolla med ta lite personligt ansvar!

Vilken av de två har det personliga ansvaret, enligt dig? Trafikledaren eller föraren?

1896

Det där hände på Veolias (Connex) tid i Borlänge också, en tjej som somnat på natt bussen till Falun blev kvar i Bussen tillbaka till Borlänge, där hon blev inlåst i garaget....

....så slött att inte orka gå igenom bussen....

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 04 februari 2010, 12:38:20 PM
Det tar inte ens en minut att vid ändhållplatsen gå längst bak i bussen och sedan fram igen för att kontrollera att bussen verkligen är tom. I körskolan fick vi lära oss att detta alltid skulle ske, och att om bussen har toalett ska denna kollas också. Nu verkar ju iaf rutinerna finnas i grunden på företaget, men just denna gång gick det tyvärr snett:

Jag går ytterst sällan igenom bussen vid ändhållplatsen. Kör alltid bort en bit först. Det sitter kvar efter att jag just för att jag skulle vara duktig och gå igenom bussen blev rånad. Hade jag inte stannat där hade jag klarat mig.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 04 februari 2010, 13:51:06 PM
Jag går ytterst sällan igenom bussen vid ändhållplatsen. Kör alltid bort en bit först. Det sitter kvar efter att jag just för att jag skulle vara duktig och gå igenom bussen blev rånad. Hade jag inte stannat där hade jag klarat mig.

Då kom alltså rånarna utifrån, och var inte passagerare som åkt med? Det löser man ju med att stänga alla dörrar innan man går en vända i den helt upptända bussen. Det jag vill undvika är inte bara att få med mig sovande passagerare till depån, utan även minimera risken att någon okänd passagerare smyger upp bakom mig under den nedsläckta tomkörningen till garaget. Även om det inte rör sig om rånare kan man ju bli rätt skrämd.

michael k

CitatTrött och ledsen

Gruppboendet har nu polisanmält bussbolaget. De kommer också kräva ett skadestånd.

– Vi ser väldigt allvarligt på det här. Per-Anders har åkt samma sträcka i 35 år och sånt här får inte hända, säger Christina Allert, Per-Anders gode man.   
saxat från aftonbladet

det kan väl inte vara chauförens ansvar att hålla ordning på vuxna människor?
nu bodde killen på ett gruppboende pga downs syndrom
och då är ju frågan om han skall åka själv i fortsättningen

the0fiskis

Citat från: Ersa skrivet 04 februari 2010, 12:50:22 PM
Vilken av de två har det personliga ansvaret, enligt dig? Trafikledaren eller föraren?
föraren, det är ju han som har ansvaret till personen i fråga går av

groenis

Mustman

the0fiskis

groenis

Nä det var svar på Michael K.
om hans inlägg om stackarn som blev missad när man gjorde bussbytet.

/Lennart
som undrar var resten av inlägget tog vägen?

Ersa

Citat från: the0fiskis skrivet 04 februari 2010, 14:51:52 PM
föraren, det är ju han som har ansvaret till personen i fråga går av

Är världen verkligen så svart eller vit?
Utan att veta något om just denna situation kan jag tänka mig följande scenario: Bussen går sönder, och trafikledaren kommer ut med en ersättningsbuss. Föraren går snabbt över till den nya bussen där det tar tid att logga in i 2-3 olika maskiner innan färd. Trafikledaren ser under tiden till att tömma den trasiga bussen, innan han kör den till depå eller verkstad. Att föraren snabbt skulle ta över den nya bussen och se till att den kom i rull så fort som möjligt hade då vi som rutin vid bussbyte i Umeå. Var det bra väder kunde man tömma den trasiga bussen redan innan den nya kom för att spara tid.
Är det då aldrig trafikledaren eller jourförarens ansvar att titta igenom den trasiga bussen innan starten från stan, eller vid parkering vid depå/verkstad? Och vem är föraren? Om nu trafikledaren eller en annan förare körde "hem" den trasiga bussen från den avbrutna linjen till depån är ju denne också en förare, som väl också borde titta igenom bussen innan denne parkerar, stänger av och låser den för natten?

Ersa

Citat från: michael k skrivet 04 februari 2010, 14:46:13 PM
det kan väl inte vara chauförens ansvar att hålla ordning på vuxna människor?
nu bodde killen på ett gruppboende pga downs syndrom
och då är ju frågan om han skall åka själv i fortsättningen

Om han lämpligen ska lämnas ensam i trafiken är inte vår sak att avgöra. Huruvida gruppboendet har viss självkritik lär vi aldrig få veta, men vi kan ju hoppas på det. Det är helt klart enklare på landsbygden där man som vaken van förare av vissa specifika linjer känner igen vissa resenärer med särskilda behov, och kan ringa till rätt gruppboende för att meddela dem om att en av deras boende tagit sista bussen "ner till byn" utan möjlighet att komma hem. I större samhällen/städer försvinner ju denna trygghet helt.