glömdes kvar i en buss i 18 timmar!

Startat av the0fiskis, 04 februari 2010, 12:21:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

michael k

jo så er det ju ersa
och lite annorlunda blir det ju vid skoltrafik med små barn
det här med downs syndrom är ju lite lurigt med
de kan ju vara väldigt normala till väldigt handikappade

Nico


Citat från: Ersa skrivet 05 februari 2010, 01:56:35 AMÄr det då aldrig trafikledaren eller jourförarens ansvar att titta igenom den trasiga bussen innan starten från stan, eller vid parkering vid depå/verkstad? Och vem är föraren? Om nu trafikledaren eller en annan förare körde "hem" den trasiga bussen från den avbrutna linjen till depån är ju denne också en förare, som väl också borde titta igenom bussen innan denne parkerar, stänger av och låser den för natten?

Helt korrekt! Visst är det den förare som övertar 'trasan' som är den som även har ansvar för att tillse att alla har klivit av innan han/hon tar vagnen tillbaka till garaget eller var man nu ska. Om den föraren sedan är en reserv, trafikledare, passgubbe eller jourförare är irrelevant i sammanhanget utan han/hon är förare av bussen ifråga och har då alltså övertagit ansvaret för den.

Tyvärr är det dock inte ovanligt att folk som somnat etc. åker med in i depåer och liknande vilket kan vara en skrämmande upplevelse för både passageraren ifråga, men även för depåpersonal mm. Att det inträffar beror allt som oftast tyvärr på ren lättja då en del förare inte verkar orka lyfta på rumpan och gå en vända.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Eller så ser man inte för det är höga stolar i bussen och har nån somnat och "kanat" ner lite så är det lätt hänt att man inte ser dem. Har själv varit med om det hade kollat bakåt i vagnen och på den sista turen har man ju rätt bra koll på hur många som åker med men ändå har det hänt nån vaknat till vid depån... I detta fall är det ju en fördel om man har stadsbuss stolar för då ser man ju lätt om nån är kvar i bussen...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico


Citat från: yngrot skrivet 05 februari 2010, 11:05:17 AM
Eller så ser man inte för det är höga stolar i bussen och har nån somnat och "kanat" ner lite så är det lätt hänt att man inte ser dem. Har själv varit med om det hade kollat bakåt i vagnen och på den sista turen har man ju rätt bra koll på hur många som åker med men ändå har det hänt nån vaknat till vid depån... I detta fall är det ju en fördel om man har stadsbuss stolar för då ser man ju lätt om nån är kvar i bussen...

Nja, vare sig det är höga eller låga stolar i bussen så får man nöja sig med att enbart bara titta bakåt. Ligger någon ned längre bak så syns inte vederbörande heller så lätt även om man tycker ser ser tomt ut. Med andra ord så handlar det bara om att få upp ändan från förarstolen och snabbt gå igenom vagnen och kolla. Inget som är svårt och det ingår faktiskt även i förarens arbetsuppgifter även om det kanske inte alltid är specificerat i detalj. Ingen säger ingen ska behöva åka med in till depån.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Clabbe

Eftersom ja kört en hel del pass, med speciella behov genom åren, har ja lite erfarenhet. Den aktuella pass vet säkert var han ska gå av, det kanske inte hade varit så lätt att få honom att byta buss  på "fel" ställe. Därför så kan han lugnt sitta kvar, nära andra lämnar bussen.

Kommer ihåg en situation, när jag kom och skulle hämta en kille, då sprang han i o gömde sej. Det var fel förare till gympan, den veckan.

groenis

Sådant var inte ovanligt när man körde specialbuss (färdtjänst) då vi alltid hade dubbelbemanning
så gällde det att minst en av oss hade träffat dem innan,
Deras trygghet är fasta rutiner hela tiden.

/Lennart

Nico


På det stora hela kan man nog koka ned detta en aning...

För det första åligger det som alltid fordonets aktuelle förare att tillse att ingen finns kvar ombord. Om man sedan väljer att göra det vid ändhållplatsen eller ett par hundra meter därifrån spelar ingen större roll i sammanhanget. Det viktiga är att man verkligen kollar ordentligt, dvs. genom att resa sig från förarplats och fysiskt gå genom bussen, innan man ställer in vagnen efter passets slut.

För det andra bör man nog fråga sig om vissa personer verkligen ska åka på egen hand? T.ex.folk med olika handikapp som kräver en regularitet i tillvaron kommer oundvikligen att få problem om någon avvikelse från den dagliga rutinen inträffar. Då det är i princip lika oundvikligt att bussar ibland går sönder och måste tas ur trafik så handlar det här om ett motsatsförhållande som kan bli svårt att hantera.




Vad gäller bakgrunden till artikeln så kan man nog rent hypotetiskt annars även undra över vem som skulle ha burit ansvaret ifall personen ifråga klivit av, men inte bordat ersättningsbussen? Personligen tycker jag givetvis synd om vederbörande som råkade ut för detta, men samtidigt känns det som om gruppboendet tagit lite för lätt på sitt ansvar. Kraven på skadestånd och de övriga brösttonerna framstår därför lite som ett försök att blanda bort korten i ansvarsfrågan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman