Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: julle skrivet 23 november 2009, 16:07:56 PM

Titel: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: julle skrivet 23 november 2009, 16:07:56 PM
Västtrafik har tilldelat Orusttrafiken uppdraget i Sjuhärad för de bägge trafikpaketen med linje 100 repektive 300. Trafikstart december 2010 (linje 100) respektive juni 2011.
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2009, 16:44:11 PM
Citat från: julle skrivet 23 november 2009, 16:07:56 PM
Västtrafik har tilldelat Orusttrafiken uppdraget i Sjuhärad för de bägge trafikpaketen med linje 100 repektive 300. Trafikstart december 2010 (linje 100) respektive juni 2011.

De är välkomna! Jag ber att få gratulera Orusttrafiken.

Västtrafiks pressmeddelande:
http://www.vasttrafik.se/Aktuellt/press/Pressmeddelanden/overgripande/Orusttrafiken-vann-upphandlingen-av-Buss-2011/
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 23 november 2009, 17:02:54 PM
Med detta så blir det väl så att Horredstrafiken får 0 bussar i Västtrafiks regi?
Även VL buss tappar stort .. hur många bussar är det på Skenedepån?
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Stefan P skrivet 23 november 2009, 17:08:06 PM
Hej

Vilka bolag har trafiken idag?

mvh Stefan P
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2009, 17:12:48 PM
Citat från: Stefan P skrivet 23 november 2009, 17:08:06 PM
Hej

Vilka bolag har trafiken idag?

mvh Stefan P

För linje 100 är det SJ AB som har entreprenaden i dag. Men de kör inget i egen regi utan anlitar Veolia Transport som underentreprenör. Veolia använder i sin tur Hallgrens Buss & Taxi som underentreprenör för 5-6 omlopp. Oklart om avtalet är skrivet med Hallgrens direkt eller Buss i Väst.
Linje 300 (och det som ingår i paketet) körs av Buss i Väst. Trafiken körs av delägarföretagen Kjellgrens (som lämnat Buss i Väst sedan Orusttrafiken köpte 40 procent med fortsätter befintligt avtal ut), Vänersborgs Linjetrafik och Horredstrafiken.
Kjellgrens i Tranemo ligger bra till geografiskt för att fortsätta köra en del av linje 300.
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: cobra_81 skrivet 23 november 2009, 17:16:06 PM
200 paketet och 900 paketet ingår väl också i denna upphandling?
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: yngrot skrivet 23 november 2009, 17:16:21 PM
Se där då var det ju tur att Kjellgrens sålde till Orust..  men linje 900 var inte den oxå med i denna upphandling?? Kjellgrens lär väl få köra mer än i dag med tanke på utökning i trafiken... Vad händer med  Hallgrens för det är ju rätt mycket de kör idag på linje 100
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: yngrot skrivet 23 november 2009, 17:17:19 PM
Citat från: cobra_81 skrivet 23 november 2009, 17:16:06 PM
200 paketet och 900 paketet ingår väl också i denna upphandling?


Linje 200 är väl med under linje 101 eller har jag fattat det fel??
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2009, 17:48:33 PM
Citat från: yngrot skrivet 23 november 2009, 17:17:19 PM

Linje 200 är väl med under linje 101 eller har jag fattat det fel??

Nej, linje 200 upphandlas inte denna gång. Så den lär Orusttrafiken få fortsätta att köra. Däremot bör det bli fler avgångar eftersom vare sig linje 100 eller 101 skall fortsätta till Ulricehamn.
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Bussmicke skrivet 23 november 2009, 18:43:56 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2009, 17:48:33 PM
Nej, linje 200 upphandlas inte denna gång. Så den lär Orusttrafiken få fortsätta att köra. Däremot bör det bli fler avgångar eftersom vare sig linje 100 eller 101 skall fortsätta till Ulricehamn.


I o m. detta upphör väl SJ med sin linje G-Borås-Ulricehamn

Grattis Orusttrafiken.
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Turbo skrivet 23 november 2009, 18:55:22 PM
Hur stora paket handlade det om, antal fordon ?
Grattis Orusttrafiken, bra jobbat !
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2009, 18:58:04 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 23 november 2009, 18:43:56 PM
I o m. detta upphör väl SJ med sin linje G-Borås-Ulricehamn

Ja, det är ju trafik som är upphandlad av Västtrafik så den upphör från december 2010. Eftersom den upphandlats på samma villkor som tågen har således SJ:s taxa gällt ombord på bussarna, men så blir det inte i fortsättningen.
För övrigt kommer SJ bara att köra Kust-till-kust-tågen mellan Göteborg och Borås från december 2010. Regionaltågen körs av DSBFirst.
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2009, 18:59:20 PM
Citat från: Turbo skrivet 23 november 2009, 18:55:22 PM
Hur stora paket handlade det om, antal fordon ?
Grattis Orusttrafiken, bra jobbat !


Linje 100 handlade om 14 fordon inklusive reserver. Men då är det tidvis tuffa omlopp så antagligen blir det till att sätta in fler bussar om det skall fungera.
Beträffande de övriga passar jag.
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Turbo skrivet 23 november 2009, 19:01:11 PM
Var det inte att antal dubbeldäckare i detta pkt ?
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 23 november 2009, 19:02:10 PM
Orusttrafiken försvarar sitt nuvarande uppdrag i Ulricehamn (ca 15 fordon) och utökar verksamheten i Sjuhärad till att omfatta drygt 70 fordon
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: eomer skrivet 23 november 2009, 19:14:34 PM
Citat från: Turbo skrivet 23 november 2009, 19:01:11 PM
Var det inte att antal dubbeldäckare i detta pkt ?
Trafiken på linje 100 skall gå med Dubbeldäckare, det lär gå åt 13 st.
//eomer
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2009, 19:39:04 PM
Citat från: eomer skrivet 23 november 2009, 19:14:34 PM
Trafiken på linje 100 skall gå med Dubbeldäckare, det lär gå åt 13 st.
//eomer

För att köra 10-minuterstrafik är det absolut minsta 12 stycken. Då blir det cirka 10 minuter för av- och påstigning i såväl Borås som Göteborg. Finns då inte heller någon större marginal om det uppstår förseningar. Två reservbussar lär alltså behövas - redan det i underkant. Om en av dem används för att öka omloppstiden minskar verkstadsreserven ännu mer. Dessutom är det tveksamt om en dubbeldäckare kan svälja alla resande vid vissa avgångar. Det kan nog ibland behövas bussar däremellan. Fast det behöver kanske inte vara just dubbeldäckare.
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2009, 19:55:00 PM
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 23 november 2009, 19:02:10 PM
Orusttrafiken försvarar sitt nuvarande uppdrag i Ulricehamn (ca 15 fordon) och utökar verksamheten i Sjuhärad till att omfatta drygt 70 fordon

Texten är hämtad från Bussbranschens hemsida, men det är ju inte rätt att säga att Orusttrafiken försvarar nuvarande uppdrag i Ulricehamn eftersom det inte varit föremål för upphandling nu. Behåller är ett mer advekat uttryck.
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: julle skrivet 23 november 2009, 21:04:40 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2009, 19:55:00 PM
Texten är hämtad från Bussbranschens hemsida, men det är ju inte rätt att säga att Orusttrafiken försvarar nuvarande uppdrag i Ulricehamn eftersom det inte varit föremål för upphandling nu. Behåller är ett mer advekat uttryck.

Orusttrafiken försvarar visst sin trafik i Ulricehamn och får förstås mycket mer på köpet!

Det som ingår i trafikåtagande 100 är även följande linjer:

100 Express Göteborg-Borås
101 Göteborg-Landvetter-Bollebygd-Borås-(Ulricehamn)
200 Borås-Ulricehamn-Jönköping
201 Ulricehamn-Hökerum-Nitta-Rångedala-Borås
204 Borås-Gällstad-Ulricehamn
209 Falköping-Ulricehamn-Tranemo (nuvarande 900)
261 Ulricehamn-Timmele-Ljung
262 Ulricehamn-Tvärred-Vegby-Gällstad
263 Ulricehamn-Tolkabro-Nedre Hulu-Dållebo
265 Ulricehamn-Timmele-Trädet
266 Tranemo-Dalstorp-Ölsremma
267 Ulricehamn-Köttkulla-Grönahög
70   Ulricehamn bstn-Ekhult-Centrum-Hester- Uh bstn
72   Uh bstn-Fållan-Grodparken-Villastaden-Uh bstn

I trafikåtagande 300 ingår följande linjer:

90   Kinna RC-Assberg-Skene bstn
91   Kinna RC-Kinnaström-Stämmemad
92   Kinna RC-Brättingtorp-Kinna RC
93   Skene bstn-Gamla Backa-Sandvallsäng-Skene bstn
94   Skene bstn-Habylid-Örby-Skene bstn
95   Kinna RC-Vårdcentralen-Kammarberg-Kinna RC
96   Kinna RC-Hanatorp camping
161 Svenljunga-Östra Frölunda-Mårdaklev-Kalv-Håcksvik-Svenljunga
162 Kalv-Håcksvik-Örsås-Svenljunga
300 Express Göteborg-Sjukhuset Skene-Kinna RC
320 Tranemo-Svenljunga-Sjukhuset Skene-Kinna RC
330 Express Göteborg-Sätila-Kinna
371 Skene-Kinna-Öxabäck-Mjöbäck
372 Skene-Kinna-Älekulla
381 Hästebacka-Ubbhults kapell-Källarbacken-Sätila
382 Ubbhult-Källarbacken-Hultavägen-Sätila
442 Tostared-Fotskäl-Kunskapens hus-Kinna RC


Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: julle skrivet 23 november 2009, 21:18:59 PM
Övriga anbudslämnare var Bergkvarabuss, Borås Lokaltrafik och Buss i Väst. Veolia lade endast bud på paket 300.
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2009, 21:59:27 PM
Citat från: julle skrivet 23 november 2009, 21:04:40 PM
Orusttrafiken försvarar visst sin trafik i Ulricehamn och får förstås mycket mer på köpet!


Ajdå, det hade jag missat. Att Ulricehamn ingick alltså. Får väl till viss del skylla på Västtrafik, som inte nämner något om detta i sitt pressmeddelande.
Detta innebär också att Buss i Väst även förlorar trafik runt Ulricehamn. Det drabbar Hallgrens, Ulricehamns Omnibus och Sandhems Busstrafik.
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 23 november 2009, 22:06:52 PM
Detta betyder att det kommer röra om betydligt.. Bla så ska Orusttrafiken plötsligt köra skoltrafiken i Kind  Linje 161 och 162 ..   :) :)
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2009, 22:12:35 PM
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 23 november 2009, 22:06:52 PM
Detta betyder att det kommer röra om betydligt.. Bla så ska Orusttrafiken plötsligt köra skoltrafiken i Kind  Linje 161 och 162 ..   :) :)


Vem kör 161 och 162 i dag? Är det fortfarande Svenljunga Taxi, det vill säga Sohlberg Buss?
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 23 november 2009, 22:14:33 PM
Ja det stämmer körs av Solberg
L 162 tillkom förra hösten för att tidtabellslägga skolturerna och allmänheten skulle kunna åka med.
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: yngrot skrivet 23 november 2009, 23:00:54 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2009, 21:59:27 PM
Ajdå, det hade jag missat. Att Ulricehamn ingick alltså. Får väl till viss del skylla på Västtrafik, som inte nämner något om detta i sitt pressmeddelande.
Detta innebär också att Buss i Väst även förlorar trafik runt Ulricehamn. Det drabbar Hallgrens, Ulricehamns Omnibus och Sandhems Busstrafik.

Då har ju Hallgrens inte kvar nån trafik mer än några skolturer...

Buss i Väst verkar inte vinna trafik förnärvande...
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 23 november 2009, 23:02:14 PM
Citat från: julle skrivet 23 november 2009, 21:04:40 PM
Det som ingår i trafikåtagande 100 är även följande linjer:

100 Express Göteborg-Borås
101 Göteborg-Landvetter-Bollebygd-Borås-(Ulricehamn)
200 Borås-Ulricehamn-Jönköping
201 Ulricehamn-Hökerum-Nitta-Rångedala-Borås
204 Borås-Gällstad-Ulricehamn
209 Falköping-Ulricehamn-Tranemo (nuvarande 900)
261 Ulricehamn-Timmele-Ljung
262 Ulricehamn-Tvärred-Vegby-Gällstad
263 Ulricehamn-Tolkabro-Nedre Hulu-Dållebo
265 Ulricehamn-Timmele-Trädet
266 Tranemo-Dalstorp-Ölsremma
267 Ulricehamn-Köttkulla-Grönahög
70   Ulricehamn bstn-Ekhult-Centrum-Hester- Uh bstn
72   Uh bstn-Fållan-Grodparken-Villastaden-Uh bstn

Intressanta saker på gång kring Ulricehamn.

Ska alltså linje 200 börja köra några vändor till Jönköping igen? Det var väl ett tag sedan sist. Ändras alltså JLT/Västtrafik-samarbetet till att trafiken längs vägen Ulricehamn-Jönköping utgörs av Västtrafik-linje 200 istället för JLT linje 250 (förutom JLT rena Bottnaryds-linje 132 då, som jag utgår från fortsätter oförändrad).

Linje 263 är också liten intressant. Är det så att linje 200 ska bli expresslinje på den sträckan och bli en mer rak ersättare till dagens linje 100 medan 263 tar hand om det lokala resandet, finansierad av Ulricehamns Kommun?
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: yngrot skrivet 23 november 2009, 23:03:34 PM
Citat från: julle skrivet 23 november 2009, 21:18:59 PM
Övriga anbudslämnare var Bergkvarabuss, Borås Lokaltrafik och Buss i Väst. Veolia lade endast bud på paket 300.


Konstigt att Veolia inte la bud på 100 trafiken de har ju den nu... Swebus/Nobina inte la bud heller... Arriva Busslink inte heller ....
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: julle skrivet 23 november 2009, 23:05:28 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2009, 21:59:27 PM
Ajdå, det hade jag missat. Att Ulricehamn ingick alltså. Får väl till viss del skylla på Västtrafik, som inte nämner något om detta i sitt pressmeddelande.
Detta innebär också att Buss i Väst även förlorar trafik runt Ulricehamn. Det drabbar Hallgrens, Ulricehamns Omnibus och Sandhems Busstrafik.
Lätt att missa med tanke på hur Västtrafik valt att kalla de två paketen, trafikåtagande 100 respektive 300, vilket i alla fall jag tolkar som just dessa båda linjer och inget mer.

En annan sak att observera är att linje 300 är tänkt att kortas av till endast Göteborg-Kinna, vilket jag tycker är synd. Personligen hade jag föredragit den som den en gång var, nämligen ända från Gislaved via Tranemo-Svenljunga-Kinna till Göteborg!
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: julle skrivet 23 november 2009, 23:14:26 PM
Citat från: yngrot skrivet 23 november 2009, 23:00:54 PM

Buss i Väst verkar inte vinna trafik förnärvande...

Å vars, Buss i Väst har nyligen plockat hem runt 70 bussar inom Jönköpings län....
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: yngrot skrivet 23 november 2009, 23:15:52 PM
Opps då det hade jag glömt...
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: julle skrivet 23 november 2009, 23:22:31 PM
Citat från: yngrot skrivet 23 november 2009, 23:03:34 PM

Konstigt att Veolia inte la bud på 100 trafiken de har ju den nu... Swebus/Nobina inte la bud heller... Arriva Busslink inte heller ....
Arriva har nog fullt upp med sin trafikstart i Halland nästa sommar, precis som Busslink nog likaså har fullt upp med uppstart i Göteborg. Swebus kommer inom kort att få försvara sig STORT både i Uppland (dryga 150 bussar) samt inom SL-land med hela 350 bussar som kommer ut på anbud efter årsskiftet, så även de har nog fullt upp så att säga!

Att Veolia inte lägger bud på 100-paketet är förstås mycket förvånande. Fast Veolia har ju å andra sidan förvånat många gånger de senaste åren....
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: julle skrivet 23 november 2009, 23:33:05 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 23 november 2009, 23:02:14 PM
Intressanta saker på gång kring Ulricehamn.

Ska alltså linje 200 börja köra några vändor till Jönköping igen? Det var väl ett tag sedan sist. Ändras alltså JLT/Västtrafik-samarbetet till att trafiken längs vägen Ulricehamn-Jönköping utgörs av Västtrafik-linje 200 istället för JLT linje 250 (förutom JLT rena Bottnaryds-linje 132 då, som jag utgår från fortsätter oförändrad).

Linje 263 är också liten intressant. Är det så att linje 200 ska bli expresslinje på den sträckan och bli en mer rak ersättare till dagens linje 100 medan 263 tar hand om det lokala resandet, finansierad av Ulricehamns Kommun?

200 blir helt klart en snabbförbindelse Borås-Ulricehamn med rak körväg, dock verkar det inte som om Västtrafik höjer den till Expressbusslinje. 201:an blir den som får plocka byarna på vägen.

När det gäller det där med JLT:s linje 250 respektive Västtrafiks tänkta 200, så återstår det nog att se hur det blir med linjenumret. Det känns som om Västtrafik inte riktigt pratat sig samman med kollegorna på JLT i den frågan. För exempel så ingick linje 250 i det senast JLT-anbudet, då med turerna/ omloppen som börjar och startar på Jönköpingssidan om länsgränsen (de som Bottnaryds Trafik idag kör). I Västtrafiks förfrågningsunderlag verkar både Ulricehamns- respektive Jönköpingsomloppen vara med, vilket skulle ge dubbel trafik i vissa fall.....
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Svemicke skrivet 24 november 2009, 01:11:34 AM
Hur ser listan ut, någon som vet? Alltså på vilka platser de olika bolagen hamnade på. Det förvånar mig att Orusttrafiken vann med tanke på hur dyra de var då de lade anbud på den trafiken Veolia tog. Dessutom är det sällan att ett bussbolag får behålla paket då de vet den faktiska kostnaden.

Ska BL överklaga?
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 24 november 2009, 01:14:06 AM
Är det inte extremt ovanligt att resultatet av ett anbud presenteras med så lång framförhållning som 13 resp. 19 månader före trafikstart? Har 19 månader någonsin förekommit i Sverige förut?

//Jonas G
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Walter skrivet 24 november 2009, 08:01:03 AM
Citat från: Svemicke skrivet 24 november 2009, 01:11:34 AM
Hur ser listan ut, någon som vet? Alltså på vilka platser de olika bolagen hamnade på. Det förvånar mig att Orusttrafiken vann med tanke på hur dyra de var då de lade anbud på den trafiken Veolia tog. Dessutom är det sällan att ett bussbolag får behålla paket då de vet den faktiska kostnaden.

Ska BL överklaga?

Varför skulle BL överklaga? Har man lagt anbud?
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 24 november 2009, 08:29:07 AM
Citat från: julle skrivet 23 november 2009, 23:33:05 PM
200 blir helt klart en snabbförbindelse Borås-Ulricehamn med rak körväg, dock verkar det inte som om Västtrafik höjer den till Expressbusslinje. 201:an blir den som får plocka byarna på vägen.

Okej. Det är väl en efterlängtad modell på relationen Ulricehamn-Borås. Det är dessutom en bra förberedelse inför nästa etapp av motorvägen, när den nu blir av. Trafikeringen blir ju lite liknande modellen med linje 870/871 osv i norra Bohuslän.

Citat från: julle skrivet 23 november 2009, 23:33:05 PM
När det gäller det där med JLT:s linje 250 respektive Västtrafiks tänkta 200, så återstår det nog att se hur det blir med linjenumret. Det känns som om Västtrafik inte riktigt pratat sig samman med kollegorna på JLT i den frågan. För exempel så ingick linje 250 i det senast JLT-anbudet, då med turerna/ omloppen som börjar och startar på Jönköpingssidan om länsgränsen (de som Bottnaryds Trafik idag kör). I Västtrafiks förfrågningsunderlag verkar både Ulricehamns- respektive Jönköpingsomloppen vara med, vilket skulle ge dubbel trafik i vissa fall.....

Verkar märkligt men det har väl hänt förr på den relationen att samordningen ordnats i sista stund. Ett exempel på det nyligen är biljettreglerna som för närvarande gäller på linje 250. Det känns som det blev onödigt krångligt. Nu har jag inte åkt den så mycket på sistone så jag vet inte om märkligheterna verkligen tillämpas eller om båda länens värdekort i praktiken accepteras längs hela sträckan på alla fordon, men jag misstänker det värre alternativet.
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Croonhielm skrivet 24 november 2009, 10:50:57 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 november 2009, 08:55:06 AM
Ja på TÅ 100

Min bedömning är att BL inte kommer att överklaga denna gång. Om det nu skulle finnas skäl, i form av att upphandlingen genomförts på fel sätt, i vilket man fick rätt i sak gällande landsbygdstrafiken i 7-härad vid förra upphandlingen, så råder ju situationen likvärdig såtillvida  att BL inte kan anses lidit skada då de inte kommit tvåa i anbudslängden (Härlig mening). Härvidlag råder ju dessutom förhållandet att BL inte förlorade trafiken denna gång...

Kort sagt: BL hade mer kött på benen förra gången!
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: D_skalis skrivet 24 november 2009, 17:33:02 PM
Artikel på Bt´s hemsida

http://www.bt.se/nyheter/boras/dubbeldackare-klara-for-linje-100(1645231).gm
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: virtual1 skrivet 24 november 2009, 22:55:17 PM
Citat från: D_skalis skrivet 24 november 2009, 17:33:02 PM
Artikel på Bt´s hemsida

http://www.bt.se/nyheter/boras/dubbeldackare-klara-for-linje-100(1645231).gm

Är det inte fortfarande BussMickes bild som ses där? =)
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Kortebo skrivet 25 november 2009, 17:49:26 PM


Verkar märkligt men det har väl hänt förr på den relationen att samordningen ordnats i sista stund. Ett exempel på det nyligen är biljettreglerna som för närvarande gäller på linje 250. Det känns som det blev onödigt krångligt. Nu har jag inte åkt den så mycket på sistone så jag vet inte om märkligheterna verkligen tillämpas eller om båda länens värdekort i praktiken accepteras längs hela sträckan på alla fordon, men jag misstänker det värre alternativet.

[/quote]

Finns inga konstigheter när det gäller biljetterna på linje 250. Samtliga inblandade bussar(JLT o Västtrafik)ska ha båda maskinsystemen.  Resp konto/värdekort går att använda på sträckan, dock får man inte med sig det man rest på JLT-kortet om man vill fortsätta i Västtrafikland. Detsamma gäller om man ska fortsätta i Jönköping och har rest med konto dit.
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 25 november 2009, 18:43:42 PM
Är väl jättebra att någon är ute i god tid?!
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 25 november 2009, 19:58:06 PM
Citat från: Kortebo skrivet 25 november 2009, 17:49:26 PM

Citat
Verkar märkligt men det har väl hänt förr på den relationen att samordningen ordnats i sista stund. Ett exempel på det nyligen är biljettreglerna som för närvarande gäller på linje 250. Det känns som det blev onödigt krångligt. Nu har jag inte åkt den så mycket på sistone så jag vet inte om märkligheterna verkligen tillämpas eller om båda länens värdekort i praktiken accepteras längs hela sträckan på alla fordon, men jag misstänker det värre alternativet.


Finns inga konstigheter när det gäller biljetterna på linje 250. Samtliga inblandade bussar(JLT o Västtrafik)ska ha båda maskinsystemen.  Resp konto/värdekort går att använda på sträckan, dock får man inte med sig det man rest på JLT-kortet om man vill fortsätta i Västtrafikland. Detsamma gäller om man ska fortsätta i Jönköping och har rest med konto dit.

Det låter mycket bra, initialt lät det som det skulle bli lite rörigt. I våras när jag ställde frågan till Västtrafik och JLT blev svaret från Västtrafik att deras kontoladdning bara skulle accepteras på turer som startar/slutar i Ulricehamn, inte för de från Jönköping som vänder i Strängsered eller Bottnaryd. Från JLT-håll var man lite mer avvaktande och svarade att man arbetade för att båda systemen skulle accepteras parallellt längs hela sträckan men att man inte kunde lova att det skulle bli så. Bra alltså att det blev bra, i alla fall.
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Croonhielm skrivet 25 november 2009, 22:33:16 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 november 2009, 20:14:39 PM
Vad?

Fick rätt i sak?

Det var väl det minsta man fick? alla BL:s invändningar sågades totalt.

Då har vi inte samma bild... Kammarrätten slår fast att det gjorts fel i upphandlingen som BL påtalat, men konstaterar också att BL inte lidit skada pga detta. Lite off topic, kanske. Jag lägger ingen prestige i detta - du får ha din uppfattning om du vill. Frågan gällde om BL skulle överklaga denna upphandling också - och då menar jag att de nog inte gör det.
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 25 november 2009, 23:08:22 PM
Verkar ju som BL lägger sig ner och inte bryr sig så mkt längre
Vilken plats kom dem på i denna upphandlingen?
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Ersa skrivet 25 november 2009, 23:44:09 PM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 24 november 2009, 01:14:06 AM
Är det inte extremt ovanligt att resultatet av ett anbud presenteras med så lång framförhållning som 13 resp. 19 månader före trafikstart? Har 19 månader någonsin förekommit i Sverige förut?

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 25 november 2009, 18:43:42 PM
Är väl jättebra att någon är ute i god tid?!

Ja, verkligen! Att slippa vikariebussar är skönt bara det. Men även att i lugn och ro kunna beställa precis de bussar man vill ha utan att ta hänsyn till eventuella långa leveranstider (hos t.ex VanHool där det ju kan ta över ett år att få en buss). Hoppas att det är början på en ny trend. 13 månader är helt perfekt, och 19 månader var riktigt generöst.
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Svemicke skrivet 26 november 2009, 00:48:10 AM
Citat från: Croonhielm skrivet 25 november 2009, 22:33:16 PM
Då har vi inte samma bild... Kammarrätten slår fast att det gjorts fel i upphandlingen som BL påtalat, men konstaterar också att BL inte lidit skada pga detta. Lite off topic, kanske. Jag lägger ingen prestige i detta - du får ha din uppfattning om du vill. Frågan gällde om BL skulle överklaga denna upphandling också - och då menar jag att de nog inte gör det.
Jag förstår inte riktigt det här. Borås Lokaltrafik vann ingenting i överklagan. Det minsta BL begärde - utöver att få trafiken då de var de enda som lade ett fullgott bud redan från början, enligt dem själva - var att få till stånd en ny upphandling. Så skedde ej utan både Länsrätten i Mariestad och Kammarrätten i Jönköping fann att upphandlingen gått rätt till eftersom slutresultatet blev det som rådde redan från början då Västtrafik tillkännagav att Veolia Transport vunnit den trafik BL idag driver utanför stadsgränsen.

Om det gjorts fel i upphandlingen borde den väl ha gjorts om? I annat fall borde BL ha vänt sig till JO eller JK för då måste tjänstefel ha begåtts på flera ställen.
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Svemicke skrivet 26 november 2009, 00:55:50 AM
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 25 november 2009, 23:08:22 PM
Verkar ju som BL lägger sig ner och inte bryr sig så mkt längre
Vilken plats kom dem på i denna upphandlingen?

Har de något val? Giganterna kör ju över dem hela tiden. Orsaken kan vara det jag hört ryktesvägen att kommunen inte längre skjuter till ägartillskott. BL har väl dessutom fått direktiv om att företaget numera skall vara helt självförsörjande och då kan man inte längre lägga underbud.

Så har jag i alla fall tolkat det och jag undrar om inte BL:s styrelse redan nu bör fundera på att avveckla bolaget helt 2013. Att ens försöka försvara stadstrafiken 2013 tycks för mig vara rätt onödigt. Dessutom, även om de skulle vinna upphandlingen, så lär väl tillgången på förare vara minimal?
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Croonhielm skrivet 26 november 2009, 07:22:16 AM
Citat från: Svemicke skrivet 26 november 2009, 00:55:50 AM
Har de något val? Giganterna kör ju över dem hela tiden. Orsaken kan vara det jag hört ryktesvägen att kommunen inte längre skjuter till ägartillskott. BL har väl dessutom fått direktiv om att företaget numera skall vara helt självförsörjande och då kan man inte längre lägga underbud.

Så har jag i alla fall tolkat det och jag undrar om inte BL:s styrelse redan nu bör fundera på att avveckla bolaget helt 2013. Att ens försöka försvara stadstrafiken 2013 tycks för mig vara rätt onödigt. Dessutom, även om de skulle vinna upphandlingen, så lär väl tillgången på förare vara minimal?

Jag har svarat på huvudfrågan (som tillhör ämnet) om varför jag inte tror BL överklagar denna gång. Jag tycker också att jag svarat på den lite utanför ämnet ställda frågan om BL:s förehavanden i förra upphandlingen (som ju också dryftats i en annan tråd här på forumet) och tänker därför inte fortsätta diskussionerna mer här. Vill du veta mer hur jag tänker kring detta så kan vi ju alltid diskutera det över en lunch någon dag? :-)
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: yngrot skrivet 26 november 2009, 08:24:45 AM
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 25 november 2009, 23:08:22 PM
Verkar ju som BL lägger sig ner och inte bryr sig så mkt längre
Vilken plats kom dem på i denna upphandlingen?


B-L kom väl sist av de 3 som la bud...och att Veolia inte la bud kan ju bero på att de dels har mkt med både Gbg och sjähärdsuppstaren att göra samt att de kanske har tröttnat på linje 100 som är den mest utskällda trafiken.. sen är ju dubbeldäckare inte helt gratis heller enligt B-L ca 4.2 milj styck + att Scania friskriver sig från att bussarna fungerar i temp under +4 grader med biodiesel...men ska bli intressant att se vilka vagnar Orust köper in...
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Svemicke skrivet 26 november 2009, 23:57:23 PM
Citat från: Croonhielm skrivet 26 november 2009, 07:22:16 AM
Jag har svarat på huvudfrågan (som tillhör ämnet) om varför jag inte tror BL överklagar denna gång. Jag tycker också att jag svarat på den lite utanför ämnet ställda frågan om BL:s förehavanden i förra upphandlingen (som ju också dryftats i en annan tråd här på forumet) och tänker därför inte fortsätta diskussionerna mer här. Vill du veta mer hur jag tänker kring detta så kan vi ju alltid diskutera det över en lunch någon dag? :-)

Din replik är på ett inlägg som var replik på det Jan Sjöberg skrev så det finns kanske någon annan som vill svara?

Lunch är alltid trevligt, men nu får ni klara er utan mig en vecka. Jag försvinner söderut.

Citat från: yngrot skrivet 26 november 2009, 08:24:45 AM

B-L kom väl sist av de 3 som la bud...och att Veolia inte la bud kan ju bero på att de dels har mkt med både Gbg och sjähärdsuppstaren att göra samt att de kanske har tröttnat på linje 100 som är den mest utskällda trafiken.. sen är ju dubbeldäckare inte helt gratis heller enligt B-L ca 4.2 milj styck + att Scania friskriver sig från att bussarna fungerar i temp under +4 grader med biodiesel...men ska bli intressant att se vilka vagnar Orust köper in...

Enligt initierad så tror tydligen inte Veolia på projektet med att köra dubbeldäckare. Ej heller jag. Västtrafik måste vara ute och cykla här. Visserligen är det många som pendlar mellan Borås och Göteborg, men är det så många så att det behövs tvåvåningsbussar var tionde minut samt fler möjligheter på systerlinjen 101? Jag har svårt att tro det.
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: julle skrivet 27 november 2009, 01:12:18 AM
Citat från: Svemicke skrivet 26 november 2009, 23:57:23 PM
Enligt initierad så tror tydligen inte Veolia på projektet med att köra dubbeldäckare. Ej heller jag. Västtrafik måste vara ute och cykla här. Visserligen är det många som pendlar mellan Borås och Göteborg, men är det så många så att det behövs tvåvåningsbussar var tionde minut samt fler möjligheter på systerlinjen 101? Jag har svårt att tro det.
Varför skulle Veolia inte tro på dubbeldäckare? Veolia är väl ett av de första bolagen som kört dubbeldäckare i Sverige, närmare bestämmt på kustbussen Sundsvall-Umeå-Luleå. Dessutom har bolaget börjat köra dubbeldäckare mellan Linköping och Kisa åt Östgötatrafiken nyligen. Jag tror inte att Veolia hoppat över att lämna anbud av denna anledning, det måste vara något annat som avgjort det hela hos dem, tex att det är en rätt stor investering med 14 dubbeldäckare á runt 4,5 miljoner styck.
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 november 2009, 08:32:52 AM
Citat från: Svemicke skrivet 26 november 2009, 23:57:23 PM
Enligt initierad så tror tydligen inte Veolia på projektet med att köra dubbeldäckare. Ej heller jag. Västtrafik måste vara ute och cykla här. Visserligen är det många som pendlar mellan Borås och Göteborg, men är det så många så att det behövs tvåvåningsbussar var tionde minut samt fler möjligheter på systerlinjen 101? Jag har svårt att tro det.

Mer än 80 procent av alla resor mellan Borås och Göteborg sker på annat sätt än med buss och tåg. Med en ny och förbättrad tidtabell finns det stor potential för att få fler resande.  Jag är mer orolig för att en dubbeldäckare var tionde minut är för lite under maxtimmarna. Studerar man bussinsatserna vid linje 100 vid Resecentrum i Borås mellan klockan 16.00 och 16.50 finner man att den kapacitet som finns i dag motsvarar sex dubbeldäckare.
Titel: SV: Linje 100 & 300 Sjuhärad
Skrivet av: yngrot skrivet 27 november 2009, 14:52:28 PM
Ja det lär säkert bli som det brukar nämligen mer än fullspikat på vissa turer för "alla" vill åka på direkten....vissa avgångar på em är det 4-5 bussar...