Lite bilder från tiden med intressanta vagnar i trafiken även om C5 redan var historia.
(http://www.bussmicke.se/TEMP/C2_2213_Liljeholmen_950704.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/C4_2481_Soderstromsbron_Stockholm_950625.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/C4_2488_Liljeholmen_950427.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/C5_2902-2905_Hammarby_950706.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/C5_2902_Hammarbydepan_Hammarbyhojden_950706.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/C5_2903_Hammarby_950706.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/C5_2902-2904-2905_Hammarby_950706.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/C6H_2742_Gamla_stan_Stockholm_950625.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/C13_1182_Gamla_stan_Stockholm_950625.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/C13_1242_Hogdalsdepasparet,Hogdalen_950628.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/C14z_1462_Slussen_Stockholm_950730.jpg)
Vilka skatter du sitter på! Helt underbara bilder.
Snacka om att jag saknar C2-C4. :'(
Citat från: M224 skrivet 15 november 2009, 10:45:39 AM
Vilka skatter du sitter på! Helt underbara bilder.
Snacka om att jag saknar C2-C4. :'(
Hur skiljer de sig från dagens Cx-vagnar ur passagerarsynpunkt? De flesta Cx verkar ju så gott som likadana, bortsett från tekniken under huven.
Citat från: Bussmicke skrivet 15 november 2009, 10:33:54 AM
Lite bilder från tiden med intressanta vagnar i trafiken även om C5 redan var historia.
(http://www.bussmicke.se/TEMP/C2_2213_Liljeholmen_950704.jpg)
Trevliga bilder som vanligt. Speciellt bilderna från Liljeholmen med tanke på den omdaning området genomgått senaste åren. C2:or var ju inte särskilt vanligt på tub2 bortsett från de första åren. Själv såg jag det aldrig förrän vid något enstaka tillfälle under 90-talets mitt/slut när det var akut vagnbrist och man av någon anledning hastigt kapat ett tub1-tåg för tillfällig trafik på tub2. Bilden skulle vara intressant att jämföra med en motsvarande tagen idag. Fotografen skulle i så fall stå inne i bussterminalens vänthall och fota mot plattform 5 i en inomhusstation. Liljeholmen har verkligen förändrats.
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 november 2009, 13:47:16 PM
Hur skiljer de sig från dagens Cx-vagnar ur passagerarsynpunkt? De flesta Cx verkar ju så gott som likadana, bortsett från tekniken under huven.
C1-C3 hade helt annan inredning än C4-C15, med höga väggfält som avskärmade entréerna mot sittgrupperna. Dessutom var de något smalare och försedda med stålfjädrar vilket gav dem en svajig gång och sävliga fartresurser. Komforten var i mitt tycke ganska dålig. Det kändes som att hjulen var åttkantiga. Att åka C4 tycker jag inte skiljde sig särskilt mycket från C6-C9. I stort sett likadan inredning (detaljskillnader förstås, speciellt C8 och C9) och liknande gång. C4-orna var nog lite raskare i accelerationen än C6-orna och hade lite annan ljudbild och något stötigare gång. De hade ju gummifjädring jämfört med senare vagnars luftfjädring (C12 undantagen). C12 var ju en kombination av C2-teknik och C6-korg så den gungade sig sävligt fram genom livet. C13 blev ju lite bättre med C6-boggier och luftfjädring och C14-C15 ytterligare lite bättre med annan pådragsteknik. Dock tycker jag sävligheten hos C2-generationen finns kvar i dessa vagntyper. Bäst av alla tyckte jag C5 var med sitt speciella tjutande accelerations- och retardationsljud, sina utanpåliggande dörrar med speciellt ljud och den mjuka svävande gången. Kompressorerna lät ganska mycket men när dessa tystnat, dörrarna stängts och tåget startade gick det helt mjukt och nästan tyst innan det fick upp farten. Accelerationen upplevdes som ganska långsam jämfört med C4-orna, men det kan ha varit en luring pga gångegenskaperna. Inredningen var en mix mellan C4 och C6.
Observera att C12 fanns i flera olika utföranden:
1001-1030 hade stålfjädrar medans 1031-1165 hade luftfjädring (metaconer).
1001-1050 hade svart gummimatta på golvet, 1051-1165 matt brunt golv.
1001-1100 hade rundare innertak medans 1101-1165 hade brutet tak som bättre följde de nyare platta armaturerna.
Kul att återse dessa, om än bara på bild! Minns jag rätt flyttades ett femtontal C4:or över till bana 1 sommaren 1995, bana 2 fick i sin tur lika många C12-13. Kan tillägga att 2481 var den allra första C4:a som skrotades 1999. C4:orna utplånades sedan i rask takt, mellan 1999-2002 då två hundra vagnar skrotades.
Synd att inte 2451 sparades, den var i mycket gott skick när den skrotades.
/Peter
Trevligt Micke!
/KRNI
(http://www.bussmicke.se/TEMP/C2_2244_Skarmarbrink_930518.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/C4_2643_Nybodahallen_Liljeholmen_940112.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/C4_2605_Gamla_stan_Stockholm_930510.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/C4_2608_Stocksundsbron_Bergshamra_920603.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/C13_1186_Gamla_stan_Stockholm_970430.jpg)
Citat från: M224 skrivet 15 november 2009, 17:33:09 PM
1001-1100 hade rundare innertak medans 1101-1165 hade brutet tak som bättre följde de nyare platta armaturerna.
Hade inte även 1083 brutet innertak (den vagnen hade annorlunda takkanter i ändarna utanpå, något snyggare (http://bussmicke.se/Bildgalleri/T-bana/Sverige/Stockholm/Vagntyper/SL-C12/slides/C12_1083_Gamla_stan_920326b.html))?
Citat från: JDS skrivet 30 januari 2010, 22:39:24 PM
Hade inte även 1083 brutet innertak (den vagnen hade annorlunda takkanter i ändarna utanpå, något snyggare (http://bussmicke.se/Bildgalleri/T-bana/Sverige/Stockholm/Vagntyper/SL-C12/slides/C12_1083_Gamla_stan_920326b.html))?
Jo det var en som avvek
Härliga bilder!!!
Förlåt en okunnig här nu, men rullar det några vagnar alls av den "gamla" sorten? Dvs någon av dom modeller som fanns innan Vagn 2000! Eller är alla utbytta numera?
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 01 februari 2010, 00:55:49 AM
Härliga bilder!!!
Förlåt en okunnig här nu, men rullar det några vagnar alls av den "gamla" sorten? Dvs någon av dom modeller som fanns innan Vagn 2000! Eller är alla utbytta numera?
//Danne
Jodå. Både på röda och blåa linjen kan du hitta Cx-vagnar. På gröna är det enbart C20.
Citat från: SimonB skrivet 01 februari 2010, 01:02:01 AM
Jodå. Både på röda och blåa linjen kan du hitta Cx-vagnar. På gröna är det enbart C20.
Ok! Tackar!
//Danne
Citat från: SimonB skrivet 01 februari 2010, 01:02:01 AM
Jodå. Både på röda och blåa linjen kan du hitta Cx-vagnar. På gröna är det enbart C20.
Tyvärr bara i blått utförande, va?
De enda gröna vagnarna är väl de i musei/veterantåget?
Citat från: Ersa skrivet 01 februari 2010, 01:36:41 AM
Tyvärr bara i blått utförande, va?
De enda gröna vagnarna är väl de i musei/veterantåget?
Stämmer. Det var längesen man kunde se gröna vagnar i ordinarie trafik.
C2 har jag för mig att jag åkte i som mellanvagn i ordinarie trafik 1996 el 1997.
En "udda upplevelse" eftersom det i ena änden bara fanns en halv hytt och ett extra säte där..
;D
/B
Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 februari 2010, 16:53:12 PM
C3
Oki, men annars så var den väldigt lik C2:orna på bilderna med släta sidor och dörrar med "inskålningar"..
/B
Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 februari 2010, 17:00:17 PM
C2 hade normala hytter i bägge ändar, C3 hade enbart rangerhytter i halva bredden, sedan fanns det nog bastarder bland C2 orna om jag minns rätt.
Karosserna var likartade
Ni har båda rätt, det fanns en bastardvariant av C2 som tillkommit genom ombyggnad. Jag har aldrig sett en sådan men den bör ha saknat hyttsidodörrar i bakändan precis som C3, någon som har bild?
Nåväl, efter 1990 års upprustning fanns det bara 37 "normala" C2 och tre C3 kvar i trafik, nämligen 2366, 67 och 72, och dessa hade bara halvhytten kvar i ena änden (A-änden). I den andra änden sattes det upp en hyttvägg på vilken den nya belysningsomriktaren sitter, en av dessa C3 går som vagn 3 i tåget på Bussmickes bild av 1186 på Söderströmsbron. Vagn 2 är däremot en C2, lätt att se skillnaden om man vet vad man ska titta efter nämligen avsaknaden av hyttsidodörrar.
Härliga bilder Micke.Tack för dom!
Mitt sista minne av "Silverpilen" är en vagn placerad på Norrmalmstorg så att den såg ut att komma uppskjuten u underjorden.
För övrigt det så kallade "spöktåget" med många skrönor.
Klev man på kom man aldrig av..
Citat från: JDS skrivet 30 januari 2010, 22:39:24 PM
Hade inte även 1083 brutet innertak (den vagnen hade annorlunda takkanter i ändarna utanpå, något snyggare (http://bussmicke.se/Bildgalleri/T-bana/Sverige/Stockholm/Vagntyper/SL-C12/slides/C12_1083_Gamla_stan_920326b.html))?
Jag minns inte hur innertaket såg ut. :-\
Lite kompletteringar med tanke på tidigare inlägg...
C1 2001-2003 omlitterades till C2.
C2 2051, 2120 samt 2165 fick B-änden ombyggd till C3 utförande.
C2 2168 samt 2309 blev ombyggda till "städvagnar" men de användes såvitt jag vet aldrig till det ändamålet utan
stod avställda i Nyboda när jag jobbade där 1998-1999. De skickades till skrot först av alla vagnar när skrotningen
inför C20 lanseringen drog i gång.
C4 2460 hade C6-hytt mellan 1969-1979.
C4 2472 hade annorlunda interiör. (Ljusgråa väggfält , tak samt gula dörrar invändigt samt gula räfflade plastöverdragna stänger).
C4 2484 hade annorlunda interiör med tejpade grå väggfält (lika som X1) samt utvändig lackering är av tejp. Den hade även likadan färg på sittdynorna som X1 hade.
C4 2515 hade stege under dörren till hytten på båda sidor.
C4 2617 hade även den annorlunda interiör med blåa dörrar och ljusblåa väggfält. Detta gällde även en annan C4 i 26xx serien,
minns inte vilken det var.
C6 2705 hade annorlunda interiör 1995-1999 med en C20-lik interiör i grått med matt svart golv (liknande det i C12-C14).
C14 1274-1311 levererades i grönt med annorlunda typsnitt.
Det finns massor med fler avikelser.
Citat från: M224 skrivet 06 februari 2010, 13:10:39 PM
Det finns massor med fler avikelser.
Fyller på avdelningen värdelöst vetande lite...
C4 2451-2475 hade annan utformning på plåtvecken på utsidan under fönstren än 2476-2650 och efterkommande Cx (C5 undantagen).
C4 2650 var thyristorstyrd 1967-69 och avvek genom att ha en yttre lucka under fönstret i ett av sidoväggfälten.
C6 2719 levererades blå, med blått tak och vitt midjeband. Färgställningen var ett prov inför C8 och C9 på järvabanan och en föregångare till dagens blå Cx-kostym. Inredningen var crémegul (dörrar och vissa väggfält) och orange med bruna soffor. Den blev långt senare, troligtvis i slutet av 80-talet eller början av 90-talet, traditionellt grön och därefter blå enligt dagens Cx-färgställning.
C6 2725 gick från leverans 1973 och många år framåt med soffor placerade i medsittning (som en buss).
C6 2759 var lackerad i en provfärg som var lite mer olivgrön än de övriga och som dessutom behöll lystern bättre. Tror att även 2785 var lackad med någon provfärg.
C6 2651-2708 var byggda av ASJ (liksom tidigare vagntyper, C5 undantaget) medan 2709-2818 sattes ihop av Hägglunds. Vissa skillnader fanns mellan vagnar som var byggda av de två tillverkarna.
Mer finns om någon är intresserad av att fylla på.
Gillar första bilden från -93 skarpt!
/BB