Stockholms tunnelbana på 90-talet

Startat av Bussmicke, 15 november 2009, 10:33:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Lite bilder från tiden med intressanta vagnar i trafiken även om C5 redan var historia.





















//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

M224

Vilka skatter du sitter på! Helt underbara bilder.

Snacka om att jag saknar C2-C4.  :'(

Simon Bertilsson

Citat från: M224 skrivet 15 november 2009, 10:45:39 AM
Vilka skatter du sitter på! Helt underbara bilder.

Snacka om att jag saknar C2-C4.  :'(

Hur skiljer de sig från dagens Cx-vagnar ur passagerarsynpunkt? De flesta Cx verkar ju så gott som likadana, bortsett från tekniken under huven.

Cero

Citat från: Bussmicke skrivet 15 november 2009, 10:33:54 AM
Lite bilder från tiden med intressanta vagnar i trafiken även om C5 redan var historia.




Trevliga bilder som vanligt. Speciellt bilderna från Liljeholmen med tanke på den omdaning området genomgått senaste åren. C2:or var ju inte särskilt vanligt på tub2 bortsett från de första åren. Själv såg jag det aldrig förrän vid något enstaka tillfälle under 90-talets mitt/slut när det var akut vagnbrist och man av någon anledning hastigt kapat ett tub1-tåg för tillfällig trafik på tub2. Bilden skulle vara intressant att jämföra med en motsvarande tagen idag. Fotografen skulle i så fall stå inne i bussterminalens vänthall och fota mot plattform 5 i en inomhusstation. Liljeholmen har verkligen förändrats.

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 november 2009, 13:47:16 PM
Hur skiljer de sig från dagens Cx-vagnar ur passagerarsynpunkt? De flesta Cx verkar ju så gott som likadana, bortsett från tekniken under huven.

C1-C3 hade helt annan inredning än C4-C15, med höga väggfält som avskärmade entréerna mot sittgrupperna. Dessutom var de något smalare och försedda med stålfjädrar vilket gav dem en svajig gång och sävliga fartresurser. Komforten var i mitt tycke ganska dålig. Det kändes som att hjulen var åttkantiga. Att åka C4 tycker jag inte skiljde sig särskilt mycket från C6-C9. I stort sett likadan inredning (detaljskillnader förstås, speciellt C8 och C9) och liknande gång. C4-orna var nog lite raskare i accelerationen än C6-orna och hade lite annan ljudbild och något stötigare gång. De hade ju gummifjädring jämfört med senare vagnars luftfjädring (C12 undantagen). C12 var ju en kombination av C2-teknik och C6-korg så den gungade sig sävligt fram genom livet. C13 blev ju lite bättre med C6-boggier och luftfjädring och C14-C15 ytterligare lite bättre med annan pådragsteknik. Dock tycker jag sävligheten hos C2-generationen finns kvar i dessa vagntyper. Bäst av alla tyckte jag C5 var med sitt speciella tjutande accelerations- och retardationsljud, sina utanpåliggande dörrar med speciellt ljud och den mjuka svävande gången. Kompressorerna lät ganska mycket men när dessa tystnat, dörrarna stängts och tåget startade gick det helt mjukt och nästan tyst innan det fick upp farten. Accelerationen upplevdes som ganska långsam jämfört med C4-orna, men det kan ha varit en luring pga gångegenskaperna. Inredningen var en mix mellan C4 och C6.

M224

#4
Observera att C12 fanns i flera olika utföranden:

1001-1030 hade stålfjädrar medans 1031-1165 hade luftfjädring (metaconer).

1001-1050 hade svart gummimatta på golvet, 1051-1165 matt brunt golv.

1001-1100 hade rundare innertak medans 1101-1165 hade brutet tak som bättre följde de nyare platta armaturerna.

Peter Rost

Kul att återse dessa, om än bara på bild! Minns jag rätt flyttades ett femtontal C4:or över till bana 1 sommaren 1995, bana 2 fick i sin tur lika många C12-13. Kan tillägga att 2481 var den allra första C4:a som skrotades 1999. C4:orna utplånades sedan i rask takt, mellan 1999-2002 då två hundra vagnar skrotades.

Synd att inte 2451 sparades, den var i mycket gott skick när den skrotades.

/Peter

KRNI


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

JDS

Citat från: M224 skrivet 15 november 2009, 17:33:09 PM
1001-1100 hade rundare innertak medans 1101-1165 hade brutet tak som bättre följde de nyare platta armaturerna.

Hade inte även 1083 brutet innertak (den vagnen hade annorlunda takkanter i ändarna utanpå, något snyggare)?

Bussmicke

Citat från: JDS skrivet 30 januari 2010, 22:39:24 PM
Hade inte även 1083 brutet innertak (den vagnen hade annorlunda takkanter i ändarna utanpå, något snyggare)?

Jo det var en som avvek
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Danne B.

Härliga bilder!!!

Förlåt en okunnig här nu, men rullar det några vagnar alls av den "gamla" sorten? Dvs någon av dom modeller som fanns innan Vagn 2000! Eller är alla utbytta numera?

//Danne

SimonB

Citat från: Danne B. skrivet 01 februari 2010, 00:55:49 AM
Härliga bilder!!!

Förlåt en okunnig här nu, men rullar det några vagnar alls av den "gamla" sorten? Dvs någon av dom modeller som fanns innan Vagn 2000! Eller är alla utbytta numera?

//Danne

Jodå. Både på röda och blåa linjen kan du hitta Cx-vagnar. På gröna är det enbart C20.

Danne B.

Citat från: SimonB skrivet 01 februari 2010, 01:02:01 AM
Jodå. Både på röda och blåa linjen kan du hitta Cx-vagnar. På gröna är det enbart C20.

Ok! Tackar!

//Danne

Ersa

Citat från: SimonB skrivet 01 februari 2010, 01:02:01 AM
Jodå. Både på röda och blåa linjen kan du hitta Cx-vagnar. På gröna är det enbart C20.

Tyvärr bara i blått utförande, va?
De enda gröna vagnarna är väl de i musei/veterantåget?

SimonB

Citat från: Ersa skrivet 01 februari 2010, 01:36:41 AM
Tyvärr bara i blått utförande, va?
De enda gröna vagnarna är väl de i musei/veterantåget?

Stämmer. Det var längesen man kunde se gröna vagnar i ordinarie trafik.