Stockholms tunnelbana på 90-talet

Startat av Bussmicke, 15 november 2009, 10:33:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 februari 2010, 17:00:17 PM
C2 hade normala hytter i bägge ändar, C3 hade enbart rangerhytter i halva bredden, sedan fanns det nog bastarder bland C2 orna om jag minns rätt.
Karosserna var likartade

Ni har båda rätt, det fanns en bastardvariant av C2 som tillkommit genom ombyggnad. Jag har aldrig sett en sådan men den bör ha saknat hyttsidodörrar i bakändan precis som C3, någon som har bild?

Nåväl, efter 1990 års upprustning fanns det bara 37 "normala" C2 och tre C3 kvar i trafik, nämligen 2366, 67 och 72, och dessa hade bara halvhytten kvar i ena änden (A-änden). I den andra änden sattes det upp en hyttvägg på vilken den nya belysningsomriktaren sitter, en av dessa C3 går som vagn 3 i tåget på Bussmickes bild av 1186 på Söderströmsbron. Vagn 2 är däremot en C2, lätt att se skillnaden om man vet vad man ska titta efter nämligen avsaknaden av hyttsidodörrar.

PTM

Härliga bilder Micke.Tack för dom!
Mitt sista minne av "Silverpilen" är en vagn placerad på Norrmalmstorg så att den såg ut att komma uppskjuten u underjorden.
För övrigt det så kallade "spöktåget" med många skrönor.
Klev man på kom man aldrig av..

M224

Citat från: JDS skrivet 30 januari 2010, 22:39:24 PM
Hade inte även 1083 brutet innertak (den vagnen hade annorlunda takkanter i ändarna utanpå, något snyggare)?

Jag minns inte hur innertaket såg ut.  :-\

M224

Lite kompletteringar med tanke på tidigare inlägg...

C1 2001-2003 omlitterades till C2.

C2 2051, 2120 samt 2165 fick B-änden ombyggd till C3 utförande.

C2 2168 samt 2309 blev ombyggda till "städvagnar" men de användes såvitt jag vet aldrig till det ändamålet utan
stod avställda i Nyboda när jag jobbade där 1998-1999. De skickades till skrot först av alla vagnar när skrotningen
inför C20 lanseringen drog i gång.

C4 2460 hade C6-hytt mellan 1969-1979.

C4 2472 hade annorlunda interiör. (Ljusgråa väggfält , tak samt gula dörrar invändigt samt gula räfflade plastöverdragna stänger).

C4 2484 hade annorlunda interiör med tejpade grå väggfält (lika som X1) samt utvändig lackering är av tejp. Den hade även likadan färg på sittdynorna som X1 hade.

C4 2515 hade stege under dörren till hytten på båda sidor.

C4 2617 hade även den annorlunda interiör med blåa dörrar och ljusblåa väggfält. Detta gällde även en annan C4 i 26xx serien,
minns inte vilken det var.

C6 2705 hade annorlunda interiör 1995-1999 med en C20-lik interiör i grått med matt svart golv (liknande det i C12-C14).

C14 1274-1311 levererades i grönt med annorlunda typsnitt.

Det finns massor med fler avikelser.

Cero

Citat från: M224 skrivet 06 februari 2010, 13:10:39 PM

Det finns massor med fler avikelser.

Fyller på avdelningen värdelöst vetande lite...

C4 2451-2475 hade annan utformning på plåtvecken på utsidan under fönstren än 2476-2650 och efterkommande Cx (C5 undantagen).

C4 2650 var thyristorstyrd 1967-69 och avvek genom att ha en yttre lucka under fönstret i ett av sidoväggfälten.

C6 2719 levererades blå, med blått tak och vitt midjeband. Färgställningen var ett prov inför C8 och C9 på järvabanan och en föregångare till dagens blå Cx-kostym. Inredningen var crémegul (dörrar och vissa väggfält) och orange med bruna soffor. Den blev långt senare, troligtvis i slutet av 80-talet eller början av 90-talet, traditionellt grön och därefter blå enligt dagens Cx-färgställning.

C6 2725 gick från leverans 1973 och många år framåt med soffor placerade i medsittning (som en buss).

C6 2759 var lackerad i en provfärg som var lite mer olivgrön än de övriga och som dessutom behöll lystern bättre. Tror att även 2785 var lackad med någon provfärg.

C6 2651-2708 var byggda av ASJ (liksom tidigare vagntyper, C5 undantaget) medan 2709-2818 sattes ihop av Hägglunds. Vissa skillnader fanns mellan vagnar som var byggda av de två tillverkarna.

Mer finns om någon är intresserad av att fylla på.

BussBecknaren

Gillar första bilden från -93 skarpt!

/BB