Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mattias skrivet 28 januari 2009, 00:07:23 AM

Titel: Scanias instrumentbräda är störst i världen
Skrivet av: Mattias skrivet 28 januari 2009, 00:07:23 AM
NyTeknik: "Scanias instrumentbräda är störst i världen"

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article496079.ece

Scania Imagebank:
http://imagebank.scania.com/pic_d/08339-001.jpg

http://imagebank.scania.com/pic_d/08340-001.jpg

http://imagebank.scania.com/pic_d/08341-001.jpg

http://imagebank.scania.com/pic_d/08550-001.jpg

//M
Titel: SV: Scanias instrumentbräda är störst i världen
Skrivet av: homer skrivet 28 januari 2009, 00:20:25 AM
jag är inte imponerad, inte för 5 öre...
Titel: SV: Scanias instrumentbräda är störst i världen
Skrivet av: preacher skrivet 28 januari 2009, 01:18:10 AM
Varför klämma in en stor Varvräknare på en Automat.Jag skulle vilja ha en stor Hastighetsmätare rakt ner i mitten

Pär
Titel: SV: Scanias instrumentbräda är störst i världen
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 28 januari 2009, 07:33:00 AM
Är det en intrumentbräda som är rörlig och följer med när man ställer om ratten? Eller är den fast?
Titel: SV: Scanias instrumentbräda är störst i världen
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 28 januari 2009, 11:23:05 AM
Helt klart snygg och informativ design på nya instrumentbrädan!

Några funderingar till tidigare inlägg:

Allt visas ju inte på en gång i fönstret - utan bilderna innehåller "demostatus" där alla lampor och symboler som finns lyser samtidigt för att visa.

Varvräknare på automatlåda? Men man gör ju en standardinstrumentbräda till både lastbil och buss för alla fordonstyper. Tror knappast kostnaden motsvarar efterfrågan hos kunder (att vilja betala ett högre pris) för en särskilt framtagen instrumentbräda utan varvräknare - jag tror man överlever och ha den där faktiskt.

Och japp...som du ser på bilden så följer hela modulen med när man ändrar rattinställning etc.
Titel: SV: Scanias instrumentbräda är störst i världen
Skrivet av: Björn Ax skrivet 28 januari 2009, 11:42:40 AM
Den var ju skitsnygg. :)

Dessa bussar som får denna skulle jag med glädje köra.

Varvräknare kanske inte är så nödvändigt men kul att titta på ibland. :)
Titel: SV: Scanias instrumentbräda är störst i världen
Skrivet av: yngrot skrivet 28 januari 2009, 12:46:47 PM
Det verkar lovande. Tyska standarden kommer till våra bussar oxå om det är bra eller dåligt det beror väl på vem man frågar.. ;)    det är ju många som saknar dörrvred till vänster det mesta sköts numera med högerhanden.
Titel: SV: Scanias instrumentbräda är störst i världen
Skrivet av: Blue skrivet 28 januari 2009, 13:33:12 PM
Ser ju fint ut men Setra har ju haft det där ett tag nu, alla displayer flashar förbi när du startar och sen kommer det bara upp varningar om det behövs eller så kan du välja vad som ska visas!

Bild på Setras instrument (http://media.daimler.com/Projects/c2c/channel/images/452092_759758_299_399_659939b2003f8371.jpg)

Sen kanske Scanias display är större men det handlar ju mest om att mäta sn**p.
Titel: SV: Scanias instrumentbräda är störst i världen
Skrivet av: Sundås skrivet 28 januari 2009, 13:51:44 PM
Citat från: Blue skrivet 28 januari 2009, 13:33:12 PM
Ser ju fint ut men Setra har ju haft det där ett tag nu, alla displayer flashar förbi när du startar och sen kommer det bara upp varningar om det behövs eller så kan du välja vad som ska visas!

Bild på Setras instrument (http://media.daimler.com/Projects/c2c/channel/images/452092_759758_299_399_659939b2003f8371.jpg)

Sen kanske Scanias display är större men det handlar ju mest om att mäta sn**p.

Tänkte precis samma sak, Setra har kanske mindre display men summa summarum är det ju samma funktion.
Titel: SV: Scanias instrumentbräda är störst i världen
Skrivet av: Cero skrivet 28 januari 2009, 15:50:12 PM
Citat från: yngrot skrivet 28 januari 2009, 12:46:47 PM
Det verkar lovande. Tyska standarden kommer till våra bussar oxå om det är bra eller dåligt det beror väl på vem man frågar.. ;)    det är ju många som saknar dörrvred till vänster det mesta sköts numera med högerhanden.

Tycker det är trist att allt i fordonsväg ska styras mot tysk standard. Är personligen ingen vän av den förhållandevis slätstrukna och präktiga design som tyskarna (med några få undantag) tillämpar. Vart tog individualismen, glädjen och innovationsförmågan vägen? Många hånade japanerna som i många år körde med identiska värmereglage i personbilarna, oavsett märke. Nu styrs hela bilvärlden (åtminstone ur europeisk synvinkel) av VAG:s designideal vilket innebär att inte bara värmereglagen utan hela bilarna ska se lika ut. Blir det kanske så att den gamle hemska führern ändå visar sig vinna ww2 postumt när det om några år står VW, Audi och MAN på alla motorfordon i Europa? Tyvärr tycker jag utvecklingen inom fordonsindustrin är alltför trist just nu.
Titel: SV: Scanias instrumentbräda är störst i världen
Skrivet av: michael k skrivet 28 januari 2009, 17:50:00 PM
fy vilket sunk >:(
även om det står en 416hdh utanför husety så tycker jag inte om dess instrumentbräda med menyer och skit
tacka vet jag en peterbilt med mätare som man kan titta på
Titel: SV: Scanias instrumentbräda är störst i världen
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 28 januari 2009, 18:41:45 PM
Citat från: homer skrivet 28 januari 2009, 00:20:25 AM
jag är inte imponerad, inte för 5 öre...

...när du inte ens provat den. Du har ju för katten bara sett en bild som visar en enda skärmdump.

Citat från: Sundås skrivet 28 januari 2009, 13:51:44 PM
Tänkte precis samma sak, Setra har kanske mindre display men summa summarum är det ju samma funktion.

Nja... Antingen blir det mer lättläst eller så får du in mer information, vilket innebär mindre menyknappande.

Citat från: michael k skrivet 28 januari 2009, 17:50:00 PM
fy vilket sunk >:(
även om det står en 416hdh utanför husety så tycker jag inte om dess instrumentbräda med menyer och skit
tacka vet jag en peterbilt med mätare som man kan titta på

Där har du ju 20-talet instrument som inte fyller något syfte (de som faktiskt gör nytta, övervakar datorn fram tills de visar något kritiskt). Skapar bara förvirring och sänker trafiksäkerheten. Transmissionstemperaturen är inte relevant när man letar efter bränslemätaren. Ska du dessutom övervaka alla dessa instrument, så kan du ju glömma att hålla koll på trafiken.
Jag kan iaf lova att jag aldrig haft glädje av att få veta min framaxeltemperatur, avgastemperatur eller mitt laddtryck. Det är ju mest lullull.
Titel: SV: Scanias instrumentbräda är störst i världen
Skrivet av: Ersa skrivet 28 januari 2009, 23:27:54 PM
En skärm i mitten av panelen ja... som vi redan sett på nya Volvo B9S, tysk-anpassade Solaris Urbino... samt Mercedes Citaro (årsmodell 2002).

Bra när det fungerar, men nyhet? Nja...
Titel: SV: Scanias instrumentbräda är störst i världen
Skrivet av: IntresseTrafik skrivet 29 januari 2009, 13:30:19 PM
Tycker det är skönt att instrumenpanelerna och knappar blir mer och mer standardiliserade. Det är inte alltid så kul när man löser av någon förare och man inte hittar knapparna direkt. Till och med bussar i samma serie kan placering på knappar och symboler på instrumentbrädan skilja sig åt. Annars tycker jag att dessa Tyskstandard instrumentbrädor passar mig utmärkt. Lätt överskådliga alla knappar inom räckhåll. Tycker också att Scania har lyckats väldigt bra med att sätta en liten egen pregel på denna variant. Så tummen upp i från min sida!
Titel: SV: Scanias instrumentbräda är störst i världen
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 29 januari 2009, 13:35:56 PM
Jag har förstått att Scanias nya instrumentbräda är en instrumentbräda efter samma standard som tyska instrumentbrädor. Men är detta kanske ett led i en EU-anpassning?
Titel: SV: Scanias instrumentbräda är störst i världen
Skrivet av: homer skrivet 29 januari 2009, 19:00:21 PM
jag tror ju knappast att Franska Lastbilar och Bussar får den här Tyska standarden, det är bara vi svenskar som tvingas bli tyskifierade
Titel: SV: Scanias instrumentbräda är störst i världen
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 29 januari 2009, 19:34:14 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 28 januari 2009, 18:41:45 PM

Där har du ju 20-talet instrument som inte fyller något syfte (de som faktiskt gör nytta, övervakar datorn fram tills de visar något kritiskt). Skapar bara förvirring och sänker trafiksäkerheten. Transmissionstemperaturen är inte relevant när man letar efter bränslemätaren. Ska du dessutom övervaka alla dessa instrument, så kan du ju glömma att hålla koll på trafiken.
Jag kan iaf lova att jag aldrig haft glädje av att få veta min framaxeltemperatur, avgastemperatur eller mitt laddtryck. Det är ju mest lullull.


Visst gör de nytta, men man måste naturligtvis förstå att utnyttja dem. Temperaturmätare (av olika slag) t ex kan visa en långsam tendens till en allt högre temperatur för varje dag och ge en fingervisning om att något håller på att gå fel och ge en chans att åtgärda innan några skador med åtföljande driftstopp inträffar. Med många instrument så bör de monteras så att när visaren intar t ex ett horisontellt läge så är det visade värdet normalt. Det ger möjlighet till att med en snabb blick över instrumenten se att allt är okay.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Scanias instrumentbräda är störst i världen
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 29 januari 2009, 21:42:23 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 29 januari 2009, 19:34:14 PM
Visst gör de nytta, men man måste naturligtvis förstå att utnyttja dem. Temperaturmätare (av olika slag) t ex kan visa en långsam tendens till en allt högre temperatur för varje dag och ge en fingervisning om att något håller på att gå fel och ge en chans att åtgärda innan några skador med åtföljande driftstopp inträffar. Med många instrument så bör de monteras så att när visaren intar t ex ett horisontellt läge så är det visade värdet normalt. Det ger möjlighet till att med en snabb blick över instrumenten se att allt är okay.

M v h
Ingwar

Det är klart att alla dessa mätare kan fylla ett syfte, men man måste ju överväga nyttan med det. Speciellt idag när vi kan få all data genom en fordonsdator som håller koll på läget innan det börjar kludda. Personligen hade jag dels blivit förvirrad av en liknande instrumentorgie, och de hade tagit värdefull plats för mer användbara saker som mugghållare, strömbrytare, stereo och kontrollpaneler för eventuell extrautrustn. Sen är det inte snyggt om du frågar mig.
Titel: SV: Scanias instrumentbräda är störst i världen
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 29 januari 2009, 22:08:51 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 januari 2009, 21:42:23 PM
Det är klart att alla dessa mätare kan fylla ett syfte, men man måste ju överväga nyttan med det. Speciellt idag när vi kan få all data genom en fordonsdator som håller koll på läget innan det börjar kludda. Personligen hade jag dels blivit förvirrad av en liknande instrumentorgie, och de hade tagit värdefull plats för mer användbara saker som mugghållare, strömbrytare, stereo och kontrollpaneler för eventuell extrautrustn. Sen är det inte snyggt om du frågar mig.

Nej, vi har olika uppfattning och det är okay. Själv föredrar jag instrument. Exempel på instrumentpanel med många instrument och annan utrustning (inkl mugghållare, strömbrytare, etc):  http://www.kenworth.com/2800_int.asp (http://www.kenworth.com/2800_int.asp)

M v h
Ingwar
Titel: SV: Scanias instrumentbräda är störst i världen
Skrivet av: Patrik Sandström skrivet 30 januari 2009, 09:27:41 AM
Här är 2 st bilder på den enklaste varianten på de nya instrumenten.

Bilderna kommer från scanias fälttestbuss LLT 409, de fungerar mycket bra och är lättlästa och tydliga.


(http://img150.imageshack.us/img150/9359/dscn2330qv4.jpg)

(http://img150.imageshack.us/img150/4862/dscn2332id7.jpg)
Titel: SV: Scanias instrumentbräda är störst i världen
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 30 januari 2009, 17:55:21 PM
Citat från: Patrik Sandström skrivet 30 januari 2009, 09:27:41 AM
Här är 2 st bilder på den enklaste varianten på de nya instrumenten.

Bilderna kommer från scanias fälttestbuss LLT 409, de fungerar mycket bra och är lättlästa och tydliga.


(http://img150.imageshack.us/img150/9359/dscn2330qv4.jpg)

(http://img150.imageshack.us/img150/4862/dscn2332id7.jpg)


Är detta verkligen den nya instrumentbrädan? Det är inte en lite äldre variant? Den nya ska tydligen vara av tysk standard och vara rörlig och följa med när man ändrar på rattens inställning. På bilderna tycker jag det ser ut som en traditionell fast instrumentbräda
Titel: SV: Scanias instrumentbräda är störst i världen
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 30 januari 2009, 18:07:46 PM
Själva instrumenteringen är ny.  Kommer i 3 olika varianter. Alla 3 ska kunna visa information från färdskrivaren.   Kommer bli samma för både bussar och lastbilar.  Den på bilderna är den enklaste utförandet.

Instrumentbrädan vet jag inget om...

/ Henrik
Titel: SV: Scanias instrumentbräda är störst i världen
Skrivet av: Johan B skrivet 30 januari 2009, 23:52:00 PM
Har för mig jag läste någonstans att det är specfråga om man ska ha ställbara instrumentbräda eller fast.