Scanias instrumentbräda är störst i världen

Startat av Mattias, 28 januari 2009, 00:07:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

jag tror ju knappast att Franska Lastbilar och Bussar får den här Tyska standarden, det är bara vi svenskar som tvingas bli tyskifierade

Ingwar Åfeldt

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 28 januari 2009, 18:41:45 PM

Där har du ju 20-talet instrument som inte fyller något syfte (de som faktiskt gör nytta, övervakar datorn fram tills de visar något kritiskt). Skapar bara förvirring och sänker trafiksäkerheten. Transmissionstemperaturen är inte relevant när man letar efter bränslemätaren. Ska du dessutom övervaka alla dessa instrument, så kan du ju glömma att hålla koll på trafiken.
Jag kan iaf lova att jag aldrig haft glädje av att få veta min framaxeltemperatur, avgastemperatur eller mitt laddtryck. Det är ju mest lullull.

Visst gör de nytta, men man måste naturligtvis förstå att utnyttja dem. Temperaturmätare (av olika slag) t ex kan visa en långsam tendens till en allt högre temperatur för varje dag och ge en fingervisning om att något håller på att gå fel och ge en chans att åtgärda innan några skador med åtföljande driftstopp inträffar. Med många instrument så bör de monteras så att när visaren intar t ex ett horisontellt läge så är det visade värdet normalt. Det ger möjlighet till att med en snabb blick över instrumenten se att allt är okay.

M v h
Ingwar

Simon Bertilsson

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 29 januari 2009, 19:34:14 PM
Visst gör de nytta, men man måste naturligtvis förstå att utnyttja dem. Temperaturmätare (av olika slag) t ex kan visa en långsam tendens till en allt högre temperatur för varje dag och ge en fingervisning om att något håller på att gå fel och ge en chans att åtgärda innan några skador med åtföljande driftstopp inträffar. Med många instrument så bör de monteras så att när visaren intar t ex ett horisontellt läge så är det visade värdet normalt. Det ger möjlighet till att med en snabb blick över instrumenten se att allt är okay.

M v h
Ingwar

Det är klart att alla dessa mätare kan fylla ett syfte, men man måste ju överväga nyttan med det. Speciellt idag när vi kan få all data genom en fordonsdator som håller koll på läget innan det börjar kludda. Personligen hade jag dels blivit förvirrad av en liknande instrumentorgie, och de hade tagit värdefull plats för mer användbara saker som mugghållare, strömbrytare, stereo och kontrollpaneler för eventuell extrautrustn. Sen är det inte snyggt om du frågar mig.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 januari 2009, 21:42:23 PM
Det är klart att alla dessa mätare kan fylla ett syfte, men man måste ju överväga nyttan med det. Speciellt idag när vi kan få all data genom en fordonsdator som håller koll på läget innan det börjar kludda. Personligen hade jag dels blivit förvirrad av en liknande instrumentorgie, och de hade tagit värdefull plats för mer användbara saker som mugghållare, strömbrytare, stereo och kontrollpaneler för eventuell extrautrustn. Sen är det inte snyggt om du frågar mig.

Nej, vi har olika uppfattning och det är okay. Själv föredrar jag instrument. Exempel på instrumentpanel med många instrument och annan utrustning (inkl mugghållare, strömbrytare, etc):  http://www.kenworth.com/2800_int.asp

M v h
Ingwar

Patrik Sandström

Här är 2 st bilder på den enklaste varianten på de nya instrumenten.

Bilderna kommer från scanias fälttestbuss LLT 409, de fungerar mycket bra och är lättlästa och tydliga.

Niklas Bygdestam

Citat från: Patrik Sandström skrivet 30 januari 2009, 09:27:41 AM
Här är 2 st bilder på den enklaste varianten på de nya instrumenten.

Bilderna kommer från scanias fälttestbuss LLT 409, de fungerar mycket bra och är lättlästa och tydliga.

Är detta verkligen den nya instrumentbrädan? Det är inte en lite äldre variant? Den nya ska tydligen vara av tysk standard och vara rörlig och följa med när man ändrar på rattens inställning. På bilderna tycker jag det ser ut som en traditionell fast instrumentbräda
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Henrik Palmqvist

Själva instrumenteringen är ny.  Kommer i 3 olika varianter. Alla 3 ska kunna visa information från färdskrivaren.   Kommer bli samma för både bussar och lastbilar.  Den på bilderna är den enklaste utförandet.

Instrumentbrädan vet jag inget om...

/ Henrik

Johan B

Har för mig jag läste någonstans att det är specfråga om man ska ha ställbara instrumentbräda eller fast.