Scanias instrumentbräda är störst i världen

Startat av Mattias, 28 januari 2009, 00:07:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


homer


preacher

Varför klämma in en stor Varvräknare på en Automat.Jag skulle vilja ha en stor Hastighetsmätare rakt ner i mitten

Pär

Niklas Bygdestam

Är det en intrumentbräda som är rörlig och följer med när man ställer om ratten? Eller är den fast?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Rådeström

Helt klart snygg och informativ design på nya instrumentbrädan!

Några funderingar till tidigare inlägg:

Allt visas ju inte på en gång i fönstret - utan bilderna innehåller "demostatus" där alla lampor och symboler som finns lyser samtidigt för att visa.

Varvräknare på automatlåda? Men man gör ju en standardinstrumentbräda till både lastbil och buss för alla fordonstyper. Tror knappast kostnaden motsvarar efterfrågan hos kunder (att vilja betala ett högre pris) för en särskilt framtagen instrumentbräda utan varvräknare - jag tror man överlever och ha den där faktiskt.

Och japp...som du ser på bilden så följer hela modulen med när man ändrar rattinställning etc.

Björn Ax

Den var ju skitsnygg. :)

Dessa bussar som får denna skulle jag med glädje köra.

Varvräknare kanske inte är så nödvändigt men kul att titta på ibland. :)

yngrot

Det verkar lovande. Tyska standarden kommer till våra bussar oxå om det är bra eller dåligt det beror väl på vem man frågar.. ;)    det är ju många som saknar dörrvred till vänster det mesta sköts numera med högerhanden.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Blue

Ser ju fint ut men Setra har ju haft det där ett tag nu, alla displayer flashar förbi när du startar och sen kommer det bara upp varningar om det behövs eller så kan du välja vad som ska visas!

Bild på Setras instrument

Sen kanske Scanias display är större men det handlar ju mest om att mäta sn**p.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Sundås

Citat från: Blue skrivet 28 januari 2009, 13:33:12 PM
Ser ju fint ut men Setra har ju haft det där ett tag nu, alla displayer flashar förbi när du startar och sen kommer det bara upp varningar om det behövs eller så kan du välja vad som ska visas!

Bild på Setras instrument

Sen kanske Scanias display är större men det handlar ju mest om att mäta sn**p.

Tänkte precis samma sak, Setra har kanske mindre display men summa summarum är det ju samma funktion.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Cero

Citat från: yngrot skrivet 28 januari 2009, 12:46:47 PM
Det verkar lovande. Tyska standarden kommer till våra bussar oxå om det är bra eller dåligt det beror väl på vem man frågar.. ;)    det är ju många som saknar dörrvred till vänster det mesta sköts numera med högerhanden.

Tycker det är trist att allt i fordonsväg ska styras mot tysk standard. Är personligen ingen vän av den förhållandevis slätstrukna och präktiga design som tyskarna (med några få undantag) tillämpar. Vart tog individualismen, glädjen och innovationsförmågan vägen? Många hånade japanerna som i många år körde med identiska värmereglage i personbilarna, oavsett märke. Nu styrs hela bilvärlden (åtminstone ur europeisk synvinkel) av VAG:s designideal vilket innebär att inte bara värmereglagen utan hela bilarna ska se lika ut. Blir det kanske så att den gamle hemska führern ändå visar sig vinna ww2 postumt när det om några år står VW, Audi och MAN på alla motorfordon i Europa? Tyvärr tycker jag utvecklingen inom fordonsindustrin är alltför trist just nu.

michael k

fy vilket sunk >:(
även om det står en 416hdh utanför husety så tycker jag inte om dess instrumentbräda med menyer och skit
tacka vet jag en peterbilt med mätare som man kan titta på

Simon Bertilsson

#11
Citat från: homer skrivet 28 januari 2009, 00:20:25 AM
jag är inte imponerad, inte för 5 öre...

...när du inte ens provat den. Du har ju för katten bara sett en bild som visar en enda skärmdump.

Citat från: Sundås skrivet 28 januari 2009, 13:51:44 PM
Tänkte precis samma sak, Setra har kanske mindre display men summa summarum är det ju samma funktion.

Nja... Antingen blir det mer lättläst eller så får du in mer information, vilket innebär mindre menyknappande.

Citat från: michael k skrivet 28 januari 2009, 17:50:00 PM
fy vilket sunk >:(
även om det står en 416hdh utanför husety så tycker jag inte om dess instrumentbräda med menyer och skit
tacka vet jag en peterbilt med mätare som man kan titta på

Där har du ju 20-talet instrument som inte fyller något syfte (de som faktiskt gör nytta, övervakar datorn fram tills de visar något kritiskt). Skapar bara förvirring och sänker trafiksäkerheten. Transmissionstemperaturen är inte relevant när man letar efter bränslemätaren. Ska du dessutom övervaka alla dessa instrument, så kan du ju glömma att hålla koll på trafiken.
Jag kan iaf lova att jag aldrig haft glädje av att få veta min framaxeltemperatur, avgastemperatur eller mitt laddtryck. Det är ju mest lullull.

Ersa

En skärm i mitten av panelen ja... som vi redan sett på nya Volvo B9S, tysk-anpassade Solaris Urbino... samt Mercedes Citaro (årsmodell 2002).

Bra när det fungerar, men nyhet? Nja...

IntresseTrafik

Tycker det är skönt att instrumenpanelerna och knappar blir mer och mer standardiliserade. Det är inte alltid så kul när man löser av någon förare och man inte hittar knapparna direkt. Till och med bussar i samma serie kan placering på knappar och symboler på instrumentbrädan skilja sig åt. Annars tycker jag att dessa Tyskstandard instrumentbrädor passar mig utmärkt. Lätt överskådliga alla knappar inom räckhåll. Tycker också att Scania har lyckats väldigt bra med att sätta en liten egen pregel på denna variant. Så tummen upp i från min sida!

Niklas Bygdestam

Jag har förstått att Scanias nya instrumentbräda är en instrumentbräda efter samma standard som tyska instrumentbrädor. Men är detta kanske ett led i en EU-anpassning?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.