(http://photos-c.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_160810_3312.jpg)
(http://photos-d.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_160811_3620.jpg)
(http://photos-f.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_160813_4183.jpg)
(http://photos-g.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_160814_4454.jpg)
(http://photos-a.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_160816_5053.jpg)
(http://photos-c.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_160818_5661.jpg)
(http://photos-d.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_160819_5958.jpg)
(http://photos-e.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_160820_6254.jpg)
(http://photos-f.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_160821_6541.jpg)
(http://photos-g.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_160822_6840.jpg)
(http://photos-h.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_160823_7135.jpg)
(http://photos-a.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_160824_7443.jpg)
(http://photos-b.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_160825_7758.jpg)
(http://photos-c.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_160826_8068.jpg)
(http://photos-d.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_160827_8378.jpg)
(http://photos-e.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_160828_8697.jpg)
(http://[http://photos-f.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_160829_9015.jpg/img%5D%3Cbr%20/%3E%3Cbr%20/%3E%5Bimg%5Dhttp://photos-g.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_160830_9319.jpg)
(http://photos-h.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_160831_9648.jpg)
(http://photos-e.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_160804_1654.jpg)
(http://photos-f.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_160805_1917.jpg)
(http://photos-g.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_160806_2196.jpg)
(http://photos-h.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_160807_2465.jpg)
(http://photos-a.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_160808_2753.jpg)
(http://photos-b.ak.facebook.com/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_160809_3030.jpg)
Ja, både den bussen och linjen har man åkt ett par gånger. Hann städa den på sommarjobbet i somras också, städade alla individer från 270-276(inte på en dag dock ;)). Slitigt men det behövdes.
//Simon
Citat från: Simon A skrivet 11 oktober 2008, 19:40:34 PM
Ja, både den bussen och linjen har man åkt ett par gånger. Hann städa den på sommarjobbet i somras också, städade alla individer från 270-276(inte på en dag dock ;)). Slitigt men det behövdes.
//Simon
Va, Städade du inte 6 bussar på en dag ;) latmask ;D
Citat från: Optimal skrivet 11 oktober 2008, 19:54:52 PM
Va, Städade du inte 6 bussar på en dag ;) latmask ;D
7 bussar om man ska vara petig. :P
Citat från: Optimal skrivet 11 oktober 2008, 19:54:52 PM
Va, Städade du inte 6 bussar på en dag ;) latmask ;D
Haha nej ;D på 7 timmar han man inte med sju bussar. Vi var en grupp om fyra pers(varav en oftast slarvade) och vi låg i snitt på 4 bussar om dagen, oftast 3 ledvagnar och en kort. Hade vi bara korta kunde vi hinna med 5 stycken och hade vi bara ledbussar hann man oftast bara påbörja den fjärde vagnen.
Citat från: Simon A skrivet 12 oktober 2008, 18:30:34 PM
Haha nej ;D på 7 timmar han man inte med sju bussar. Vi var en grupp om fyra pers(varav en oftast slarvade) och vi låg i snitt på 4 bussar om dagen, oftast 3 ledvagnar och en kort. Hade vi bara korta kunde vi hinna med 5 stycken och hade vi bara ledbussar hann man oftast bara påbörja den fjärde vagnen.
Jag städar och tankar en ledbuss på max 20 min, Då är det invändig städ, utvändig och påfyllning av spolarvätska och kylarvatten,
Speciell dörrställning på dessa med 2+2+0+2. Borde bli sämre flyt vid passagerartömning.
Citat från: AO skrivet 12 oktober 2008, 22:23:40 PM
Speciell dörrställning på dessa med 2+2+0+2. Borde bli sämre flyt vid passagerartömning.
Föredrar de framför de nya bussarna som har fler dörrar än sittplatser.
Citat från: Optimal skrivet 12 oktober 2008, 18:42:31 PM
Jag städar och tankar en ledbuss på max 20 min, Då är det invändig städ, utvändig och påfyllning av spolarvätska och kylarvatten,
Håhåjaja. Det är tydligen skillnad på städ och städ. :P I norra änden av landet räknas tätortsbussen som städad först när vind- och sidorutorna är putsade på insidan, alla dörrarna är dammtorkade på insidan, eventuella bagagehyllor är avtorkade och golvet dammsugits samt skurats av med diskmedelvåt skurmopp. En landsbygdsbuss tar ännu längre tid att städa då man dessutom måste återställa varenda gardin, fotstöd, armstöd, bälte och läslampsknapp. Därefter blir det koll av olja, glykol och spolarvätska.
En sån välstädad vagn vill man helst inte ta ut och köra hem skolbarn i, det första man gör... :-X
Citat från: Optimal skrivet 12 oktober 2008, 18:42:31 PM
Jag städar och tankar en ledbuss på max 20 min, Då är det invändig städ, utvändig och påfyllning av spolarvätska och kylarvatten,
Men då antar jag att det mest är golvet som det görs någott åt och rutor. Vi hade storstäd på samtliga bussar, golv, tak, rutor, allt skulle dammas, dammsugas. Ja, det var en stor process men vilken skillnad det var efter.
//Simon
Citat från: Verspieder skrivet 13 oktober 2008, 09:49:52 AM
Håhåjaja. Det är tydligen skillnad på städ och städ. :P I norra änden av landet räknas tätortsbussen som städad först när vind- och sidorutorna är putsade på insidan, alla dörrarna är dammtorkade på insidan, eventuella bagagehyllor är avtorkade och golvet dammsugits samt skurats av med diskmedelvåt skurmopp. En landsbygdsbuss tar ännu längre tid att städa då man dessutom måste återställa varenda gardin, fotstöd, armstöd, bälte och läslampsknapp. Därefter blir det koll av olja, glykol och spolarvätska.
En sån välstädad vagn vill man helst inte ta ut och köra hem skolbarn i, det första man gör... :-X
Citat från: Simon A skrivet 13 oktober 2008, 09:56:20 AM
Men då antar jag att det mest är golvet som det görs någott åt och rutor. Vi hade storstäd på samtliga bussar, golv, tak, rutor, allt skulle dammas, dammsugas. Ja, det var en stor process men vilken skillnad det var efter.
//Simon
Koll av diverse oljor och vätskor kollar varannan dag vid vanlig tvätt och tankning på våra bussar.
Sen när bussarna är inne på stortvätt så blir det lite annan typ av städning och resultatet är verkligen en förbättring, speciellt efter en dammig vår.
Sedan storstädas ett visst antal bussar varje månad hela tiden för att försöka hålla dom fräscha plus underedstvätt.
//Niclas
Vi beregner 1t på hver buss. Tømme toa, tanke, innvendig/utvendig vask, fjerne tyggis og skjokolade far gulv og seter og vinduspuss. Henge opp nye søppelposer. Rette opp seter og fothvilere og rette opp gardiner skal den som parkerer bussen gjøre. Samt samle inn gjenglemte saker
Citat från: Simon A skrivet 13 oktober 2008, 09:56:20 AM
Men då antar jag att det mest är golvet som det görs någott åt och rutor. Vi hade storstäd på samtliga bussar, golv, tak, rutor, allt skulle dammas, dammsugas. Ja, det var en stor process men vilken skillnad det var efter.
//Simon
Då förklarar det saken ;)
och dessa vagnar hör väl till dem som får mest skadegörelse?
Citat från: Jajje skrivet 13 oktober 2008, 20:24:55 PM
och dessa vagnar hör väl till dem som får mest skadegörelse?
Varför skulle just dom ha det för?
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 13 oktober 2008, 20:28:20 PM
Varför skulle just dom ha det för?
//Niclas
Det undrar jag med. Tycker inte att dessa bussar har mer än någon annan. Med tanke på att de har några år på nacken tycker jag att det är väldigt fräsha fortfarande.
//Simon
Citat från: Simon A skrivet 13 oktober 2008, 21:13:10 PM
Det undrar jag med. Tycker inte att dessa bussar har mer än någon annan. Med tanke på att de har några år på nacken tycker jag att det är väldigt fräsha fortfarande.
//Simon
De värst vanvårdade bussarna borde ju vara Neoplan-bussarna i serien 266-269, de skakar, bullrar och har en del förstörda säten och en del klo**er, det allra mesta i de bakre delarna av bussarna. Någon som vet varför inte 260-265 är mer slitna? De är ju äldre och de går ju dessutom samma linjer. De känns mindre slitna i alla fall, dock har jag sett en del vanvårdade exemplar där också emellanåt, men 266-269 är ändå värst på de flesta punkter. Likaså Omnicity-ledbussarna.
Citat från: Rickard skrivet 13 oktober 2008, 21:20:37 PM
De värst vanvårdade bussarna borde ju vara Neoplan-bussarna i serien 266-269, de skakar, bullrar och har en del förstörda säten och en del klo**er, det allra mesta i de bakre delarna av bussarna. Någon som vet varför inte 260-265 är mer slitna? De är ju äldre och de går ju dessutom samma linjer. De känns mindre slitna i alla fall, dock har jag sett en del vanvårdade exemplar där också emellanåt, men 266-269 är ändå värst på de flesta punkter. Likaså Omnicity-ledbussarna.
De kanske går mer nattrafik. Jag har ingen aning, det får jag låta någon annan svara på men jag skulle kunna tänka mig att det är en orsak. När pappa jobbade natt var det ichförsig oftast äldre vagnar som sattes ut på nattrafiken men det kan ju vara ändrat nu då det är 3-4 år sen far jobbade natt.
//Simon
Lyx bussar 271 kalla jag :)
Citat från: Simon A skrivet 13 oktober 2008, 21:28:41 PM
De kanske går mer nattrafik. Jag har ingen aning, det får jag låta någon annan svara på men jag skulle kunna tänka mig att det är en orsak. När pappa jobbade natt var det ichförsig oftast äldre vagnar som sattes ut på nattrafiken men det kan ju vara ändrat nu då det är 3-4 år sen far jobbade natt.
//Simon
270-278 borde då isåfall också gå natt, men de är i mycket bättre skick än 260-269 och Omnicity-ledvagnarna, de sistnämnda är ju dessutom samma årsgångar som 270-278.
Citat från: Rickard skrivet 14 oktober 2008, 17:22:50 PM
270-278 borde då isåfall också gå natt, men de är i mycket bättre skick än 260-269 och Omnicity-ledvagnarna, de sistnämnda är ju dessutom samma årsgångar som 270-278.
Tja du, jag åker inte dessa så ofta men jag upplever alltid att det är fräsha och går bra och av den orsaken kanske man undviker att sätta de på nattrafiken, vad vet jag, eller så har de bara haft turen att klara sig. Jag åker inte med Omnicity heller så ofta men när jag städade en i somras, som dessutom hade bytt kylare och var därför extremt kladdig i bak, upplevde jag den som fräsh och i bra skikt. Däremot 264 som hade stått ett tag pga av byte av någonting var, ur städsynvikel i ett hemskt skick, förmodligen hade den gått på Valborg. Men visst, i övrigt var den fräsh. Serien sträcker sig från 270-276, inte till 278.
//Simon
:P Trevlig och läsa :P
Citat från: Verspieder skrivet 13 oktober 2008, 09:49:52 AM
Håhåjaja. Det är tydligen skillnad på städ och städ. :P I norra änden av landet räknas tätortsbussen som städad först när vind- och sidorutorna är putsade på insidan, alla dörrarna är dammtorkade på insidan, eventuella bagagehyllor är avtorkade och golvet dammsugits samt skurats av med diskmedelvåt skurmopp. En landsbygdsbuss tar ännu längre tid att städa då man dessutom måste återställa varenda gardin, fotstöd, armstöd, bälte och läslampsknapp. Därefter blir det koll av olja, glykol och spolarvätska.
En sån välstädad vagn vill man helst inte ta ut och köra hem skolbarn i, det första man gör... :-X
Hur ofta städas bussarna så fina?? Vi får städa själva härnere på landet... Tranemo... inge kul efter nattturen då det kan vara spy på golev och Macdonaldsrester undra var de kan gömma hamburgare???
:'( dumma folk som förstöra våra kära bussar :'(
Hur svårt att förstöra hemma istället ute ???