Blå färg samt lågentré fram och vid mittdörr. Bara man ersätter det stora godsutrymmet med några fler sittplatser så har vi ju en trevlig Norrtäljeexpress som vi låser till linje 676 pga de få stoppen längs E18. ;D
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_4531_Umea_080925a.jpg)
Att passera under E18 vid Inverness norrgående kan iofs kanske bli ett bekymmer? ;)
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_4531_Umea_080925b.jpg)
I så fall får vi sätta ut den på Kvarnes mjölkpallslinje! ;D
Kunde du inte skyltat den 18 Gullmarsplan? - hade vart nåt att åkt med som ersättningsbuss i somras *skrattar*
Den första verkar klockren, Tungtrafikkartan för Stockholm anger inga hinder på Roslagsvägen vilket borde innebära att bron för Roslagsbananen medger minst 4,5m fri höjd...
Skulle man däremot få för sig att köra den på 540 eller 70:an lär man få problem med in- och utfarten till bussterminalen vid Universitetet...
//Fredrik
Hehe, men att låsa den till en viss linje lär Ödlund ha vissa åsikter om! :P
/K
Tja... De blå Vegorna var ju låsta till enbart 640 (idag 676) från 2001 och i många år framöver, för att först på sistone börjat gästspela på 670 och nya 677. Själva vitsen med SL:s blåbussar är ju att kunna låsa fast dem hårt och därmed inte tillåta någon form av merutnyttjning. ::)
Ja den hade säkert passat bra på 676 :D
CitatTja... De blå Vegorna var ju låsta till enbart 640 (idag 676) från 2001 och i många år framöver, för att först på sistone börjat gästspela på 670 och nya 677. Själva vitsen med SL:s blåbussar är ju att kunna låsa fast dem hårt och därmed inte tillåta någon form av merutnyttjning. ::)
Man kan tydligen numera lyfta luren till SL och meddela att det enda som finns är en blå buss att köra med. Då får den dispans att köra på en viss överenskommen avgång/linje, har jag hört...
Citat från: Fredde_J skrivet 26 september 2008, 21:34:42 PM
Ja den hade säkert passat bra på 676 :D
Man kan tydligen numera lyfta luren till SL och meddela att det enda som finns är en blå buss att köra med. Då får den dispans att köra på en viss överenskommen avgång/linje, har jag hört...
I stället för att köra med den utan att fråga och sedan betala det vite som utfaller för fel vagntyp? Slipper man betala vite om man ringer och frågar först?
CitatI stället för att köra med den utan att fråga och sedan betala det vite som utfaller för fel vagntyp? Slipper man betala vite om man ringer och frågar först?
Så vitt jag har förstått så slipper man det, ja. Men därför ska man ju inte farar runt med blåa på 434 och sånt...
Citat från: Fredde_J skrivet 26 september 2008, 22:36:26 PM
Så vitt jag har förstått så slipper man det, ja. Men därför ska man ju inte farar runt med blåa på 434 och sånt...
Kan man väl i så fall göra, om man ringer och frågar först. Vem är det man ringer och frågar? Vem är det som ringer och frågar? Och vem på beställarsidan är så dum att acceptera det? Gäller samma sak med regionalvagnskrav och lågentrékrav? "-Hej, är det okej att köra 0699 på 438 i dag? -Ja visst, bra att du ringer och frågar så jag kan strunta i att föra in det i vitesregistret." Har jag förstått rätt?
Vad händer om han/hon på beställarsidan säger bestämt nej? 8)
CitatKan man väl i så fall göra, om man ringer och frågar först. Vem är det man ringer och frågar? Vem är det som ringer och frågar? Och vem på beställarsidan är så dum att acceptera det? Gäller samma sak med regionalvagnskrav och lågentrékrav? "-Hej, är det okej att köra 0699 på 438 i dag? -Ja visst, bra att du ringer och frågar så jag kan strunta i att föra in det i vitesregistret." Har jag förstått rätt?
Nu var det blå buss på röd linje jag syftade på. Hur det funkar mer precis har jag inte tagit reda på, än :-X Men vadå, mötte en blå 53xx-omni på 94an nu på nattkröken ::)
På talt om 0699, kepsen på den fastnade i tvätten härrom da´n. Ganska komiskt ;) Jag föreslog att dom kunde skruva bort den, men det blev nog inte av, sitter ju bara med 8 skruv/mutter. 8)
CitatVad händer om han/hon på beställarsidan säger bestämt nej? 8)
Inställd tur.
Men varför man inte lägger lite energi på att skicka ut nån och byta där det rullar en röd buss på blå linje har jag svårt att förstå. Då slipper man ju alla bekymmer.
Citat från: Fredde_J skrivet 27 september 2008, 02:58:58 AM
Nu var det blå buss på röd linje jag syftade på. Hur det funkar mer precis har jag inte tagit reda på, än :-X
Jo, jag förstår det. Jag bara drog det hela vidare, eftersom det är samma kontraktsavdelning som borde vara de som det rings till. Undrar förresten om den personen har någon slags jour så man kan ställa dessa frågor dygnet runt, eller om det bara går att slippa böter under kontorstid... :P
Citat från: Fredde_J skrivet 27 september 2008, 02:58:58 AMMen vadå, mötte en blå 53xx-omni på 94an nu på nattkröken ::)
Där tror jag faktiskt det finns ett godkänt avsteg, 94:an har nämligen trafikerats med blå ledvagnar under helgnätter i snart tio år. Troligtvis för att det inte räckt till, och inga andra ledvagnar finns att tillgå. Hur det är nu när tunnelbanan går natten igenom vet jag inte.
Citat från: Fredde_J skrivet 27 september 2008, 02:58:58 AMPå talt om 0699, kepsen på den fastnade i tvätten härrom da´n. Ganska komiskt ;) Jag föreslog att dom kunde skruva bort den, men det blev nog inte av, sitter ju bara med 8 skruv/mutter. 8)
Ha ha, ja det där med egna initiativ känns lite förbjudet. Det ingår inte i tvättjobbet, skriv rapport så blir det verkstadens ärende.
Citat från: Fredde_J skrivet 27 september 2008, 02:58:58 AM
Men varför man inte lägger lite energi på att skicka ut nån och byta där det rullar en röd buss på blå linje har jag svårt att förstå. Då slipper man ju alla bekymmer.
Ointresse skulle jag tro, det krävs en ansträngning..
Citat från: Karsten skrivet 26 september 2008, 22:42:56 PM
Kan man väl i så fall göra, om man ringer och frågar först. Vem är det man ringer och frågar? Vem är det som ringer och frågar? Och vem på beställarsidan är så dum att acceptera det? Gäller samma sak med regionalvagnskrav och lågentrékrav? "-Hej, är det okej att köra 0699 på 438 i dag? -Ja visst, bra att du ringer och frågar så jag kan strunta i att föra in det i vitesregistret." Har jag förstått rätt?
Linje 438 saknar krav på lågt insteg och regional standard, så jag kan inte förstå vilket vite Karsten pratar om.
Citat från: HB skrivet 27 september 2008, 10:05:55 AM
Linje 438 saknar krav på lågt insteg och regional standard, så jag kan inte förstå vilket vite Karsten pratar om.
Nej, se där. Vad jag minns så blev det regionalkrav på 435-438 och 440 samtidigt, men det gäller visst inte 438 längre. Därför ett dåligt exempel med 0699 på 438. Det jag var ute efter var om detta avsteg från vite om man ringer först gäller övriga trafikeringskrav, oavsett typ och avtalsområde?
Citat från: HB skrivet 27 september 2008, 10:05:55 AM
Linje 438 saknar krav på lågt insteg och regional standard, så jag kan inte förstå vilket vite Karsten pratar om.
Tja, man ska i det här fallet inte ta linjenumret bokstavligen utan snarare se vad saken gällde. Dvs. om regionalkrav, lågt insteg etc. är krav så utgår vite om man kör på fel vagntyp. Om det blir enklare så kan man ju slänga in linje 526 istället för 438 så är saken löst.
Sen känner i alla fall inte jag till att det skulle finnas någonstans man skulle kunna ringa och fråga ifall man kan göra tillfälliga avsteg. För det första skulle en sådan lösning nog bli för otymplig då SL i dagsläget inte har den totala detaljkännedom om samtliga vagnars specifikationer. För det andra så skulle det nog (vilket Karsten även påpekat) bli krångligt på uddatider osv.
I nuläget kan det väl hända att det i vissa fall sätts ut en felaktig vagn beroende på vagnbrist och att man försöker se det lite som service till trafikanterna att kanske händelsevis köra med fel vagntyp. Själv har jag vid några få tillfällen, hellre än att ställa turen, slängt ut en blåvagn på 516/526 där man haft en enda produktiv avgång. Är som sagt inte tillåtet såvitt jag vet så det kom med på utbudet. Dock verkar man inte heller vara ensam. Tidigare verkade detta mest förekomma sydväst om stan, men i förrgår så var det t.ex. en blåvagn på 627.
Citat från: Nico skrivet 27 september 2008, 10:35:53 AM
Tja, man ska i det här fallet inte ta linjenumret bokstavligen utan snarare se vad saken gällde. Dvs. om regionalkrav, lågt insteg etc. är krav så utgår vite om man kör på fel vagntyp. Om det blir enklare så kan man ju slänga in linje 526 istället för 438 så är saken löst.
Sen känner i alla fall inte jag till att det skulle finnas någonstans man skulle kunna ringa och fråga ifall man kan göra tillfälliga avsteg. För det första skulle en sådan lösning nog bli för otymplig då SL i dagsläget inte har den totala detaljkännedom om samtliga vagnars specifikationer. För det andra så skulle det nog (vilket Karsten även påpekat) bli krångligt på uddatider osv.
I nuläget kan det väl hända att det i vissa fall sätts ut en felaktig vagn beroende på vagnbrist och att man försöker se det lite som service till trafikanterna att kanske händelsevis köra med fel vagntyp. Själv har jag vid några få tillfällen, hellre än att ställa turen, slängt ut en blåvagn på 516/526 där man haft en enda produktiv avgång. Är som sagt inte tillåtet såvitt jag vet så det kom med på utbudet. Dock verkar man inte heller vara ensam. Tidigare verkade detta mest förekomma sydväst om stan, men i förrgår så var det t.ex. en blåvagn på 627.
I princip alla trafikavtal (och de flesta andra affärsmässiga avtel med) är utformade i ett antal block. I dessa block framgår vilken av parterna som ska sköta vad. Om någon av parterna gör avsteg från detta kan det ibland vara kopplat till ett vite, likväl om någon av praterna gör något mycket bättre än som överenskommits, en bonus.
Långt från alla avvikelser är kopplade till bonus/vite, utan då kan det vara kopplat till en rapportskyldighet, eller som i vissa fall ingen skyldighet alls.
Ibland kan överenskommelser göras efter att avtalen är tecknade om dispenser. Det kan ske om någon av parterna skulle ha mycket svårt att kunna utföra någon viss del av trafikavtalet.
Det går inte till så att någon person hos huvudmannen sitter och har någon slags telefonjour och utdelar muntliga dispenser på osakliga grunder.
Sedan finns en mångfalld av vad som ingår i avtalen. Vissa avtal har mycket hårdare skrivning om regler och viten än andra. Hårdare krav och mer viten ger vanligtvis en högre prisbild för den upphandlande parten varför man av naturliga skäl försöker att undvika detta om det inte är något man upplever som mycket viktigt.
Citat från: HB skrivet 27 september 2008, 11:02:07 AM
I princip alla trafikavtal (och de flesta andra affärsmässiga avtel med) är utformade i ett antal block. I dessa block framgår vilken av parterna som ska sköta vad. Om någon av parterna gör avsteg från detta kan det ibland vara kopplat till ett vite, likväl om någon av praterna gör något mycket bättre än som överenskommits, en bonus.
Långt från alla avvikelser är kopplade till bonus/vite, utan då kan det vara kopplat till en rapportskyldighet, eller som i vissa fall ingen skyldighet alls.
Ibland kan överenskommelser göras efter att avtalen är tecknade om dispenser. Det kan ske om någon av parterna skulle ha mycket svårt att kunna utföra någon viss del av trafikavtalet.
Det går inte till så att någon person hos huvudmannen sitter och har någon slags telefonjour och utdelar muntliga dispenser på osakliga grunder.
Sedan finns en mångfalld av vad som ingår i avtalen. Vissa avtal har mycket hårdare skrivning om regler och viten än andra. Hårdare krav och mer viten ger vanligtvis en högre prisbild för den upphandlande parten varför man av naturliga skäl försöker att undvika detta om det inte är något man upplever som mycket viktigt.
Bra skrivet!
Tilläggas kan att alla detaljer som ingår i avtalen varierar från avtal till avtal och också över tid.
Även detaljerna är affärsöverenkommelser parter emellan, det innebär att diskussioner här på Bussnack om hur de tillämpas egentligen bara är spekulationer.
/Ted
Tack för svaret! Frågan gällde nog främst tillvägagångssättet vid brist på en viss vagntyp. Jag tror inte någon av skribenterna företräder åsikten om att det är bättre att ställa in turen än att köra med fel färg på lacken på bussen.
Det där med hur avtal är skrivna är intressant. Det är självfallet så att det är upp till beställaren att genom viten och bonus se till att de krav man ställer på tjänsten man köper uppfylls. Ur tjänsteföretagets synvinkel är det bara att utföra precis vad som står föreskrivet på billigaste vis.
CitatDär tror jag faktiskt det finns ett godkänt avsteg, 94:an har nämligen trafikerats med blå ledvagnar under helgnätter i snart tio år. Troligtvis för att det inte räckt till, och inga andra ledvagnar finns att tillgå. Hur det är nu när tunnelbanan går natten igenom vet jag inte.
När det gäller 94an tror (=spekulation från min del) jag det beror en hel del på omloppstekniska skäl också. På vardagsnätter körs vissa avgångar på 94an också av blåvagn, just för att föraren ändå har en in-tjänst och det skulle inte löna sig att plocka ut en kortvagn och bara rulla ett varv (observera att 94an har kvartstrafik först timme på vardagsnätter innan den går över till halvtimmestrafik).
På helger kan det ha varit med brist på andra ledvagnar förr i tiden, men nu för dagar har vi iofs 5318-5320 och 7300-7304 att leka med på 94an. Men där kommer omloppen i frågan. Alla sex ledvagnar som är ute på helgnätter går direkt över till 4an och rullar kvar tills 12-13. På det sättet sparar man extra tomkörning t/fr hallen. Det hela är bara så bra synkroniserat i dagsläget (även med tjänsterna) att jag skulle se det som ett nedköp om man sätter ut 5318-5320/7300-7304 istället.
Sist man åkte nattjänst på 94an...det var första veckan in på hösttabellen och då var det ungefär lika struligt som det brukar vara, kanske för att inte alla hade upptäckt att man kunde strula underjord fr.o.m. hösten, så vem vet hur det är idag, lite över en månad efter hösttabellen började gälla. ::)
Citat från: Yujin Zhang skrivet 27 september 2008, 13:17:15 PM
När det gäller 94an tror (=spekulation från min del) jag det beror en hel del på omloppstekniska skäl också. På vardagsnätter körs vissa avgångar på 94an också av blåvagn, just för att föraren ändå har en in-tjänst och det skulle inte löna sig att plocka ut en kortvagn och bara rulla ett varv (observera att 94an har kvartstrafik först timme på vardagsnätter innan den går över till halvtimmestrafik).
På helger kan det ha varit med brist på andra ledvagnar förr i tiden, men nu för dagar har vi iofs 5318-5320 och 7300-7304 att leka med på 94an. Men där kommer omloppen i frågan. Alla sex ledvagnar som är ute på helgnätter går direkt över till 4an och rullar kvar tills 12-13. På det sättet sparar man extra tomkörning t/fr hallen. Det hela är bara så bra synkroniserat i dagsläget (även med tjänsterna) att jag skulle se det som ett nedköp om man sätter ut 5318-5320/7300-7304 istället.
Sist man åkte nattjänst på 94an...det var första veckan in på hösttabellen och då var det ungefär lika struligt som det brukar vara, kanske för att inte alla hade upptäckt att man kunde strula underjord fr.o.m. hösten, så vem vet hur det är idag, lite över en månad efter hösttabellen började gälla. ::)
Ja, men då är det nog okej att köra blåvagn på 94. Visst sparar man säkert någon tomkörning på det, men det är nog marginellt jämfört med att köra röda bussar som kopplas till t.ex linje 42 innan och efter i stället för linje 4.
Jag vill minnas att det finns en överenskommelse med SL om just 94:an om att köra blåvagnar på denna linje då den ju i princip är samma linjesträckning som 4:an och att man därför som Yujin skriver kan merutnyttja bussarna.
Att det inte gjorts på de andra nattlinjerna i City beror troligen på att de delvis trafikerar sträckor som inte normalt trafikeras av blåbussar samt att det möjligen även föreligger tekniska problem som ledvagnsförbud på vissa gator.
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 september 2008, 20:56:29 PM
Jag vill minnas att det finns en överenskommelse med SL om just 94:an om att köra blåvagnar på denna linje då den ju i princip är samma linjesträckning som 4:an och att man därför som Yujin skriver kan merutnyttja bussarna.
Detta gäller väl endast natt mot lördag och söndag om inte minnet sviker.
CitatAtt det inte gjorts på de andra nattlinjerna i City beror troligen på att de delvis trafikerar sträckor som inte normalt trafikeras av blåbussar samt att det möjligen även föreligger tekniska problem som ledvagnsförbud på vissa gator.
//Fredrik
När det gäller 91an så är anledningen enkelt: för få resenär. På helgnätter är bussarna sällan mer än 50% fyllda. Resmönstret ser generellt ut så att 1an får en hel del resenär kring Stureplan runt 23-24, men efter krogbesöken verka de flesta hitta vägen hem via tunnelbanan eller taxi istället för att ta 91an. Samtidigt på 94an kan hela bussen (ledbuss) vara fullpackat med människor ända till förarplatsen.
Citat från: Yujin Zhang skrivet 27 september 2008, 21:12:41 PM
När det gäller 91an så är anledningen enkelt: för få resenär. På helgnätter är bussarna sällan mer än 50% fyllda. Resmönstret ser generellt ut så att 1an får en hel del resenär kring Stureplan runt 23-24, men efter krogbesöken verka de flesta hitta vägen hem via tunnelbanan eller taxi istället för att ta 91an. Samtidigt på 94an kan hela bussen (ledbuss) vara fullpackat med människor ända till förarplatsen.
Ja, men det skulle ändå vara ekonomiskt gynnsamt för trafikutövaren om man kunde merutnyttja 1:ans ledvagnar för de första avgångarna från Frihamnen som det måste tomköras kortvagnar till (det kanske bara är en avgång, men ändå) och vice versa på morgonkvisten om en sådan överrenskommelse med SL kunde träffas. Att minska onödiga tomkörningar borde alla vinna på, även om det säkert finns värre exempel än detta.
Yujin, det har faktiskt gått mycket ledvagn på 91:an tidigare. Tre Björknäsvagnar per helgnatt på 91E Sergels torg-Fridhemsplan(-Stora Essingen) för att förstärka ordinarie 91:or. Det var dock när inte tunnelbanan gick alls och 198 utgick från Fridhemsplan.
SL har ju även tillåtit blåa bussar på den röda lokalbusslinjen 651 Norrtälje stn - Vårgatan. Detta för att man ska slippa behöva sparka ut varenda gymnasieelev på stationen och sedan köra tom förbi Rodengymnasiet på väg till bussgaraget. Nu kan gymnasieelverna åka vidare med samma buss som de kom till Norrtälje med på linjerna 676 och 677.