Rätt vagntyp på rätt linjer?

Startat av Ersa, 26 september 2008, 18:50:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Blå färg samt lågentré fram och vid mittdörr. Bara man ersätter det stora godsutrymmet med några fler sittplatser så har vi ju en trevlig Norrtäljeexpress som vi låser till linje 676 pga de få stoppen längs E18. ;D

Att passera under E18 vid Inverness norrgående kan iofs kanske bli ett bekymmer?  ;)

I så fall får vi sätta ut den på Kvarnes mjölkpallslinje! ;D

virtual1

Kunde du inte skyltat den 18 Gullmarsplan? - hade vart nåt att åkt med som ersättningsbuss i somras *skrattar*

Frippe Fribas

Den första verkar klockren, Tungtrafikkartan för Stockholm anger inga hinder på Roslagsvägen vilket borde innebära att bron för Roslagsbananen medger minst 4,5m fri höjd...
Skulle man däremot få för sig att köra den på 540 eller 70:an lär man få problem med in- och utfarten till bussterminalen vid Universitetet...
//Fredrik

Krille

Hehe, men att låsa den till en viss linje lär Ödlund ha vissa åsikter om!  :P

/K

Ersa

Tja... De blå Vegorna var ju låsta till enbart 640 (idag 676) från 2001 och i många år framöver, för att först på sistone börjat gästspela på 670 och nya 677. Själva vitsen med SL:s blåbussar är ju att kunna låsa fast dem hårt och därmed inte tillåta någon form av merutnyttjning. ::)

Fredde

Ja den hade säkert passat bra på 676 :D

CitatTja... De blå Vegorna var ju låsta till enbart 640 (idag 676) från 2001 och i många år framöver, för att först på sistone börjat gästspela på 670 och nya 677. Själva vitsen med SL:s blåbussar är ju att kunna låsa fast dem hårt och därmed inte tillåta någon form av merutnyttjning. ::)

Man kan tydligen numera lyfta luren till SL och meddela att det enda som finns är en blå buss att köra med. Då får den dispans att köra på en viss överenskommen avgång/linje, har jag hört...

Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 26 september 2008, 21:34:42 PM
Ja den hade säkert passat bra på 676 :D

Man kan tydligen numera lyfta luren till SL och meddela att det enda som finns är en blå buss att köra med. Då får den dispans att köra på en viss överenskommen avgång/linje, har jag hört...

I stället för att köra med den utan att fråga och sedan betala det vite som utfaller för fel vagntyp? Slipper man betala vite om man ringer och frågar först?

Fredde

CitatI stället för att köra med den utan att fråga och sedan betala det vite som utfaller för fel vagntyp? Slipper man betala vite om man ringer och frågar först?

Så vitt jag har förstått så slipper man det, ja. Men därför ska man ju inte farar runt med blåa på 434 och sånt...

Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 26 september 2008, 22:36:26 PM
Så vitt jag har förstått så slipper man det, ja. Men därför ska man ju inte farar runt med blåa på 434 och sånt...

Kan man väl i så fall göra, om man ringer och frågar först. Vem är det man ringer och frågar? Vem är det som ringer och frågar? Och vem på beställarsidan är så dum att acceptera det? Gäller samma sak med regionalvagnskrav och lågentrékrav? "-Hej, är det okej att köra 0699 på 438 i dag? -Ja visst, bra att du ringer och frågar så jag kan strunta i att föra in det i vitesregistret." Har jag förstått rätt?

Ersa

Vad händer om han/hon på beställarsidan säger bestämt nej? 8)

Fredde

CitatKan man väl i så fall göra, om man ringer och frågar först. Vem är det man ringer och frågar? Vem är det som ringer och frågar? Och vem på beställarsidan är så dum att acceptera det? Gäller samma sak med regionalvagnskrav och lågentrékrav? "-Hej, är det okej att köra 0699 på 438 i dag? -Ja visst, bra att du ringer och frågar så jag kan strunta i att föra in det i vitesregistret." Har jag förstått rätt?

Nu var det blå buss på röd linje jag syftade på. Hur det funkar mer precis har jag inte tagit reda på, än :-X Men vadå, mötte en blå 53xx-omni på 94an nu på nattkröken ::)

På talt om 0699, kepsen på den fastnade i tvätten härrom da´n. Ganska komiskt ;) Jag föreslog att dom kunde skruva bort den, men det blev nog inte av, sitter ju bara med 8 skruv/mutter. 8)

CitatVad händer om han/hon på beställarsidan säger bestämt nej? 8)

Inställd tur.

Men varför man inte lägger lite energi på att skicka ut nån och byta där det rullar en röd buss på blå linje har jag svårt att förstå. Då slipper man ju alla bekymmer.

Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 27 september 2008, 02:58:58 AM
Nu var det blå buss på röd linje jag syftade på. Hur det funkar mer precis har jag inte tagit reda på, än :-X
Jo, jag förstår det. Jag bara drog det hela vidare, eftersom det är samma kontraktsavdelning som borde vara de som det rings till. Undrar förresten om den personen har någon slags jour så man kan ställa dessa frågor dygnet runt, eller om det bara går att slippa böter under kontorstid... :P

Citat från: Fredde_J skrivet 27 september 2008, 02:58:58 AMMen vadå, mötte en blå 53xx-omni på 94an nu på nattkröken ::)
Där tror jag faktiskt det finns ett godkänt avsteg, 94:an har nämligen trafikerats med blå ledvagnar under helgnätter i snart tio år. Troligtvis för att det inte räckt till, och inga andra ledvagnar finns att tillgå. Hur det är nu när tunnelbanan går natten igenom vet jag inte.

Citat från: Fredde_J skrivet 27 september 2008, 02:58:58 AMPå talt om 0699, kepsen på den fastnade i tvätten härrom da´n. Ganska komiskt ;) Jag föreslog att dom kunde skruva bort den, men det blev nog inte av, sitter ju bara med 8 skruv/mutter. 8)
Ha ha, ja det där med egna initiativ känns lite förbjudet. Det ingår inte i tvättjobbet, skriv rapport så blir det verkstadens ärende.

Citat från: Fredde_J skrivet 27 september 2008, 02:58:58 AM
Men varför man inte lägger lite energi på att skicka ut nån och byta där det rullar en röd buss på blå linje har jag svårt att förstå. Då slipper man ju alla bekymmer.
Ointresse skulle jag tro, det krävs en ansträngning..

HB

Citat från: Karsten skrivet 26 september 2008, 22:42:56 PM
Kan man väl i så fall göra, om man ringer och frågar först. Vem är det man ringer och frågar? Vem är det som ringer och frågar? Och vem på beställarsidan är så dum att acceptera det? Gäller samma sak med regionalvagnskrav och lågentrékrav? "-Hej, är det okej att köra 0699 på 438 i dag? -Ja visst, bra att du ringer och frågar så jag kan strunta i att föra in det i vitesregistret." Har jag förstått rätt?

Linje 438 saknar krav på lågt insteg och regional standard, så jag kan inte förstå vilket vite Karsten pratar om.

Karsten

Citat från: HB skrivet 27 september 2008, 10:05:55 AM
Linje 438 saknar krav på lågt insteg och regional standard, så jag kan inte förstå vilket vite Karsten pratar om.

Nej, se där. Vad jag minns så blev det regionalkrav på 435-438 och 440 samtidigt, men det gäller visst inte 438 längre. Därför ett dåligt exempel med 0699 på 438. Det jag var ute efter var om detta avsteg från vite om man ringer först gäller övriga trafikeringskrav, oavsett typ och avtalsområde?

Nico

Citat från: HB skrivet 27 september 2008, 10:05:55 AM

Tja, man ska i det här fallet inte ta linjenumret bokstavligen utan snarare se vad saken gällde. Dvs. om regionalkrav, lågt insteg etc. är krav så utgår vite om man kör på fel vagntyp. Om det blir enklare så kan man ju slänga in linje 526 istället för 438 så är saken löst.

Sen känner i alla fall inte jag till att det skulle finnas någonstans man skulle kunna ringa och fråga ifall man kan göra tillfälliga avsteg. För det första skulle en sådan lösning nog bli för otymplig då SL i dagsläget inte har den totala detaljkännedom om samtliga vagnars specifikationer. För det andra så skulle det nog (vilket Karsten även påpekat) bli krångligt på uddatider osv.

I nuläget kan det väl hända att det i vissa fall sätts ut en felaktig vagn beroende på vagnbrist och att man försöker se det lite som service till trafikanterna att kanske händelsevis köra med fel vagntyp. Själv har jag vid några få tillfällen, hellre än att ställa turen, slängt ut en blåvagn på 516/526 där man haft en enda produktiv avgång. Är som sagt inte tillåtet såvitt jag vet så det kom med på utbudet. Dock verkar man inte heller vara ensam. Tidigare verkade detta mest förekomma sydväst om stan, men i förrgår så var det t.ex. en blåvagn på 627.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman