Rätt vagntyp på rätt linjer?

Startat av Ersa, 26 september 2008, 18:50:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Citat från: HB skrivet 27 september 2008, 11:02:07 AM
I princip alla trafikavtal (och de flesta andra affärsmässiga avtel med) är utformade i ett antal block. I dessa block framgår vilken av parterna som ska sköta vad. Om någon av parterna gör avsteg från detta kan det ibland vara kopplat till ett vite, likväl om någon av praterna gör något mycket bättre än som överenskommits, en bonus.
Långt från alla avvikelser är kopplade till bonus/vite, utan då kan det vara kopplat till en rapportskyldighet, eller som i vissa fall ingen skyldighet alls.

Ibland kan överenskommelser göras efter att avtalen är tecknade om dispenser. Det kan ske om någon av parterna skulle ha mycket svårt att kunna utföra någon viss del av trafikavtalet.

Det går inte till så att någon person hos huvudmannen sitter och har någon slags telefonjour och utdelar muntliga dispenser på osakliga grunder.

Sedan finns en mångfalld av vad som ingår i avtalen. Vissa avtal har mycket hårdare skrivning om regler och viten än andra. Hårdare krav och mer viten ger vanligtvis en högre prisbild för den upphandlande parten varför man av naturliga skäl försöker att undvika detta om det inte är något man upplever som mycket viktigt.



Bra skrivet!

Tilläggas kan att alla detaljer som ingår i avtalen varierar från avtal till avtal och också över tid.
Även detaljerna är affärsöverenkommelser parter emellan, det innebär att diskussioner här på Bussnack om hur de tillämpas egentligen bara är spekulationer.

/Ted

Karsten

Tack för svaret! Frågan gällde nog främst tillvägagångssättet vid brist på en viss vagntyp. Jag tror inte någon av skribenterna företräder åsikten om att det är bättre att ställa in turen än att köra med fel färg på lacken på bussen.

Det där med hur avtal är skrivna är intressant. Det är självfallet så att det är upp till beställaren att genom viten och bonus se till att de krav man ställer på tjänsten man köper uppfylls. Ur tjänsteföretagets synvinkel är det bara att utföra precis vad som står föreskrivet på billigaste vis.

Yujin Zhang

CitatDär tror jag faktiskt det finns ett godkänt avsteg, 94:an har nämligen trafikerats med blå ledvagnar under helgnätter i snart tio år. Troligtvis för att det inte räckt till, och inga andra ledvagnar finns att tillgå. Hur det är nu när tunnelbanan går natten igenom vet jag inte.

När det gäller 94an tror (=spekulation från min del) jag det beror en hel del på omloppstekniska skäl också. På vardagsnätter körs vissa avgångar på 94an också av blåvagn, just för att föraren ändå har en in-tjänst och det skulle inte löna sig att plocka ut en kortvagn och bara rulla ett varv (observera att 94an har kvartstrafik först timme på vardagsnätter innan den går över till halvtimmestrafik).

På helger kan det ha varit med brist på andra ledvagnar förr i tiden, men nu för dagar har vi iofs 5318-5320 och 7300-7304 att leka med på 94an. Men där kommer omloppen i frågan. Alla sex ledvagnar som är ute på helgnätter går direkt över till 4an och rullar kvar tills 12-13. På det sättet sparar man extra tomkörning t/fr hallen. Det hela är bara så bra synkroniserat i dagsläget (även med tjänsterna) att jag skulle se det som ett nedköp om man sätter ut 5318-5320/7300-7304 istället.

Sist man åkte nattjänst på 94an...det var första veckan in på hösttabellen och då var det ungefär lika struligt som det brukar vara, kanske för att inte alla hade upptäckt att man kunde strula underjord fr.o.m. hösten, så vem vet hur det är idag, lite över en månad efter hösttabellen började gälla.  ::)

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 27 september 2008, 13:17:15 PM
När det gäller 94an tror (=spekulation från min del) jag det beror en hel del på omloppstekniska skäl också. På vardagsnätter körs vissa avgångar på 94an också av blåvagn, just för att föraren ändå har en in-tjänst och det skulle inte löna sig att plocka ut en kortvagn och bara rulla ett varv (observera att 94an har kvartstrafik först timme på vardagsnätter innan den går över till halvtimmestrafik).

På helger kan det ha varit med brist på andra ledvagnar förr i tiden, men nu för dagar har vi iofs 5318-5320 och 7300-7304 att leka med på 94an. Men där kommer omloppen i frågan. Alla sex ledvagnar som är ute på helgnätter går direkt över till 4an och rullar kvar tills 12-13. På det sättet sparar man extra tomkörning t/fr hallen. Det hela är bara så bra synkroniserat i dagsläget (även med tjänsterna) att jag skulle se det som ett nedköp om man sätter ut 5318-5320/7300-7304 istället.

Sist man åkte nattjänst på 94an...det var första veckan in på hösttabellen och då var det ungefär lika struligt som det brukar vara, kanske för att inte alla hade upptäckt att man kunde strula underjord fr.o.m. hösten, så vem vet hur det är idag, lite över en månad efter hösttabellen började gälla.  ::)

Ja, men då är det nog okej att köra blåvagn på 94. Visst sparar man säkert någon tomkörning på det, men det är nog marginellt jämfört med att köra röda bussar som kopplas till t.ex linje 42 innan och efter i stället för linje 4.

Frippe Fribas

Jag vill minnas att det finns en överenskommelse med SL om just 94:an om att köra blåvagnar på denna linje då den ju i princip är samma linjesträckning som 4:an och att man därför som Yujin skriver kan merutnyttja bussarna.

Att det inte gjorts på de andra nattlinjerna i City beror troligen på att de delvis trafikerar sträckor som inte normalt trafikeras av blåbussar samt att det möjligen även föreligger tekniska problem som ledvagnsförbud på vissa gator.
//Fredrik

Bussmicke

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 september 2008, 20:56:29 PM
Jag vill minnas att det finns en överenskommelse med SL om just 94:an om att köra blåvagnar på denna linje då den ju i princip är samma linjesträckning som 4:an och att man därför som Yujin skriver kan merutnyttja bussarna.

Detta gäller väl endast natt mot lördag och söndag om inte minnet sviker.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Yujin Zhang

CitatAtt det inte gjorts på de andra nattlinjerna i City beror troligen på att de delvis trafikerar sträckor som inte normalt trafikeras av blåbussar samt att det möjligen även föreligger tekniska problem som ledvagnsförbud på vissa gator.
//Fredrik

När det gäller 91an så är anledningen enkelt: för få resenär. På helgnätter är bussarna sällan mer än 50% fyllda. Resmönstret ser generellt ut så att 1an får en hel del resenär kring Stureplan runt 23-24, men efter krogbesöken verka de flesta hitta vägen hem via tunnelbanan eller taxi istället för att ta 91an. Samtidigt på 94an kan hela bussen (ledbuss) vara fullpackat med människor ända till förarplatsen.

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 27 september 2008, 21:12:41 PM
När det gäller 91an så är anledningen enkelt: för få resenär. På helgnätter är bussarna sällan mer än 50% fyllda. Resmönstret ser generellt ut så att 1an får en hel del resenär kring Stureplan runt 23-24, men efter krogbesöken verka de flesta hitta vägen hem via tunnelbanan eller taxi istället för att ta 91an. Samtidigt på 94an kan hela bussen (ledbuss) vara fullpackat med människor ända till förarplatsen.

Ja, men det skulle ändå vara ekonomiskt gynnsamt för trafikutövaren om man kunde merutnyttja 1:ans ledvagnar för de första avgångarna från Frihamnen som det måste tomköras kortvagnar till (det kanske bara är en avgång, men ändå) och vice versa på morgonkvisten om en sådan överrenskommelse med SL kunde träffas. Att minska onödiga tomkörningar borde alla vinna på, även om det säkert finns värre exempel än detta.

Yujin, det har faktiskt gått mycket ledvagn på 91:an tidigare. Tre Björknäsvagnar per helgnatt på 91E Sergels torg-Fridhemsplan(-Stora Essingen) för att förstärka ordinarie 91:or. Det var dock när inte tunnelbanan gick alls och 198 utgick från Fridhemsplan.

Ersa

SL har ju även tillåtit blåa bussar på den röda lokalbusslinjen 651 Norrtälje stn - Vårgatan. Detta för att man ska slippa behöva sparka ut varenda gymnasieelev på stationen och sedan köra tom förbi Rodengymnasiet på väg till bussgaraget. Nu kan gymnasieelverna åka vidare med samma buss som de kom till Norrtälje med på linjerna 676 och 677.