Jag tror jag fotograferad på fart kamera då jag kört för fort. Det var bråttom och jag var sen mellan passena. Någon som vet om dom talat om om vem som kört bussen. Polisen måste då ringa SL eller Swebus? Hört att en del bussar inte ägs av dom utan ägs lisade av bankerna.
Kan dom kolla i register på busskort och körkort foto och hitta mig?
Kollega sagt att polisen skicka papper med foto och hastighet bara om det är över 30 kilometer eeller vårdlöss.
Annars är det frivillig att dom berätta vem föraren varit. Kan buss ägare tvingats betala böter?
Dom är hårdare på 50 gräns vägar. Jag kört för fort på 70 väg
Vad ska jag göra nu? Vill inte tala med dom på TX eller chefer.
CitatJag tror jag fotograferad på fart kamera då jag kört för fort. Det var bråttom och jag var sen mellan passena. Någon som vet om dom talat om om vem som kört bussen. Polisen måste då ringa SL eller Swebus? Hört att en del bussar inte ägs av dom utan ägs lisade av bankerna.
Kan dom kolla i register på busskort och körkort foto och hitta mig?
Kollega sagt att polisen skicka papper med foto och hastighet bara om det är över 30 kilometer eeller vårdlöss.
Annars är det frivillig att dom berätta vem föraren varit. Kan buss ägare tvingats betala böter?
Dom är hårdare på 50 gräns vägar. Jag kört för fort på 70 väg
Vad ska jag göra nu? Vill inte tala med dom på TX eller chefer.
Fler läser i detta forum än vad du tror.
Långt från alla bilder som fotas blir så tydliga att de kan ligga till grund för utdömmande av böter.
När du är sen nästa gång kan du ju ropa upp TX/TL/RTL och fråga om du ska avgå med försening eller kolla varifrån du ska starta på linjen. Så brukar jag göra...
Snålt tilltagna tider är ingen grund för att köra över gällande hastigheter.
Dom måste ha fått reg nr på bussen på kameran sen spårar dom efter den kan jag tro nåt sånt.
Som sakt inte bra köra för fort så vet ni :-\
Det är väl så att kamera tar foto för ansiktsidentifikation (<- risk för felstavning). Och i dagsläget kan inte vill jag minnas att de inte kan bötfälla fordonägaren. Så bilden måstes kunnas känna i körkortsregistret för att kunna bötfällas!
/Henrik
Det var ju tal om att man skulle ändra reglerna så att fordonsägaren skulle få ansvaret, men än så länge gäller det väl att föraren måste gå att identifiera?
En kompis tjej hade blivit fotad av en fartkamera när hon körde en hyrbil. Polisen hade då hört av sig till uthyraren, som ringt upp och frågat om det var hon som körde bilen vid den aktuella tidpunkten. Hon erkände och tog böterna, men vad hade hänt om hon nekat?
Ett antal inlägg rörande stavning och ev fiktiva personer har raderats.
Vi håller oss till ämnet, tack!
Citat från: Björn Forslund skrivet 19 september 2008, 09:53:37 AM
Det var ju tal om att man skulle ändra reglerna så att fordonsägaren skulle få ansvaret, men än så länge gäller det väl att föraren måste gå att identifiera?
En kompis tjej hade blivit fotad av en fartkamera när hon körde en hyrbil. Polisen hade då hört av sig till uthyraren, som ringt upp och frågat om det var hon som körde bilen vid den aktuella tidpunkten. Hon erkände och tog böterna, men vad hade hänt om hon nekat?
Hade hon nekat hade hon sluppit böterna.
Kör man tungtransport skall man vara en förebild i trafiken kvittar om det är lastbil eller buss. Att köra för fort för att det är snåla tider är ingen bra ursäkt, mitt motto är att jag bara har en tid att hålla och det är när jag kliver på mitt pass. När man väl satt sig bakom ratten vet man aldrig vad som kommer hända, så blir man sen så finns det oftast en trafikledare som vet var du skall börja om det blir linjeindragningar om man kör linje kör du beställning får du själv trolla med knäna fram en bra lösning det mesta löser sig.
Sen när det gäller foton från fartkameror så brukar vissa företag använda dem som material för att fylla anslagstavlan och andra går till botten med saken så följ rådet att aldrig köra för fort.
> Kör man tungtransport skall man vara en förebild i trafiken
Hur kom tungtransporten med i diskussionen? Han skriver ju att han har kört buss.
Och vad skiljer tungtransporten från övriga yrkesförare när det kommer
till trafikuppträdande? Man skulle väl önska att ALLA yrkesförare
föregick med gott exempel på vägarna. Men anledningarna till varför
så inte är fallet skulle kräva en helt egen tråd (som snabbt skulle växa
till ofantliga proportioner).
När det gäller bilder från fartkameror så behövs det inte så mycket för att
bilden ska bli oanvändbar. Smuts på rutan, nederbörd/fukt antingen i luften
eller på rutan är faktorer som spelar in. Dessutom tar det lång tid innan
brevet dyker upp - ofta mer än en månad - och som tidigare sagts är
det då frågan om någon ansvarig har tid eller lust att börja forska i saken...
Citat från: Björn Forslund skrivet 19 september 2008, 09:53:37 AM
Det var ju tal om att man skulle ändra reglerna så att fordonsägaren skulle få ansvaret, men än så länge gäller det väl att föraren måste gå att identifiera?
En kompis tjej hade blivit fotad av en fartkamera när hon körde en hyrbil. Polisen hade då hört av sig till uthyraren, som ringt upp och frågat om det var hon som körde bilen vid den aktuella tidpunkten. Hon erkände och tog böterna, men vad hade hänt om hon nekat?
En kompis körde i sin företags registrerade bil och även ägare av företaget själv och vart fotad på RV 73 i höjd med Lantfjärden. Han fick hem ett brev med foto då han kört för fort och nekade och sa att det är inte jag. Har några anställda som använder bilarna och det aktuella datumet så vet jag inte vem som hade bilen. Då vart han bort plockad från den misstanken som fortkörare.
Jag kan säga så här..... är du tveksam huruvida du har blivit fotograferad eller inte - då har du inte blivit fotograferad!
Blixten i kameraskåpen är så stark så att du under inga omständigheter missar den, jag lovar!
Enligt vad jag har hört kan man enbart bötfälla den som är regad som ägare på fordommet...
I Norge er det slik at om bildet identifiserer fører så er føreren ansvarlig. Er bildet uklart selv om reg nummer kan leses så er det kun om kjøretøyet er reg på et firma/organisasjon at man er pliktig til å oppgi fører. Om eier nekter dette så vil eier/daglig leder måtte ta straffen. Er det med min egen bil så er ikke jeg pliktig til å oppgi fører og kan ikke selv straffes
Citat från: Skalman skrivet 19 september 2008, 23:04:59 PM
> Kör man tungtransport skall man vara en förebild i trafiken
Hur kom tungtransporten med i diskussionen? Han skriver ju att han har kört buss.
Och vad skiljer tungtransporten från övriga yrkesförare när det kommer
till trafikuppträdande? Man skulle väl önska att ALLA yrkesförare
föregick med gott exempel på vägarna. Men anledningarna till varför
så inte är fallet skulle kräva en helt egen tråd (som snabbt skulle växa
till ofantliga proportioner).
När det gäller bilder från fartkameror så behövs det inte så mycket för att
bilden ska bli oanvändbar. Smuts på rutan, nederbörd/fukt antingen i luften
eller på rutan är faktorer som spelar in. Dessutom tar det lång tid innan
brevet dyker upp - ofta mer än en månad - och som tidigare sagts är
det då frågan om någon ansvarig har tid eller lust att börja forska i saken...
Jag och ord är inte alltid med på noterna. Menade yrkesförare.
Jag körde för fort midsommarafton förra året klockan 3 på natten med en buss på 288 och det blinkade till har inte hört ett dugg, försvarar inte heller överträdelser men min hastighet var då knappt 97km/h och tom buss...
Jag tror du kan vara rätt lugn, som andra redan skrivit måste bilden vara tydlig och det är en väldigt liten del av alla bilder som blir tydliga.
Dessutom är det inte ens säker kameran är online, den blinkar ändo om du överträder hastigheten
Appropå sj***a blixten den märks!!! det verkligen flashar till, går ej att missa
DEt har blivit så överhopade med ärenden att många aldrig blir handlagda. Vid minsta tveksamhet läggs det hela ner. De får nog in pengar till statskassan så de är nöjda ändå...
Citat från: Björn Forslund skrivet 20 september 2008, 10:52:43 AM
DEt har blivit så överhopade med ärenden att många aldrig blir handlagda. Vid minsta tveksamhet läggs det hela ner. De får nog in pengar till statskassan så de är nöjda ändå...
Ja det har du rätt i. Tror att det är därför dom lägger ner ärendet om man nekar till att det inte är du och om du även har åkt i din egen registrerade bil och säger att du lånat ut den klarar man sig.
Har hört av min kompis morbror som är trafik polis då han sa till oss att blir ni fotade neka så läggs ärendet ner.
Vi har på åkeriet vid något tillfälle fått brev hem, där de bett oss tala om vem som kört den aktuella bilen vid den aktuella tidpunkten. Det har bara varit att tala om vem som har kört bilen, går inte att säga att man inte vet, speciellt inte när det gäller yrkesmässig trafik, då åkeriet/tillståndsinnehavaren är skylldig att veta vem som kört fordonet vid tidpunkten.
Skulle man säga att man inte vet, så riskerar man en revision, då kommer det endå fram.
Sen är inte säkert att den man tror har kört fordonet, verkligen har gjort det. Kan ju t.ex ha varit en kompis till han som skulle kört som kör, och den ordinarie chauffören sitter brevid. Men då är det upp till chauffören att förklara detta.
Till åkeriet kommer inget foto, utan det skickas ut till den aktuella chauffören efter att vi talat om vem som ska ha kört fordonet.
/ Henrik
Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 20 september 2008, 12:50:38 PM
Vi har på åkeriet vid något tillfälle fått brev hem, där de bett oss tala om vem som kört den aktuella bilen vid den aktuella tidpunkten. Det har bara varit att tala om vem som har kört bilen, går inte att säga att man inte vet, speciellt inte när det gäller yrkesmässig trafik, då åkeriet/tillståndsinnehavaren är skylldig att veta vem som kört fordonet vid tidpunkten.
Skulle man säga att man inte vet, så riskerar man en revision, då kommer det endå fram.
Sen är inte säkert att den man tror har kört fordonet, verkligen har gjort det. Kan ju t.ex ha varit en kompis till han som skulle kört som kör, och den ordinarie chauffören sitter brevid. Men då är det upp till chauffören att förklara detta.
Till åkeriet kommer inget foto, utan det skickas ut till den aktuella chauffören efter att vi talat om vem som ska ha kört fordonet.
/ Henrik
Fast jag pratar iof om privata bilar och inte om yrkesmässiga fordon. Men så klart att åkerierna har skylldig het att berätta vem det är som ska/skulle ha kört.
Sen vet jag att min kompis klarade sig då han sa att det inte va han som körde. Hans fordon är hans bilar på hans målar firma. Alla annställda använder alla bilar och ingen ha en "egen" bil. Dom tar den som är bäst lämpad för uppdraget dom ska göra.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 september 2008, 14:48:07 PM
Nej det är lite skillnad i ert fall med ett begränsat antal fordon/förare och där varje minut/meter ska registreras antingen på blad eller datamedia, en större bussdepå i Stockholm med ett par 3-4-500 förare och runt 150 bussar har inte samma koll på det hela, det kan visas sig inte omöjligt men mycket besvärligt att reda ut något liknande eftersom man knappast vill peka ut fel person, polisen har sällan resurser att åka ut med foton till trafikledningen för att be dessa försöka identifiera föraren.
Om företaget inte vet vem som kör aktuellt fordon så antar man helt enkelt att fordonet framförs privat. Då ska företaget och den anställde beskattas för "tjänstebilsförmån" kan man säga, om fordonet rullar mer än 100 mil om året eller mer än 11 tillfällen (det som först uppnås) om den körs i annat än tjänsten. Om trafikföretaget inte kan svara på vem som körde ett visst fordon vid en specifik tidpunkt så har man inte koll på sina fordon och åker på en revision och de anställda kan åka dit för att köra fordonen privat...
Teoretiskt - ja, i praktiken - nej.
Innan en sån utredning tar form så kan man nog utgå ifrån att det handlar om
betydligt allvarligare och upprepade händelser än en oidentifierad förare
på en bild tagen av en fartkamera.