Tror jag fotograferad på Fart kamera då kört för fort

Startat av Frässe, 18 september 2008, 15:19:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frässe

Jag tror jag fotograferad på fart kamera då jag kört för fort. Det var bråttom och jag var sen mellan passena. Någon som vet om dom talat om om vem som kört bussen. Polisen måste då ringa SL eller Swebus? Hört att en del bussar inte ägs av dom utan ägs lisade av bankerna.

Kan dom kolla i register på busskort och körkort foto och hitta mig?

Kollega sagt att polisen skicka papper med foto och hastighet bara om det är över 30 kilometer eeller vårdlöss.
Annars är det frivillig att dom berätta vem föraren varit. Kan buss ägare tvingats betala böter?
Dom är hårdare på 50 gräns vägar. Jag kört för fort på 70 väg

Vad ska jag göra nu? Vill inte tala med dom på TX eller chefer.

Fredde

#1
CitatJag tror jag fotograferad på fart kamera då jag kört för fort. Det var bråttom och jag var sen mellan passena. Någon som vet om dom talat om om vem som kört bussen. Polisen måste då ringa SL eller Swebus? Hört att en del bussar inte ägs av dom utan ägs lisade av bankerna.

Kan dom kolla i register på busskort och körkort foto och hitta mig?

Kollega sagt att polisen skicka papper med foto och hastighet bara om det är över 30 kilometer eeller vårdlöss.
Annars är det frivillig att dom berätta vem föraren varit. Kan buss ägare tvingats betala böter?
Dom är hårdare på 50 gräns vägar. Jag kört för fort på 70 väg

Vad ska jag göra nu? Vill inte tala med dom på TX eller chefer.

Fler läser i detta forum än vad du tror.

Långt från alla bilder som fotas blir så tydliga att de kan ligga till grund för utdömmande av böter.

När du är sen nästa gång kan du ju ropa upp TX/TL/RTL och fråga om du ska avgå med försening eller kolla varifrån du ska starta på linjen. Så brukar jag göra...

Snålt tilltagna tider är ingen grund för att köra över gällande hastigheter.


Möllers

Dom måste ha fått reg nr på bussen på kameran sen spårar dom efter den kan jag tro nåt sånt.
Som sakt inte bra köra för fort så vet ni  :-\

Henasa

Det är väl så att kamera tar foto för ansiktsidentifikation (<- risk för felstavning). Och i dagsläget kan inte vill jag minnas att de inte kan bötfälla fordonägaren. Så bilden måstes kunnas känna i körkortsregistret för att kunna bötfällas!

/Henrik

Björn Forslund

Det var ju tal om att man skulle ändra reglerna så att fordonsägaren skulle få ansvaret, men än så länge gäller det väl att föraren måste gå att identifiera?
En kompis tjej hade blivit fotad av en fartkamera när hon körde en hyrbil. Polisen hade då hört av sig till uthyraren, som ringt upp och frågat om det var hon som körde bilen vid den aktuella tidpunkten. Hon erkände och tog böterna, men vad hade hänt om hon nekat?

Björn Forslund

Ett antal inlägg rörande stavning och ev fiktiva personer har raderats.
Vi håller oss till ämnet, tack!

Nupski

#6
Citat från: Björn Forslund skrivet 19 september 2008, 09:53:37 AM
Det var ju tal om att man skulle ändra reglerna så att fordonsägaren skulle få ansvaret, men än så länge gäller det väl att föraren måste gå att identifiera?
En kompis tjej hade blivit fotad av en fartkamera när hon körde en hyrbil. Polisen hade då hört av sig till uthyraren, som ringt upp och frågat om det var hon som körde bilen vid den aktuella tidpunkten. Hon erkände och tog böterna, men vad hade hänt om hon nekat?

Hade hon nekat hade hon sluppit böterna.

Kör man tungtransport skall man vara en förebild i trafiken kvittar om det är lastbil eller buss. Att köra för fort för att det är snåla tider är ingen bra ursäkt, mitt motto är att jag bara har en tid att hålla och det är när jag kliver på mitt pass. När man väl satt sig bakom ratten vet man aldrig vad som kommer hända, så blir man sen så finns det oftast en trafikledare som vet var du skall börja om det blir linjeindragningar om man kör linje kör du beställning får du själv trolla med knäna fram en bra lösning det mesta löser sig.

Sen när det gäller foton från fartkameror så brukar vissa företag använda dem som material för att fylla anslagstavlan och andra går till botten med saken så följ rådet att aldrig köra för fort.

Skalman

> Kör man tungtransport skall man vara en förebild i trafiken

Hur kom tungtransporten med i diskussionen? Han skriver ju att han har kört buss.
Och vad skiljer tungtransporten från övriga yrkesförare när det kommer
till trafikuppträdande? Man skulle väl önska att ALLA yrkesförare
föregick med gott exempel på vägarna. Men anledningarna till varför
så inte är fallet skulle kräva en helt egen tråd (som snabbt skulle växa
till ofantliga proportioner).

När det gäller bilder från fartkameror så behövs det inte så mycket för att
bilden ska bli oanvändbar. Smuts på rutan, nederbörd/fukt antingen i luften
eller på rutan är faktorer som spelar in. Dessutom tar det lång tid innan
brevet dyker upp - ofta mer än en månad - och som tidigare sagts är
det då frågan om någon ansvarig har tid eller lust att börja forska i saken...

Matte

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 september 2008, 09:53:37 AM
Det var ju tal om att man skulle ändra reglerna så att fordonsägaren skulle få ansvaret, men än så länge gäller det väl att föraren måste gå att identifiera?
En kompis tjej hade blivit fotad av en fartkamera när hon körde en hyrbil. Polisen hade då hört av sig till uthyraren, som ringt upp och frågat om det var hon som körde bilen vid den aktuella tidpunkten. Hon erkände och tog böterna, men vad hade hänt om hon nekat?

En kompis körde i sin företags registrerade bil och även ägare av företaget själv och vart fotad på RV 73 i höjd med Lantfjärden. Han fick hem ett brev med foto då han kört för fort och nekade och sa att det är inte jag. Har några anställda som använder bilarna och det aktuella datumet så vet jag inte vem som hade bilen. Då vart han bort plockad från den misstanken som fortkörare.

Taunusch

Jag kan säga så här..... är du tveksam huruvida du har blivit fotograferad eller inte - då har du inte blivit fotograferad!

Blixten i kameraskåpen är så stark så att du under inga omständigheter missar den, jag lovar!

Fredde

Enligt vad jag har hört kan man enbart bötfälla den som är regad som ägare på fordommet...

Knut

I Norge er det slik at om bildet identifiserer fører så er føreren ansvarlig. Er bildet uklart selv om reg nummer kan leses så er det kun om kjøretøyet er reg på et firma/organisasjon at man er pliktig til å oppgi fører. Om eier nekter dette så vil eier/daglig leder måtte ta straffen. Er det med min egen bil så er ikke jeg pliktig til å oppgi fører og kan ikke selv straffes

Nupski

Citat från: Skalman skrivet 19 september 2008, 23:04:59 PM
> Kör man tungtransport skall man vara en förebild i trafiken

Hur kom tungtransporten med i diskussionen? Han skriver ju att han har kört buss.
Och vad skiljer tungtransporten från övriga yrkesförare när det kommer
till trafikuppträdande? Man skulle väl önska att ALLA yrkesförare
föregick med gott exempel på vägarna. Men anledningarna till varför
så inte är fallet skulle kräva en helt egen tråd (som snabbt skulle växa
till ofantliga proportioner).

När det gäller bilder från fartkameror så behövs det inte så mycket för att
bilden ska bli oanvändbar. Smuts på rutan, nederbörd/fukt antingen i luften
eller på rutan är faktorer som spelar in. Dessutom tar det lång tid innan
brevet dyker upp - ofta mer än en månad - och som tidigare sagts är
det då frågan om någon ansvarig har tid eller lust att börja forska i saken...

Jag och ord är inte alltid med på noterna. Menade yrkesförare.

gubben

#13
Jag körde för fort midsommarafton förra året klockan 3 på natten med en buss på 288 och det blinkade till har inte hört ett dugg, försvarar inte heller överträdelser men min hastighet var då knappt 97km/h och tom buss...

Jag tror du kan vara rätt lugn, som andra redan  skrivit måste bilden vara tydlig och det är en väldigt liten del av alla bilder som blir tydliga.
Dessutom är det inte ens säker kameran är online, den blinkar ändo om du överträder hastigheten

Appropå sj***a blixten den märks!!! det verkligen flashar till, går ej att missa

Björn Forslund

DEt har blivit så överhopade med ärenden att många aldrig blir handlagda. Vid minsta tveksamhet läggs det hela ner. De får nog in pengar till statskassan så de är nöjda ändå...