Tror jag fotograferad på Fart kamera då kört för fort

Startat av Frässe, 18 september 2008, 15:19:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Matte

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 20 september 2008, 12:50:38 PM
Vi har på åkeriet vid något tillfälle fått brev hem, där de bett oss tala om vem som kört den aktuella bilen vid den aktuella tidpunkten. Det har bara varit att tala om vem som har kört bilen, går inte att säga att man inte vet, speciellt inte när det gäller yrkesmässig trafik, då åkeriet/tillståndsinnehavaren är skylldig att veta vem som kört fordonet vid tidpunkten.
Skulle man säga att man inte vet, så riskerar man en revision, då kommer det endå fram.

Sen är inte säkert att den man tror har kört fordonet, verkligen har gjort det. Kan ju t.ex ha varit en kompis till han som skulle kört som kör, och den ordinarie chauffören sitter brevid. Men då är det upp till chauffören att förklara detta.

Till åkeriet kommer inget foto, utan det skickas ut till den aktuella chauffören efter att vi talat om vem som ska ha kört fordonet.

/ Henrik

Fast jag pratar iof om privata bilar och inte om yrkesmässiga fordon. Men så klart att åkerierna har skylldig het att berätta vem det är som ska/skulle ha kört.

Sen vet jag att min kompis klarade sig då han sa att det inte va han som körde. Hans fordon är hans bilar på hans målar firma. Alla annställda använder alla bilar och ingen ha en "egen" bil. Dom tar den som är bäst lämpad för uppdraget dom ska göra.

ch

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 september 2008, 14:48:07 PM
Nej det är lite skillnad i ert fall med ett begränsat antal fordon/förare och där varje minut/meter ska registreras antingen på blad eller datamedia, en större bussdepå i Stockholm med ett par 3-4-500 förare och runt 150 bussar har inte samma koll på det hela, det kan visas sig inte omöjligt men mycket besvärligt att reda ut något liknande eftersom man knappast vill peka ut fel person, polisen har sällan resurser att åka ut med foton till trafikledningen för att be dessa försöka identifiera föraren.

Om företaget inte vet vem som kör aktuellt fordon så antar man helt enkelt att fordonet framförs privat. Då ska företaget och den anställde beskattas för "tjänstebilsförmån" kan man säga, om fordonet rullar mer än 100 mil om året eller mer än 11 tillfällen (det som först uppnås) om den körs i annat än tjänsten. Om trafikföretaget inte kan svara på vem som körde ett visst fordon vid en specifik tidpunkt så har man inte koll på sina fordon och åker på en revision och de anställda kan åka dit för att köra fordonen privat...

Skalman

Teoretiskt - ja, i praktiken - nej.

Innan en sån utredning tar form så kan man nog utgå ifrån att det handlar om
betydligt allvarligare och upprepade händelser än en oidentifierad förare
på en bild tagen av en fartkamera.