Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Stefan P skrivet 06 september 2008, 12:21:07 PM

Titel: GUB Bussar
Skrivet av: Stefan P skrivet 06 september 2008, 12:21:07 PM
Hej

Hur många nya kortbussar har kommit och hur många skall komma och vilka skall försvinna?

Skall kvarvarande Scania ledbussarna vara kvar?

mvh Stefan P
Titel: SV: GUB Bussar
Skrivet av: Neopland skrivet 06 september 2008, 16:26:22 PM
Citat från: Stefan P skrivet 06 september 2008, 12:21:07 PM
Hej

Hur många nya kortbussar har kommit och hur många skall komma och vilka skall försvinna?

Skall kvarvarande Scania ledbussarna vara kvar?

mvh Stefan P

Som jag fattat det (nu kan jag ha fel) men det har kommit 4 kortvagnar och 12 ledvagnar hitills i år, skall komma 4 till ledvagnar tror jag av denna sort nu under hösten om det inte redan gjort det, samtliga är dieseldrivna och av modellen MAN Lion's City. Det skall framåt nyår komma 10 till dieseldrivna kortvagnar samt 10 till ledvagnar. Troligtvis fasas då både Volvo-bussarna ur serien 300-304 och Scania-ledvagnarna ur serien 629-633 ut samtidigt. Någon får rätta mig om jag har fel...
Titel: SV: GUB Bussar
Skrivet av: Christian W skrivet 06 september 2008, 17:09:56 PM
(http://photos-d.ak.facebook.com/photos-ak-sf2p/v333/61/94/1131813869/n1131813869_127475_2898.jpg)

4 st och ska kommer 10 st total 14. Samt ledbussar 12 st nu och kommer 10 st till total 22.

Första Neoplan modell kommer försvinna
(http://photos-h.ak.facebook.com/photos-ak-sf2p/v333/61/94/1131813869/n1131813869_127471_1551.jpg)

(http://photos-h.ak.facebook.com/photos-ak-sf2p/v333/61/94/1131813869/n1131813869_127479_4272.jpg)

Nästa år 2009 kanske kommer ny Scania OmniCity hit ;D ;D ;D ;D ;D
Titel: SV: GUB Bussar
Skrivet av: Jacob med C skrivet 06 september 2008, 17:49:01 PM
Citat från: Christian W skrivet 06 september 2008, 17:09:56 PM
Nästa år 2009 kanske kommer ny Scania OmniCity hit ;D ;D ;D ;D ;D
Dom flesta bussbolagen köper Omnilink idag istället för Omnicity. Är det något bussbolag i Sverige som har köpt Omnicity på senare år?
Titel: SV: GUB Bussar
Skrivet av: Möllers skrivet 06 september 2008, 17:53:34 PM
Tror det var Umeå eller som köpte nån  ???
Titel: SV: GUB Bussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 september 2008, 18:00:36 PM
Citat från: Mattias Möller. skrivet 06 september 2008, 17:53:34 PM
Tror det var Umeå eller som köpte nån  ???

Nej, men Luleå. Denna bussen är en provbuss av 2007 års modell och den enda OmniCity som såldes det året i Sverige. År 2006 och hittills år 2008 har inte sålts någon i Sverige enligt Svensk Busshistoria.
(http://www.savenfjord.nu/lulea_409.JPG)
Titel: SV: GUB Bussar
Skrivet av: Jacob med C skrivet 06 september 2008, 18:47:03 PM
LLT står som brukare. Men har dom köpt bussen?
Titel: SV: GUB Bussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 september 2008, 18:51:34 PM
Citat från: Jacob med C skrivet 06 september 2008, 18:47:03 PM
LLT står som brukare. Men har dom köpt bussen?

Enligt fordonsregistret leasar de den från Scania CV AB.
Titel: SV: GUB Bussar
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 06 september 2008, 19:15:59 PM
Citat från: Christian W skrivet 06 september 2008, 17:09:56 PM
[
4 st och ska kommer 10 st total 14. Samt ledbussar 12 st nu och kommer 10 st till total 22.

Första Neoplan modell kommer försvinna

Nästa år 2009 kanske kommer ny Scania OmniCity hit ;D ;D ;D ;D ;D

   
Citat från: Neopland skrivet 06 september 2008, 16:26:22 PM
Som jag fattat det (nu kan jag ha fel) men det har kommit 4 kortvagnar och 12 ledvagnar hitills i år, skall komma 4 till ledvagnar tror jag av denna sort nu under hösten om det inte redan gjort det, samtliga är dieseldrivna och av modellen MAN Lion's City. Det skall framåt nyår komma 10 till dieseldrivna kortvagnar samt 10 till ledvagnar. Troligtvis fasas då både Volvo-bussarna ur serien 300-304 och Scania-ledvagnarna ur serien 629-633 ut samtidigt. Någon får rätta mig om jag har fel...

    Nu är det så här att vi har fått 4 korta Lion´s City och 8 av 12 ledbussar är levererade, dom sista 4 kommer att komma inom någon vecka. Sen kommer det innan nyår 20 nya bussar, 10 korta o 10 led av Lion´s City. Dessa bussar är 2009 leverans som är lite tidigare lagd.

   Och Christian, det är ingen idé att du tjatar om OmniCityn till Uppsala det har jag redan förut talat om flera gånger. Dom är en aning för dyra. Tex Lion´s led kostar runt 3 milj. mot en Vo/Scania 3,5 milj.

   Dessutom skall ej dom första gas-Neoplaner bort. Inte heller 260-265 kommer att försvinna som det ser ut i nuläget. Det kommer att dröja ett tag till innan dom försvinner.

   Det enda som är klart med vilka bussar som kommer att försvinna i och med vinterns leverans är 300-304 men förtillfället är dom i vagnsreserven, kan kanske komma itrafik under hösten beroende på hur mycket bussar som går sönder. Förtillfället har vi ganska mycket som står still eller vagnar som behöver en större genomgång.


   //Niclas
Titel: SV: GUB Bussar
Skrivet av: Christian W skrivet 06 september 2008, 22:08:28 PM
 ;D ;DNiclas ;D ;D

(Christian, det är ingen idé att du tjatar om OmniCityn till Uppsala det har jag redan förut talat om flera gånger. Dom är en aning för dyra. Tex Lion´s led kostar runt 3 milj. mot en Vo/Scania 3,5 milj.)

Ursäkter, Precis jag börja medlem par vecka sen och vem eller finns fler Christan än jag.

Gillar du inte när jag foto MAN City?
Är fult MAN City? Nej jag tycker mycket om M.A.N Lion City :P :P :P

Titta vad jag har foto på bussar

(http://photos-e.ak.facebook.com/photos-ak-sf2p/v333/61/94/1131813869/n1131813869_126020_8904.jpg)

(http://photos-d.ak.facebook.com/photos-ak-sf2p/v333/61/94/1131813869/n1131813869_127475_2898.jpg)



Titel: SV: GUB Bussar
Skrivet av: Neopland skrivet 07 september 2008, 00:12:02 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 september 2008, 18:00:36 PM
Nej, men Luleå. Denna bussen är en provbuss av 2007 års modell och den enda OmniCity som såldes det året i Sverige. År 2006 och hittills år 2008 har inte sålts någon i Sverige enligt Svensk Busshistoria.
(http://www.savenfjord.nu/lulea_409.JPG)

Den nya Omnicityn är faktiskt riktigt snygg!  8)
Titel: SV: GUB Bussar
Skrivet av: Neopland skrivet 07 september 2008, 00:29:31 AM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 06 september 2008, 19:15:59 PM
   
    Nu är det så här att vi har fått 4 korta Lion´s City och 8 av 12 ledbussar är levererade, dom sista 4 kommer att komma inom någon vecka. Sen kommer det innan nyår 20 nya bussar, 10 korta o 10 led av Lion´s City. Dessa bussar är 2009 leverans som är lite tidigare lagd.

   Och Christian, det är ingen idé att du tjatar om OmniCityn till Uppsala det har jag redan förut talat om flera gånger. Dom är en aning för dyra. Tex Lion´s led kostar runt 3 milj. mot en Vo/Scania 3,5 milj.

   Dessutom skall ej dom första gas-Neoplaner bort. Inte heller 260-265 kommer att försvinna som det ser ut i nuläget. Det kommer att dröja ett tag till innan dom försvinner.

   Det enda som är klart med vilka bussar som kommer att försvinna i och med vinterns leverans är 300-304 men förtillfället är dom i vagnsreserven, kan kanske komma itrafik under hösten beroende på hur mycket bussar som går sönder. Förtillfället har vi ganska mycket som står still eller vagnar som behöver en större genomgång.


   //Niclas

Tror du att ledvagnarna ur 629-633-serien kommer att försvinna till sommaren? Om jag får gissa så tror jag de står närmast på tur tillsammans med Volvo-bussarna, sen året efter, alltså 2010 så kanske 721-723-serien samt de första biogasbussarna och de där ur 260-265-serien försvinner. Det har du bättre koll på än mig och det vore trevligt att veta om det är så, eller om jag är ute och cyklar (vilket jag gör ibland, både bokstavligt och bildligt talat!) ;) :)
Titel: SV: GUB Bussar
Skrivet av: Patrik Sandström skrivet 07 september 2008, 09:16:19 AM
Citat från: Jacob med C skrivet 06 september 2008, 18:47:03 PM
LLT står som brukare. Men har dom köpt bussen?

Nej det är Scania som äger bussen och de lånar ut den kostnadsfritt till LLT anledningen till att LLT står som brukare är att försäkringen betalas utav LLT.
Den ska köras i 2år(1år kvar ungefär) utav LLT och sedan tar Scania tillbaka den och skrotar den.
Det känns lite konstigt då bussen är riktigt trevlig att köra.
Titel: SV: GUB Bussar
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 07 september 2008, 10:45:01 AM
Citat från: Neopland skrivet 07 september 2008, 00:29:31 AM
Tror du att ledvagnarna ur 629-633-serien kommer att försvinna till sommaren? Om jag får gissa så tror jag de står närmast på tur tillsammans med Volvo-bussarna, sen året efter, alltså 2010 så kanske 721-723-serien samt de första biogasbussarna och de där ur 260-265-serien försvinner. Det har du bättre koll på än mig och det vore trevligt att veta om det är så, eller om jag är ute och cyklar (vilket jag gör ibland, både bokstavligt och bildligt talat!) ;) :)

    Som det ser ut nu är det inga andra beslut att avveckla några andra bussar än 300-304 till vintern. Hur det ser ut till nästa sommar vet ingen just nu, allt beror på hur trafiken kommer att se ut till nästa höst. Det är planerat fler omändringar som troligtvis kommer till nästa höst, men som sagt ingen som vet nåt hur det kommer att se än.

   Men det kan ändras snabbt vilka som kommer att försvinna. Men vi kan inte sälja några mer bussar utan att köpa in mera. Dom bussar som kommer i vinter kommer inte direkt att ersätta gamla utan att vi kommer att utöka trafiken och då går det åt fler bussar plus att vi utökar vagnreserven som är väldigt liten för tillfället.

   //Niclas
Titel: SV: GUB Bussar
Skrivet av: virtual1 skrivet 07 september 2008, 10:58:07 AM
Citat från: Patrik Sandström skrivet 07 september 2008, 09:16:19 AM
Nej det är Scania som äger bussen och de lånar ut den kostnadsfritt till LLT anledningen till att LLT står som brukare är att försäkringen betalas utav LLT.
Den ska köras i 2år(1år kvar ungefär) utav LLT och sedan tar Scania tillbaka den och skrotar den.
Det känns lite konstigt då bussen är riktigt trevlig att köra.

Varför vill man skrota en två år gammal buss istället för att sälja den???? - snacka om resursslöseri!!!!
Titel: SV: GUB Bussar
Skrivet av: Christian W skrivet 07 september 2008, 20:56:02 PM
Hur många har ni bussar hos GUB idag? 109 st?

Allså ska ni ha fler bussar än idag?

Titel: SV: GUB Bussar
Skrivet av: Christian W skrivet 07 september 2008, 21:00:46 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 september 2008, 18:00:36 PM
Nej, men Luleå. Denna bussen är en provbuss av 2007 års modell och den enda OmniCity som såldes det året i Sverige. År 2006 och hittills år 2008 har inte sålts någon i Sverige enligt Svensk Busshistoria.
(http://www.savenfjord.nu/lulea_409.JPG)

Snygg Scania men dåligt bussar.

Nicklas säger Scania kostar 3,5 milj kr och MAN pris 3 milj kr.
Hur kan Scania göra dåligt bussar och hållbar inte.

MAN och Neoplan har lycka mycket bra och ofta dom är rent och hållbar.

Mycket bra GUB köpte in MAN/Neoplan.

Scania VD borde avgår innan flera bolag kommer sluta köpa grund sämre.
Titel: SV: GUB Bussar
Skrivet av: Optimal skrivet 07 september 2008, 21:08:17 PM
Citat från: Christian W skrivet 07 september 2008, 21:00:46 PM
Snygg Scania men dåligt bussar.

Nicklas säger Scania kostar 3,5 milj kr och MAN pris 3 milj kr.
Hur kan Scania göra dåligt bussar och hållbar inte.

MAN och Neoplan har lycka mycket bra och ofta dom är rent och hållbar.

Mycket bra GUB köpte in MAN/Neoplan.

Scania VD borde avgår innan flera bolag kommer sluta köpa grund sämre.

Varför är Scania dåliga?
Titel: SV: GUB Bussar
Skrivet av: Simon A skrivet 07 september 2008, 21:38:39 PM
Citat från: Christian W skrivet 07 september 2008, 21:00:46 PM
Snygg Scania men dåligt bussar.

Nicklas säger Scania kostar 3,5 milj kr och MAN pris 3 milj kr.
Hur kan Scania göra dåligt bussar och hållbar inte.

MAN och Neoplan har lycka mycket bra och ofta dom är rent och hållbar.

Mycket bra GUB köpte in MAN/Neoplan.

Scania VD borde avgår innan flera bolag kommer sluta köpa grund sämre.
Scania brukar inte klassas som dåligt, vad har du fått det ifrån? Däremot brukar Neoplan krångla en hel del och gå sönder. De nya MAN är bättre på den punkten men har ibland en del dörrkrångel men inga stora grejer i jämförelse med de tidiga Neoplanerna. Scanior är det väldigt sällan driftfel men ingen buss är ju felfri. Men i överlag är Scania bättre än Neoplan men nya MAN/Neoplan upplever jag som ett bra inköp för Uppsala.

//Simon
Titel: SV: GUB Bussar
Skrivet av: Neopland skrivet 08 september 2008, 00:59:02 AM
Citat från: Simon A skrivet 07 september 2008, 21:38:39 PM
Scania brukar inte klassas som dåligt, vad har du fått det ifrån? Däremot brukar Neoplan krångla en hel del och gå sönder. De nya MAN är bättre på den punkten men har ibland en del dörrkrångel men inga stora grejer i jämförelse med de tidiga Neoplanerna. Scanior är det väldigt sällan driftfel men ingen buss är ju felfri. Men i överlag är Scania bättre än Neoplan men nya MAN/Neoplan upplever jag som ett bra inköp för Uppsala.

//Simon

Omnicityn är egentligen rättså driftsäker, det som är den stora svagheten med modellen är den billiga plastiga inredningen som lätt går sönder (det är bara att titta på panelerna på de exemplar som rullar i Uppsala) sen att de är rättså stötiga. Annars, rent maskinellt så funkar de väl ganska bra. Har aldrig sett något dörrkrångel på de Omnicity som rullar här i stan. Har aldrig sett någon av dessa stående vid vägkanten med helblinkers. Däremot har man ju sett en del Neoplan vid vägkanten med helblinkers... det kan man ju säga vad man vill om. Men inredningen och fjädringskomforten är ju helt klart bättre hos Neoplan, däremot, framförallt på de äldre biogasmodellerna, bullrar de mera invändigt och har ju som redan sagts sämre driftsäkerhet och mera krångel med diverse komponenter. De nya MAN-bussarna är mycket tysta invändigt och är, vad jag tycker, bland de bästa bussarna som rullat i Uppsala på senare tid. Dörrkrångel ja, men annars är de ganska driftsäkra de också och kan gott och väl mäta sig med Omnicity.
Titel: SV: GUB Bussar
Skrivet av: Simon A skrivet 08 september 2008, 10:35:05 AM
Citat från: Neopland skrivet 08 september 2008, 00:59:02 AM
Omnicityn är egentligen rättså driftsäker, det som är den stora svagheten med modellen är den billiga plastiga inredningen som lätt går sönder (det är bara att titta på panelerna på de exemplar som rullar i Uppsala) sen att de är rättså stötiga. Annars, rent maskinellt så funkar de väl ganska bra. Har aldrig sett något dörrkrångel på de Omnicity som rullar här i stan. Har aldrig sett någon av dessa stående vid vägkanten med helblinkers. Däremot har man ju sett en del Neoplan vid vägkanten med helblinkers... det kan man ju säga vad man vill om. Men inredningen och fjädringskomforten är ju helt klart bättre hos Neoplan, däremot, framförallt på de äldre biogasmodellerna, bullrar de mera invändigt och har ju som redan sagts sämre driftsäkerhet och mera krångel med diverse komponenter. De nya MAN-bussarna är mycket tysta invändigt och är, vad jag tycker, bland de bästa bussarna som rullat i Uppsala på senare tid. Dörrkrångel ja, men annars är de ganska driftsäkra de också och kan gott och väl mäta sig med Omnicity.
Exakt, jag håller med dig!!

//Simon
Titel: SV: GUB Bussar
Skrivet av: Björn Ax skrivet 08 september 2008, 11:02:50 AM
Citat från: Neopland skrivet 08 september 2008, 00:59:02 AM
Omnicityn är egentligen rättså driftsäker, det som är den stora svagheten med modellen är den billiga plastiga inredningen som lätt går sönder (det är bara att titta på panelerna på de exemplar som rullar i Uppsala) sen att de är rättså stötiga. Annars, rent maskinellt så funkar de väl ganska bra. Har aldrig sett något dörrkrångel på de Omnicity som rullar här i stan. Har aldrig sett någon av dessa stående vid vägkanten med helblinkers. Däremot har man ju sett en del Neoplan vid vägkanten med helblinkers... det kan man ju säga vad man vill om. Men inredningen och fjädringskomforten är ju helt klart bättre hos Neoplan, däremot, framförallt på de äldre biogasmodellerna, bullrar de mera invändigt och har ju som redan sagts sämre driftsäkerhet och mera krångel med diverse komponenter. De nya MAN-bussarna är mycket tysta invändigt och är, vad jag tycker, bland de bästa bussarna som rullat i Uppsala på senare tid. Dörrkrångel ja, men annars är de ganska driftsäkra de också och kan gott och väl mäta sig med Omnicity.

Detta stämmer på dom bussar vi på GUB har. Mycket sprickor och skit.

Men sägas ska att dom nya scanior som finns är MYCKET bättre. Dom 2 etanol scaniorna swebus hade var hur sköna som helst. Även att åka med som passagerare tyckte jag. :)

Det jag som chaufför inte gillar med omnicity bussarna och dom nya MAN bussarna är att jag kan inte hitta en skön sittställning för mina fötter. Ska jag hålla 50 eller 30 en längre sträcka får jag så himla ont i framsidan av foten. Jag har testat alla möjliga olika sittställningar.

Dom gamla biogas neoplanerna har jag inte detta problem med. Vet inte om dom har vinklat pedalerna på olika sätt.
Titel: SV: GUB Bussar
Skrivet av: Christian W skrivet 08 september 2008, 21:36:42 PM
Citat från: hamre skrivet 08 september 2008, 11:02:50 AM
Detta stämmer på dom bussar vi på GUB har. Mycket sprickor och skit.

Men sägas ska att dom nya scanior som finns är MYCKET bättre. Dom 2 etanol scaniorna swebus hade var hur sköna som helst. Även att åka med som passagerare tyckte jag. :)

Det jag som chaufför inte gillar med omnicity bussarna och dom nya MAN bussarna är att jag kan inte hitta en skön sittställning för mina fötter. Ska jag hålla 50 eller 30 en längre sträcka får jag så himla ont i framsidan av foten. Jag har testat alla möjliga olika sittställningar.

Dom gamla biogas neoplanerna har jag inte detta problem med. Vet inte om dom har vinklat pedalerna på olika sätt.

Testa med penisonär bussar då ;D
Titel: SV: GUB Bussar
Skrivet av: Neopland skrivet 08 september 2008, 22:06:46 PM
Citat från: Christian W skrivet 08 september 2008, 21:36:42 PM
Testa med penisonär bussar då ;D

Jag kan tänka mig att de där Ontario-bussarna är riktigt roliga att köra. Med hård gas genom en kurva så blir det nog ett redigt däckskrik! Sen i framtiden kanske man skulle köpa loss en såndär och ha som husbil. Sen kan man ta ur sätena och regga om den till lastbil. Personbil/lätt lastbil går väl inte då de väger över 3,5 ton?
Titel: SV: GUB Bussar
Skrivet av: Björn Ax skrivet 09 september 2008, 09:54:55 AM
Citat från: Neopland skrivet 08 september 2008, 22:06:46 PM
Jag kan tänka mig att de där Ontario-bussarna är riktigt roliga att köra. Med hård gas genom en kurva så blir det nog ett redigt däckskrik! Sen i framtiden kanske man skulle köpa loss en såndär och ha som husbil. Sen kan man ta ur sätena och regga om den till lastbil. Personbil/lätt lastbil går väl inte då de väger över 3,5 ton?

roliga och roliga vet jag inte riktigt. Bullrigt och varmt som f*n.
Efter 4½ timme med en sån så hör man inte så mycket på några timmar.  ;D

Ja dom väger nog ett antal ton över 3,5.
Titel: SV: GUB Bussar
Skrivet av: yngrot skrivet 09 september 2008, 20:00:52 PM
Citat från: hamre skrivet 09 september 2008, 09:54:55 AM
roliga och roliga vet jag inte riktigt. Bullrigt och varmt som f*n.
Efter 4½ timme med en sån så hör man inte så mycket på några timmar.  ;D

Ja dom väger nog ett antal ton över 3,5.



Nej fy sjutton vad skönt slippa dessa bastuvagnar,,,
Titel: SV: GUB Bussar
Skrivet av: Neopland skrivet 09 september 2008, 21:22:38 PM
Citat från: yngrot skrivet 09 september 2008, 20:00:52 PM


Nej fy sjutton vad skönt slippa dessa bastuvagnar,,,

De är ju perfekt på vintern i alla fall. Men då var de ju istället för tunga på vänster sida då både motorn och föraren sitter där.
Så då spinner höger framhjul ner sig i snön istället...  :-\

Nja, dessa Ontario kanske inte är så roliga trots allt. Fast om man skulle utrusta dem med AC så kanske de skulle vara mindre varma invändigt?