Huvudmeny

GUB Bussar

Startat av Stefan P, 06 september 2008, 12:21:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Hur många nya kortbussar har kommit och hur många skall komma och vilka skall försvinna?

Skall kvarvarande Scania ledbussarna vara kvar?

mvh Stefan P

Neopland

Citat från: Stefan P skrivet 06 september 2008, 12:21:07 PM
Hej

Hur många nya kortbussar har kommit och hur många skall komma och vilka skall försvinna?

Skall kvarvarande Scania ledbussarna vara kvar?

mvh Stefan P

Som jag fattat det (nu kan jag ha fel) men det har kommit 4 kortvagnar och 12 ledvagnar hitills i år, skall komma 4 till ledvagnar tror jag av denna sort nu under hösten om det inte redan gjort det, samtliga är dieseldrivna och av modellen MAN Lion's City. Det skall framåt nyår komma 10 till dieseldrivna kortvagnar samt 10 till ledvagnar. Troligtvis fasas då både Volvo-bussarna ur serien 300-304 och Scania-ledvagnarna ur serien 629-633 ut samtidigt. Någon får rätta mig om jag har fel...

Christian W

4 st och ska kommer 10 st total 14. Samt ledbussar 12 st nu och kommer 10 st till total 22.

Första Neoplan modell kommer försvinna

Nästa år 2009 kanske kommer ny Scania OmniCity hit ;D ;D ;D ;D ;D

Jacob med C

Citat från: Christian W skrivet 06 september 2008, 17:09:56 PM
Dom flesta bussbolagen köper Omnilink idag istället för Omnicity. Är det något bussbolag i Sverige som har köpt Omnicity på senare år?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Möllers

Tror det var Umeå eller som köpte nån  ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mattias Möller. skrivet 06 september 2008, 17:53:34 PM
Tror det var Umeå eller som köpte nån  ???

Nej, men Luleå. Denna bussen är en provbuss av 2007 års modell och den enda OmniCity som såldes det året i Sverige. År 2006 och hittills år 2008 har inte sålts någon i Sverige enligt Svensk Busshistoria.

Jacob med C

LLT står som brukare. Men har dom köpt bussen?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jacob med C skrivet 06 september 2008, 18:47:03 PM

Enligt fordonsregistret leasar de den från Scania CV AB.

Niclas Rosenius

Citat från: Christian W skrivet 06 september 2008, 17:09:56 PM
[
4 st och ska kommer 10 st total 14. Samt ledbussar 12 st nu och kommer 10 st till total 22.

Första Neoplan modell kommer försvinna

Citat från: Neopland skrivet 06 september 2008, 16:26:22 PM
Som jag fattat det (nu kan jag ha fel) men det har kommit 4 kortvagnar och 12 ledvagnar hitills i år, skall komma 4 till ledvagnar tror jag av denna sort nu under hösten om det inte redan gjort det, samtliga är dieseldrivna och av modellen MAN Lion's City. Det skall framåt nyår komma 10 till dieseldrivna kortvagnar samt 10 till ledvagnar. Troligtvis fasas då både Volvo-bussarna ur serien 300-304 och Scania-ledvagnarna ur serien 629-633 ut samtidigt. Någon får rätta mig om jag har fel...

Nu är det så här att vi har fått 4 korta Lion´s City och 8 av 12 ledbussar är levererade, dom sista 4 kommer att komma inom någon vecka. Sen kommer det innan nyår 20 nya bussar, 10 korta o 10 led av Lion´s City. Dessa bussar är 2009 leverans som är lite tidigare lagd.

Och Christian, det är ingen idé att du tjatar om OmniCityn till Uppsala det har jag redan förut talat om flera gånger. Dom är en aning för dyra. Tex Lion´s led kostar runt 3 milj. mot en Vo/Scania 3,5 milj.

Dessutom skall ej dom första gas-Neoplaner bort. Inte heller 260-265 kommer att försvinna som det ser ut i nuläget. Det kommer att dröja ett tag till innan dom försvinner.

Det enda som är klart med vilka bussar som kommer att försvinna i och med vinterns leverans är 300-304 men förtillfället är dom i vagnsreserven, kan kanske komma itrafik under hösten beroende på hur mycket bussar som går sönder. Förtillfället har vi ganska mycket som står still eller vagnar som behöver en större genomgång.

//Niclas

Christian W

;D ;DNiclas ;D ;D

(Christian, det är ingen idé att du tjatar om OmniCityn till Uppsala det har jag redan förut talat om flera gånger. Dom är en aning för dyra. Tex Lion´s led kostar runt 3 milj. mot en Vo/Scania 3,5 milj.)

Ursäkter, Precis jag börja medlem par vecka sen och vem eller finns fler Christan än jag.

Gillar du inte när jag foto MAN City?
Är fult MAN City? Nej jag tycker mycket om M.A.N Lion City :P :P :P

Titta vad jag har foto på bussar

Neopland

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 september 2008, 18:00:36 PM
Nej, men Luleå. Denna bussen är en provbuss av 2007 års modell och den enda OmniCity som såldes det året i Sverige. År 2006 och hittills år 2008 har inte sålts någon i Sverige enligt Svensk Busshistoria.

Den nya Omnicityn är faktiskt riktigt snygg!  8)

Neopland

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 06 september 2008, 19:15:59 PM

Nu är det så här att vi har fått 4 korta Lion´s City och 8 av 12 ledbussar är levererade, dom sista 4 kommer att komma inom någon vecka. Sen kommer det innan nyår 20 nya bussar, 10 korta o 10 led av Lion´s City. Dessa bussar är 2009 leverans som är lite tidigare lagd.

Och Christian, det är ingen idé att du tjatar om OmniCityn till Uppsala det har jag redan förut talat om flera gånger. Dom är en aning för dyra. Tex Lion´s led kostar runt 3 milj. mot en Vo/Scania 3,5 milj.

Dessutom skall ej dom första gas-Neoplaner bort. Inte heller 260-265 kommer att försvinna som det ser ut i nuläget. Det kommer att dröja ett tag till innan dom försvinner.

Det enda som är klart med vilka bussar som kommer att försvinna i och med vinterns leverans är 300-304 men förtillfället är dom i vagnsreserven, kan kanske komma itrafik under hösten beroende på hur mycket bussar som går sönder. Förtillfället har vi ganska mycket som står still eller vagnar som behöver en större genomgång.

//Niclas

Tror du att ledvagnarna ur 629-633-serien kommer att försvinna till sommaren? Om jag får gissa så tror jag de står närmast på tur tillsammans med Volvo-bussarna, sen året efter, alltså 2010 så kanske 721-723-serien samt de första biogasbussarna och de där ur 260-265-serien försvinner. Det har du bättre koll på än mig och det vore trevligt att veta om det är så, eller om jag är ute och cyklar (vilket jag gör ibland, både bokstavligt och bildligt talat!) ;) :)

Patrik Sandström

Citat från: Jacob med C skrivet 06 september 2008, 18:47:03 PM

Nej det är Scania som äger bussen och de lånar ut den kostnadsfritt till LLT anledningen till att LLT står som brukare är att försäkringen betalas utav LLT.
Den ska köras i 2år(1år kvar ungefär) utav LLT och sedan tar Scania tillbaka den och skrotar den.
Det känns lite konstigt då bussen är riktigt trevlig att köra.

Niclas Rosenius

Citat från: Neopland skrivet 07 september 2008, 00:29:31 AM
Tror du att ledvagnarna ur 629-633-serien kommer att försvinna till sommaren? Om jag får gissa så tror jag de står närmast på tur tillsammans med Volvo-bussarna, sen året efter, alltså 2010 så kanske 721-723-serien samt de första biogasbussarna och de där ur 260-265-serien försvinner. Det har du bättre koll på än mig och det vore trevligt att veta om det är så, eller om jag är ute och cyklar (vilket jag gör ibland, både bokstavligt och bildligt talat!) ;) :)

Som det ser ut nu är det inga andra beslut att avveckla några andra bussar än 300-304 till vintern. Hur det ser ut till nästa sommar vet ingen just nu, allt beror på hur trafiken kommer att se ut till nästa höst. Det är planerat fler omändringar som troligtvis kommer till nästa höst, men som sagt ingen som vet nåt hur det kommer att se än.

Men det kan ändras snabbt vilka som kommer att försvinna. Men vi kan inte sälja några mer bussar utan att köpa in mera. Dom bussar som kommer i vinter kommer inte direkt att ersätta gamla utan att vi kommer att utöka trafiken och då går det åt fler bussar plus att vi utökar vagnreserven som är väldigt liten för tillfället.

//Niclas

virtual1

Citat från: Patrik Sandström skrivet 07 september 2008, 09:16:19 AM
Nej det är Scania som äger bussen och de lånar ut den kostnadsfritt till LLT anledningen till att LLT står som brukare är att försäkringen betalas utav LLT.
Den ska köras i 2år(1år kvar ungefär) utav LLT och sedan tar Scania tillbaka den och skrotar den.
Det känns lite konstigt då bussen är riktigt trevlig att köra.

Varför vill man skrota en två år gammal buss istället för att sälja den???? - snacka om resursslöseri!!!!