Huvudmeny

GUB Bussar

Startat av Stefan P, 06 september 2008, 12:21:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christian W

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 september 2008, 18:00:36 PM
Nej, men Luleå. Denna bussen är en provbuss av 2007 års modell och den enda OmniCity som såldes det året i Sverige. År 2006 och hittills år 2008 har inte sålts någon i Sverige enligt Svensk Busshistoria.

Snygg Scania men dåligt bussar.

Nicklas säger Scania kostar 3,5 milj kr och MAN pris 3 milj kr.
Hur kan Scania göra dåligt bussar och hållbar inte.

MAN och Neoplan har lycka mycket bra och ofta dom är rent och hållbar.

Mycket bra GUB köpte in MAN/Neoplan.

Scania VD borde avgår innan flera bolag kommer sluta köpa grund sämre.

Optimal

Citat från: Christian W skrivet 07 september 2008, 21:00:46 PM

Varför är Scania dåliga?

Simon A

Citat från: Christian W skrivet 07 september 2008, 21:00:46 PM

Scania brukar inte klassas som dåligt, vad har du fått det ifrån? Däremot brukar Neoplan krångla en hel del och gå sönder. De nya MAN är bättre på den punkten men har ibland en del dörrkrångel men inga stora grejer i jämförelse med de tidiga Neoplanerna. Scanior är det väldigt sällan driftfel men ingen buss är ju felfri. Men i överlag är Scania bättre än Neoplan men nya MAN/Neoplan upplever jag som ett bra inköp för Uppsala.

//Simon

Neopland

Citat från: Simon A skrivet 07 september 2008, 21:38:39 PM
Scania brukar inte klassas som dåligt, vad har du fått det ifrån? Däremot brukar Neoplan krångla en hel del och gå sönder. De nya MAN är bättre på den punkten men har ibland en del dörrkrångel men inga stora grejer i jämförelse med de tidiga Neoplanerna. Scanior är det väldigt sällan driftfel men ingen buss är ju felfri. Men i överlag är Scania bättre än Neoplan men nya MAN/Neoplan upplever jag som ett bra inköp för Uppsala.

//Simon

Omnicityn är egentligen rättså driftsäker, det som är den stora svagheten med modellen är den billiga plastiga inredningen som lätt går sönder (det är bara att titta på panelerna på de exemplar som rullar i Uppsala) sen att de är rättså stötiga. Annars, rent maskinellt så funkar de väl ganska bra. Har aldrig sett något dörrkrångel på de Omnicity som rullar här i stan. Har aldrig sett någon av dessa stående vid vägkanten med helblinkers. Däremot har man ju sett en del Neoplan vid vägkanten med helblinkers... det kan man ju säga vad man vill om. Men inredningen och fjädringskomforten är ju helt klart bättre hos Neoplan, däremot, framförallt på de äldre biogasmodellerna, bullrar de mera invändigt och har ju som redan sagts sämre driftsäkerhet och mera krångel med diverse komponenter. De nya MAN-bussarna är mycket tysta invändigt och är, vad jag tycker, bland de bästa bussarna som rullat i Uppsala på senare tid. Dörrkrångel ja, men annars är de ganska driftsäkra de också och kan gott och väl mäta sig med Omnicity.

Simon A

Citat från: Neopland skrivet 08 september 2008, 00:59:02 AM
Omnicityn är egentligen rättså driftsäker, det som är den stora svagheten med modellen är den billiga plastiga inredningen som lätt går sönder (det är bara att titta på panelerna på de exemplar som rullar i Uppsala) sen att de är rättså stötiga. Annars, rent maskinellt så funkar de väl ganska bra. Har aldrig sett något dörrkrångel på de Omnicity som rullar här i stan. Har aldrig sett någon av dessa stående vid vägkanten med helblinkers. Däremot har man ju sett en del Neoplan vid vägkanten med helblinkers... det kan man ju säga vad man vill om. Men inredningen och fjädringskomforten är ju helt klart bättre hos Neoplan, däremot, framförallt på de äldre biogasmodellerna, bullrar de mera invändigt och har ju som redan sagts sämre driftsäkerhet och mera krångel med diverse komponenter. De nya MAN-bussarna är mycket tysta invändigt och är, vad jag tycker, bland de bästa bussarna som rullat i Uppsala på senare tid. Dörrkrångel ja, men annars är de ganska driftsäkra de också och kan gott och väl mäta sig med Omnicity.
Exakt, jag håller med dig!!

//Simon

Björn Ax

Citat från: Neopland skrivet 08 september 2008, 00:59:02 AM

Detta stämmer på dom bussar vi på GUB har. Mycket sprickor och skit.

Men sägas ska att dom nya scanior som finns är MYCKET bättre. Dom 2 etanol scaniorna swebus hade var hur sköna som helst. Även att åka med som passagerare tyckte jag. :)

Det jag som chaufför inte gillar med omnicity bussarna och dom nya MAN bussarna är att jag kan inte hitta en skön sittställning för mina fötter. Ska jag hålla 50 eller 30 en längre sträcka får jag så himla ont i framsidan av foten. Jag har testat alla möjliga olika sittställningar.

Dom gamla biogas neoplanerna har jag inte detta problem med. Vet inte om dom har vinklat pedalerna på olika sätt.

Christian W

Citat från: hamre skrivet 08 september 2008, 11:02:50 AM
Detta stämmer på dom bussar vi på GUB har. Mycket sprickor och skit.

Men sägas ska att dom nya scanior som finns är MYCKET bättre. Dom 2 etanol scaniorna swebus hade var hur sköna som helst. Även att åka med som passagerare tyckte jag. :)

Det jag som chaufför inte gillar med omnicity bussarna och dom nya MAN bussarna är att jag kan inte hitta en skön sittställning för mina fötter. Ska jag hålla 50 eller 30 en längre sträcka får jag så himla ont i framsidan av foten. Jag har testat alla möjliga olika sittställningar.

Dom gamla biogas neoplanerna har jag inte detta problem med. Vet inte om dom har vinklat pedalerna på olika sätt.

Testa med penisonär bussar då ;D

Neopland

Citat från: Christian W skrivet 08 september 2008, 21:36:42 PM
Testa med penisonär bussar då ;D

Jag kan tänka mig att de där Ontario-bussarna är riktigt roliga att köra. Med hård gas genom en kurva så blir det nog ett redigt däckskrik! Sen i framtiden kanske man skulle köpa loss en såndär och ha som husbil. Sen kan man ta ur sätena och regga om den till lastbil. Personbil/lätt lastbil går väl inte då de väger över 3,5 ton?

Björn Ax

Citat från: Neopland skrivet 08 september 2008, 22:06:46 PM
Jag kan tänka mig att de där Ontario-bussarna är riktigt roliga att köra. Med hård gas genom en kurva så blir det nog ett redigt däckskrik! Sen i framtiden kanske man skulle köpa loss en såndär och ha som husbil. Sen kan man ta ur sätena och regga om den till lastbil. Personbil/lätt lastbil går väl inte då de väger över 3,5 ton?

roliga och roliga vet jag inte riktigt. Bullrigt och varmt som f*n.
Efter 4½ timme med en sån så hör man inte så mycket på några timmar.  ;D

Ja dom väger nog ett antal ton över 3,5.

yngrot

Citat från: hamre skrivet 09 september 2008, 09:54:55 AM
roliga och roliga vet jag inte riktigt. Bullrigt och varmt som f*n.
Efter 4½ timme med en sån så hör man inte så mycket på några timmar.  ;D

Ja dom väger nog ett antal ton över 3,5.

Nej fy sjutton vad skönt slippa dessa bastuvagnar,,,
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Neopland

Citat från: yngrot skrivet 09 september 2008, 20:00:52 PM

Nej fy sjutton vad skönt slippa dessa bastuvagnar,,,

De är ju perfekt på vintern i alla fall. Men då var de ju istället för tunga på vänster sida då både motorn och föraren sitter där.
Så då spinner höger framhjul ner sig i snön istället...  :-\

Nja, dessa Ontario kanske inte är så roliga trots allt. Fast om man skulle utrusta dem med AC så kanske de skulle vara mindre varma invändigt?