Hej
Vad långt har man kommit i repationerna av den buss som stals hos GUB?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 29 augusti 2008, 16:15:52 PM
Hej
Vad långt har man kommit i repationerna av den buss som stals hos GUB?
mvh Stefan P
Motor å låda urplockad, annars
sig lik.
Hej
Tack för svar.
mvh Stefan P
Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 29 augusti 2008, 16:18:42 PM
Motor å låda urplockad, annars
sig lik.
och alla sittdynor är borta plockade har jag hört.
/Janne
Citat från: Stefan P skrivet 29 augusti 2008, 16:15:52 PM
Hej
Vad långt har man kommit i repationerna av den buss som stals hos GUB?
mvh Stefan P
Det är Neoplan Väst som fått jobbet att laga upp den. För tillfället står det still pga några jobb som ligger före i planeringen, men om någon vecka skall det ta fart med reparationerna på 380.
//Niclas
Bättre köpa ny än laga 380? :)
Citat från: Christian W skrivet 30 augusti 2008, 17:53:26 PM
Bättre köpa ny än laga 380? :)
Tycker jag också... det blir nästan billigare än att laga skiten. :-\
nja tycker det kan vara värt att laga.
syn bara att man inte fick tag på den eller de som stal bussen så de kunde betala nota för lagningen.
Är det ingen som har bilder på reperationsarbets gång?
Men vem var det egentligen som stal den? Jag menar, måste ju vara någon som faktiskt kan köra ett sånt fordon? Kan knappast ha varit en person med bara bilkörkort. :-\
Alltså för det är väl en del spärrar man måste ta sig igenom för att kunna få igång fordonet? Och den där bussen är ju så pass ny att det inte borde gå att tjuvkoppla den.
Citat från: Neopland skrivet 30 augusti 2008, 19:55:30 PM
Men vem var det egentligen som stal den? Jag menar, måste ju vara någon som faktiskt kan köra ett sånt fordon? Kan knappast ha varit en person med bara bilkörkort. :-\
Alltså för det är väl en del spärrar man måste ta sig igenom för att kunna få igång fordonet? Och den där bussen är ju så pass ny att det inte borde gå att tjuvkoppla den.
Hmm, vadå "Kan köra"? Den hamnade ju i diket! ;)
Citat från: Neopland skrivet 30 augusti 2008, 19:55:30 PM
Men vem var det egentligen som stal den? Jag menar, måste ju vara någon som faktiskt kan köra ett sånt fordon? Kan knappast ha varit en person med bara bilkörkort. :-\
Alltså för det är väl en del spärrar man måste ta sig igenom för att kunna få igång fordonet? Och den där bussen är ju så pass ny att det inte borde gå att tjuvkoppla den.
Spärrar? Hittar du huvudströmsnyckeln och får upp dörrarna är det ingen större konst att få igång resten. Förövrigt hade personen vält ett par stolpar i stan innan färden slutade i diket så busskort...knappast troligt.
//Simon
Citat från: Simon A skrivet 30 augusti 2008, 22:11:27 PM
Spärrar? Hittar du huvudströmsnyckeln och får upp dörrarna är det ingen större konst att få igång resten. Förövrigt hade personen vält ett par stolpar i stan innan färden slutade i diket så busskort...knappast troligt.
//Simon
Ja men sen när han hade vält de där stolparna så tog han (eller hon) ju sig ut på landsvägen och vad jag läst i en tidigare tråd så kom bussen till vägen mellan Storvreta och Vattholma innan det small. Det är i allafall två mil ut. Fast även jag som knappt har bilkörkort skulle nog kunna köra en såndär, de är väl inte alltför svårkörda? Har man lite fordonskänsla så kan man nog lätt få rull på en såndär... men det märkliga är att han inte körde tillräckligt vingligt för att polisen skulle bli nyfiken. Då måste ju personen ha någon form av körvana? Det var ju dessutom ganska halt den natten.
Citat från: Neopland skrivet 31 augusti 2008, 11:24:35 AM
Ja men sen när han hade vält de där stolparna så tog han (eller hon) ju sig ut på landsvägen och vad jag läst i en tidigare tråd så kom bussen till vägen mellan Storvreta och Vattholma innan det small. Det är i allafall två mil ut. Fast även jag som knappt har bilkörkort skulle nog kunna köra en såndär, de är väl inte alltför svårkörda? Har man lite fordonskänsla så kan man nog lätt få rull på en såndär... men det märkliga är att han inte körde tillräckligt vingligt för att polisen skulle bli nyfiken. Då måste ju personen ha någon form av körvana? Det var ju dessutom ganska halt den natten.
Buss är lättare än personbil att ratta om du kommer ihåg att du har ett långt överhäng och långt axelavstånd. Iof så får man tänka lite annorlunda, som nedförsbackar då man lägger sig med litet knyck på retarden eller avgasbromsen för att bromsa ner energin så du inte får fading på bromsarna, följa mitt linjen i kurvor (om det finns någon), aldrig gena genom kurvor (även om det är bekvämt) samt aldrig bromsa bort energin utan försöka hålla farten och planera långt fram.
Men den bussen är väl en 2000? Spårvägens försäkringsbolag i Göteborg tyckte att GS 115 skulle lagas efter branden i Askim så den är snart klar den är en 2000 och vad jag förstod det så kostade det inte direkt en krona utan vi talar sexsiffrigt och det på en buss utan filter. Undrar vilken depå som får den?
Allt detta okunniga snack om att diverse bussar ska skrotas... Dels ligger det stora världen i bussen, oftast större än skadekostnaden flera gånger om. Sen är det ju så att bussar inte är någon lagervara direkt, o absolut inte med rätt specifikation. Du kan knappast gå o köpa en ny bil, med precis den färg, motor, växellåda, inredning och utrustning som kan finnas på din önskelista o få den nästa dag. Leveranstider på bussar är ofta upp emot ett halvår. Därför reparerar man ofta bussar oavsett skadan.
Citat från: Trafikar´n skrivet 31 augusti 2008, 14:24:50 PM
Allt detta okunniga snack om att diverse bussar ska skrotas... Dels ligger det stora världen i bussen, oftast större än skadekostnaden flera gånger om. Sen är det ju så att bussar inte är någon lagervara direkt, o absolut inte med rätt specifikation. Du kan knappast gå o köpa en ny bil, med precis den färg, motor, växellåda, inredning och utrustning som kan finnas på din önskelista o få den nästa dag. Leveranstider på bussar är ofta upp emot ett halvår. Därför reparerar man ofta bussar oavsett skadan.
Vid krocken i Rasbo i början på 2007 så skrotade man de drabbade bussarna och införskaffade nya, det gick i och för sig på försäkringen vad jag förstått. Det kanske det inte gör i detta fall eftersom skadorna inte är tillräckligt stora?
Citat från: Neopland skrivet 31 augusti 2008, 14:34:15 PM
Vid krocken i Rasbo i början på 2007 så skrotade man de drabbade bussarna och införskaffade nya, det gick i och för sig på försäkringen vad jag förstått. Det kanske det inte gör i detta fall eftersom skadorna inte är tillräckligt stora?
Läs ovanstående. Man skrotar aldrig en buss om det inte är alldeles för stora skador.
Citat från: Trafikar´n skrivet 31 augusti 2008, 14:24:50 PM
Allt detta okunniga snack om att diverse bussar ska skrotas... Dels ligger det stora världen i bussen, oftast större än skadekostnaden flera gånger om. Sen är det ju så att bussar inte är någon lagervara direkt, o absolut inte med rätt specifikation. Du kan knappast gå o köpa en ny bil, med precis den färg, motor, växellåda, inredning och utrustning som kan finnas på din önskelista o få den nästa dag. Leveranstider på bussar är ofta upp emot ett halvår. Därför reparerar man ofta bussar oavsett skadan.
Frågan min är då: Går lagningen snabbare än en nyleverans och är den billigare?
Sant, det Lars tog upp glömde jag ta med, den återstående livslängden, o möjligheten till omplaceringar, men oftast gör både ekonomi och leveranstiden på nya bussar att man reparerar så mycket som möjligt. Sen tillkommer en faktor till, som jag tror är fallet med den ena av Rasbobussarna tex. Ibland väljer man att skrota ut en buss av mer humanitära skäl, för att ta bort känslan av "dödsbussen" oftast när en kollega förolyckats men ibland annars med. Sen läste jag aftonbladet här om dagen om dödsbussen variant enmiljonofemti, o det är sånt som jag kallar dålig journalistik.
Citat från: Trafikar´n skrivet 31 augusti 2008, 19:02:38 PM
Sant, det Lars tog upp glömde jag ta med, den återstående livslängden, o möjligheten till omplaceringar, men oftast gör både ekonomi och leveranstiden på nya bussar att man reparerar så mycket som möjligt. Sen tillkommer en faktor till, som jag tror är fallet med den ena av Rasbobussarna tex. Ibland väljer man att skrota ut en buss av mer humanitära skäl, för att ta bort känslan av "dödsbussen" oftast när en kollega förolyckats men ibland annars med. Sen läste jag aftonbladet här om dagen om dödsbussen variant enmiljonofemti, o det är sånt som jag kallar dålig journalistik.
Jaså?
tänk på arboga bussen som fick ett nytt liv dock skulle inte jag vilja ha den som husbuss
http://www.wetlandia.se/bilder/fordon/TPF517.jpg
Att buss 1 skulle vara svår att reparera utgick jag ifrån redan efter första bilden, men blev buss 2 ramsned kan jag förstå om man valde skrotning. Fast undrar om inte vissa humanitära skäl spelade in där. Hålller med fullständigt, vissa reparationer som nästan eg skulle kallas nybyggnationer borde inte ha gjorts, oftast m just ramsneda vagnar.
Men då har de som regel skett pga svårigheten m ersättningsvagnar, o man ska ju då även komma ihåg att försäkringsbolag och bussägare har stilleståndskostnader.
Nu skrev Lars o jag förbi varandra, jag refererade till rasbobussarna o Lars efter de 2 han tänkte på. Men efter läst vad han upplevt av de två bussarna låter det som om de var ramsneda båda två.
Citat från: Neopland skrivet 31 augusti 2008, 11:24:35 AM
Ja men sen när han hade vält de där stolparna så tog han (eller hon) ju sig ut på landsvägen och vad jag läst i en tidigare tråd så kom bussen till vägen mellan Storvreta och Vattholma innan det small. Det är i allafall två mil ut. Fast även jag som knappt har bilkörkort skulle nog kunna köra en såndär, de är väl inte alltför svårkörda? Har man lite fordonskänsla så kan man nog lätt få rull på en såndär... men det märkliga är att han inte körde tillräckligt vingligt för att polisen skulle bli nyfiken. Då måste ju personen ha någon form av körvana? Det var ju dessutom ganska halt den natten.
Man kanske klarar av det om man vet hur man ska köra bussen sen tidigare. Inte helt självklart för alla människor att man måste tänka på att fordonet är längre, längre axelavstånd och överhäng i bak och fram. Men å andra sidan tyder det ju på att personen inte har vanan om den lyckas välta stolpar och att han/hon sen kom utanför stan gjorde det ju bara enklare. Rak vägsträcka(de flesta människor klarar av att köra rakt fram) och då vet vi ju inte hur fort personen ifråga körde heller. Kommer man dessutom bara ut ur stan mot Storvreta lär man inte stöta på några poliser. Så han/hon kan mycket väl vinglat fram över hela vägen om det vart så. Och det slutade ju som bekant i gran. Jag tror inte att denna person hade den minsta vana av att köra buss.
//Simon
Citat från: Simon A skrivet 31 augusti 2008, 23:17:41 PM
Man kanske klarar av det om man vet hur man ska köra bussen sen tidigare. Inte helt självklart för alla människor att man måste tänka på att fordonet är längre, längre axelavstånd och överhäng i bak och fram.
//Simon
Ne det vet vi som kör buss mycket väl. :)
Men OnT: När jag såg bussen så var det ju bakpartiet som var mest skadat. Men det är bara att skrota tycker jag. Köpa in scania eller volvo. ;D
Citat från: Simon A skrivet 31 augusti 2008, 23:17:41 PM
Man kanske klarar av det om man vet hur man ska köra bussen sen tidigare. Inte helt självklart för alla människor att man måste tänka på att fordonet är längre, längre axelavstånd och överhäng i bak och fram. Men å andra sidan tyder det ju på att personen inte har vanan om den lyckas välta stolpar och att han/hon sen kom utanför stan gjorde det ju bara enklare. Rak vägsträcka(de flesta människor klarar av att köra rakt fram) och då vet vi ju inte hur fort personen ifråga körde heller. Kommer man dessutom bara ut ur stan mot Storvreta lär man inte stöta på några poliser. Så han/hon kan mycket väl vinglat fram över hela vägen om det vart så. Och det slutade ju som bekant i gran. Jag tror inte att denna person hade den minsta vana av att köra buss.
//Simon
Sen måste ju personen ha tagit sig in på området på något sätt också. Det är väl larmat och videoövervakat? Sen så måste han väl ha tagit sig in och ut genom grinden på något sätt utan att bli upptäckt av någon kamera/något larm?
Citat från: Neopland skrivet 31 augusti 2008, 23:31:23 PM
Sen måste ju personen ha tagit sig in på området på något sätt också. Det är väl larmat och videoövervakat? Sen så måste han väl ha tagit sig in och ut genom grinden på något sätt utan att bli upptäckt av någon kamera/något larm?
Det där är lite känsligt att diskutera här på ett öppet forum. Så jag hoppas ingen svarar på det.
Inte så bra om fel folk läser och ser vilka säkerhetsåtgärder vi har.
Citat från: hamre skrivet 01 september 2008, 01:12:23 AM
Det där är lite känsligt att diskutera här på ett öppet forum. Så jag hoppas ingen svarar på det.
Inte så bra om fel folk läser och ser vilka säkerhetsåtgärder vi har.
Okej förlåt! ;D Ska jag radera frågan?
Citat från: Neopland skrivet 01 september 2008, 01:23:21 AM
Okej förlåt! ;D Ska jag radera frågan?
Vi kan väl nöja oss med att säga att säkerheten har höjts sedan den belv stulen... :-X