Huvudmeny

Stulen buss

Startat av Stefan P, 29 augusti 2008, 16:15:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vad långt har man kommit i repationerna av den buss som stals hos GUB?

mvh Stefan P

Fredrik Mattsson

Citat från: Stefan P skrivet 29 augusti 2008, 16:15:52 PM
Hej

Vad långt har man kommit i repationerna av den buss som stals hos GUB?

mvh Stefan P

Motor å låda urplockad, annars
sig lik.

Stefan P

Hej

Tack för svar.

mvh Stefan P

Janne Rickman

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 29 augusti 2008, 16:18:42 PM
Motor å låda urplockad, annars
sig lik.

och alla sittdynor är borta plockade har jag hört.

/Janne

Niclas Rosenius

Citat från: Stefan P skrivet 29 augusti 2008, 16:15:52 PM
Hej

Vad långt har man kommit i repationerna av den buss som stals hos GUB?

mvh Stefan P

   Det är Neoplan Väst som fått jobbet att laga upp den. För tillfället står det still pga några jobb som ligger före i planeringen, men om någon vecka skall det ta fart med reparationerna på 380.

   //Niclas

Christian W

Bättre köpa ny än laga 380? :)

Neopland

Citat från: Christian W skrivet 30 augusti 2008, 17:53:26 PM
Bättre köpa ny än laga 380? :)
Tycker jag också... det blir nästan billigare än att laga skiten.  :-\

Johan Hansson

nja tycker det kan vara värt att laga.
syn bara att man inte fick tag på den eller de som stal bussen så de kunde betala nota för lagningen.

Är det ingen som har bilder på reperationsarbets gång?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Neopland

#8
Men vem var det egentligen som stal den? Jag menar, måste ju vara någon som faktiskt kan köra ett sånt fordon? Kan knappast ha varit en person med bara bilkörkort.  :-\

Alltså för det är väl en del spärrar man måste ta sig igenom för att kunna få igång fordonet? Och den där bussen är ju så pass ny att det inte borde gå att tjuvkoppla den.

Stinsen

Citat från: Neopland skrivet 30 augusti 2008, 19:55:30 PM
Men vem var det egentligen som stal den? Jag menar, måste ju vara någon som faktiskt kan köra ett sånt fordon? Kan knappast ha varit en person med bara bilkörkort.  :-\

Alltså för det är väl en del spärrar man måste ta sig igenom för att kunna få igång fordonet? Och den där bussen är ju så pass ny att det inte borde gå att tjuvkoppla den.

Hmm, vadå "Kan köra"? Den hamnade ju i diket!  ;)

Simon A

Citat från: Neopland skrivet 30 augusti 2008, 19:55:30 PM
Men vem var det egentligen som stal den? Jag menar, måste ju vara någon som faktiskt kan köra ett sånt fordon? Kan knappast ha varit en person med bara bilkörkort.  :-\

Alltså för det är väl en del spärrar man måste ta sig igenom för att kunna få igång fordonet? Och den där bussen är ju så pass ny att det inte borde gå att tjuvkoppla den.
Spärrar? Hittar du huvudströmsnyckeln och får upp dörrarna är det ingen större konst att få igång resten. Förövrigt hade personen vält ett par stolpar i stan innan färden slutade i diket så busskort...knappast troligt.

//Simon

Neopland

#11
Citat från: Simon A skrivet 30 augusti 2008, 22:11:27 PM
Spärrar? Hittar du huvudströmsnyckeln och får upp dörrarna är det ingen större konst att få igång resten. Förövrigt hade personen vält ett par stolpar i stan innan färden slutade i diket så busskort...knappast troligt.

//Simon

Ja men sen när han hade vält de där stolparna så tog han (eller hon) ju sig ut på landsvägen och vad jag läst i en tidigare tråd så kom bussen till vägen mellan Storvreta och Vattholma innan det small. Det är i allafall två mil ut. Fast även jag som knappt har bilkörkort skulle nog kunna köra en såndär, de är väl inte alltför svårkörda? Har man lite fordonskänsla så kan man nog lätt få rull på en såndär... men det märkliga är att han inte körde tillräckligt vingligt för att polisen skulle bli nyfiken. Då måste ju personen ha någon form av körvana? Det var ju dessutom ganska halt den natten.

Nupski

Citat från: Neopland skrivet 31 augusti 2008, 11:24:35 AM
Ja men sen när han hade vält de där stolparna så tog han (eller hon) ju sig ut på landsvägen och vad jag läst i en tidigare tråd så kom bussen till vägen mellan Storvreta och Vattholma innan det small. Det är i allafall två mil ut. Fast även jag som knappt har bilkörkort skulle nog kunna köra en såndär, de är väl inte alltför svårkörda? Har man lite fordonskänsla så kan man nog lätt få rull på en såndär... men det märkliga är att han inte körde tillräckligt vingligt för att polisen skulle bli nyfiken. Då måste ju personen ha någon form av körvana? Det var ju dessutom ganska halt den natten.

Buss är lättare än personbil att ratta om du kommer ihåg att du har ett långt överhäng och långt axelavstånd. Iof så får man tänka lite annorlunda, som nedförsbackar då man lägger sig med litet knyck på retarden eller avgasbromsen för att bromsa ner energin så du inte får fading på bromsarna, följa mitt linjen i kurvor (om det finns någon), aldrig gena genom kurvor (även om det är bekvämt) samt aldrig bromsa bort energin utan försöka hålla farten och planera långt fram.

Men den bussen är väl en 2000? Spårvägens försäkringsbolag i Göteborg tyckte att GS 115 skulle lagas efter branden i Askim så den är snart klar den är en 2000 och vad jag förstod det så kostade det inte direkt en krona utan vi talar sexsiffrigt och det på en buss utan filter. Undrar vilken depå som får den?

Trafikar´n

Allt detta okunniga snack om att diverse bussar ska skrotas... Dels ligger det stora världen i bussen, oftast större än skadekostnaden flera gånger om. Sen är det ju så att bussar inte är någon lagervara direkt, o absolut inte med rätt specifikation. Du kan knappast gå o köpa en ny bil, med precis den färg, motor, växellåda, inredning och utrustning som kan finnas på din önskelista o få den nästa dag. Leveranstider på bussar är ofta upp emot ett halvår. Därför reparerar man ofta bussar oavsett skadan.

Neopland

Citat från: Trafikar´n skrivet 31 augusti 2008, 14:24:50 PM
Allt detta okunniga snack om att diverse bussar ska skrotas... Dels ligger det stora världen i bussen, oftast större än skadekostnaden flera gånger om. Sen är det ju så att bussar inte är någon lagervara direkt, o absolut inte med rätt specifikation. Du kan knappast gå o köpa en ny bil, med precis den färg, motor, växellåda, inredning och utrustning som kan finnas på din önskelista o få den nästa dag. Leveranstider på bussar är ofta upp emot ett halvår. Därför reparerar man ofta bussar oavsett skadan.

Vid krocken i Rasbo i början på 2007 så skrotade man de drabbade bussarna och införskaffade nya, det gick i och för sig på försäkringen vad jag förstått. Det kanske det inte gör i detta fall eftersom skadorna inte är tillräckligt stora?