Huvudmeny

Stulen buss

Startat av Stefan P, 29 augusti 2008, 16:15:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Trafikar´n

Sant, det Lars tog upp glömde jag ta med, den återstående livslängden, o möjligheten till omplaceringar, men oftast gör både ekonomi och leveranstiden på nya bussar att man reparerar så mycket som möjligt. Sen tillkommer en faktor till, som jag tror är fallet med den ena av Rasbobussarna tex. Ibland väljer man att skrota ut en buss av mer humanitära skäl, för att ta bort känslan av "dödsbussen" oftast när en kollega förolyckats men ibland annars med. Sen läste jag aftonbladet här om dagen om dödsbussen variant enmiljonofemti, o det är sånt som jag kallar dålig journalistik.

Neopland

Citat från: Trafikar´n skrivet 31 augusti 2008, 19:02:38 PM
Sant, det Lars tog upp glömde jag ta med, den återstående livslängden, o möjligheten till omplaceringar, men oftast gör både ekonomi och leveranstiden på nya bussar att man reparerar så mycket som möjligt. Sen tillkommer en faktor till, som jag tror är fallet med den ena av Rasbobussarna tex. Ibland väljer man att skrota ut en buss av mer humanitära skäl, för att ta bort känslan av "dödsbussen" oftast när en kollega förolyckats men ibland annars med. Sen läste jag aftonbladet här om dagen om dödsbussen variant enmiljonofemti, o det är sånt som jag kallar dålig journalistik.
Jaså?

robbes

tänk på arboga bussen som fick ett nytt liv dock skulle inte jag vilja ha den som husbuss

http://www.wetlandia.se/bilder/fordon/TPF517.jpg

Trafikar´n

Att buss 1 skulle vara svår att reparera utgick jag ifrån redan efter första bilden, men blev buss 2 ramsned kan jag förstå om man valde skrotning. Fast undrar om inte vissa humanitära skäl spelade in där. Hålller med fullständigt, vissa reparationer som nästan eg skulle kallas nybyggnationer borde inte ha gjorts, oftast m just ramsneda vagnar.
Men då har de som regel skett pga svårigheten m ersättningsvagnar, o man ska ju då även komma ihåg att försäkringsbolag och bussägare har stilleståndskostnader.

Trafikar´n

Nu skrev Lars o jag förbi varandra, jag refererade till rasbobussarna o Lars efter de 2 han tänkte på. Men efter läst vad han upplevt av de två bussarna låter det som om de var ramsneda båda två.

Simon A

Citat från: Neopland skrivet 31 augusti 2008, 11:24:35 AM
Ja men sen när han hade vält de där stolparna så tog han (eller hon) ju sig ut på landsvägen och vad jag läst i en tidigare tråd så kom bussen till vägen mellan Storvreta och Vattholma innan det small. Det är i allafall två mil ut. Fast även jag som knappt har bilkörkort skulle nog kunna köra en såndär, de är väl inte alltför svårkörda? Har man lite fordonskänsla så kan man nog lätt få rull på en såndär... men det märkliga är att han inte körde tillräckligt vingligt för att polisen skulle bli nyfiken. Då måste ju personen ha någon form av körvana? Det var ju dessutom ganska halt den natten.
Man kanske klarar av det om man vet hur man ska köra bussen sen tidigare. Inte helt självklart för alla människor att man måste tänka på att fordonet är längre, längre axelavstånd och överhäng i bak och fram. Men å andra sidan tyder det ju på att personen inte har vanan om den lyckas välta stolpar och att han/hon sen kom utanför stan gjorde det ju bara enklare. Rak vägsträcka(de flesta människor klarar av att köra rakt fram) och då vet vi ju inte hur fort personen ifråga körde heller. Kommer man dessutom bara ut ur stan mot Storvreta lär man inte stöta på några poliser. Så han/hon kan mycket väl vinglat fram över hela vägen om det vart så. Och det slutade ju som bekant i gran. Jag tror inte att denna person hade den minsta vana av att köra buss.

//Simon

Björn Ax

Citat från: Simon A skrivet 31 augusti 2008, 23:17:41 PM
Man kanske klarar av det om man vet hur man ska köra bussen sen tidigare. Inte helt självklart för alla människor att man måste tänka på att fordonet är längre, längre axelavstånd och överhäng i bak och fram.
//Simon

Ne det vet vi som kör buss mycket väl. :)

Men OnT: När jag såg bussen så var det ju bakpartiet som var mest skadat. Men det är bara att skrota tycker jag. Köpa in scania eller volvo.  ;D

Neopland

Citat från: Simon A skrivet 31 augusti 2008, 23:17:41 PM
Man kanske klarar av det om man vet hur man ska köra bussen sen tidigare. Inte helt självklart för alla människor att man måste tänka på att fordonet är längre, längre axelavstånd och överhäng i bak och fram. Men å andra sidan tyder det ju på att personen inte har vanan om den lyckas välta stolpar och att han/hon sen kom utanför stan gjorde det ju bara enklare. Rak vägsträcka(de flesta människor klarar av att köra rakt fram) och då vet vi ju inte hur fort personen ifråga körde heller. Kommer man dessutom bara ut ur stan mot Storvreta lär man inte stöta på några poliser. Så han/hon kan mycket väl vinglat fram över hela vägen om det vart så. Och det slutade ju som bekant i gran. Jag tror inte att denna person hade den minsta vana av att köra buss.

//Simon

Sen måste ju personen ha tagit sig in på området på något sätt också. Det är väl larmat och videoövervakat? Sen så måste han väl ha tagit sig in och ut genom grinden på något sätt utan att bli upptäckt av någon kamera/något larm?

Björn Ax

Citat från: Neopland skrivet 31 augusti 2008, 23:31:23 PM
Sen måste ju personen ha tagit sig in på området på något sätt också. Det är väl larmat och videoövervakat? Sen så måste han väl ha tagit sig in och ut genom grinden på något sätt utan att bli upptäckt av någon kamera/något larm?

Det där är lite känsligt att diskutera här på ett öppet forum. Så jag hoppas ingen svarar på det.
Inte så bra om fel folk läser och ser vilka säkerhetsåtgärder vi har.

Neopland

Citat från: hamre skrivet 01 september 2008, 01:12:23 AM
Det där är lite känsligt att diskutera här på ett öppet forum. Så jag hoppas ingen svarar på det.
Inte så bra om fel folk läser och ser vilka säkerhetsåtgärder vi har.

Okej förlåt!  ;D Ska jag radera frågan?

Jonas

Citat från: Neopland skrivet 01 september 2008, 01:23:21 AM
Okej förlåt!  ;D Ska jag radera frågan?

Vi kan väl nöja oss med att säga att säkerheten har höjts sedan den belv stulen...  :-X