Hej!
Jag har sett att det finns både hel och delad vindruta på både nya och gamla bussar. Vad är den största skillnaden som gör att man väljer något av dem egentligen? Personligen gillar jag delat ruta bäst av estetiska skäl, men hel ruta är mera praktiskt. Fast man säljer väl inte bussar i huvudsak för att de skall se snygga ut? Jag har hört att det bland annat är billigare med delad ruta eftersom det inte kräver lika starkt glas, men då borde väl fler bussar ha det idag egentligen? Och jag har sett nya bussar bland annat MAN Lion's City som kan fås med delad vindruta. Vad utgör den stora skillnaden numera?
Jag tycker bäst om delat ruta en hel alla fall.
På Scania Lathi 402 har dom roliga vinderutorkare ner dom sett igång på en delar ruda ser så americans ut ner dom är igång så ser dom ut i USA alla fall.
Citat från: Neopland skrivet 27 augusti 2008, 15:51:56 PM
Hej!
Jag har sett att det finns både hel och delad vindruta på både nya och gamla bussar. Vad är den största skillnaden som gör att man väljer något av dem egentligen? Personligen gillar jag delat ruta bäst av estetiska skäl, men hel ruta är mera praktiskt. Fast man säljer väl inte bussar i huvudsak för att de skall se snygga ut? Jag har hört att det bland annat är billigare med delad ruta eftersom det inte kräver lika starkt glas, men då borde väl fler bussar ha det idag egentligen? Och jag har sett nya bussar bland annat MAN Lion's City som kan fås med delad vindruta. Vad utgör den stora skillnaden numera?
Personligen så föredrar jag delade vindrutor bl.a därför att de är betydligt hållbarare(och billigare).
Dessutom så upplever iaf jag att de liggande torkarbladen på de hela rutorna blir nedisade betydligt fortare är de stående torkarna på de med delade ruta.
Eneste negative med delt er det at man kan få et større "blindfelt" midt i sikten i bedritent vær. Men fordelen er billigere og solidere glass. Blir ikke så "mye spänninger" i et delt glass som et helt og buet. Spesiellt der disse er buet flere retninger. Tror også på dette med nedising blir mindre med "stående" viskere
Har inte denna bussen delat ruta ???
(http://i249.photobucket.com/albums/gg214/bilder_2008/Arriva/65xx/IMG_4681.jpg)
Citat från: Mattias Möller. skrivet 27 augusti 2008, 17:37:37 PM
Har inte denna bussen delat ruta ???
(http://i249.photobucket.com/albums/gg214/bilder_2008/Arriva/65xx/IMG_4681.jpg)
ser lustigt ut ju,kanske skugga?????
Ser ut som en list i mitten
Citat från: jocks74 skrivet 27 augusti 2008, 17:44:28 PM
ser lustigt ut ju,kanske skugga?????
Glasmästaren skär rutan i två delar och tätar med silicon, då spricker inte rutan lika ofta av spänningar i glaset.
Däremot brukar denna lösning slita på torkargummit.
Delad ruta är ju bättre på de flesta sätt. Man får ju en stolpe mitt i som är till hjälp att hålla lagom avstånd till vägkanten. Och visst är det snyggt med delad ruta och som sagt mkt billigare det händer nästan aldrig att delad ruta spricker vilket ä'r vanligt på de hela rutorna. Våra Vegor i Borås har väl alla fått nya rutor mer än en gång det blir inte billigt,,,Det handlar bara om att design fast det är klart glasmästran jublar de tjänar en bra slnat på detta... Förr kunde man inte få hel ruta.
Jag tycker att delad ruta är mycket mycket snyggare!
Gillar speciellt när vindrutetorkarna är i gång. ;)
> Man får ju en stolpe mitt i som är till hjälp att hålla lagom avstånd till vägkanten.
Ursäkta?
Vad har stolpen att göra med avståndet till vägkanten? Om man inte har "känslan"
för var man har kanten så kan nog sidospegeln rekommenderas som tillämpligt
hjälpmedel...
Allt som skymmer sikten i en vindruta är ju en nackdel, även om det bara är en
smal stolpe eller torkare. Färre objekt = bättre sikt = ökad trafiksäkerhet.
De främsta skälen till att man ofta(ast) väljer delat ruta som inköpsval har redan berörts. Det handlar om pengar och hållbarhet. Hållbarhet främst då dagens bärande frontrutor ofta drabbas av spänningar o självspricker ofta. Förutom kostnaden att byta dem. Stor, tjock ruta och dyr, dessutom måste man ofta använda "domkraft" för att hålla taket uppe under arbetet. Ett elakt stenskott kan med stillestånd kosta runt en 100´000... Delade rutor är både enklare att byta och betydligt billigare samt hållbarare.
Fast vissa tycks emellanåt tycka att man ska köpa bussar efter utseende och inte ekonomi. Men när det gäller kollektivtrafik i Sverige fungerar det inte så.
Resenärerna kan få bussar som städas 3 ggr dagligen, sittplatsgaranti och full-AC och allt vad ni nu vill ha. Men vem ska betala? Klart att entreprenörer ska uppfylla sin del av avtalet, men inget större bussbolag har råd att göra mer än så. Oftast finns det i avtalen delar som är skapade för att kunna hålla ner kostnaderna. Kraven måste komma från THM, men då är det resenärerna och skattebetalarna som får stå för notan? Men visst 11 öre mer i skatt o 25-50% högre taxor kan vi få perfekta bussar i landets kollektivtrafik.
Köra: Hel ruta...
Äga: Delad...
;)
//Danne
Citat från: Trafikar´n skrivet 27 augusti 2008, 20:24:29 PM
De främsta skälen till att man ofta(ast) väljer delat ruta som inköpsval har redan berörts. Det handlar om pengar och hållbarhet. Hållbarhet främst då dagens bärande frontrutor ofta drabbas av spänningar o självspricker ofta. Förutom kostnaden att byta dem. Stor, tjock ruta och dyr, dessutom måste man ofta använda "domkraft" för att hålla taket uppe under arbetet. Ett elakt stenskott kan med stillestånd kosta runt en 100´000... Delade rutor är både enklare att byta och betydligt billigare samt hållbarare.
Fast vissa tycks emellanåt tycka att man ska köpa bussar efter utseende och inte ekonomi. Men när det gäller kollektivtrafik i Sverige fungerar det inte så.
Resenärerna kan få bussar som städas 3 ggr dagligen, sittplatsgaranti och full-AC och allt vad ni nu vill ha. Men vem ska betala? Klart att entreprenörer ska uppfylla sin del av avtalet, men inget större bussbolag har råd att göra mer än så. Oftast finns det i avtalen delar som är skapade för att kunna hålla ner kostnaderna. Kraven måste komma från THM, men då är det resenärerna och skattebetalarna som får stå för notan? Men visst 11 öre mer i skatt o 25-50% högre taxor kan vi få perfekta bussar i landets kollektivtrafik.
Ja men det är ju rätt konstigt då att hel ruta blir vanligare med åren... :-\ varför väljer man hel ruta om delad ruta nu är så bra? Så är det i alla fall i Uppsala samt hos Upplands lokaltrafik på de nya bussarna. Vissa nya bussar går ju inte heller att beställa med delad ruta som till exempel Volvo 8500 och Scania Omnicity. Så det måste ju ha en fördel eftersom det ändå blir vanligare och vanligare. Visst delad ruta är snyggare och billigare, men hel ruta blir ändå vanligare? I alla fall i Sverige.
Citat från: Z skrivet 27 augusti 2008, 16:04:03 PM
Personligen så föredrar jag delade vindrutor bl.a därför att de är betydligt hållbarare(och billigare).
Dessutom så upplever iaf jag att de liggande torkarbladen på de hela rutorna blir nedisade betydligt fortare är de stående torkarna på de med delade ruta.
Håller med dig helt. Delad ruta med mittlist och stående torkarblad är inte bara praktiskt för föraren, utan även billigare för ägaren. Dessutom är det ju mer nostalgi med det. :)
Annars är det kul hur liknande karossmodeller kan ha olika rutor och torkararragemang:
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_5206_Garaget_080625.jpg)
Lågentré = Delad ruta
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_5020_Rodang_080627.jpg)
Låggolv = "Lägre" front leder till hel ruta?
På Volvo B10L och B10M/B10BLE med Säffle 2000 new look-karossen så kunde man liksom man kan på nya MAN Lion's city välja om man vill ha hel eller delad ruta. Har märkt att hel ruta är vanligast på B10L, och delad ruta på B10M/B10BLE men har även i sällsynta sett tvärt om. Någon som vet varför det är så? Det är ju samma grundkaross och även samma vindruta.
By the way, här är en bild på en Volvo B10M med Säffle 2000 new look-kaross med hel ruta.
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/86/V%C3%A4rmlandstrafik_buss.JPG)
Lite väl stor bild där .
För att dela av mellan alla frågor, varför en del väljer hel istället för delat frontruta. Är det en upphandlare som tvingas leva efter LOU, så tvingar det ibland köparen att välja det dyrare alternativet, bara för det blir billigast att inköpa. I grunden handlar det om hur anbudsunderlaget är skrivet, men alldeles för ofta gynnar förfarandet säljaren mer än slutbrukaren-i detta fallet de som reser med bussen och som betalar. Kontant el i bristande komfort.
Finns fler orsaker till att olika företag väljer hel frontruta. Vissa mindre företag, med långa kontrakt med researrangörer kan satsa på utseende-det gynnar även uppdragsköparen. Men i kollektivtrafiken är det så att billigast vinner.
...och här är en bild på en Volvo B10L Säffle new look med delad ruta...
(http://www.autobus.com.pl/obraz_autobusy/179-foto1_m.jpg)
Hur kommer det sig att alla nya bussar i SL-land har hel ruta det undrar jag verkligen!
Snälla minska storleken på bilden!
Citat från: Neopland skrivet 28 augusti 2008, 01:54:24 AM
...och här är en bild på en Volvo B10L Säffle new look med delad ruta...
(http://www.autobus.com.pl/obraz_autobusy/179-foto1_m.jpg)
Vem äger den här bussen? Är den verkligen svensk? Det kan inte vara en Aabenraa istället för Säffle? Aabenraa ser precis ut som Säffle
Jag har nämligen aldrig sett B10L i Sverige med delad frontruta och stående vindrutetorkare
Den är säkert dansk. men kan Säffle leverera delat ruta?? Som jag fattat det är det väl bara MAN som kan fixa det?? Vilket ju är synd för på en stadsbuss räcker det gott med delad ruta både ruta och även torkarblad är billigare torkare till hel ruta ligger på ca 500sek styck de mindre är billigare..om man tänker på att alla vill ha det så billigt som möjligt är det underligt att inte fler väljer delad ruta.
Arriva i Skåne bara älskar delade rutor. När de tog över B10LA bussar från Swebus Malmö (4849-4867) gjorde de om hela rutor till delade (som en tidigare bild visar) så det måste verkligen vara mer kosnadseffektivt. Deras egna B10LA hade delade rutor från början.
Citat från: Verspieder skrivet 27 augusti 2008, 23:52:04 PM
Håller med dig helt. Delad ruta med mittlist och stående torkarblad är inte bara praktiskt för föraren, utan även billigare för ägaren. Dessutom är det ju mer nostalgi med det. :)
Annars är det kul hur liknande karossmodeller kan ha olika rutor och torkararragemang:
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_5206_Garaget_080625.jpg)
Lågentré = Delad ruta
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_5020_Rodang_080627.jpg)
Låggolv = "Lägre" front leder till hel ruta?
Ojoj! Gamla JKPG-vagnar, synd man inte får se dem längre... :/ MVH