Hejdå Sverige, idag drar jag mot Italien
http://www.piratbyran.org/s23m/ (http://www.piratbyran.org/s23m/)
(http://www.kontrabuss.org/piratbussen.jpg)
Vems buss är det?
Ägs av privatperson, fd SL H59 5243
Å ena sidan är det trevligt att se en Cr111 i trafik men å andra sidan skär det i hjärtat att se hippie-klo**ret på sidorna... :-\ ;)
Men jag måste fråga: Du har inte möjligen en ljudfil eller film på motorljudet du kan lägga upp här? :)
//Danne
Där ser man. Denna har jag färdats i under tidigt åttiotal. ;)
Hur "mår" SvOF:s 111:or, är de körbara?
/Peter
Ja, nu står det en CR111 mindre hemma hos mig. SvOf:s CR111 5291 behöver lite frivilliga krafter för att komma i form. En kylare behöver renoveras. Ny inredning behöver monteras delvis, och så behövs lite pyssel med elektroniken till växlingen. Men den är körbar, rullade sist för någon månad sedan. Dessutom är den numera skattefri, så hjälp till lite så har vi snart en rullande CR111! En av våra medlemmar är numera dessutom expert på CR111 med elgas efter diverse duster med 5243!
Citat från: Björn Forslund skrivet 10 juli 2008, 17:41:09 PM
Ja, nu står det en CR111 mindre hemma hos mig. SvOf:s CR111 5291 behöver lite frivilliga krafter för att komma i form. En kylare behöver renoveras. Ny inredning behöver monteras delvis, och så behövs lite pyssel med elektroniken till växlingen. Men den är körbar, rullade sist för någon månad sedan. Dessutom är den numera skattefri, så hjälp till lite så har vi snart en rullande CR111! En av våra medlemmar är numera dessutom expert på CR111 med elgas efter diverse duster med 5243!
Perfekt! Då vet vi vart vi ska vända oss om problem uppstår när vi så småningom ska skaka liv i 5424 igen...
Men 5424 är väl aldrig ombyggd till elgas? Och hur ser den ut under? En rostig CR111 är inte rolig. De bussar som blev ombyggda till Vattenfestivalen var i mycket bättre skick under, och är så fortfarande. 5243 lär ha passerat besiktningen utan anmärkningar på underredet.
Bättre att plocka över inredningen till 529x som SSS ju tog hand om. Den är sannolikt i mycket bättre skick både maskinellt och strukturmässigt.
Citat från: Björn Forslund skrivet 10 juli 2008, 17:53:01 PM
Men 5424 är väl aldrig ombyggd till elgas? Och hur ser den ut under? En rostig CR111 är inte rolig. De bussar som blev ombyggda till Vattenfestivalen var i mycket bättre skick under, och är så fortfarande. 5243 lär ha passerat besiktningen utan anmärkningar på underredet.
Bättre att plocka över inredningen till 529x som SSS ju tog hand om. Den är sannolikt i mycket bättre skick både maskinellt och strukturmässigt.
Nej, jag har faktiskt ingen aning om varken elgas eller rost på den. Ej heller hur SSS tänkt att prioritera mellan de två. Vet bara att just 5424 ligger mig extra varmt om hjärtat eftersom den var mitt studentekipage 1999. Var det inte 5294 den hette, SSS andra vagn alltså?
Jovisst var det 5294. "x"-et berodde på att jag var osäker på sista siffran.
OK, du har personliga relationer med 5424, då förstår jag. Men jag själv skulle helst se SSS CR110L SJ 1444 i trafik igen! Min absoluta favorittyp bland Scanias bakmotorbussar (Metropol får ursäkte). Åkte mycket med SL:s H46:or och det var en njutning med turbomotorns ljud när den varvade upp innan tvåstegslådan växlade. Tyvärr var Scanias helbyggen mycket rostkänsliga, vilket man handgripligt fick besked om när en H46 säckade på lyften, enligt min vän depåchefen. Eftersom CR-typen är helbyggd blir det mycket jobb att rostlaga sådana.
Citat från: Björn Forslund skrivet 10 juli 2008, 17:53:01 PM
Men 5424 är väl aldrig ombyggd till elgas? Och hur ser den ut under? En rostig CR111 är inte rolig. De bussar som blev ombyggda till Vattenfestivalen var i mycket bättre skick under, och är så fortfarande. 5243 lär ha passerat besiktningen utan anmärkningar på underredet.
Bättre att plocka över inredningen till 529x som SSS ju tog hand om. Den är sannolikt i mycket bättre skick både maskinellt och strukturmässigt.
5424 är ombyggd med elgas.
/Janne
Finns det fler av typen Scania CR110L bevarade någonstans?
/Peter
Såvitt jag vet finns det ingen bevarad i skick som buss, förutom SJ 1444 som tyvärr också är rostig under. Däremot finns det någon/några ombyggda till husbilar (eller snarare fanns för inte så länge sedan) Rosten härjade hårt i underredet, vilket gjorde att många fick ett relativt kort liv.
Janne Rickman kan nog berätta mer om skicket på SJ 1444.
Om du tittar på filmen på länken så hör du en kort snutt av motorljudet.
Hippieklo**er... :D Det var ju också en definition.
Det här är frågan om konst, mina herrar och damer! Bussen skall ingå i en installation i Italien och visas upp fram till årets slut!
Undrar hur mångafd SL-CR111 som blir så beresta? Längsta turen brukade bli Hölö annars.
Absolut Björn! Håller med.
Läs på http://www.piratbyran.org/ (http://www.piratbyran.org/)
Torsdagen den 10 juli inleder Piratbyrån med vänner en lång och mycket speciell bussresa. Färden går från Vårbergstoppen i södra Stockholm och tvärs över kontinenten till italienska alperna. Slutdestination är Manifesta, en internationell biennal för samtidskonst dit Piratbyrån är inbjuden.
Piratbyråns konstnärliga bidrag omfattar dels själva resan, dels arrangerandet av en performance/fest i samband med Manifestas öppnande den 19 juli, dels själva bussen som kommer att lämnas kvar i utställningslokalen som en konstinstallation. Projektet dokumenteras även i andra medier: ljud, bild, text, video. Bussen, en SL-buss från 70-talet vid namn S23M, saknar internetuppkoppling. Ombord finns däremot, förutom ett femtontal resenärer i livlig interaktion, 100 blandband samt diverse kasserad hemelektronik som under resans gång byggs om till nya ljudalstrande maskiner.
Att kopiering kan ta sig otaliga vägar, varav fildelningsnätverken bara utgör några, var ett av budskapen i Piratbyråns valborgsritual på Vårbergstoppen 2007. Efter att video och manifest därifrån spridits på nätet fick valborgsfirandet retroaktiv status som konstnärlig performance. Så kom det sig att Piratbyrån inbjöds av den New Dehli-baserade curatorgruppen Raqs att medverka i den sjunde upplagan av Manifesta.
Bussprojektet S23M bygger vidare på tematiken från valborgsritualen och överför den från ett berg till ett annat, från vår till högsommar, från den frusna vinterns smältande till full utblomning. Samtidigt summerar Piratbyrån de fem år som gått sedan starten 2003. Sist men inte minst är bussen ett experiment: Vad händer när en nätbaserad gemenskap flyttas över till en avgränsad fysisk plats, dit deltagarna är hänvisade att tillbringa en vecka tillsammans?
Även öppningsfesten den 19 juli utforskar hur det digitala kan knytas till tid och plats – inte minst med hjälp av stora bashögtalare. Som gästartist har Piratbyrån inbjudit Jem Noble från det Bristol-baserade kollektivet Blackout Arts. Han kommer att presentera en ljudskulptur byggd på återanvända loopar från befintlig musik, något han kallar "generative piracy".
Under resans gång sker flera stopp dit Piratbyrån inbjuder gamla och nya vänner att samlas kring bussen. Lördagen den 12 juli inbjuds alla som råkar befinna sig i Berlin till fest på "Forgotten Bar", ett galleriprojekt i anslutning till Berlinbiennalen. Arrangemanget sker i samarbete med de svenska konstnärerna Annika Larsson, Tobias Bernstrup och Samuel Nyholm.
Citat från: Martin W skrivet 10 juli 2008, 21:31:30 PM
Om du tittar på filmen på länken så hör du en kort snutt av motorljudet.
Hippieklo**er... :D Det var ju också en definition.
Jomen, konst i all ära, men iaf mina tankar går lite lätt till en hippie-surfbuss i jätteformat! ;)
Och jo, jag har lyssnat på ljudet i filmen men det är ju på tok för kort! ;) Vill ju höra mer! Gärna utifrån när bussen drar iväg eller nå´t... 8)
//Danne
Senaste rapport:
Fd H59 5243 befinner sig just nu i Berlin!
Har någon SL H59 tidigare varit i Rikets huvudstad?
Konstprojektet rullar sedan vidare söderut.
Citat från: Björn Forslund skrivet 12 juli 2008, 16:30:16 PM
Senaste rapport:
Fd H59 5243 befinner sig just nu i Berlin!
Har någon SL H59 tidigare varit i Rikets huvudstad?
Konstprojektet rullar sedan vidare söderut.
Vet du om bussen blir kvar i Italien forever, eller kommer den hem igen?
Tanken var först att den skulle bli kvar, men nu har ägarna blivit så förtjusta i bussen (och plöjt ner en och annan krona sponsorpengar) så den kommer troligen att köras tillbaks mot slutet av året.
Vår rapportör meddelar att H59 5243 nu är på plats i Italien, och att resan gått mycket bra!
Även om det är en Scania så måste man ju säga att det inte är så illa för en gammal CR111 stadsbuss som stått i ungefär 15 år.
Citat från: Björn Forslund skrivet 22 juli 2008, 00:33:14 AM
Vår rapportör meddelar att H59 5243 nu är på plats i Italien, och att resan gått mycket bra!
Även om det är en Scania så måste man ju säga att det inte är så illa för en gammal CR111 stadsbuss som stått i ungefär 15 år.
Imponerande!!! :) Kan det vara den längsta tripp en CR111 gjort, någonsin? ;)
//Danne
mer bilder
http://www.pppress.se/
sök på Busspirater
Jag håller med verkligen med om att det är imponerande att bussen har klarat av så lång resa :)
då betyder det att det är bra kvarlite på den modellen av scania 8)
Citat från: Peter G skrivet 22 juli 2008, 13:07:22 PM
Jag håller med verkligen med om att det är imponerande att bussen har klarat av så lång resa :)
då betyder det att det är bra kvarlite på den modellen av scania 8)
Självklart! ;)
//M
Var det inte en annan Scania visserligen av betydligt nyare årsmodell som var iväg på tjurfäktning i samband med en reklamfilm för Lotto för en massa år sen?? tror det var 5250 eller dyl.
/Robban
Jo det kan stämma för jag minns den reklamen o tror det var en maxi i reklamen
Hur har det gått för bussen? Lever den än? Kommer den återvända till Sverige eller har den rent av redan gjort det?
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 12 januari 2009, 08:09:42 AM
Hur har det gått för bussen? Lever den än? Kommer den återvända till Sverige eller har den rent av redan gjort det?
//Danne
Från Piratbyråns hemsida 2008-10-30:
"Sedan i juli har S23M, Piratbyråns modifierade stadsbuss, stått parkerad inne på konstutställningen Manifesta7 i italienska Bolzano. Piratbyrån har fortsatt arbeta vidare i de banor som reseprojektet spontant stakade ut, medan bussen tagit emot tusentals konstbesökare. På söndag, när Manifesta7 avslutas, ska bussen befrias och rulla ut på vägarna – österut.
Färden går först till slovenska Ljubljana där Piratbyrån medverkar under improviserade former på Haip, en festival kring konst och hacking. Därefter bär det vidare till Serbiens huvudstad Belgrad. Med hjälp av bussens fysiska gränssnitt kommer Piratbyrån med vänner att koppla upp sig mot en sprudlande kulturscen, kopiera tankar, arrangera en videoklubb samt medverka på Oktobersalongen på stadens museum för modern konst.
Bussens vidare öden är en öppen fråga. Likt Piratbyråns. Alltid.
"Så vi får väl se vad som händer! :)
Citat från: Kvarne skrivet 12 januari 2009, 08:14:02 AM
Från Piratbyråns hemsida 2008-10-30:
"Sedan i juli har S23M, Piratbyråns modifierade stadsbuss, stått parkerad inne på konstutställningen Manifesta7 i italienska Bolzano. Piratbyrån har fortsatt arbeta vidare i de banor som reseprojektet spontant stakade ut, medan bussen tagit emot tusentals konstbesökare. På söndag, när Manifesta7 avslutas, ska bussen befrias och rulla ut på vägarna – österut.
Färden går först till slovenska Ljubljana där Piratbyrån medverkar under improviserade former på Haip, en festival kring konst och hacking. Därefter bär det vidare till Serbiens huvudstad Belgrad. Med hjälp av bussens fysiska gränssnitt kommer Piratbyrån med vänner att koppla upp sig mot en sprudlande kulturscen, kopiera tankar, arrangera en videoklubb samt medverka på Oktobersalongen på stadens museum för modern konst.
Bussens vidare öden är en öppen fråga. Likt Piratbyråns. Alltid.
"
Så vi får väl se vad som händer! :)
Den är på väg hem!
http://piratbyran.org/s23k/ (http://piratbyran.org/s23k/)
Citat från: Danne B. skrivet 11 juli 2008, 07:40:31 AM
Jomen, konst i all ära, men iaf mina tankar går lite lätt till en hippie-surfbuss i jätteformat! ;)
Och jo, jag har lyssnat på ljudet i filmen men det är ju på tok för kort! ;) Vill ju höra mer! Gärna utifrån när bussen drar iväg eller nå´t... 8)
//Danne
här kommer det lite mer av Cr111 motor ljud lite svamel i den filmen men man hör lite svagt av motorn hur den spinner samt från växel lådan med :)
http://www.youtube.com/watch?v=XjtR7ciceyg
Bussen är hemma! Det har varit en enormt kul upplevelse att köra hem piratbussen från leran i Belgrad
(http://noise.se/s23k/p1020291_800x450.jpg)
Parkerad på bussparkering intill gatan "Fajnorovo nábrežie" i Bratislava, Slovakien
(http://noise.se/s23k/p1020379_800x450.jpg)
Parkerad intill In Situ Modern Art Foundation på gatan Modrzewiowa i Podkowa Leśna strax sydväst om Warszawa, Polen
(http://noise.se/s23k/p1020251_800x450.jpg)
Interiörbild från hemresan
Hur många mil blev det på denna resa? Min absoluta favorit modell är denna Scania CR111... Karlstad hade dessa bussar i trafik fram till 1993 inv nr 161 till 170... Varav 163 gick någon sommar på slutet som specialbuss "The banana bus club" Det var störtskönt att sitta längst bak & öppna lite på motorluckan & lyssna på ljudet...
Citat från: Fredde skrivet 14 februari 2009, 14:59:14 PM
Hur många mil blev det på denna resa? Min absoluta favorit modell är denna Scania CR111... Karlstad hade dessa bussar i trafik fram till 1993 inv nr 161 till 170... Varav 163 gick någon sommar på slutet som specialbuss "The banana bus club" Det var störtskönt att sitta längst bak & öppna lite på motorluckan & lyssna på ljudet...
http://www.jsbild.se/albums/index.php?album=Bussar%2FBussbilder+Sverige%2FOvriga%2F&pic=Karlstadbuss_163_Karlstad_depa_199006.jpg (http://www.jsbild.se/albums/index.php?album=Bussar%2FBussbilder+Sverige%2FOvriga%2F&pic=Karlstadbuss_163_Karlstad_depa_199006.jpg)
Citat från: Fredde skrivet 14 februari 2009, 14:59:14 PM
Hur många mil blev det på denna resa?
Skulle dra en gissning på runt 160 mil, färjan från Gdansk till Nynäshamn sparade ju en del körning, däremot blev jag sjösjuk och missade öppetiderna på deras minimala taxfree, så det blev ingen toblerone för mig :(
Växlade lådan OK? Dvs lyckades jag fixa styrboxen?
Vad händer med denna nu? Synd om en sådan gammal pärla ska försvinna. Den verkar ju vara i förhållandevis bra skick.
Citat från: nalle skrivet 14 februari 2009, 15:58:49 PM
Skulle dra en gissning på runt 160 mil, färjan från Gdansk till Nynäshamn sparade ju en del körning, däremot blev jag sjösjuk och missade öppetiderna på deras minimala taxfree, så det blev ingen toblerone för mig :(
Jag skulle nog tippa att totala resan är säkert det dubbla tanken på hur dom har kört ner till italein o sen till slovenien (om dom stanna där) ren räkning om man kör hela tiden ner till italien så är sträckan ditt säkert 200 mil eller så :)
Citat från: Peter G skrivet 14 februari 2009, 16:47:30 PM
Jag skulle nog tippa att totala resan är säkert det dubbla tanken på hur dom har kört ner till italein o sen till slovenien (om dom stanna där) ren räkning om man kör hela tiden ner till italien så är sträckan ditt säkert 200 mil eller så :)
Menade han inte att den här senaste resan hem blivit 160 mil?
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 14 februari 2009, 17:07:52 PM
Menade han inte att den här senaste resan hem blivit 160 mil?
//Danne
Om man läser frågan hur många mil resan blev så uppfattar jag att totala trippen då :-)
Citat från: Peter G skrivet 14 februari 2009, 17:24:02 PM
Om man läser frågan hur många mil resan blev så uppfattar jag att totala trippen då :-)
Jag menade bara resan från Belgrad till Stockholm :) Resorna innan vet jag inte mycket om, men den rullade ju ner till Italien och därifrån till Belgrad, så många mil blir det..
Citat från: Björn Forslund skrivet 14 februari 2009, 16:10:27 PM
Växlade lådan OK? Dvs lyckades jag fixa styrboxen?
Den växlade helt underbart, vid 42km/h så petade tvåan i, man drog lätt ifrån bilarna vid korsningarna
Citat från: Cero skrivet 14 februari 2009, 16:42:33 PM
Vad händer med denna nu? Synd om en sådan gammal pärla ska försvinna. Den verkar ju vara i förhållandevis bra skick.
Lite småplaner på att den ska ut på resa i sommar igen verkar finnas, är inte helt insatt i det men mina öron uppsnappade några önskningar om framtiden. Den måste dock in på rejäl service innan dess. Lite luftläckor, oljeläckor, värmefläktar, elfel, glappkontakt och sådana där småsaker som behöver åtgärdas, en rejäl pyspunka också.. Lite rost runt fönster och plåtskador som behöver besiktigas och åtgärdas.
Är väl ingen miss med Toblerone.Mona har säkert en hel del kvar sen sin time out.
Nu är det rättstavat också,ursäkta mej.
I detta inslag så syns den aktuella bussen
http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=732821&treeId=902001&renderingdepartment=2.757