Huvudmeny

Mot Italien i en CR111

Startat av Martin W, 10 juli 2008, 12:40:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin W

Karsten

Walter

Ägs av privatperson, fd SL H59 5243
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Danne B.

Å ena sidan är det trevligt att se en Cr111 i trafik men å andra sidan skär det i hjärtat att se hippie-klo**ret på sidorna... :-\ ;)

Men jag måste fråga: Du har inte möjligen en ljudfil eller film på motorljudet du kan lägga upp här? :)

//Danne

Peter Rost

Där  ser  man. Denna  har  jag  färdats  i  under  tidigt  åttiotal. ;)

Hur  "mår"  SvOF:s  111:or, är  de   körbara?

/Peter

Björn Forslund

Ja, nu står det en CR111 mindre hemma hos mig. SvOf:s CR111 5291 behöver lite frivilliga krafter för att komma i form. En kylare behöver renoveras. Ny inredning behöver monteras delvis, och så behövs lite pyssel med elektroniken till växlingen. Men den är körbar, rullade sist för någon månad sedan. Dessutom är den numera skattefri, så hjälp till lite så har vi snart en rullande CR111! En av våra medlemmar är numera dessutom expert på CR111 med elgas efter diverse duster med 5243!

Karsten

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 juli 2008, 17:41:09 PM
Ja, nu står det en CR111 mindre hemma hos mig. SvOf:s CR111 5291 behöver lite frivilliga krafter för att komma i form. En kylare behöver renoveras. Ny inredning behöver monteras delvis, och så behövs lite pyssel med elektroniken till växlingen. Men den är körbar, rullade sist för någon månad sedan. Dessutom är den numera skattefri, så hjälp till lite så har vi snart en rullande CR111! En av våra medlemmar är numera dessutom expert på CR111 med elgas efter diverse duster med 5243!

Perfekt! Då vet vi vart vi ska vända oss om problem uppstår när vi så småningom ska skaka liv i 5424 igen...

Björn Forslund

Men 5424 är väl aldrig ombyggd till elgas? Och hur ser den ut under? En rostig CR111 är inte rolig. De bussar som blev ombyggda till Vattenfestivalen var i mycket bättre skick under, och är så fortfarande. 5243 lär ha passerat besiktningen utan anmärkningar på underredet.
Bättre att plocka över inredningen till 529x som SSS ju tog hand om. Den är sannolikt i mycket bättre skick både maskinellt och strukturmässigt.

Karsten

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 juli 2008, 17:53:01 PM
Men 5424 är väl aldrig ombyggd till elgas? Och hur ser den ut under? En rostig CR111 är inte rolig. De bussar som blev ombyggda till Vattenfestivalen var i mycket bättre skick under, och är så fortfarande. 5243 lär ha passerat besiktningen utan anmärkningar på underredet.
Bättre att plocka över inredningen till 529x som SSS ju tog hand om. Den är sannolikt i mycket bättre skick både maskinellt och strukturmässigt.

Nej, jag har faktiskt ingen aning om varken elgas eller rost på den. Ej heller hur SSS tänkt att prioritera mellan de två. Vet bara att just 5424 ligger mig extra varmt om hjärtat eftersom den var mitt studentekipage 1999. Var det inte 5294 den hette, SSS andra vagn alltså?

Björn Forslund

Jovisst var det 5294. "x"-et berodde på att jag var osäker på sista siffran.
OK, du har personliga relationer med 5424, då förstår jag. Men jag själv skulle helst se SSS CR110L SJ 1444 i trafik igen! Min absoluta favorittyp bland Scanias bakmotorbussar (Metropol får ursäkte). Åkte mycket med SL:s H46:or och det var en njutning med turbomotorns ljud när den varvade upp innan tvåstegslådan växlade. Tyvärr var Scanias helbyggen mycket rostkänsliga, vilket man handgripligt fick besked om när en H46 säckade på lyften, enligt min vän depåchefen. Eftersom CR-typen är helbyggd blir det mycket jobb att rostlaga sådana.

Janne Rickman

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 juli 2008, 17:53:01 PM

5424 är ombyggd med elgas.

/Janne

Peter Rost

Finns  det  fler  av  typen  Scania  CR110L  bevarade  någonstans?

/Peter

Björn Forslund

Såvitt jag vet finns det ingen bevarad i skick som buss, förutom SJ 1444 som tyvärr också är rostig under. Däremot finns det någon/några ombyggda till husbilar (eller snarare fanns för inte så länge sedan) Rosten härjade hårt i underredet, vilket gjorde att många fick ett relativt kort liv.
Janne Rickman kan nog berätta mer om skicket på SJ 1444.

Martin W

Om du tittar på filmen på länken så hör du en kort snutt av motorljudet.

Hippieklo**er...  :D Det var ju också en definition.

Björn Forslund

Det här är frågan om konst, mina herrar och damer! Bussen skall ingå i en installation i Italien och visas upp fram till årets slut!
Undrar hur mångafd  SL-CR111 som blir så beresta? Längsta turen brukade bli Hölö annars.