Hej!
Hittade denna röda lilla vagn på Swebus Uppsala-depån som nyss var UL-gul. Den och syster bussen 6735 skall förflyttas till SL-land.
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/1855672_Sc_CL94UA6X2_OmniLink_TUD07.jpg?t=1214988740)
Tackar JoSe för en liten trevlig promenad på området.
//Niclas
Oj! De fick inte vara gula länge. Dålig planering eller är det en följd av att Swebus Uppland får ett antal bussar från Swebus Kalmar (medelåldersjustering)?
En OT-fråga apropå SL: Hur mycket trafik har Swebus kvar i detta område efter senaste upphandlingsförlusten till Arriva?
Snygg bild för övrigt! :)
Citat från: Peter L skrivet 02 juli 2008, 11:07:02 AM
Oj! De fick inte vara gula länge. Dålig planering eller är det en följd av att Swebus Uppland får ett antal bussar från Swebus Kalmar (medelåldersjustering)?
En OT-fråga apropå SL: Hur mycket trafik har Swebus kvar i detta område efter senaste upphandlingsförlusten till Arriva?
Snygg bild för övrigt! :)
Anledningen till att dom förflyttas är att dom ingick i ett prov genom UL med etanol-drift och nu har man beslutat att lägga ner det provet med tanke på att dom bussarna dels drack väldigt mycket bränsle ca 11-13 liter/mil och att dom var tvugna att tanka dom i Märsta.
//Niclas
Botkyrka eller Tyresö är väl troligaste destinationer eller har jag fel?
Extraljus! :o ;D
CitatBotkyrka eller Tyresö är väl troligaste destinationer eller har jag fel?
Scania borde tyda på Botkyrka..
CitatEn OT-fråga apropå SL: Hur mycket trafik har Swebus kvar i detta område efter senaste upphandlingsförlusten till Arriva?
Södertälje, Tyresö, Huddinge/Botkyrka, Nacka/Värmdö, Bromma och Kalhäll.
Kalmar kommer ju bidra med ett antal bussar till Uppland, minst ett tiotal enligt uppgifter här. 6735 och 6736 försvinner till Stockholm. 3742 är på Busmarket tillsammans med 4099. 5349 rullar som vikarie i Umeå. Sedan brann ju 4422 för ett tag sedan och är nu på Hölö. 3741 rullar på Nynäsersättningen och lär nog inte återvända. Så ett par till lär nog försvninna när Kamlarvagnarna sätts i trafik.
Tack för en mycket trevlig bild och intressant information. Jag har misstänk att Swebus / UL satsar på annat miljövänligt bränsle än etanol. Har sett en av Swebus Upplands Volvo 8700 med märkning om att bussen drivs av rapsolja från Enköping.
Citat från: Walter skrivet 02 juli 2008, 11:43:07 AM
Kalmar kommer ju bidra med ett antal bussar till Uppland, minst ett tiotal enligt uppgifter här. 6735 och 6736 försvinner till Stockholm. 3742 är på Busmarket tillsammans med 4099. 5349 rullar som vikarie i Umeå. Sedan brann ju 4422 för ett tag sedan och är nu på Hölö. 3741 rullar på Nynäsersättningen och lär nog inte återvända. Så ett par till lär nog försvninna när Kamlarvagnarna sätts i trafik.
Du glömde 5008 som brann också för nån vecka sedan. Den kommer nog troligtvis inte att repareras, den är uppe i Tierp just nu för att dom skulle räkna på hur mycket det skulle kosta att fixa till den.
//Niclas
Tack för all info!
Citat från: Norrortsmicke skrivet 02 juli 2008, 11:44:14 AM
Tack för en mycket trevlig bild och intressant information. Jag har misstänk att Swebus / UL satsar på annat miljövänligt bränsle än etanol. Har sett en av Swebus Upplands Volvo 8700 med märkning om att bussen drivs av rapsolja från Enköping.
Det finns till och med två stycken som drivs med rapsolja! 5745 och 5746.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juli 2008, 13:19:35 PM
Etanol innebär med 99,99% säkerhet Botkyrka
Jag kan bekräfta Lasses gissning och säga Botkyrka med 100%. Bussarna kommer att gå in där pga trafikökningar till hösten.
Citat från: Walter skrivet 02 juli 2008, 14:48:31 PM
Det finns till och med två stycken som drivs med rapsolja! 5745 och 5746.
Tack för uppgifterna.
Lite synd för dom var väldigt sköna att köra tycker jag. Lite slöa men himla bra komfort i dom. Iaf för förararen. :)
Har man varit och tankat i märsta många gånger med dom där. :)
Var helt okej. Åkte och tanka och sen hade man rast innan man skulle köra 881:an tillbaka till Uppsala.
Citat från: hamre skrivet 02 juli 2008, 16:14:26 PM
Lite synd för dom var väldigt sköna att köra tycker jag. Lite slöa men himla bra komfort i dom. Iaf för förararen. :)
Har man varit och tankat i märsta många gånger med dom där. :)
Var helt okej. Åkte och tanka och sen hade man rast innan man skulle köra 881:an tillbaka till Uppsala.
Du får väl ta på dig ditt bästa leende och rätta till slipsen och gå in till chefen och be att Swebus köper ett gäng likadana fast med dieseldrift och lite starkare motor. ;D
Citat från: Cero skrivet 02 juli 2008, 17:58:02 PM
Du får väl ta på dig ditt bästa leende och rätta till slipsen och gå in till chefen och be att Swebus köper ett gäng likadana fast med dieseldrift och lite starkare motor. ;D
Då får han nog gå in till GUBs chefer med det leendet, där han jobbar numera :)
//Simon
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 02 juli 2008, 10:55:07 AM
Hej!
Hittade denna röda lilla vagn på Swebus Uppsala-depån som nyss var UL-gul. Den och syster bussen 6735 skall förflyttas till SL-land.
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/1855672_Sc_CL94UA6X2_OmniLink_TUD07.jpg?t=1214988740)
Tackar JoSe för en liten trevlig promenad på området.
//Niclas
Äntligen har de fått rätt färg och Oskar må ånyo gröra en SL-resa, en resa h inte kunnat göra förrän han fått sina bilder på nya GUB-MAN...
CitatÄntligen har de fått rätt färg
Nja...de glömde de svarta runt ljusen. 8)
Ahh, och jag kommer kunna fota dem på linje 702 hemma.
Trevligt!
Citat från: Simon A skrivet 02 juli 2008, 18:23:03 PM
Då får han nog gå in till GUBs chefer med det leendet, där han jobbar numera :)
//Simon
Ja precis. Har ju kommit ifrån swebus käftar som tur är. :)
Synd att GUB inte köper in såna här bussar. Mycket skönare att köra än MAN.
Men synd att klaga. MAN har sina stunder ibland. :)
Trevligt med en scania regionalbuss hos Swebus, men vem betalar hela kalaset? gissar att UL har betalat bussens extra kostnader (jämfört med motsv. diesel) och att Sl nu tar över kostnaden eller är de helt och hållet en intern flytt inom Swebus som sker utan de båda huvudmännens vetskap?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juli 2008, 23:02:57 PM
Ja det var väl egentligen bara en tidsfråga när detta skulle inträffa, att ha 2 udda bussar som inte kan tankas utan kräver långa tomkörningar är ingen ekonomi vare sig för operatör eller beställare.
Det var ju synd att Märstakontraktet förlorades annars har bussen passat bra där, man har ju tidigare haft buss med samma inv nummer på SL tiden , nämligen en H16A
Ett litet förtydligande. Bilden visar 6736 vilken i H16A-form tillhörde Kallhäll. 6735 var vagnen i Märsta.
Citat från: homer skrivet 02 juli 2008, 23:51:22 PM
Trevligt med en scania regionalbuss hos Swebus, men vem betalar hela kalaset? gissar att UL har betalat bussens extra kostnader (jämfört med motsv. diesel) och att Sl nu tar över kostnaden eller är de helt och hållet en intern flytt inom Swebus som sker utan de båda huvudmännens vetskap?
När man har ett avtal mellan två parter (som det är mellan trafikhuvudman och trafikutövare) så är det en självklarhet att man har en dialog. Det gäller den här branchen precis som dom flesta andra.