Swebus 6736 SL-röd numera

Startat av Niclas Rosenius, 02 juli 2008, 10:55:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Hej!

Hittade denna röda lilla vagn på Swebus Uppsala-depån som nyss var UL-gul. Den och syster bussen 6735 skall förflyttas till SL-land.

Tackar JoSe för en liten trevlig promenad på området.

//Niclas

Peter L

Oj! De fick inte vara gula länge. Dålig planering eller är det en följd av att Swebus Uppland får ett antal bussar från Swebus Kalmar (medelåldersjustering)?

En OT-fråga apropå SL: Hur mycket trafik har Swebus kvar i detta område efter senaste upphandlingsförlusten till Arriva?

Snygg bild för övrigt!  :)

Niclas Rosenius

Citat från: Peter L skrivet 02 juli 2008, 11:07:02 AM
Oj! De fick inte vara gula länge. Dålig planering eller är det en följd av att Swebus Uppland får ett antal bussar från Swebus Kalmar (medelåldersjustering)?

En OT-fråga apropå SL: Hur mycket trafik har Swebus kvar i detta område efter senaste upphandlingsförlusten till Arriva?

Snygg bild för övrigt!  :)

Anledningen till att dom förflyttas är att dom ingick i ett prov genom UL med etanol-drift och nu har man beslutat att lägga ner det provet med tanke på att dom bussarna dels drack väldigt mycket bränsle ca 11-13 liter/mil och att dom var tvugna att tanka dom i Märsta.

//Niclas

CS

Botkyrka eller Tyresö är väl troligaste destinationer eller har jag fel?

Fredde

Extraljus! :o ;D

CitatBotkyrka eller Tyresö är väl troligaste destinationer eller har jag fel?

Scania borde tyda på Botkyrka..

CitatEn OT-fråga apropå SL: Hur mycket trafik har Swebus kvar i detta område efter senaste upphandlingsförlusten till Arriva?

Södertälje, Tyresö, Huddinge/Botkyrka, Nacka/Värmdö, Bromma och Kalhäll.

Walter

Kalmar kommer ju bidra med ett antal bussar till Uppland, minst ett tiotal enligt uppgifter här. 6735 och 6736 försvinner till Stockholm. 3742 är på Busmarket tillsammans med 4099. 5349 rullar som vikarie i Umeå. Sedan brann ju 4422 för ett tag sedan och är nu på Hölö. 3741 rullar på Nynäsersättningen och lär nog inte återvända. Så ett par till lär nog försvninna när Kamlarvagnarna sätts i trafik.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mikael T Nilsson

Tack för en mycket trevlig bild och intressant information. Jag har misstänk att Swebus / UL satsar på annat miljövänligt bränsle än etanol. Har sett en av Swebus Upplands Volvo 8700 med märkning om att bussen drivs av rapsolja från Enköping.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niclas Rosenius

Citat från: Walter skrivet 02 juli 2008, 11:43:07 AM
Kalmar kommer ju bidra med ett antal bussar till Uppland, minst ett tiotal enligt uppgifter här. 6735 och 6736 försvinner till Stockholm. 3742 är på Busmarket tillsammans med 4099. 5349 rullar som vikarie i Umeå. Sedan brann ju 4422 för ett tag sedan och är nu på Hölö. 3741 rullar på Nynäsersättningen och lär nog inte återvända. Så ett par till lär nog försvninna när Kamlarvagnarna sätts i trafik.

Du glömde 5008 som brann också för nån vecka sedan. Den kommer nog troligtvis inte att repareras, den är uppe i Tierp just nu för att dom skulle räkna på hur mycket det skulle kosta att fixa till den.

//Niclas

Peter L

Walter

Citat från: Norrortsmicke skrivet 02 juli 2008, 11:44:14 AM
Tack för en mycket trevlig bild och intressant information. Jag har misstänk att Swebus / UL satsar på annat miljövänligt bränsle än etanol. Har sett en av Swebus Upplands Volvo 8700 med märkning om att bussen drivs av rapsolja från Enköping.

Det finns till och med två stycken som drivs med rapsolja! 5745 och 5746.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

HB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juli 2008, 13:19:35 PM
Etanol innebär med 99,99% säkerhet Botkyrka

Jag kan bekräfta Lasses gissning och säga Botkyrka med 100%. Bussarna kommer att gå in där pga trafikökningar till hösten.

Mikael T Nilsson

Citat från: Walter skrivet 02 juli 2008, 14:48:31 PM
Det finns till och med två stycken som drivs med rapsolja! 5745 och 5746.

Tack för uppgifterna.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Björn Ax

Lite synd för dom var väldigt sköna att köra tycker jag. Lite slöa men himla bra komfort i dom. Iaf för förararen. :)

Har man varit och tankat i märsta många gånger med dom där. :)

Var helt okej. Åkte och tanka och sen hade man rast innan man skulle köra 881:an tillbaka till Uppsala.

Cero

Citat från: hamre skrivet 02 juli 2008, 16:14:26 PM
Lite synd för dom var väldigt sköna att köra tycker jag. Lite slöa men himla bra komfort i dom. Iaf för förararen. :)

Har man varit och tankat i märsta många gånger med dom där. :)

Var helt okej. Åkte och tanka och sen hade man rast innan man skulle köra 881:an tillbaka till Uppsala.

Du får väl ta på dig ditt bästa leende och rätta till slipsen och gå in till chefen och be att Swebus köper ett gäng likadana fast med dieseldrift och lite starkare motor. ;D

Simon A

Citat från: Cero skrivet 02 juli 2008, 17:58:02 PM
Du får väl ta på dig ditt bästa leende och rätta till slipsen och gå in till chefen och be att Swebus köper ett gäng likadana fast med dieseldrift och lite starkare motor. ;D
Då får han nog gå in till GUBs chefer med det leendet, där han jobbar numera :)

//Simon