Hej 
Vad är det för årsmodeller på GUB:s Ontario bussar och vad kommer sen för bussar?
Vilken buss är äldst som går i daglig trafik hos GUB.
Vilken är den äldsta bussen som går i linje trafik hos UL?
Finns det många bussar hos Swebus som inte skall bli gullackade?
mvh Stefan P
			
			
			
				Citat från: Stefan P skrivet 18 mars 2008, 14:49:49 PM
Hej 
Vad är det för årsmodeller på GUB:s Ontario bussar och vad kommer sen för bussar?
mvh Stefan P
De Ontario II  som används i Uppsala i dag är från 1998 eller 2000. 
På övriga frågor passar jag. 
			
 
			
			
				Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 mars 2008, 15:46:26 PM
De Ontario II  som används i Uppsala i dag är från 1998 eller 2000. 
På övriga frågor passar jag. 
Ja nästan helt rätt dom är av årsmodell 1998 och 2000
			
 
			
			
				Det är lite knepigt när jag frågar om just Ontario II. Svaret jag får är att bussarna snart ska bort. Men exakt när verkar ingen riktigt veta. Gissningsvis borde de ändå inte finnas kvar längre än fram till sommaren. Vad som ska ersätta verkar inte många veta just nu, i alla fall inte de som jag frågat. Det kanske inte ens är meningen att något ska ersätta utan att de bara ska bort
			
			
			
				Den buss som är äldst som går i trafik hos GUB torde ju vara 548 men den går ju inte i trafik i den benämningen. Har ju bara extrabuss turer. Så de bussar som är äldst är utan tvekan Scanialedarna 627-633 och om jag förstått pappa rätt så är 627 och 628 äldst utav dem. Efter dem bussarna är det nog låggolvs Volvona 300-304 och sen kommer den tidigare serien av gasbussar 170-184
//Simon
			
			
			
				Det stämmer bra till stor del, Simon. Dock glömde du Neoplanledbussarna 260-265 som sattes i trafik hösten 1995. Även om uppgifterna finns i min vagnlista så har jag nedan gjort en sammanställning över bussar från 1997 och tidigare. 
548-Oktober 1990
627, 628-Februari 1995
260-265 Oktober/November 1995
629-632 Februari 1996
300-304 Mars 1996
633-Maj 1996
171-176-Augusti-Oktober 1996 
721-723-Januari 1997
177-184-Juli 1997
			
			
			
				Citat från: Oskar A skrivet 18 mars 2008, 18:05:19 PM
Det stämmer bra till stor del, Simon. Dock glömde du Neoplanledbussarna 260-265 som sattes i trafik hösten 1995. Även om uppgifterna finns i min vagnlista så har jag nedan gjort en sammanställning över bussar från 1997 och tidigare. 
548-Oktober 1990
627, 628-Februari 1995
260-265 Oktober/November 1995
629-632 Februari 1996
300-304 Mars 1996
633-Maj 1996
171-176-Augusti-Oktober 1996 
721-723-Januari 1997
177-184-Juli 1997
Tack för uppgifterna och rättelserna :) Trodde inte att 260-265 var så gamla, åkte med 261 idag och den kändes relativt fräsch fortfarande och gick dessutom förvånansvärt bra för att vara den modellen. Trodde att de kom i samma veva som tidiga gasbussarna. Någon som vet om 260-265 är planerade att försvinna till sommaren precis som 627-633?
//Simon
			
 
			
			
				Citat från: Simon A skrivet 18 mars 2008, 18:10:47 PM
Tack för uppgifterna och rättelserna :) Trodde inte att 260-265 var så gamla, åkte med 261 idag och den kändes relativt fräsch fortfarande och gick dessutom förvånansvärt bra för att vara den modellen. Trodde att de kom i samma veva som tidiga gasbussarna. Någon som vet om 260-265 är planerade att försvinna till sommaren precis som 627-633?
//Simon
De som ska bort först är Scaniabussarna 627-633. Som redan framgått så är 629-633 en aning nyare än Neoplanbussarna 260-265. Ändå ska Scaniabussarna bort före eftersom de inte är låggolvbussar. Det är alltså trappstegen som man vill ha bort och 260-265 är ju låggolvbussar. Men köps det in fler ledbussar som inte bara ersätter 627-233 så kommer givetvis 260-265 börja fasas ut eftersom de nu uppnått en hög ålder
Bland kortbussar är nu Volvobussarna 300-304 äldst. Kommer det nya kortbussar så kan man räkna med att 300-304 försvinner. Dels för bussarnas ålder och sedan är de faktiskt lite udda i Uppsala
			
 
			
			
				Kallar du 13 år för hög ålder?
			
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 18 mars 2008, 18:51:36 PM
Kallar du 13 år för hög ålder?
Allt är relativt! Men för en stadsbuss i Uppsala så är svaret ja
			
 
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 18 mars 2008, 18:51:36 PM
Kallar du 13 år för hög ålder?
Det är ju en väldigt hög ålder för ett linefordon, oavsett om vi snaclar buss, lastbil eller personbil...
			
 
			
			
				Citat från: Optimal skrivet 18 mars 2008, 15:53:31 PM
Ja nästan helt rätt dom är av årsmodell 1998 och 2000
Que? Det var väl precis det jag skrev? 
			
 
			
			
				Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 mars 2008, 19:14:21 PM
Citat från: Optimal skrivet 18 mars 2008, 15:53:31 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 mars 2008, 15:46:26 PM
De Ontario II  som används i Uppsala i dag är från 1998 eller 2000. 
På övriga frågor passar jag. 
Ja nästan helt rätt dom är av årsmodell 1998 och 2000
Que? Det var väl precis det jag skrev? 
830-832 från 1998
833-835 från 1999
836-837 från 2000
De som är från 1998 levererades i december 1998 och de som är från 1999 levererades i januari 1999 så de är egentligen samma serie. De två från 2000 är däremot en annan serie
			
 
			
			
				Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 mars 2008, 19:14:21 PM
Que? Det var väl precis det jag skrev? 
Du skrev 1998 eller 2000. Men eftersom det finns Onitario av båda årsmodellerna i Uppsala. 
			
 
			
			
				Citat från: Optimal skrivet 18 mars 2008, 19:46:53 PM
Du skrev 1998 eller 2000. Men eftersom det finns Onitario av båda årsmodellerna i Uppsala. 
Suck!!
			
 
			
			
				Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 mars 2008, 19:26:14 PM
Ja nästan helt rätt dom är av årsmodell 1998 och 2000
Que? Det var väl precis det jag skrev? 
830-832 från 1998
833-835 från 1999
836-837 från 2000
De som är från 1998 levererades i december 1998 och de som är från 1999 levererades i januari 1999 så de är egentligen samma serie. De två från 2000 är däremot en annan serie
Enligt Vägverkets fordonstregister är 833-835 av 1998 års modell liksom 830-832. 
			
 
			
			
				
    Hej!
   Dom senaste uppgifterna jag fick igår så skall 627,628 o 633 bort. Vi kommer att behålla 548 o 629-632 ett tag till pga trafik utökningar till hösten plus utöka vagnreserven. Att 633 försvinner är pga att den är i ganska dåligt skick.
   //Niclas
			
			
			
				Citat från: Simon Bertilsson skrivet 18 mars 2008, 19:01:39 PM
Det är ju en väldigt hög ålder för ett linefordon, oavsett om vi snaclar buss, lastbil eller personbil...
Inte här i Stockholm, här är man van vid 18-18 år...
			
 
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 18 mars 2008, 20:54:56 PM
Inte här i Stockholm, här är man van vid 18-18 år...
Ja det brukar vara högre ålder på bussarna i Stockholm än i Uppsala. Det är ofta som man har sett bussar i Stockholm som har varit av samma modeller som tidigare funnits i Uppsala men som varit borta en tid
			
 
			
			
				Citat från: Simon A skrivet 18 mars 2008, 18:10:47 PM
Tack för uppgifterna och rättelserna :) Trodde inte att 260-265 var så gamla, åkte med 261 idag och den kändes relativt fräsch fortfarande och gick dessutom förvånansvärt bra för att vara den modellen. Trodde att de kom i samma veva som tidiga gasbussarna. 
//Simon
Jasså du tyckte 261 var pigg och fräsch. Jag som körde den har ju en annan uppfattning ;)
			
 
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 18 mars 2008, 20:54:56 PM
Inte här i Stockholm, här är man van vid 18-18 år...
18 år? Det var längesedan, nu är det 12 år eller 16 år som gäller, eller varför inte 9 år?. 
Den här tråden vittnar inte minst om det... kapitalförstörning att skrota bussar från 1996 och 1999!
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=7019.30 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=7019.30)
			
 
			
			
				Citat från: M224 skrivet 18 mars 2008, 22:27:41 PM
18 år? Det var längesedan, nu är det 12 år eller 16 år som gäller, eller varför inte 9 år?. 
14 år är max i Västerbotten, men ett ytterst litet antal specialfordon har dispens.
Bl.a denna rejäla sak:
(http://bussbilder.com/sidor/Bussar/N/Nybergs%20buss/nybergs_pds421_umea_080228.jpg)
Å andra sidan skickar vi iväg (alt skrotar) 9-10 år gamla etanolstadsbussar i samma län just nu...  :(
			
 
			
			
				Citat från: 76 skrivet 18 mars 2008, 22:14:54 PM
Jasså du tyckte 261 var pigg och fräsch. Jag som körde den har ju en annan uppfattning ;)
Du ser så olika det kan va ;) Nej men det hör väl inte till mina favoriter att åka just för att det är rätt sävliga men trots sin ålder skramlar den relativt lite. Men du vet nog bäst om den var sävlig eller inte tyckte bara att det inte kändes så sävlig. Specillet inte om man jämför med 633 ;)
//Simon
			
 
			
			
				Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 mars 2008, 18:44:41 PM
Men köps det in fler ledbussar som inte bara ersätter 627-233 så kommer givetvis 260-265 börja fasas ut eftersom de nu uppnått en hög ålder
Vad jag hört så ska det komma runt 12 nya ledbussar så dom lever i riskzonen då. 
//Simon