Bussar i Uppsala och Uppland

Startat av Stefan P, 18 mars 2008, 14:49:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 mars 2008, 19:26:14 PM
Ja nästan helt rätt dom är av årsmodell 1998 och 2000

Que? Det var väl precis det jag skrev?


830-832 från 1998
833-835 från 1999
836-837 från 2000

De som är från 1998 levererades i december 1998 och de som är från 1999 levererades i januari 1999 så de är egentligen samma serie. De två från 2000 är däremot en annan serie

Enligt Vägverkets fordonstregister är 833-835 av 1998 års modell liksom 830-832.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niclas Rosenius



    Hej!

   Dom senaste uppgifterna jag fick igår så skall 627,628 o 633 bort. Vi kommer att behålla 548 o 629-632 ett tag till pga trafik utökningar till hösten plus utöka vagnreserven. Att 633 försvinner är pga att den är i ganska dåligt skick.

   //Niclas

Bussmicke

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 18 mars 2008, 19:01:39 PM
Det är ju en väldigt hög ålder för ett linefordon, oavsett om vi snaclar buss, lastbil eller personbil...

Inte här i Stockholm, här är man van vid 18-18 år...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Citat från: Bussmicke skrivet 18 mars 2008, 20:54:56 PM
Inte här i Stockholm, här är man van vid 18-18 år...

Ja det brukar vara högre ålder på bussarna i Stockholm än i Uppsala. Det är ofta som man har sett bussar i Stockholm som har varit av samma modeller som tidigare funnits i Uppsala men som varit borta en tid
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

76

Citat från: Simon A skrivet 18 mars 2008, 18:10:47 PM
Tack för uppgifterna och rättelserna :) Trodde inte att 260-265 var så gamla, åkte med 261 idag och den kändes relativt fräsch fortfarande och gick dessutom förvånansvärt bra för att vara den modellen. Trodde att de kom i samma veva som tidiga gasbussarna.

//Simon

Jasså du tyckte 261 var pigg och fräsch. Jag som körde den har ju en annan uppfattning ;)

M224

#20
Citat från: Bussmicke skrivet 18 mars 2008, 20:54:56 PM
Inte här i Stockholm, här är man van vid 18-18 år...

18 år? Det var längesedan, nu är det 12 år eller 16 år som gäller, eller varför inte 9 år?.

Den här tråden vittnar inte minst om det... kapitalförstörning att skrota bussar från 1996 och 1999!

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=7019.30

Ersa

#21
Citat från: M224 skrivet 18 mars 2008, 22:27:41 PM
18 år? Det var längesedan, nu är det 12 år eller 16 år som gäller, eller varför inte 9 år?.

14 år är max i Västerbotten, men ett ytterst litet antal specialfordon har dispens.
Bl.a denna rejäla sak:


Å andra sidan skickar vi iväg (alt skrotar) 9-10 år gamla etanolstadsbussar i samma län just nu...  :(

Simon A

Citat från: 76 skrivet 18 mars 2008, 22:14:54 PM
Jasså du tyckte 261 var pigg och fräsch. Jag som körde den har ju en annan uppfattning ;)
Du ser så olika det kan va ;) Nej men det hör väl inte till mina favoriter att åka just för att det är rätt sävliga men trots sin ålder skramlar den relativt lite. Men du vet nog bäst om den var sävlig eller inte tyckte bara att det inte kändes så sävlig. Specillet inte om man jämför med 633 ;)

//Simon

Simon A

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 mars 2008, 18:44:41 PM
Men köps det in fler ledbussar som inte bara ersätter 627-233 så kommer givetvis 260-265 börja fasas ut eftersom de nu uppnått en hög ålder

Vad jag hört så ska det komma runt 12 nya ledbussar så dom lever i riskzonen då.

//Simon