Bussar i Uppsala och Uppland

Startat av Stefan P, 18 mars 2008, 14:49:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vad är det för årsmodeller på GUB:s Ontario bussar och vad kommer sen för bussar?
Vilken buss är äldst som går i daglig trafik hos GUB.

Vilken är den äldsta bussen som går i linje trafik hos UL?
Finns det många bussar hos Swebus som inte skall bli gullackade?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 18 mars 2008, 14:49:49 PM
Hej

Vad är det för årsmodeller på GUB:s Ontario bussar och vad kommer sen för bussar?

mvh Stefan P

De Ontario II  som används i Uppsala i dag är från 1998 eller 2000.
På övriga frågor passar jag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Optimal

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 mars 2008, 15:46:26 PM
De Ontario II  som används i Uppsala i dag är från 1998 eller 2000.
På övriga frågor passar jag.

Ja nästan helt rätt dom är av årsmodell 1998 och 2000

Niklas Bygdestam

#3
Det är lite knepigt när jag frågar om just Ontario II. Svaret jag får är att bussarna snart ska bort. Men exakt när verkar ingen riktigt veta. Gissningsvis borde de ändå inte finnas kvar längre än fram till sommaren. Vad som ska ersätta verkar inte många veta just nu, i alla fall inte de som jag frågat. Det kanske inte ens är meningen att något ska ersätta utan att de bara ska bort
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon A

Den buss som är äldst som går i trafik hos GUB torde ju vara 548 men den går ju inte i trafik i den benämningen. Har ju bara extrabuss turer. Så de bussar som är äldst är utan tvekan Scanialedarna 627-633 och om jag förstått pappa rätt så är 627 och 628 äldst utav dem. Efter dem bussarna är det nog låggolvs Volvona 300-304 och sen kommer den tidigare serien av gasbussar 170-184

//Simon

Oskar A

Det stämmer bra till stor del, Simon. Dock glömde du Neoplanledbussarna 260-265 som sattes i trafik hösten 1995. Även om uppgifterna finns i min vagnlista så har jag nedan gjort en sammanställning över bussar från 1997 och tidigare.

548-Oktober 1990
627, 628-Februari 1995
260-265 Oktober/November 1995
629-632 Februari 1996
300-304 Mars 1996
633-Maj 1996
171-176-Augusti-Oktober 1996
721-723-Januari 1997
177-184-Juli 1997
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Simon A

Citat från: Oskar A skrivet 18 mars 2008, 18:05:19 PM
Det stämmer bra till stor del, Simon. Dock glömde du Neoplanledbussarna 260-265 som sattes i trafik hösten 1995. Även om uppgifterna finns i min vagnlista så har jag nedan gjort en sammanställning över bussar från 1997 och tidigare.

548-Oktober 1990
627, 628-Februari 1995
260-265 Oktober/November 1995
629-632 Februari 1996
300-304 Mars 1996
633-Maj 1996
171-176-Augusti-Oktober 1996
721-723-Januari 1997
177-184-Juli 1997
Tack för uppgifterna och rättelserna :) Trodde inte att 260-265 var så gamla, åkte med 261 idag och den kändes relativt fräsch fortfarande och gick dessutom förvånansvärt bra för att vara den modellen. Trodde att de kom i samma veva som tidiga gasbussarna. Någon som vet om 260-265 är planerade att försvinna till sommaren precis som 627-633?

//Simon

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon A skrivet 18 mars 2008, 18:10:47 PM
Tack för uppgifterna och rättelserna :) Trodde inte att 260-265 var så gamla, åkte med 261 idag och den kändes relativt fräsch fortfarande och gick dessutom förvånansvärt bra för att vara den modellen. Trodde att de kom i samma veva som tidiga gasbussarna. Någon som vet om 260-265 är planerade att försvinna till sommaren precis som 627-633?

//Simon

De som ska bort först är Scaniabussarna 627-633. Som redan framgått så är 629-633 en aning nyare än Neoplanbussarna 260-265. Ändå ska Scaniabussarna bort före eftersom de inte är låggolvbussar. Det är alltså trappstegen som man vill ha bort och 260-265 är ju låggolvbussar. Men köps det in fler ledbussar som inte bara ersätter 627-233 så kommer givetvis 260-265 börja fasas ut eftersom de nu uppnått en hög ålder

Bland kortbussar är nu Volvobussarna 300-304 äldst. Kommer det nya kortbussar så kan man räkna med att 300-304 försvinner. Dels för bussarnas ålder och sedan är de faktiskt lite udda i Uppsala
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussmicke

Kallar du 13 år för hög ålder?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Citat från: Bussmicke skrivet 18 mars 2008, 18:51:36 PM
Kallar du 13 år för hög ålder?


Allt är relativt! Men för en stadsbuss i Uppsala så är svaret ja
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 18 mars 2008, 18:51:36 PM
Kallar du 13 år för hög ålder?


Det är ju en väldigt hög ålder för ett linefordon, oavsett om vi snaclar buss, lastbil eller personbil...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Optimal skrivet 18 mars 2008, 15:53:31 PM
Ja nästan helt rätt dom är av årsmodell 1998 och 2000

Que? Det var väl precis det jag skrev?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 mars 2008, 19:14:21 PM
Citat från: Optimal skrivet 18 mars 2008, 15:53:31 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 mars 2008, 15:46:26 PM
De Ontario II  som används i Uppsala i dag är från 1998 eller 2000.
På övriga frågor passar jag.
Ja nästan helt rätt dom är av årsmodell 1998 och 2000
Que? Det var väl precis det jag skrev?

830-832 från 1998
833-835 från 1999
836-837 från 2000

De som är från 1998 levererades i december 1998 och de som är från 1999 levererades i januari 1999 så de är egentligen samma serie. De två från 2000 är däremot en annan serie
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Optimal

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 mars 2008, 19:14:21 PM
Que? Det var väl precis det jag skrev?

Du skrev 1998 eller 2000. Men eftersom det finns Onitario av båda årsmodellerna i Uppsala.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Optimal skrivet 18 mars 2008, 19:46:53 PM
Du skrev 1998 eller 2000. Men eftersom det finns Onitario av båda årsmodellerna i Uppsala.

Suck!!
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)