Täby, Råsta - Resultat E20

Startat av Fredrik Klint, 06 november 2011, 11:12:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rengmark

Citat från: P.Ek skrivet 23 november 2011, 19:49:35 PM
Så dessa linjer går över från Nobina/Keolis till Arriva:

110-127, 155-158, 178, 179, 196-199, 503-517, 520-523, 525-528, 601-619, 627, 684-687, 690-691, 695 och 697 någon jag missat?

Jag saknar 540. Hur blir det med 507 som Keolis kör idag? I Vaxholm går även 682 och 688.

Omnilasse

Citat från: Andreas91 skrivet 24 november 2011, 00:19:15 AM

Edit: Om inga ändringar sker i och med entreprenörsbytet, så borde väl även 152 stå med i listan. Jag har minne av att Råsta fortfarande kör på linjen under helgtid, dvs då linjen endast går Solna C (?)-Bromma Flygplats.

Det stämmer att 152 körs av Keolis Råsta på helgerna, men avtalsmässigt här den till Sydväst, så där får inte Arriva några körningar (om man inte gör något produktionsutbyte). Tvärtom är det ju med 507 som körs av city, men som tillhör Råsta.

Kvarne

Vad händer med SL H24 6111 nu då när Arriva klampar in i Täby....? Ryker den då?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Citybus

Citat från: CR skrivet 23 november 2011, 01:43:04 AM
Resultatet med priser ser ut:

Råsta
1. Arriva 832,4 milj/ år
2. Veolia 1 036,1 milj/ år, +24%
3. Keolis 1 146,9 milj/ år, + 38%

Norrort
1. Arriva 621,6 milj/ år
2. Keolis 826,9 milj/ år, +33%
3. Roslagstrafik 886,2 milj/ år, +42,57%

Arriva, Veolia och Roslagstrafik har lyckats få 4 av 5 poäng i kvalitet och Keolis 3 poäng. Det ger för Råsta ett påslag på 60 respektive 120 miljoner i utvärderingspris utöver vad som ovan angivits. För Norrort är påslagen 50 respektive 100 miljoner. Så kvalitetsutvärderingen och poängen för detta har INTE haft någon betydelse för vem som vunnit!

Men helt klart är att prisskillnaderna är sensationellt stora. Arriva får anses ha lagt ett mycket prisoffensivt anbud!

Det är bara att hoppas att alla andra bolag har gravt fel och att Arriva har rätt, annars lär ytterligare ett bussbolag få sälla sig till raden av förlustbringande bolag i branschen......

Med så låga priser, räknar vi Arriva att fullfölja hela kontraktstiden? Eller kommer samma händer som gjorde Malmö och Jönköping. Särskilt som resultatet är kopplade till påstigande. . . .

Paul
Paul
Foton från Europa, Fjärran Östern och Australien - http://www.citybus.xyz/

Carl Eric

Citat från: Fredrik Klint skrivet 23 november 2011, 21:45:21 PM
Områdena varierar ju mycket, Ösmo är t.ex. väldigt litet medan Björknäs är stort.
Sett till antalet depåer borde det bli:

Keolis:10st (Nu räknar jag inte Sydväst som ett område utan som tre olika depåer; Gubbängen, Nyboda och Eriksberg).
Arriva:5st
Nobina: 4st


Är det en siffra för eller efter jan 2013? För då kommer ju Keolis att ha, minst 12 depåer! (3 City, 3 Sydväst, 5 Nacka-Värmdö, 2 (?) Handeln
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Citybus

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 november 2011, 21:00:59 PM

  Arriva har ju tappat en del trafik i Holland (Amsterdams-trakten) så det kanske kommer upp några där ifrån. Bla finns det 20 korta o 48 led i form av OmniLink plus en massa Citaro-led. Visserligen är dessa bussar från 2006...

  //Niclas



10 stela OmniLink redan gått från Arriva och de övriga 10 förväntas röra sig inom Nederländerna. Jag skulle gissa Citaro G skulle vara favorit till att flytta. . . .

Paul
Paul
Foton från Europa, Fjärran Östern och Australien - http://www.citybus.xyz/

Bussföraren

Citat från: Carl Eric skrivet 24 november 2011, 08:52:08 AM
Är det en siffra för eller efter jan 2013? För då kommer ju Keolis att ha, minst 12 depåer! (3 City, 3 Sydväst, 5 Nacka-Värmdö, 2 (?) Handeln

Det underlättar ju att räkna kontraktsvis och inte depåvis ;D
Det lilla Nynäshamnskontraktet har två depåer liksom det stora Handenkontraktet

Kontraktsvis borde det se ut så här:
Nobina: Norrtälje, Jakobsberg, Tyresö, Södertälje och lilla Ornö
Keolis: Innerstaden, Sydväst, Handen, Nynäshamn, Lidingö, Nacka/Värmdö
Arriva: Råsta(inkl Tvärbanan, Saltsjöbanan), Norrort(inkl Roslagsbanan), Ekerö, Märsta

Fredrik Klint

Som jag skrev i en annan tråd, alla verkar ha sin syn på hur man delar in områden. Räknar man område enligt kontrakt eller namnet på depån? Ska s.k. undergarage vara med eller inte?
Jag tycker att Björknäs (Nacka/Värmdö) är ett område, inte fem.

Bussföraren: Du glömde Bromma under Arriva. Eller faller detta under Råsta?
För mig är Råsta Solna/Sundbyberg och Bromma något annat, eller Lunda ska man kanske skriva? Och av någon mycket märklig anledning inkluderas även Saltsjöbanan.

Bussföraren

Citat från: Fredrik Klint skrivet 24 november 2011, 13:00:43 PM
Som jag skrev i en annan tråd, alla verkar ha sin syn på hur man delar in områden. Räknar man område enligt kontrakt eller namnet på depån? Ska s.k. undergarage vara med eller inte?
Jag tycker att Björknäs (Nacka/Värmdö) är ett område, inte fem.

Bussföraren: Du glömde Bromma under Arriva. Eller faller detta under Råsta?
För mig är Råsta Solna/Sundbyberg och Bromma något annat, eller Lunda ska man kanske skriva? Och av någon mycket märklig anledning inkluderas även Saltsjöbanan.

Bromma upphör ju som eget avtal

Kimsan

Citat från: Citybus skrivet 24 november 2011, 08:24:28 AM
Med så låga priser, räknar vi Arriva att fullfölja hela kontraktstiden? Eller kommer samma händer som gjorde Malmö och Jönköping. Särskilt som resultatet är kopplade till påstigande. . . .

Paul

Det räcker med att tänka logiskt, Keolis, Veolia och Nobina som har kört SL-trafik betydligt längre lägger bud som är mellan 20-33% högre. Jag vågar sätta en daglön på att det kommer att haverera som Malmö/Jönköping och uttrycket "att resenären ska veta att det är en Arriva buss" kommer han se av alla varningsblinkers som kommer stå över STHLM-området.
Jag önskar dom som ska fortsätta köra all lycka till i världen därför ni kommer verkligen att behöva det.

Nico


Lite OT, men tråden handlar ju om E20 så... Vet inte om jag är ute och cyklar, men jag vill minnas att det i block 1 först gällde Bromma och Råsta på bussfronten och Saltsjöbanan och Nockebybanan (12:an) på spårsidan. Nu har det dock flera gånger talats om att det istället för Nockebybanan skulle vara Tvärbanan (22:an) och på på CG Wennerholms sida hos Moderaterna står det att det gäller alla tre nämnda spårtrafikområden. Blir liksom lite förvirrad här?!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bisquit

Det är ju sorgligt att inte Keolis fick anbuden. Är bara att beklaga..
Men det kommer nog gå bra i slutändan. Så länge alla förare tar det lugnt och undviker en massa Skador. Samt att man har regelbunden Service. För då kan man ju få ner kostnaden en hel del. ;D

Dörrbroms

Arriva har redan framme en 8-sidig folder "Info för blivande personal" för E20:

http://www.arriva.se/index.php?option=com_content&task=view&id=722&Itemid=1

"Vi räknar med att driva detta avtal i minst 12 år framåt"

Bussföraren

Citat från: Nico skrivet 24 november 2011, 19:23:09 PM
Lite OT, men tråden handlar ju om E20 så... Vet inte om jag är ute och cyklar, men jag vill minnas att det i block 1 först gällde Bromma och Råsta på bussfronten och Saltsjöbanan och Nockebybanan (12:an) på spårsidan. Nu har det dock flera gånger talats om att det istället för Nockebybanan skulle vara Tvärbanan (22:an) och på på CG Wennerholms sida hos Moderaterna står det att det gäller alla tre nämnda spårtrafikområden. Blir liksom lite förvirrad här?!

Bromma upphör ju som eget avtalsområde men Block 1 innefattar dagens "Bromma/Lunda" och Råsta:s nuvarande trafik samt spårtrafiken på Nockeby-Tvär-Saltsjöbanorna.

Den enda spårtrafik som nu kvarstår att upphandla blir Lidingöbanan

Bussföraren

Citat från: Dörrbroms skrivet 24 november 2011, 20:08:47 PM
Arriva har redan framme en 8-sidig folder "Info för blivande personal" för E20:

http://www.arriva.se/index.php?option=com_content&task=view&id=722&Itemid=1

"Vi räknar med att driva detta avtal i minst 12 år framåt"


Det är ju trevligt att man snabbt börjar med info till personalen, det är ju i princip bara Nobina:s personal som sedan tidigare vetat om att dem skulle få en ny arbetsgivare men inte vilken förrän häromdagen.