Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 4 ... 10
1
Bussnack / SV: Göteborgs Spårvägar 369...
« Senaste inlägg av Mats Karlsson skrivet Idag kl. 19:17:15 »
Den Oudsten nr 396 levererades i nov 1999 och Kålleredsbussen nr 43 hamnade hos GS i augusti 1999 och borde då ha fått nr 143. Varför den bär nr 369 på Michaels bild i september 1999 har jag ingen förklaring till. Den upphandlade trafik som Kålleredsbussarna skulle ha fått i aug 1999, om de inte hade konkursat, kördes istället av GS och Linjebuss fram till år 2000 med bussarna registrerade på GS. Kan det möjligen vara så att någon eller några bussar lånades ut till Linjebuss, så att nr 369 var ett Linjebuss-nummer?? Eller var det som Sören skriver, att GS använde med annat nummer i Älvängen? Det måste i så falla ha varit under en kortare tid under tidsspannet aug-nov 1999.
2
Bussnack / SV: BYD begins most-northern European eBus deliveries to Nobina in Sweden
« Senaste inlägg av larsy skrivet Idag kl. 18:48:51 »
Det skall vara ZCX12K
3
Bussnack / SV: Göteborgs Spårvägar 369...
« Senaste inlägg av S Svensson skrivet Idag kl. 18:24:24 »
GS tog över Kålleredsbussarna och fick eget avtal tror jag cirka 1998. I samband med detta fick Kålleredsbussarnas tvåsiffriga nr en etta före. Tror det hänger ihop med radioanvändning. I samband med att Swebus lämnade Älvängen så kom GS dit. Det bör ha varit 1999 i augusti eller juni. Jag åkte med Swebus där 1999 på våren. I aug såg jag att man flyttade fordon till Älvängen och några fick andra nummer beroende av andra radionummer. GSAB egna nummer,om vi kan kalla dem så var annorlunda. GS radio sköttes av ett annat kommunalt bolag i Göteborg. Hur många bussar i Älvängen som fick andra nummer vet jag inte.
Några av Kållereds bussar hamnade på Mölndals bangård och låg där länge.
Vad gäller en del bussar är det möjligt man använt dubbel nummersättning.

Apropå Oudsten så hade GS ett avtal med dem och bussar och om återköp och lite annat. När de sista bussarna levererats så gick Oudsten i konkurs. Då gällde inte längre de vissa avtal.
Det fanns både ledbussar som gick i Göteborg, 12-och 13 meters bussar som gick i Mölndal-Kållered (5xx) och i Älvängen (3xx). Minns speciellt bussarna i Kållered. I Mölndal (kommun byggnad)fanns det inga bussar kvar mer än att Linjebuss hade behållit delar av verkstaden. Enstaka bussar kunde ställas där av LB. På grund av konkursen hos Kålleredsbussarna köptes anläggningen i Mölndal-Kållered loss. Den ligger mitt emellan, i Rävekärr. Företaget som köpte anläggningen avsåg att ha den till sopcontainer och lite till. Det visade sig att detta bröt mot beslut. Mölndal hade i byggnadstillstånd och plan skrivit in att anläggningen skulle drivas för persontrafik. GS fick hyra den och man byggde ut den litet. Där är det troligen Transdev i dag som håller till. Tyvärr har jag haft svårt att åka ut och titta på olika anläggningar i Göteborgs närhet.
4
Bussnack / SV: BYD begins most-northern European eBus deliveries to Nobina in Sweden
« Senaste inlägg av Bese001 skrivet Idag kl. 17:39:58 »
Hej!

ZCK 12 K finns ej enligt bilreg.

Detta bör alltså var 4318-4330 Är det bekräftat?


5
Bussnack / SV: Nobina Norrbotten nya bussar?
« Senaste inlägg av Bussmicke skrivet Idag kl. 16:42:42 »
Bild på en sådan finns här, Grå-lila bussar i Piteå.

Hur många ytterligare bussar blir det till 201-208?
Jag har sett bild på 7137 och 7299.
6
Busstrafik / SV: Finlands största bussoperatorer
« Senaste inlägg av Ersa skrivet Idag kl. 16:11:34 »
Bergkvarabuss är utlandsägt till största delen, så det kan inte räknas som ett inhemskt företag.
7
Ordet är fritt / SV: Skyltproblem spårvagnar
« Senaste inlägg av Walter skrivet Idag kl. 12:52:00 »
Eller att handläggningstiden hos domstolarna är för lång.
8
Busstrafik / SV: Finlands största bussoperatorer
« Senaste inlägg av virtual1 skrivet Idag kl. 10:50:22 »
Lite intressant att se att den enda "internationella" aktören på listan är Nobina, medans vi i Sverige har det nästan omvänt med i princip bara internationella aktörer. Bergkvarabuss/Mekka är väl det enda undantaget (möjligen Svealandstrafiken då)
9
Bussnack / SV: Göteborgs Spårvägar 369...
« Senaste inlägg av virtual1 skrivet Idag kl. 10:45:11 »
Haha, jag gillar att skyltskåpet ser helt mos ut på första 369an, och sen då man bytt ut det till matris på bild 2 så ser det fortfarande lika mos ut ;)
10
Ordet är fritt / SV: Skyltproblem spårvagnar
« Senaste inlägg av Bussmicke skrivet Idag kl. 10:15:01 »
Bara störande att det får överklagas till led.
Sidor: [1] 2 3 4 ... 10