Operatörer Närtrafiken

Startat av IvveRivve004, 11 juli 2025, 21:39:25 PM

1 Medlem och 2 gäster tittar på detta ämne.

IvveRivve004

Är det någon som har koll på vilken operatör som har hand om vilken närtrafiklinje i Stockholm?

VästSverige

IvveRivve004

Det var inte mycket till info. Jag vet dock att Keolis kör linjerna 921, 923 och 955, att Nobina kör linjerna 953, 978, 979 och 981 och att Transdev kör linjerna 961, 968 och 969.

Buzzlover

Övriga linjer som Transdev, Keolis eller Nobina inte kör har Traveller som operatör.

Traveller har ett Taxi-avtal på alla 9xx-linjer vilket innebär att dom får köra med Taxiregistrerade bilar.
Dom kör med Ford Transit som är Taxiregistrerade på alla 9xx linjer förutom 907.
Linje 907 kör dom fortfarande på Buss-avtal och har där ny 2024/2025 Mercedes Sprinter.

Samtliga bussar Ford Transit och Mercedes Sprinter är hel vita med en påklistrad dekal "Närtrafiken" på sidan.
Interiört saknas möjlighet att skylta eller allmänna detaljer som markerar att dom tillhör SL-trafiken.
Dock kontrolleras biljetter med handhållen biljettläsare.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

maxh20

Den där 971 i Huddinge, finns den kvar?

VästSverige

IvveRivve004

Jag är också säker på att Bergkvarabuss kör vissa linjer.

Sputnik

Bergkvarabuss äger Traveller, så ja det är samma!

IvveRivve004

Men linje 908, 951 och 952 körs väl ändå inte av Keolis?

Frippe Fribas

De ligger ju inom Keolis avtalsområden för ordinarie busstrafik och jag vill minnas att Närtrafiken ingick i avtalen för Solna/Sundbyberg och Sollentuna när de upphandlades.
Du kanske kan kolla vad Keolis använder 4984 till då jag sett den vid Solna Centrum.
Jag såg nu också att Filip S i sin post #411 i tråden om Keolis och VRs vagnar i Stockholm listar flera bussar i samma serie både i Lunda och Råsta, så det verkar väl inte orimligt att Keolis kör Närtrafiken i sina områden själva?