Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 15 gäster tittar på detta ämne.

B10M

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 juni 2021, 21:30:22 PM
Med risk för att få kritik så tycker jag däremot att det är mer uppseendeväckande att Skellefteå Kommun fortfarande lägger anbud på trafik utanför kommunen i konkurrens med andra aktörer, här kan man ju tyvärr misstänka risken för att den inomkommunala verksamheten understödjer eventuella förluster i den upphandlade, i detta fall linje 32.
När det dessutom är en stor prisskillnad kan man befara att risken är avsevärd.

Låter inte så troligt. Det finns ju ingen anledning för Skeleftebuss att lägga anbud så lågt att man bedömer att gå med förlust.

Lars-Håkan_E

Det finns så många exempel när så skett både inom Beställningstrafik (Där just detta bolag var inblandat) och många misstankar att detta system tillämpades även i upphandlad trafik kontra egen trafik inom kommunen.

Det är väldigt lätt att täcka förluster på ett sätt som en privatåkare aldrig kan göra och bara misstanken att det här kan vara fallet allrahelst i samband med stora prisskillnader leder till att regeln för kommuner att bedriva verksamhet utöver vad kommunallagen medger kanske bör stärkas genom ett absolut förbud.

Ersa

Att det läggs förlustbud som gladeligen accepteras av huvudmännen har väl ändå varit lite väl vanligt de senaste åren? Även från icke kommunalt ägda aktörer. Men det kanske är en sak man inte bör tala högt om, för att slippa få kritik och arga reaktioner, både här och på annat håll. Bättre låtsas som att allt är som det ska.

Walter

Om man som anbudsgivare kan sätta en produkt som man anser kommer nyttjas lite till 0kr och på så vis få en fördel i utveärderingen har beställaren fel utvärderingsmodell som tar för stor hänsyn till tjänster som inte kommer utföras alls eller i liten omfattning.


Vad gäler Skellefteå buss håller jag med att de ska hålla sin verksamhet inom egen kommun. Man riskerar att spendera skattepengar utanför kommunen- Anbudet är säkert beräknat på alla sätt men man kan inte ta höjd för alla risker. Jag förstår inte varför kommunen har intresse att ens ha trafik utanför sin egen geografiska hemvist och konkurera med privata aktörer. Borde vara svårt att motivera.
Och vill man mellan flera kommuner samverka kring något är det möjligt men då ska inte trafiken upphandlas.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

BR

Linje 31 i Västerbotten kommer på sitt korta avtal att få tillbaka dubbeldäckare som de var på Swebus/Nobinas tid. Det blir MAN DD Gods och sen kompletterat med Scania Irisar. Alla i "Norrtågsfärger" som nu.

homer

Antar att de blir typ Beulas då för MAN har väl inga egna DD just nu?

BR


Fredrik Gelin

Har de haft några egenproducerade karosser för denna typ av trafik?
De har ju byggt dubbeldäckare för stadstrafik, men jag kan inte minnas att jag sett några MAN-dubbeldäckare för mer långväga trafik.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Buzzlover

Nej, men en ny dubbeldäckar-modell med MAN-drivlina kommer snart att introduceras i Sverige,
https://www.bussmagasinet.se/2021/05/ny-dubbeldackare-for-svensk-region-och-expresstrafik/
UNVI har redan nu bussar i landet mest inom Sightseeing-trafiken där dom har Volvos drivlina.
Det finns fler bilder på denna nya modell på UNVI:s egen hemsida, förarhytten tycker jag är mest intressant.
Den har den "gamla" instrumentbrädan (gamla knappar osv) från stadsbussarna men ratten är tagen ur turistbussarna från MAN, roligt litet hopkok.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

igel

Fast varför har den dubbla vänsterspeglar, det måste väl ändå vara bland det mera unika.

Ersa

Speglarna sitter väl där kunden specat att de ska sitta. Jämför VDL som erbjuder både hängspeglar, samt de som sitter direkt på a-stolpen som Norrtäljes dubbeldäckare har. Givetvis kan man få tre eller fyra, bara man säger till. Vilket man utrustat denna vita demobuss med just för att visa tänkbara kunder, säkerligen för att kunna visa olika alternativ.

Lars-Håkan_E

Dubbla speglar vä+hö fanns ju redan på -80 talet b.la på Wiima o vanHool, om kunden specat detta.

Ersa

Dubbla speglar på höger sida av Setras 200-serie var också trevligt.


Erling.L

en sak gällande upphandlings schemat är att det pratas om att Svart X skall byta paket till Röd O Lila X men inte hört om det blev så i upphandlingen eller ej
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus