Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

virtual1

Men vad menas med befintlig flotta för VR? Att man tar och köper loss övertaliga från Nobina då?/Alternativt hyr? För man har väl inte mycket begagnat man kan flytta in i området?

homer

Rimligtvis att VR köper/hyr/lånar samtliga vagnar Nobina har i Tyresö

Fredde

Snacka om lekstuga och att nyttja varje skattekrona på bästa sätt... ::)  :-X

Frippe Fribas

Ett problem i sammanhanget är ju att de europeiska busstillverkarna inte klarar av att bygga bussar i den takt som efterfrågas just nu vilket leder till långa väntetider.
Under den tiden måste man ju ha något annat att köra med och då finns det nog inte så många realistiska alternativ än att köra vidare med den materiel som finns på plats.
Alternativet är som jag ser det att gå till exempelvis Kinesiska tillverkare med ibland tvivelaktiga arbetsförhållanden åtminstone i leverantörskedjan.
Är det då bättre att använda skattepengar till sådana tillverkare än sådana som i sina processer kan visa att man gör rätt för sig?

Knallhatt

Keolis får fortsatt förtroende att köra bussar i Stockholms innerstad och på Lidingö

Pressmeddelande från SL

Knallhatt

Walter

Som det står i Bussmagasinets artikel så har båda de andra anbudsgivarna redan innan tilldelningsbelsut krävt att upphandlingen ska göras om.

Att det sedan skiljer 500M mellan ettan och tvåan och att Bergkvara verkar lagt ett ännu lägre anbud man sedan tog tillbaka måste indikera att de olika anbudsgivarna tolkar underlaget på ganska olika sätt.

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

Är det inte så enkelt att Keolis efter alla år vet vad saker och ting kostar kopplat till Citytrafiken och inte behöver bre på med en fantasisumma för att gardera sig?

homer

Att Keolis har erfarenhet av citytrafiken och vet vad den kostar kan ju också göra att dom är dyrare än andra, nu ser ju inte det ut att vara fallet, utan snarare motsatsen, att dom pressat sig själva till max...

Maven

Citat från: Fredde skrivet 28 maj 2025, 11:37:27 AMÄr det inte så enkelt att Keolis efter alla år vet vad saker och ting kostar kopplat till Citytrafiken och inte behöver bre på med en fantasisumma för att gardera sig?
Med tydliga förutsättningar, ja. Nu handlade ju däremot Nobinas överklagan om att avtalet innebär stora risker för anbudsgivaren, så skillnaden i pris handlar nog väldigt lite om de olika företagens kostnad för att driva trafiken, och mycket mer om hur de bedömmer sannolikhet och konsekvenser av olika händelser som innebär en kostnad för operatören som SL inte ger ersättning för.

Frippe Fribas

Bergkvara tyckte ju till och med att förutsättningarna var så oklara att de valde att dra tillbaka sitt anbud.
Jag tror liksom Maven att prisskillnaden har andra orsaker än kunskap om trafiken, för det tror jag att Nobina också har.
Det är dels ett prestigefyllt uppdrag att köra trafiken i Stockholms city och dels är det stora volymer trafik det handlar om.
Givet att Keolis bara har Västerort kvar i Stockholm utöver City just nu kan jag tänka mig att de var pressade att lägga sig lågt för att få uppdraget.
Sedan kan jag tänka mig att Keolis har en plan för hur de skall tjäna pengar på avtalet trots den i mitt tycke tveksamma ersättningsmodellen i avtalet.