Huvudmeny

Senaste inlägg

#11
Busstrafik / SV: Nobinas avtal för tågersät...
Senaste inlägg av Ersa - 01 november 2024, 15:29:34 PM
SL har ju godtagit nuvarande anbudsnivå rent ekonomiskt, samt godkänt alla nuvarande underentreprenörer. Så kvalitetsnivån är precis på den nivån som upphandlaren valt. Det är därför det är svårt att tro att något kommer bli bättre i och med ett kommande avtal. För inte kommer det skjutas till en massa miljoner till kommande avtal, med tanke på regionens nuvarande ekonomiska situation.
#12
Busstrafik / SV: Nobinas avtal för tågersät...
Senaste inlägg av Lars-Håkan_E - 01 november 2024, 11:31:40 AM
Nej den ekvationen kommer tyvärr inte att gå ihop
#13
Bussnack / SV: Nobina vagnförteckning SL-...
Senaste inlägg av DEB - 01 november 2024, 08:09:34 AM
Citat från: Filip S skrivet 31 oktober 2024, 20:05:58 PM3169 tillhörde TO Norrtälje när bilden togs. Hallstavik hade ju några turer på 401, så det lär ha varit en av dessa den körde vid fototillfället.

Aha det visste jag inte, då förklarar det varför 3169 syntes på 401. Vid den tidpunkten hade jag ingen kännedom om vilka gammeldanskar som tillhörde Tyresö respektive Norrtälje. Tack för korrigeringen, då stämmer det säkert att de bara rullade på Tyresö/Handen-omlopp till omkring 2016.
#14
Busstrafik / SV: Nobinas avtal för tågersät...
Senaste inlägg av John P - 31 oktober 2024, 23:57:26 PM
Är det någon mer än jag som inte får i hop det här? 
                                                                                                        SL säger sig inte vara nöjda med kvaliteten, det har varit en hel del kundklagomål om allt från bristfällig AC, fullsatta bussar, till bristfällig information. Enligt Nobina så säger SL att de ( SL) är i behov av att pressa priserna. Hur ska pressade priser kunna ge bättre kvalitet och högre kapacitet?  Hur löser man transport av ca 1500 personer från ett fullsatt pendeltåg som ska trängas i en terminal som blir överbelastad utan att bussarna upplevs som överfyllda?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                
Vem kan fixa ännu fler bussar och förare, vem kan med lönsamhet fixa bussar med bättre kvalitet som uppfyller SL-kraven, men till ett lägre pris?                                                            Tycker mig se en ekvation som inte går i hop...Dubbeldäckare och ledbussar ger kanske en viss ökad kapacitet, men dubbeldäckare kan kanske inte användas över allt och risken att det blir fullt är ändå stor. Saker som bättre information kanske går att lösa genom fler kundvärdar och bättre utbildning av förarna som kör ersättningsbussarna, men fler bussar och fler förare, hur?
#15
Bussnack / SV: Nobina 4128...
Senaste inlägg av Fifty - 31 oktober 2024, 23:52:42 PM
7037, 7038 och 2104 var de Skaraborgsbussar jag noterade.

Sjuhärad ställde upp med några 41xx-Scania och 2103 medan 7674 ryckte in från Trollhättan.

En annan bekant buss som dök upp var f.d. Nobina 7300.
#16
Bussnack / SV: Nobina 4128...
Senaste inlägg av John P - 31 oktober 2024, 23:29:02 PM
Citat från: Fifty skrivet 30 oktober 2024, 13:24:56 PMTrevligt att du fick de lite udda expressbussarna på bild.
Nobina Skaraborg och Sjuhärad körde tågersättning för VR (fd MTR) Herrljunga-Göteborg vilket säkert bidrog att det gick en del lågentré på Express 1.

Jag själv åkte 3258 som mötte just 4128 några minuter efter att din bild togs. Eftersom jag klev av i Lidköping måste vi alltså varit på resecentrum samtidigt.  :)

Största orsaken är nog att många bussar står i verkstan eller väntar på att fixas, många har gått långt och är rätt slitna. Vet inte vad man har kört med för bussar för VR, kanske turistbussen 2104, kanske en och annan lågentrébuss också. Det är nog  mindre troligt att  någon buss som går på 1 express i vanliga fall har använts. Det krävs Euro 6 buss eftersom terminalen i Göteborg ligger inom miljözonen och antalet Euro 6 -klassade bussar är få om det ens finns någon på 1 Express nu. 3861 och 3862 används ju nu som tågersättningsbussar för Västtågen och får bara användas i den trafiken, samma med 3863 som vi har här i trafikområdet ( T.O Göta Älv).
#17
Bussnack / SV: Även Nobina 3264...
Senaste inlägg av John P - 31 oktober 2024, 23:12:43 PM
Det är turer på Trollhättans omlopp. Ordinarie buss är f.n 7669, men verkstan i Trollhättan servar den denna vecka så lågentré- Volvo har körts istället. Verkstaden började greja med 7669 för två veckor sedan, men bussen fick rulla förra veckan ( på ordinarie körning på linje 1)  då det var mycket beställningskörningar så det var lite svårt att hitta någon reserv, nu är det höstlov och då är det lättare. 
#18
Busstrafik / SV: Nobinas avtal för tågersät...
Senaste inlägg av Ersa - 31 oktober 2024, 21:40:05 PM
Chansen att det blir någon höjning av kvaliteten i kommande avtal får väl anses som försvinnande liten.
#19
Bussnack / SV: Nobina vagnförteckning SL-...
Senaste inlägg av eliaS - 31 oktober 2024, 20:27:36 PM
precis har för mig alla 31xx 8500 försvann runt 2016 från Tyresö
#20
Bussnack / SV: Översikt över Keolis och V...
Senaste inlägg av Filip S - 31 oktober 2024, 20:07:17 PM
Citat från: elliot skrivet 16 oktober 2024, 11:57:17 AMHar charlottendahl gjort av sig med några bussar?
7445 har flyttat till Gubbängen