Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 4 ... 10
1
Bussnack / SV: Ersättning för Roslagsbanan sommaren 2022
« Senaste inlägg av Jonas Gustafsson skrivet Idag kl. 18:44:02 »
Hm, är inte 1300-serien redan upptagen hos Transdev? 1300-1303 rullar förvisso inte längre i Göteborg men trodde de var för nya att säljas. Och även om de gör det är det väl ovanligt att återanvända nummer så fort…
2
Busstrafik / SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
« Senaste inlägg av Ersa skrivet Idag kl. 18:40:04 »
Sen behöver väl inte allt i det här forumet handla om Kårsta heller, det är mycket fler som drabbas i Täby och Österåker.

Tja, nu handlade ju åtminstone den ena artikeln i startinlägget om avåkningar och dikeskörningar, som mestadels skett mellan Frösunda och Kårsta. Då är det väl naturligt att ta upp detta. Alla forumdeltagare är välkomna att ta upp hit mycket de bara vill om Täby och Österåker, i egna eller andras trådar. Sommaren 2004 jag nämnde var mig veterligen bara Kårstalinjen avstängd.

Vem är förresten underentreprenören som det nämns att det finns en?

Det finns åtminstone två UE som kör 28:orna till Åkersberga och Österskär, och dessa listas i alla trådar som handlar om fordonen på ersättningstrafiken.
3
Busstrafik / SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
« Senaste inlägg av Bältes-Assar skrivet Idag kl. 18:14:50 »
Vem är förresten underentreprenören som det nämns att det finns en?
4
Busstrafik / SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
« Senaste inlägg av Bältes-Assar skrivet Idag kl. 18:08:31 »
Allting blir dyrare och dyrare i Stockholm, inte konstigt om vägarna fylls med stressade jobbpendlare och dåliga bussförare. Sen behöver väl inte allt i det här forumet handla om Kårsta heller, det är mycket fler som drabbas i Täby och Österåker. Och så undrar man ju varför den där roslagsbanan måste vara avstängd varenda sommar…
5
Busstrafik / SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
« Senaste inlägg av Ersa skrivet Idag kl. 16:45:28 »
Vägen har sett ut som den alltid gjort, i alla år, och ända sedan 1990-talet har det körts ersättningstrafik under planerade avstängningar av järnvägen. Men så mycket incidenter och dikeskörningar som det skett det senaste årtiondet är rätt exceptionellt, jämfört med bara 00-talet.
Visst var det lite mindre trafik på vägarna då, och folk körde dessutom inte lika vårdslöst och aggressivt med sina personbilar då. Men inte heller körde de rätt erfarna bussförarna av vägen speciellt ofta, utöver vintertid. Under hela sommaren 2004 kan jag inte minnas en enda sådan incident mellan Kårsta och Roslags-Näsby.
6
Busstrafik / SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
« Senaste inlägg av Bältes-Assar skrivet Idag kl. 16:32:13 »
Det är väl just för att det varierar vilt när man tar de förare man kan få, som klagomålen låter helt motstridiga!
7
Busstrafik / SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
« Senaste inlägg av buskörare skrivet Idag kl. 16:22:04 »
Det är jäkligt tight på ställen på de vägarna och mycket trafik. Jag kör mycket bil där och ser ofta bilar komma snävt i kurvorna. Inte konstigt att man försöker väja undan på ren reflex i sånna lägen.
Att bilister faktiskt får lära sig visa hänsyn, tycker jag är fullt logiskt. Men det tycker ju såklart inte bilisterna...  ::)

Sen är det lite kul att läsa kommentarerna på facebook om detta.
En tycker "de kör alldeles för fort!"
En annan "de kör ju så sakta!"
En tycker "de måste lära sig hålla åt sig!"
Och en annan "de måste ju lära sig att inte köra så nära kanten!".

Inte lätt!
8
Busstrafik / SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
« Senaste inlägg av Ersa skrivet Idag kl. 16:21:47 »
Det utbildas ju nya förare hela tiden. Som ansvarig kanske man skulle börja fråga sig varför personalomsättningen fortsätter vara så hög år efter år i branschen. Om det nu finns folk som ser sig själv som ansvariga, och vill förändra saker till det bättre.
9
Busstrafik / SV: Ersättningstrafiken Roslagsbanan 2022
« Senaste inlägg av Bältes-Assar skrivet Idag kl. 16:11:26 »
Nej vad skulle man få ut av att kräva ett visst antal års erfarenhet? Det finns väl gott om förare som har kört uruselt i 10-20 år och gör samma fel hela tiden.

Man kommer väl långt på att höja kraven på tidhållning och vitena för ej utförd trafik. Då måste bolagen införa mer realistiska tidtabeller ( = lägre hastighet ) och utbilda förarna så att de hittar bättre och då blir de inte överraskade så lätt. Båda dessa saker är bra för säkerheten.
10
Det kan bero på att de blåa bussarna får det nya skyltningssystemet installerat, och under tiden får de ersättas av röda. Men det är en teori.
Sidor: [1] 2 3 4 ... 10