Huvudmeny

En titt in i Depån

Startat av Ekloev, 03 mars 2008, 16:51:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ekloev


En titt in i depån i Sandviken i början av 90 talet när det precis blivit Swebus.

Hellysen så att det förslår i fronten på Van Hoolen, mycket bra buss att köra i mörker tror jag  :)


Fotograf: Kenneth Lindberg. Bilden finns på www.wasatrafik.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ekloev skrivet 03 mars 2008, 16:51:19 PM
En titt in i depån i Sandviken i början av 90 talet när det precis blivit Swebus.

Hellysen så att det förslår i fronten på Van Hoolen, mycket bra buss att köra i mörker tror jag  :)


Fotograf: Kenneth Lindberg. Bilden finns på www.wasatrafik.se

Utan extraljus var denna modell fruktansvärd. Helljuset lyste knappt upp alls. Åkte en regnig kväll Stockholm-Örebro med en sådan buss som tågersättning en regnig kväll och fick hjälpa föraren att hålla utsikt framåt.

Zella

Det står något intresant till vänster om #2000...  :D

Cero

 ;D Skrammelsäfflen måste njuta när den har så fint sällskap både till vänster och höger. ;D

Trevlig bild.

Ersa

Jag hade då aldrig bekymmer med helljuset på denna vagn. Tvärtom var det riktigt bra, trots enbart två lågt placerade hjälpstrålkastare.


yngrot

Vi hade ju 2 Scania Van Hool i Borås och de hade inte så himmla dåligt helljus. 4 rejäla stora runda är väl inte så dåligt? Då är det väl sämmre med de nya bussar som köps i dag.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 03 mars 2008, 20:20:52 PM
Vi hade ju 2 Scania Van Hool i Borås och de hade inte så himmla dåligt helljus. 4 rejäla stora runda är väl inte så dåligt? Då är det väl sämmre med de nya bussar som köps i dag.

Jag har inte utdömt helljuset på van Hool i allmänheten utan just på den tidiga modell som visas på bilden och om de saknade extraljus. Senare van Hool har vad jag själv upplevt som resenär inte alls haft lika dåligt helljus. Detta intygades också av bussföraren - för övrigt SvOf-medlem - som jag åkte med vid tågersättningen. De nyare van Hool-erna var det inga problem med.
SJ-bussen på bilden är från 1984. Fridströms-bussen är från 1987 och har dessutom extraljus. Scania-van Hoolerna i Borås var från 1990 och hade även de extraljus. Den buss jag åkte med var från 1983 och den saknade extraljus. I varje fall sådana som fungerade.


Ersa

1987 var eventuella problem absolut åtgärdade. Extraljusen var bra att ha på Rimbo-VanHoolerna, men inget man var direkt beroende av ute i Brottbyskogarna om de skulle lägga av. Dagens B9S på 625:an lär dock inte vara kul att köra i mörker utan minst två extraljus. Frittes båda VanHooler hade dessutom nya reflektorer fram på bussarna, även i extraljusen. Individen av 1983 års modell som Staffan åkte med kan ju även ha haft slitna reflektorer/glas. Det vet vi ju inget om.

Staffan Sävenfjord

Vi kanske kan vara överens om att utan extraljus så var helljuset på van Hool Alizée av modell 1983 och 1984 uruselt? Och att det var just därför de flesta försågs med extraljus och då löstes förstås det problemet.

Svemicke

Citat från: yngrot skrivet 03 mars 2008, 20:20:52 PM
Vi hade ju 2 Scania Van Hool i Borås och de hade inte så himmla dåligt helljus. 4 rejäla stora runda är väl inte så dåligt? Då är det väl sämmre med de nya bussar som köps i dag.
Vad hade de för chassie?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

Minns inte betäckningen men den var lägre golvhöjd enligt krav från trafikavdelnigen vilket gjorde att bagagerummen var full med rambalkar, ingen tänkte på att göra så man kunde lasta in bagage :P  men de gick iaf bra det var ju Scania :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 06 mars 2008, 12:24:54 PM
Minns inte betäckningen men den var lägre golvhöjd enligt krav från trafikavdelnigen vilket gjorde att bagagerummen var full med rambalkar, ingen tänkte på att göra så man kunde lasta in bagage :P  men de gick iaf bra det var ju Scania :)

Scania L113CLB.

yngrot

Se där lika bra jag inte skrev nått där :)  för då hade ju Staffan bara fått rätta mig ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 06 mars 2008, 12:49:53 PM
Se där lika bra jag inte skrev nått där :)  för då hade ju Staffan bara fått rätta mig ;)

Men du gjorde i alla fall en väldigt bra beskrivning av skillnaden mellan ett L-chassi och ett K-chassi.  ;) L-chassi hade dessutom lutad motor.