Vilken Swebus är detta?

Startat av Ekloev, 03 mars 2008, 16:48:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ekloev

En fd Gävle Trafik måste det vara då den har den lackeringen, bilden är tagen efter att Gävle Trafik och Swebus delade på Linje 40 mellan Sandviken-Gävle.  Swebus tog över Gävle Trafik 98 kanske? Då borde bilden vara tagen däromkring..

Fotograf: Kenneth Lindberg. Bilden finns på www.wasatrafik.se

Janne Rickman

JB 272 senare Swebus 5272

/Janne

Walter

Alltså en Östersundsbuss som flyttades till Gävle efter Swebus övertagande
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter Öden

Hej !

Kompisen till 5272, nämligen 5271 finns fortfarande kvar avställd i Gävle,

Mvh Peter Ö

David S

Citat från: Peter Öden skrivet 03 mars 2008, 18:34:12 PM
Hej !

Kompisen till 5272, nämligen 5271 finns fortfarande kvar avställd i Gävle,

Mvh Peter Ö

Kan det vara den som står i en stängslad inhängad på (i?) Kryddstigen??

virtual1

Citat från: David S skrivet 03 mars 2008, 18:54:13 PM
Kan det vara den som står i en stängslad inhängad på (i?) Kryddstigen??

Hade tänkt att suga lite längre på den här karamellen, men nu blev det ju ett sånt ypperligt tillfälle att visa bild...

Om det nu inte hade vart för att ett litet mindre bussbolag köpt den efter Swebus så hade nog chansen vart rätt små att den funnits kvar i livet idag...

virtual1

Citat från: Ekloev skrivet 03 mars 2008, 16:48:52 PM
En fd Gävle Trafik måste det vara då den har den lackeringen, bilden är tagen efter att Gävle Trafik och Swebus delade på Linje 40 mellan Sandviken-Gävle.  Swebus tog över Gävle Trafik 98 kanske? Då borde bilden vara tagen däromkring..

Nej du, sumo.se (som det görs reklam för) fanns runt 2000-2002 om jag inte missminner mig, tror inte att den siten existerade innan, skulle tro att det här är taget strax innan bussen flyttades vidare drån Swebus till ny ägare/skrot istället.

scaniaolsson

Dessa bilderna är precis så som jag minns bussarna i Gävle under den tid jag bodde där uppe.
(Sept. 00 - Juli 01)

I slutet av denna perioden började den "nya" lackeringen cremegul/röd att slå igenom på stadstrafiken och vit/röd ersatte swebuslackeringen på landsvägstrafiken.

Det kom också en del "nya" Scaniabussar under denna tiden. Har för mig modellen heter CR 113 dom var från mitten av 90-talet men hade reg nummer som började på R.
Vill minnas att dom kom från Swebus i Københavns området.

Mvh
Scaniaolsson (Klippan)
Fordonsintresserad elmontör.

Walter

Citat från: scaniaolsson skrivet 03 mars 2008, 21:08:49 PM
Dessa bilderna är precis så som jag minns bussarna i Gävle under den tid jag bodde där uppe.
(Sept. 00 - Juli 01)

I slutet av denna perioden började den "nya" lackeringen cremegul/röd att slå igenom på stadstrafiken och vit/röd ersatte swebuslackeringen på landsvägstrafiken.

Det kom också en del "nya" Scaniabussar under denna tiden. Har för mig modellen heter CR 113 dom var från mitten av 90-talet men hade reg nummer som började på R.
Vill minnas att dom kom från Swebus i Københavns området.

Mvh
Scaniaolsson (Klippan)

Om du tänker på de MaxCi (Scania CN113CLL) så tog Swebus hem ett par bussar fån Danmark. Dom flesta är just nu i fd Skaraborgsområdet om man inte gjort sig av med do på sistone. Någon finns väl i Stockholm.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter Rost

Citat från: virtual1 skrivet 03 mars 2008, 20:17:33 PM
Hade tänkt att suga lite längre på den här karamellen, men nu blev det ju ett sånt ypperligt tillfälle att visa bild...

Om det nu inte hade vart för att ett litet mindre bussbolag köpt den efter Swebus så hade nog chansen vart rätt små att den funnits kvar i livet idag...

Ser  förhållandevis  fräsch  ut, är  den  till  salu, eller  är  inväntar  den  skrot?

/Peter

Ersa

Citat från: Peter Rost skrivet 04 mars 2008, 00:02:32 AM
Ser  förhållandevis  fräsch  ut, är  den  till  salu, eller  är  inväntar  den  skrot?

Det vore nåt att lacka om den i grönvitt, märka upp den med "271", dra bort den svarta tejpen framför destinationsskylten, veva fram texten "AB Jämtlandsbuss" som förhoppningsvis finns kvar därunder, för att sedan köra den hem till Östersund! Hade jag någon miljon över så...  :D

Fredde

Dessa vagnar hade först veva veva skyltar med nummer & dest, dom sjusegment skyltar som kom till med 2 siffror erhölls från dom Scania Ajokki 8600 som fasades ut när swebus hade haft trafiken ett tag, så destrullen kan vara borta där under tyvärr.

//Fredde

Peter Öden

Hej !

Den som har pengar att köpa fd. 5271 för får nog göra det, annars väntar väl skrotning !

Mvh Peter Ö

Peter Rost

Vad  kostar  den  om   man  är  spekulant?  ;)

/Peter