Busslink 5338 med sliten bak... (1 SL-bild)

Startat av M224, 01 mars 2008, 21:53:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjalle

bjalle

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 mars 2008, 22:06:43 PM
9 år och säkert 3000 passager i tvättmaskinen sätter sina spår.
Formen på bakstammarna på dessa bussar gör att slitaget blir stort, ska man undvika dylikt krävs mycket manuellt jobb bla med att först skölja bort smutsen med högtryck innan borstarna börjar jobba.

Absolut är det så fast just denna ser mer extrem ut än de andra jag sett

Optimal

Har sett ut såhär säkert mer än ett halvår

Johan Hansson

ser ut som det kan vara reklam på bakstamen som orsakat det
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Yujin Zhang

Jag föredrar hellre en sån här buss som kanske ser sliten ut på utsiden men i princip klo**erifri på insidan än de flesta Swebusvagnar i Stockholm, där underhåll inne är så gott som noll.

Optimal

Citat från: Johan H skrivet 01 mars 2008, 22:18:28 PM
ser ut som det kan vara reklam på bakstamen som orsakat det

Nerå. I detta fall var det ingen reklam

M224

En anledning till att jag inte varit aktiv här på länge är bland annat att såfort man lägger ut en bild ska det bli pajkastning mellan vilka bussar som är bäst eller vilket bolag som sköter sina bussar bäst. Med den här bilden ville jag bara visa vardagen.

Yujin, samma dag så åkte jag med Swebus 5566 (Björknäs-vagn), den bussen såg i stort sett ny ut invändigt. Det finns jättemånga Swebus-vagnar som ser riktigt fina ut både invändigt o utvändigt. 

bjalle

Citat från: M224 skrivet 01 mars 2008, 22:31:30 PM
En anledning till att jag inte varit aktiv här på länge är bland annat att såfort man lägger ut en bild ska det bli pajkastning mellan vilka bussar som är bäst eller vilket bolag som sköter sina bussar bäst. Med den här bilden ville jag bara visa vardagen.

Var absolut inget åt det håller jag menade med mitt inlägg

M224

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 01 mars 2008, 22:32:36 PM
Var absolut inget åt det håller jag menade med mitt inlägg

Ingen fara, jag ville bara säga att det inte var mitt uppsåt med denna bild.  :)

Karsten

Citat från: M224 skrivet 01 mars 2008, 22:31:30 PM

Yujin, samma dag så åkte jag med Swebus 5566 (Björknäs-vagn), den bussen såg i stort sett ny ut invändigt. Det finns jättemånga Swebus-vagnar som ser riktigt fina ut både invändigt o utvändigt. 

Låter logiskt, kortvagnarna rullar inte så mycket och dessutom på lugna linjer. 46XX-kortvagnarna är mycket trevligare och driftsäkrare och därmed har 5565 och 5566 inte rullat på så mycket mer än servicelinjen. Har jag spätt på din olust att skriva ännu mer nu? :P

M224

Citat från: Karsten skrivet 01 mars 2008, 23:21:17 PM
Låter logiskt, kortvagnarna rullar inte så mycket och dessutom på lugna linjer. 46XX-kortvagnarna är mycket trevligare och driftsäkrare och därmed har 5565 och 5566 inte rullat på så mycket mer än servicelinjen. Har jag spätt på din olust att skriva ännu mer nu? :P

Inte alls, 5566 var mycket trevlig att åka med, sköna stolar (och fräscha!), den gick mjukt och växlade fint, bra drag upp för Katarinavägen mm. Har ingen erfarenhet av 46xx i Björknäs så dom kan jag inte uttala mig om. Dock fotade jag 4682 på 71:an vid senare tillfälle.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Citat från: M224 skrivet 01 mars 2008, 23:26:02 PM
Inte alls, 5566 var mycket trevlig att åka med, sköna stolar (och fräscha!), den gick mjukt och växlade fint, bra drag upp för Katarinavägen mm. Har ingen erfarenhet av 46xx i Björknäs så dom kan jag inte uttala mig om. Dock fotade jag 4682 på 71:an vid senare tillfälle.

Jo, men nu blev det lite rörigt vad vi menar. 5565 och 5566 är rätt ok att åka i, de har rullat förhållandevis lite och uppfattas just därför som trevliga att åka i. Dock kräver det en förare som kan behärska sig, 12-litersmotorn och en oförsiktig förare kan ge en ganska okomfortabel resa.
Det jag menade var att 46XX-vagnarna är att de är mer tillförlitliga, och har en helt annan känsla att framföra. 46-vagnarna är alltså mer lyckad som bussmodell, och i majoritet i Björknäs, och således mer populära bland förarna och rullar därför mer.
Som exempel kan jag nämna att jag på mina 4 år aldrig kört 55-kortvagn utan vagnfel, 4 ggr har jag inte ens lyckats ta mig från garageplan på någorlunda önskvärt sätt.

Till detta bör ju nämnas att jag trots allt kör för skojs skull och helst kör de gamla "riktiga" B10M.

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 mars 2008, 22:06:43 PM
9 år och säkert 3000 passager i tvättmaskinen sätter sina spår.
Formen på bakstammarna på dessa bussar gör att slitaget blir stort, ska man undvika dylikt krävs mycket manuellt jobb bla med att först skölja bort smutsen med högtryck innan borstarna börjar jobba.

Antar att det är vad Söderort sysslar med nuförtiden då deras snart tvååriga Omnilinkar fortfarande har glänsande fin lack. Detta blir väldigt tydligt när de står bredvid Swebus Botkyrkas motsvarande vagnar i bl.a. Fruängen.