Sidovy på Sveriges minsta brandbil

Startat av Ove Bojarp, 01 mars 2008, 16:17:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ove Bojarp

Finns det en mindre brandbil?
    Stationering: Storlien.

Magnus

Melker

Härlig bil! :-)

Såg själv en annan "specialbil" i Storlien i mitten av 90-talet, det var en Granada som blivit av med taket och istället fått ett par rejäla soffor på ovansidan av bakdörrarna och dessutom fått grön lack och massor av BP-dekaler. Finns på dia någonstans i gömmorna, så den kan förhoppningsvis visas här när jag fått fart på scannern.

Knut

Niklas Bygdestam

Citat från: Ove Bojarp skrivet 01 mars 2008, 16:17:09 PM

Finns det en mindre brandbil?
    Stationering: Storlien.

När kan den här bilden vara tagen? Det står SOS alarmering 90 000 på bilen. Det var flera år sedan som detta gamla nödnummer försvann och ersattes av det mer internationella nödnumret 112 som vi har idag. På utryckningsfordon har det också nu i flera år varit lag på att det ska sitta ett märke där det står just SOS 112. Så om detta fordon använts efter den lagen infördes måste detta ha märkts om
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Taunusch

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 mars 2008, 16:41:16 PM
På utryckningsfordon har det också nu i flera år varit lag på att det ska sitta ett märke där det står just SOS 112. Så om detta fordon använts efter den lagen infördes måste detta ha märkts om

Vad är det för lag?  :o

Niklas Bygdestam

Citat från: Stefan skrivet 06 mars 2008, 20:04:25 PM
Vad är det för lag?  :o

Fråga mig inte om vad det kan vara för paragraf. Men ett svenskt utryckningsfordon måste ha ett märke där det står SOS 112. Jag tror till och med att detta är en EU-norm. Jag fick veta detta en gång när jag besökte vagnhallen för museispårvägen i Stockholm. Där finns en gammal Volvo Duett som faktiskt är klassat som utryckningsfordon för att användas om någon nödsituation uppstår i samband med spårvägstrafiken. Den bilen är i alla fall märkt SOS 112 och jag fick veta av personalen där att det är lag på att svenska utryckningsfordon är märkta på det viset
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Lindstein

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 mars 2008, 22:05:36 PM
Jag fick veta detta en gång när jag besökte vagnhallen för museispårvägen i Stockholm. Där finns en gammal Volvo Duett som faktiskt är klassat som utryckningsfordon för att användas om någon nödsituation uppstår i samband med spårvägstrafiken. Den bilen är i alla fall märkt SOS 112 och jag fick veta av personalen där att det är lag på att svenska utryckningsfordon är märkta på det viset

Den här bilen:

Fotad 2005

Hälsar
Bengt

Simon

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 mars 2008, 22:05:36 PM
Fråga mig inte om vad det kan vara för paragraf. Men ett svenskt utryckningsfordon måste ha ett märke där det står SOS 112. Jag tror till och med att detta är en EU-norm. Jag fick veta detta en gång när jag besökte vagnhallen för museispårvägen i Stockholm. Där finns en gammal Volvo Duett som faktiskt är klassat som utryckningsfordon för att användas om någon nödsituation uppstår i samband med spårvägstrafiken. Den bilen är i alla fall märkt SOS 112 och jag fick veta av personalen där att det är lag på att svenska utryckningsfordon är märkta på det viset

Finns knappt någon polisbil eller ambulans i hela landet som har någon ''sos'' dekal..  lite vanligare är det på brandfordon, men det är väldigt många utryckningsfordon som inte har någon sådan dekal alls. Att det skulle finnas någon lagstiftning gällande detta har jag aldrig varken sett eller hört..  ska bli intressant att se om någon kan hänvisa till en paragraf, annars så är det nog bara någon som svamlat..

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Lindstein skrivet 07 mars 2008, 15:32:38 PM
Den här bilen:

Fotad 2005

Hälsar
Bengt

Citat från: Simon skrivet 07 mars 2008, 16:52:15 PM
Finns knappt någon polisbil eller ambulans i hela landet som har någon ''sos'' dekal..  lite vanligare är det på brandfordon, men det är väldigt många utryckningsfordon som inte har någon sådan dekal alls. Att det skulle finnas någon lagstiftning gällande detta har jag aldrig varken sett eller hört..  ska bli intressant att se om någon kan hänvisa till en paragraf, annars så är det nog bara någon som svamlat..

Jag kan inte själv något om normer om utryckningsfordon. Så visst kan någon ha kommit med uppgifter som jag trott på som inte stämmer

Tittar man på den gamla duetten så ser man i alla fall att det står SOS 112 på en dekal längst bak på den. Den här bilen har visst en förebild i form av en annan Duett som såg likadan ut. Men på vagnhallen berättade de att de fått göra ändringar på denna i jämförelse med förebilden för den här Duetten ska uppfylla EU-normer som utryckningsfordon inom EU. Det låter faktiskt i alla fall logiskt att den skulle vara EU-anpassad efter vad som gäller för utryckningsfordon idag

Melker

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 mars 2008, 16:41:16 PM

När kan den här bilden vara tagen? Det står SOS alarmering 90 000 på bilen. Det var flera år sedan som detta gamla nödnummer försvann och ersattes av det mer internationella nödnumret 112 som vi har idag. På utryckningsfordon har det också nu i flera år varit lag på att det ska sitta ett märke där det står just SOS 112. Så om detta fordon använts efter den lagen infördes måste detta ha märkts om

Den här bilen har INTE varit någon brandbil i aktiv tjänst hos brandkåren i Storlien, den är bara byggd på skoj för att roa (eller möjligen förfära) omgivningen. Jag misstänker att bilden är relativt nytagen, men att man likt modelljärnvägsbyggare velat efterlikna en annan tidsperiod. Varför reagerade du inte mer på radionumret? Det är rätt så svårt att mata in ½-nummer som selektivkod på radion. Så ta inte så allvarligt på hur bilen ser ut märkningsmässigt, gör som det är tänkt: skratta åt den!

Ersa

Citat från: Melker skrivet 10 mars 2008, 10:44:22 AM
den är bara byggd på skoj för att roa (eller möjligen förfära) omgivningen.

Förfära var ordet sa Bull!  ;D

Fotad av undertecknad i södra Jämtland 2002.
Bilen ifråga levde en enda månad som blåvit (de 30 dagarna mellan sista besiktning och skrot) och är på sista bilden på väg till skroten, längs en väg via en känd stenbro. Vägen hade redan då fått en en ny sträcka, så vi körde på en "privat" ej allmän väg. Blåljusen användes endast vid dessa fototillfällen, och annan tid kördes den med oranga "glas". Oftast hade vi den bara parkerad så att endast sidan av framskämen syntes på avstånd. Många var de mopedister som hade upprörda känslor när de upptäckte "bluffen".